کد خبر 736591
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۴۰
محمد امامی

محمد امامی، تهیه‌کننده سریال شهرزاد و یکی از متهمان پرونده ۸۰۰۰ میلیاردی صندوق فرهنگیان، به صورت غیرقانونی از کشور خارج شده است. این خبر توسط رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان اعلام شد.

به گزارش مشرق، جبار کوچکی‌نژاد با اعلام اینکه تاکنون چند نفر متهم مرتبط با پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان را هنگام خروج از کشور و در فرودگاه از هواپیما پایین آورده و برگردانده‌اند، گفت: فردی همچون محمد امامی به خارج از کشور سفر کرد؛ لذا معتقدم چنین مسائلی به روند کار آسیب می‌رساند.

وی ادامه داد: وقتی فردی را به اتهامی بازداشت می‌کنند، حتی در زمان آزادی با قرار وثیقه نیز باید از او مراقبت به عمل‌ آید و به ارگان‌های مختلف کشور اعلام کنند این‌ افراد ممنوع‌الخروج هستند. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: این افراد تا زمان روشن شدن اتهام و تکلیف‌شان نباید از کشور خارج شوند و اگر محرز شد جرمی مرتکب نشدند، آزاد هستند به خارج از کشور و هرجایی که می‌خواهند بروند.  رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان درباره اینکه غیر از امامی چند نفر از ایران خارج شده‌اند، خاطرنشان کرد: ۲ نفر از متهمان این پرونده قصد خروج از ایران را داشته‌اند که آنها را برگردانده‌اند اما امامی توانسته از کشور خارج شود ولی اطلاع دقیق ندارم ایشان به چه شکلی از کشور خارج‌ شده است.

البته در پاسخ به ادعای رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان، اسدزاده پخش‌کننده شهرزاد، عنوان کرده است که خروج امامی براساس حقوق شهروندی بوده است. اسدزاده می‌گوید: «ورود و خروج این مساله هیچ ایرادی و اشکالی ندارد. به نظرم مضحک‌ترین مساله این است که بخواهیم درباره ورود و خروج شخصی به کسی توضیحی بدهیم». در بعدازظهر دیروز نیز محمد امامی در گفت‌وگو با فارس، ضمن تایید سفرش به کانادا، خبر فرار را تکذیب کرد و گفت: در ایران هستم و کار می‌کنم.

به نظر می‌رسد، قصه هزار و یک شب شهرزاد و تهیه‌کننده پرحاشیه‌اش که مدتی نیز به دلیل اتهام در پرونده اختلاس صندوق ذخیره فرهنگیان در بازداشت به سر می‌برد، تمامی ندارد. خبر «فرار» یا «خروج غیرقانونی» محمد امامی از کشور که از سوی رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان اعلام شد در کنار دیگر ابهامات مربوط به سریال شهرزاد قابل تامل است.


انتشار غیرقانونی «شهرزاد۲»


چندروز پیش نیز رفتار غیرقانونی تهیه‌کنندگان شهرزاد در اعلام خبر عرضه بدون مجوز «شهرزاد۲» با انتقاد رئیس انجمن صنفی VOD و IPTV  همراه شد. رئیس انجمن صنفی VOD و IPTV اعلام کرد سایت لوتوس‌پلی که قرار است «شهرزاد۲» در آن عرضه شود مجوز قانونی ندارد و خبر عرضه آن در نتفلیکس هم تایید شده نیست.  محمد امامی، تهیه‌کننده‌ «شهرزاد۲» پیش از این اعلام کرده بود این سریال قرار است از سایت نتفلیکس و سایت لوتوس‌پلی پخش شود اما محمد صراف، رئیس انجمن صنفی VOD و IPTV این کار را قانونی نمی‌داند.

رئیس انجمن صنفی VOD و IPTV به خبر منتشرشده درباره‌ پخش سریال «شهرزاد۲» واکنش نشان داد و ابتدا با تشکر از عوامل آن گفت: «شهرزاد۲» به عنوان سریالی پرمخاطب در ایران شناخته می‌شود که خوش‌ساخت است و هزینه‌های زیادی برای تولید آن می‌شود. در ابتدا جای تشکر دارد که می‌بینیم یک سرمایه‌گذار برای این سریال هزینه می‌کند تا محتوای داخلی تولید شود. وی در ادامه درباره‌ خبر پخش سریال «شهرزاد۲» از سایت نتفلیکس بیان کرد: خبر عرضه‌ سریال «شهرزاد» در نتفلیکس تایید نشده است. ضمن اینکه نتفلیکس در ایران فیلتر است.

صراف همچنین درباره‌ مجوز نداشتن سایت لوتوس‌پلی توضیح داد: سایت لوتوس‌پلی مجوز قانونی VOD یا IPTV از سازمان صدا و سیما و مؤسسه‌ رسانه‌های تصویری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارد. بنابراین اگر سریال «شهرزاد» از این سایت یا هر سایتی غیر از سامانه‌های دارای مجوز VOD و IPTV منتشر شود، غیرقانونی است و طی مذاکراتی که با نهادهای ذی‌ربط داشته‌ایم اقدامات قانونی لازم پیش‌بینی شده است.

طبق گفته‌ رئیس انجمن صنفی VOD و IPTV، پیش از این، شرکت‌های VOD با تهیه‌کننده‌ سریال «شهرزاد» برای قرار دادن این سریال در سایت‌های قانونی مذاکره کرده بودند اما به نتیجه‌ای نرسیدند. وی عنوان کرد: پیش از این صنف VOD و IPTV در نامه‌ای از تهیه‌کننده‌ سریال «شهرزاد» درخواست کردند وارد مذاکره شوند و برای انتشار این سریال در سامانه‌های قانونی ایران قرارداد منعقد شود. مذاکراتی هم از قبل انجام شده که ظاهرا به نتیجه‌ نرسیده و قصد دارند روی سایت لوتوس‌پلی که سایت خودشان است سریال را منتشر کنند. این کار خلاف قوانین و مجوزهای صادر شده است. مثل این است که کارگردانی برای اکران فیلمش در سینما به جای آنکه با دفاتر پخش‌کننده‌ سینمایی قرارداد ببندد، برود خودش سینما تاسیس کند.


محمد امامی، سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده «شهرزاد» بتازگی در نشستی در شهر تورنتوی کانادا گفت: «شهرزاد نه یک سریال، بلکه یک رسانه است». امامی در حالی که حمید فرخ نژاد را در کنار خود داشت، ادعا کرد: «وقتی شهرزاد از آقای روحانی حمایت می‌کند، ۲۰ میلیون فالوئر آن خبردار می‌شوند». اعلام حمایت یکی از متهمان پرونده ۸۰۰۰ میلیاردی صندوق ذخیره فرهنگیان، از حسن روحانی شاید بی‌ارتباط به اظهار نظر رئیس‌جمهور در مجلس درباره پرونده اختلاس صندوق فرهنگیان نباشد. حسن روحانی در صحن علنی مجلس با اشاره به ماجرای پرونده صندوق فرهنگیان منکر فساد صورت گرفته در این مجموعه شده و گفته بود: «من کاری به این ندارم اگر یک فسادی در گوشه‌ای است؛ انگار برای بعضی‌ها بالا و پایین کردن فساد لذت‌بخش است، اگر یک دستگاهی وامی داده و آن پول به بدهی معوق تبدیل شده نمی‌دانم چرا بعضی رسانه‌ها خوش‌شان می‌آید بدهی معوق را اختلاس بگویند. انگار بعضی‌ها توجه دقیق به لغت‌ها نمی‌کنند».


سکوت سینماگران در مقابل اتهام تهیه‌کننده شهرزاد


در این بین و با همه اتهاماتی که پیرامون پرونده تهیه‌کننده شهرزاد در رسانه‌ها مطرح است، فرآیند تولید و مذاکرات توزیع «شهرزاد۲» پیش رفته است و به گفته تولیدکنندگان قرار است در آینده‌ای نزدیک منتشر شود. یکی از موضوعات مهمی که در این میان وجود دارد، بی‌توجهی و سکوت بازیگران و هنرمندان نسبت به پرونده ۸۰۰۰ میلیاردی و ارتباط آن با  یکی از تهیه‌کنندگان یک شبه‌ سینماست. جریان سینمایی که به کوچک‌ترین اتفاقات و رخدادهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی واکنش نشان می‌دهد و با حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی خود را از عالم و آدم طلبکار می‌داند،  چگونه در مواجهه با یک فساد ۸۰۰۰ میلیاردی که به سینما هم منتسب شده است، سکوت می‌کند؟ و سوالات دیگری که باید از جریان سینمایی پرسید؛ اینکه چگونه است که هنرمندان با سابقه سینما به سادگی و بدون اهمیت به نام و نشان سرمایه‌گذاران و صرفا به جهت مسائل مادی با تهیه‌کنندگان یک‌شبه همکاری می‌کنند؟ و در مقابل اتهامات وارده به آنها در موضوع فساد و اختلاس ساکتند؟


ضربه‌های مهلک «امامی»‌ها به سینما


چندی پیش سیدضیاء هاشمی، عضو شورایعالی تهیه‌کنندگان درباره ورود سرمایه‌های غیرشفاف به سینما به «وطن‌امروز»،  گفت: مسؤولان ما در خواب هستند. کشور از این پول‌های بادآورده پر شده است. سینما جذابیت اقتصادی ندارد، چرا که اگر داشت آقازاده‌ها اجازه نفس کشیدن هم به ما نمی‌دادند. بنابراین ویترین خاصی دارد. خیلی‌ها به‌خاطر شهرت و عکس گرفتن وارد فضای تولید می‌شوند تا از نام و نشان استفاده کنند. گویا اجنه در سینما سرمایه‌گذاری می‌کنند. ما تذکر می‌دهیم اما گوش شنوایی نیست.  تهیه‌کننده فیلم شوکران با بیان اینکه ما اصرار داریم تهیه‌کنندگان از طریق سندیکاها وارد فعالیت شوند، گفت: متاسفانه برخی مسؤولان سفارش افراد را می‌کنند و خیلی‌ها به‌خاطر همین سفارش‌ها یک‌شبه تهیه‌کننده می‌شوند.

آقایی به‌خاطر اینکه پدرش به شخص وزیر سفارش کرده، مجوز می‌گیرد و عنوان تهیه‌کننده را یدک می‌کشد. ما با این نوع پول‌ها مشکل داریم. وی با بیان اینکه «متاسفانه هیچ استراتژی‌ای برای کار فرهنگی وجود ندارد» گفت: پول‌های حرام فضای کشور را فراگرفته است. این پول‌ها آسیب‌هایی جدی به زندگی وارد کرده و مسؤولان را به خواب برده است. ما مرتبا اعلام می‌کنیم تهیه‌کننده بدون مجوز صنف نباید اجازه کار داشته باشد. ما مصرانه می‌خواهیم پول‌های مشکوک وارد سینما نشود. پول‌های سالم هم حتی نباید بدون نظارت وارد شود. وی با طرح این سوال که این «تهیه‌کنندگان یک‌شبه» از کجا آمده‌اند؟ گفت: آدم‌هایی مثل امامی که سرمایه‌شان را به سینما می‌آورند آسیب‌های جدی به این حوزه وارد می‌کنند.

منبع: روزنامه وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس