محمد علی دشتی‌پور

دشتی‌پور گفت: رویه فعلی جشنواره خوارزمی به نخبه‌پروری منجر نمی‌شود بلکه نوع داوری‌ها، فرآیند اجرا و تعداد افرادی که برگزیده می‌شوند باعث تنفر برخی دانش‌آموزان شرکت‌کننده ازجشنواره و حتی پژوهش می‌شود.

به گزارش مشرق، محمد علی دشتی‌پور مدیر پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی شهر تهران و دبیر سه دوره گذشته جشنواره خوارزمی شهر تهران با اشاره به روند نادرست اجرای «جشنواره خوارزمی» اظهار داشت:‌ به دلیل تبلیغات گسترده در نوزده سال گذشته، موفقیت در این جشنواره به منزله حضور بدون کنکور در بهترین دانشگاه‌های کشور قلمداد شده است که کاملاً نادرست است.

وی افزود: در سالهای اخیر بنیاد ملی نخبگان نیز رفته رفته حمایت خود را از این جشنواره به حداقل رسانده و گزارش‌های بسیاری از عدم همکاری این بنیاد با منتخبین این جشنواره حکایت می‌کند.

دشتی‌پور با بیان اینکه برخی گزارش‌ها از هزینه بیش از صد میلیون تومانی برای برخی پروژه‌های تحقیقاتی حکایت دارد، اضافه کرد: معمولاً طبقه مالی ضعیف به دلیل وجود هزینه‌های بالای پژوهش از طرفی و نحوه داوری و اجرای جشنواره خوارزمی که احتیاج به گذراندن چند دوره مشاوره و تحمل هزینه دارد از سوی دیگر، نمی‌توانند در این جشنواره حضور داشته باشند.

مدیر پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی شهر تهران با بیان اینکه اولین آفت جشنواره خوارزمی مطالبه یک اثر علمی و عملیاتی بدون مشابه در سطوح دکتری داخل و خارج از کشور از یک دانش‌آموز ۱۶ ساله است، گفت: این مسئله در وهله اول باعث می‌شود دانش‌آموزان برای کسب افتخار به ورطه‌های بسیار سخت و احتمالا ضد اخلاقی و غیر فرهنگی افتاده و گرفتار مشکلات برداشت‌های علمی دیگران شوند.

وی با بیان اینکه بسیاری از دانش‌آموزان به دلیل رد شدن در جشنواره به‌شدت افسرده و نسبت به جامعه و کشور بدبین شده‌اند، تصریح کرد: به دانش‌آموز توضیحی پیرامون دلیل رد اثر نمی‌دهند و برخوردهای شخصیتی و روان‌شناسانه داوران برای دروغ‌سنجی باعث تخریب روحیه دانش‌آموزان می‌شود.

دشتی‌پور خاطرنشان کرد: ثبات در تیم اجرایی برگزارکننده و هسته‌های مرکزی داوری در طول سالیان گذشته در بخش کشوری با وجود اعتراضات بسیار و مشکلات جدی اجرایی و داوری، عدم بررسی تخصصی آثار در مرحله آخر وزارت علوم، ترس از لو رفتن طرحهای دانش‌آموزی، عدم پاسخ مناسب تیم اجرایی به شبهات و شایعاتی مبنی بر وجود برخی مشکلات داوری‌ها، تشکیل مراکز و سایت‌های کاسب‌کارانه حول این جشنواره و شاخص‌های داوری نامناسب، برخی از مشکلات جدی این جشنواره به شمار می‌آیند.

مدیر پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی شهر تهران گفت:‌ تقدیر از تنها ۳۲ نفر از میان ۷۵۰۰ شرکت‌کننده در سال گذشته، خود موجب می‌شود این جشنواره بیش از آنکه مشوق پژوهش باشد، تخریب‌کننده وجهه آن باشد.

وی ادامه داد: این جشنواره از سال ۸۵ تاکنون هرساله با کاهش شرکت کننده از ۲۵۰۰۰ نفر مواجه بوده که خود نشان از عدم موفقیت آن در گسترش موضوعات پژوهش محور است.

دشتی‌پور راه‌حل این مشکلات را برشمرد و اظهار کرد:‌ استیلای بی‌چون و چرای وزارت علوم بر وزارت آموزش و پرورش در این جشنواره باید از بین برود و سیستم برای مخاطبِ دانش‌آموز طراحی شود.

مدیر پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی شهر تهران تصریح کرد: نحوه داوری باید به شکلی تغییر کند که دانش‌آموز در مورد علت رد طرح و اثرش قانع شده و به اشکال کار خود پی ببرد و تکریم شود از سوی دیگر فرم‌های داوری واقع‌بینانه طراحی شوند.

وی تشویق حداکثری شرکت‌کنندگان را یکی دیگر از راهکارها دانست و اضافه کرد: این روش باعث دلگرمی شرکت‌کنندگانی که حائز رتبه‌های بالا نشده‌اند هم می‌شود.

مدیر پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی شهر تهران به منظور پاسخگویی به مردم و دانش آموزان، رئیس سازمان استعدادهای درخشان و مسئول جشنواره را به مناظره در صدا و سیما دعوت کرد .

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
    1 0
    ابزار های نخبه های تقلبی ننگین ترین رفتار آموزش ایران است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس