بهرام قاسمی

سخنگوی وزارت خارجه گفت: اگر بدعهدی‌های آمریکا را کنار بگذاریم با یک‌سری مشکلات در بخش مبادلات بانکی مواجهیم و بانک‌های بزرگ کارهای لازم را به صورت روان انجام نمی‌دهند.

به گزارش مشرق، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به موضوع سدسازی ترکیه و افغانستان در نزدیکی مرزهای کشور اظهار داشت: وزارت خارجه با دقت و حوصله و با کمک تیمهای حقوقی متخصص فعال در وزارتخانه‌ها این نوع موضوعات را زیر نظر دارد و آنها را رصد و دنبال می‌کند.

وی با بیان اینکه هیچ کدام از این موضوعات مغفول نیست و در دست بررسی و پیگیری است، گفت: مدتهاست در حوزه‌های سیاسی و کارشناسی با دولت افغانستان مذاکره می‌کنیم و در سفر ماه گذشته وزیر امور خارجه ایران به افغانستان در دیدارهایی که با اشرف غنی و دیگران وجود داشت به تفاهمات بسیار خوبی رسیدیم.

قاسمی با اشاره به اینکه قرار شد 5 کمیته بین دو کشور تشکیل شود که یکی از این کمیته‌ها کمیته آب است، بیان داشت: این کمیته زیر نظر معاونت بین‌الملل وزارت امور خارجه و در سطح ملی تشکیل می‌شود و فکر می‌کنم ظرف یکی دو هفته آینده نشست این کمیته‌ها آغاز می‌شود و بتوایم درباره اشتراکات و نقاط قوت خودمان با طرف افغانی به تفاهم برسیم.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه در مورد ترکیه هم اقدامات لازم و مذاکرات انجام شده و موضوع در دست اقدام است، تاکید کرد: آن چه که به مرزها و حق و حقوق ما مربوط می‌شود در اولویت اساسی قرار دارند و اینها چیزهایی نیستند که بتوان چشم بر آنها بست و ندید.

وی ادامه داد: ما موظفیم با تمام توان از منافع مردم در اقصی نقاط کشور و به خصوص نقاط مرزها دفاع کنیم و تا جایی که می‌توانیم پیگیر مسائل باشیم.

قاسمی در ادامه اظهارات خود با اشاره به موانع موجود بر سر راه برجام گفت: با برجام بسیاری از مسائل حل و فصل شده و گره‌های زیادی باز شده است. در حوزه‌های اقتصادی مانند تولید و صادرات نفت موفقیت‌های زیادی داشتیم و در برخی بخشها هم با کندی‌ها و کارشکنی‌هایی مواجهیم که مذاکرات و تلاش‌ها و پیگیری‌های ایران ادامه دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد: ما هنوز باید در مقابل بدعهدی‌ها و کارشکنی‌های برخی قدرتهای فرامنطقه‌ای ایستادگی کنیم تا بتوانیم حق و حقوق ملت ایران را تمام وکمال دریافت کنیم. می‌دانیم دشمنی و کارشکنی‌ها برای ملت و دولت ایران وجود دارد و باید با تیزبینی، هوشیاری، درایت و پشتکار موانع را از سر راه برداریم.

قاسمی تاکید کرد: اگر بدعهدی‌های آمریکا را کنار بگذاریم با یک‌سری مشکلات در بخش مبادلات بانکی مواجهیم و بانکهای بزرگ کارهای لازم را به صورت روان انجام نمی‌دهند. رفع موانع باقی‌مانده تلاش ما را می‌خواهد تا به آمریکا فشار آورده شود. سایر اعضای 5+1 هم متعهد هستند در حوزه انجام برجام کمک کنند تا این بدعهدی‌ها هم کنار برود و حسن نیتهای لازم بروز کند و موانع کمتر و کمتر شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در واکنش به انتشار خبر بی‌خانمانی تیم ملی فوتبال دستی ایران در هامبورگ اظهار داشت: واقعیت مسئله کمی متفاوت‌تر از آن چیزی است که مطرح شده است، این گروه با اصرار و ضمانت اینکه قادرند هزینه‌های خوشان را تامین کنند، مجوز لازم را از نهاد ذی‌ربط در حوزه ورزش دریافت و سفر می‌کنند.

 وی ادامه داد: آنها مدت مشخصی را در هتل اقامت می‌کنند و پس از پایان مسابقه آنجا را ترک و به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران مراجعه می‌کنند و علی رغم اینکه قبل از سفر تعهد کرده بودند هزینه‌های خود را پرداخت می‌کنند، می‌خواهند مکانی برای اقامتشان اختصاص داده شود.

قاسمی با بیان اینکه کنسولگری به وظایف خود در رابطه با مشکلات ایرانیان به خصوص تیم‌های ورزشی توجه دارد و در این رابطه تلاش‌ می‌کند، گفت: بالاخره با پادرمیانی‌هایی که انجام گرفته است مجوز لازم برای اقامتشان دریافت می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه آنها در مرکز اسلامی اقامت می‌کنند و کنسولگری در این مدت کمک‌هایی مانند مواد غذایی و .. را هم ارائه می‌کند،‌ افزود: اعضای این تیم پس از بازگشت به تهران به صورت مکتوب از خدمات کنسولگری‌مان در آلمان تشکر کردند.

قاسمی همچنین در واکنش به انتشار خبر خرید خودروهای لوکس توسط وزارت امورخارجه اظهار داشت: من شدیدا و قاطعانه این خبر را تکذیب می‌کنم و هیچ نوع مذاکره و نشستی برای خرید خودروهای فوق لوکس صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه ما هیچ گونه تماسی در این خصوص نداشته‌ایم و قبلا پیشنهادهایی توسط برخی افراد به وزارت خارجه شده بود که اگر به اتومبیل نیاز دارید ما می‌توانیم تامین کنیم، عنوان کرد: در شرایط کنونی وزارت خارجه نیازی به این اتومبیل‌ها ندارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس