خبرویژه

«تحولات اخیر جنگ در عراق و سوریه و پیروزی‌های متحدان ایران باعث شده تا ایران مستقیماً به دریای مدیترانه وصل شود».

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ویژه های خود نوشت:

هفته‌نامه آمریکایی نیویورکر نوشت: متحدان ایران در سوریه و عراق کنترل بر مناطقی را در دست گرفته‌اند که ایران را مستقیماً به دریای مدیترانه متصل می‌کند.
شبه نظامیان مورد حمایت ایران برای اولین بار از آغاز جنگ داخلی سوریه به یک راه ارتباطی از مرزهای ایران تا ساحل مدیترانه در سوریه دست یافته‌اند. راه جدید زمینی این امکان را به ایران می‌دهد تا به جای مسیر هوایی از طریق زمینی به تأمین متحدان خود در سوریه بپردازد. این راه زمینی هم آسان‌تر و هم ارزان‌تر است.
این شبکه جاده‌ای که از مرز ایران با عراق شروع شده و از طریق آن کشور به سوریه می‌رسد، هفته گذشته زمانی تکمیل شد که نیروهای شیعه نزدیک به ایران آخرین حلقه از روستاهای عراقی در مرز با سوریه را به تصرف خود درآوردند. اکنون ایرانی‌ها می‌توانند از مرز خود تا مدیترانه را طی کنند.
فابریس بلانش پژوهشگر انستیتو واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک گفت: این یک راه ایرانی است.
این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که این راه برای اولین بار در یک مسیر مستقیم زمینی مجموعه‌ای از متحدان ایرانی شامل حزب‌الله لبنان، نظام اسد در سوریه و دولت تحت کنترل ایران در عراق را به یکدیگر متصل می‌کند. این متحدان آنچه را که هلال شیعی خوانده می‌شود تشکیل می‌دهند.
ایرانی‌ها از پایان جنگ ایران و عراق در سال ۱۹۸۸ تاکنون سعی کرده‌اند چنین منطقه‌ای را ایجاد کنند. ایرانی‌ها آن جنگ را تلاشی با حمایت غرب برای نابودی نظام خود می‌دانستند. به همین دلیل آنان به تأسیس حزب‌الله در لبنان کمک کردند و در جریان اشغال عراق (توسط آمریکا) به آموزش و هدایت نیروهای شیعی پرداختند که به نظامیان آمریکا حمله می‌کردند.
بخش‌های زیادی از مناطق عراقی که در معبر این جاده است تا همین اواخر در کنترل داعش بود و قبلاً شبه نظامیان شیعه آن را پاکسازی کردند. اغلب نیروهای شبه نظامی شیعی، عراقی هستند و توسط عوامل ایرانی هدایت و آموزش داده می‌شوند.
در سوریه بسیاری از مناطقی که جزو شبکه جاده‌ای مذکور است به دست متحدان و گروه‌های وابسته به ایران شامل حزب‌الله و شبه نظامیان شیعی اهل عراق و افغانستان کنترل می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس