بیروت دمشق تهران

در حال حاضر، نزدیک ترین منطقه به نیروهای جبهه مقاومت در مرز سوریه، گذرگاه الولید در جنوب غرب الانبار عراق است.نیروهای عراقی در این گذرگاه حدود ۴۳ کیلومتر با نیروهای سوری فاصله دارند.

به گزارش مشرق، نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان جبهه مقاومت، بامداد جمعه هفته گذشته عملیات حساسی را در سکوت مطلق رسانه ای از منطقه « صوانه» در شرق استان حمص آغاز کردند.

درگیری عناصر تروریستی داعش در جبهه های مختلف از جمله « شرق حلب، شهر رقه، شرق استان حمص و مناطق مرزی سوریه » باعث شد خطوط دفاعی آنان پس از چند ساعت درگیری در حومه منطقه صوانه در هم بشکند.

 عملیات غافلگیرانه در این محور، به فرار تروریست ها به سمت استان دیرالزور منجر شد و نهایت نیروهای جبهه مقاومت و ارتش سوریه موفق شدند غروب روز جمعه خود را به مناطق مرزی مشترک با عراق برسانند.

در این عملیات مناطق مهمی از جمله « فیاض، جبل غراب، ناورت، حماد، خبره زقف و الجوده» از اشغال عناصر تروریستی داعش خارج شد. بیابانی بودن منطقه باعث شد عملیات آزادسازی در این محور با سرعت بیشتری انجام شود.


در حال حاضر، نزدیک ترین منطقه به نیروهای جبهه مقاومت در مرز سوریه، گذرگاه الولید در جنوب غرب استان الانبار عراق است. نیروهای عراقی در این گذرگاه حدود ۴۳ کیلومتر با نیروهای جبهه مقاومت در مرز سوریه فاصله دارند. از سویی دیگر، فاصله نیروهای عراقی در غرب استان الانبار ( شهر الحدیثه) با نیروهای جبهه مقاومت در مرز سوریه حدود ۱۰۰ کیلومتراست.

در مقطع فعلی حرکت نیروهای جبهه مقاومت و ارتش سوریه از مناطق مرزی آزاد شده به سمت گذرگاه الولید بعید به نظر می رسد زیرا مناطق جنوبی استان حمص در این مسیر واقع شده اند و در اشغال تروریست های « مغاویر الثوره و اسود الشرقیه » هستند.

 تروریست های مستقر در این محور مورد حمایت آمریکا و انگلیس هستند و پیشروی نیروهای جبهه مقاومت در این مسیر فقط به پیچیده شدن تحولات میدانی منجر می شود، موضوعی که فعلا در اولویت نیست و بدون شک در زمانی مناسب پاکسازی این مناطق در دستور کار قرار می گیرد.

به نظر می رسد گزینه نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان جبهه مقاومت در مناطق مرزی آزاد شده، پیشروی در محور شرقی است زیرا در حال حاضر امکان قیچی شدن از محور شرقی (تروریست‌های داعش) و محور غربی ( تروریست های مورد حمایت آمریکا) وجود دارد.

** برای مشاهده اندازه اصلی روی نقشه کلیک کنید**



از سویی دیگر، پیشروی در محور شرقی به دلیل مشغول بودن گروه تروریستی داعش در چند جبهه، سرعت پیشروی ها را به سمت استان دیرالزور افزایش می دهد. به دلیل حضور تروریست های داعش در این مناطق، جنگنده های آمریکایی هیچ بهانه ای برای دخالت نظامی در این محور ندارند.

در حال حاضر، نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان جبهه مقاومت مستقر در مناطق مرزی آزاد شده درصدد هستند همزمان از دو محور به سمت مناطق شرقی پیشروی کنند. در محور نخست، پیشروهای از مناطق « تل سوید و الجوده» آغاز می شود. فاصله در این محور با شهر محاصره شده دیرالزور حدود ۱۵۲ کیلومتر است.

در محور دوم، پیشروی در امتداد مناطق مرزی عراق و در نهایت بازپس گیری گذرگاه راهبردی « البوکمال» در دستور کار قرار دارد که در مقطع فعلی تنها مسیر انتقال نیرو و تجهیزات داعش محسوب می شود. فاصله نیروهای جبهه مقاومت و ارتش سوریه با این گذرگاه  ۱۳۷ کیلومتر است. در صورت باز پس گیری این گذرگاه، نیروهای سوری و مقاومت به سمت منطقه نفتی المیادین و در نهایت به سمت شهر محاصره شده دیرالزور حرکت می کنند.

اگر همزمان با عملیات پاکسازی گذرگاه « البوکمال»، نیروهای عراقی در شهر الحدیثه در غرب استان الانبار به سمت مناطق مرزی مشترک با سوریه پیشروی کنند و موفق به بازپس گیری گذرگاه « القائم» شوند، نیروهای جبهه مقاومت از دو طرف به یکدیگر می رسند و ارتباط زمینی تهران - دمشق - بیروت پس از ۶ سال دوباره برقرار می شود.



با شعله ور شدن درگیری ها در محور شرقی به خصوص در حومه گذرگاه « البوکمال»، امکان انتقال نیرو و تجهیزات به سمت مناطق نفت خیز آراک و السخنه با مشکل جدی روبه رو می شود و این موضوع به معنای افزایش سرعت پیشروی های نیروهای جبهه مقاومت از شرق شهر تدمر به سمت شهر محاصره شده دیرالزور است.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • کمیل IR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۲
    56 2
    ان شاء الله دوباره راه زمینی باز میشه و ما با ماشینمون میریم بیروت :)))))
  • IR ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۲
    20 0
    به نقشه بزرگ بزار
  • ریبوار IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۲
    62 3
    از یه چیز این نقشه سه کشور خیلی خوشم اومد ، اینکه یکپارچگی سه کشور حفظ شده و مثلا کشور خودساخته و صهیونیست پرداخته کردستان عراق توش جایی نداره .
  • ناشناس IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۲
    6 19
    می گوئید که ارتباط زمینی تهران - دمشق - بیروت پس از ۶ سال دوباره برقرار می شود. این ارتباط قبلا هرگز برقرار نبوده که بگوئید دوباره
    • LB ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
      3 3
      داداش شما نیومدی چرا میگی نبوده؟ کاروانهایی که زمینی میرفتن سوریه، همیشه یک روز لبنانم میاوردن
  • یک اصلاح طلب IR ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
    3 48
    این محورهاچیه دیکه. یه محور دیگه بزار. همش چرت
    • IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
      15 4
      یک اصلاح طلب!!! اسمت دلالت بر منطقت است!!!
  • صادق IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
    38 4
    ارتباط ایران با قدس شریف درحال برقراری‌ست.
  • ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
    46 2
    هدف اصلی ارتش سوریه پیروزی است
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
    56 3
    موشکهای ضدهوایی دوش پرتاپ حتما" باید داشته باشند تا هواپیماهای آمریکایی نتوانند اخلال ایجاد کنند.
    • امیر IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
      10 8
      داداش شرمنده ولی بنظرت میشه با استینگر اف ۱۶ رو زد؟!!!!!!!!!
  • امیر IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
    11 4
    باید فشار روی داعش جوری باشه که فعلا مجددا تمایل به شمال شرق سوریه داشته باشه, توروخدا حواستون به کردا باشه
  • IR ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
    1 0
    خدایا شکرت
  • IR ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
    2 0
    اتفاقا یمنی ها چند روز پیش با دوش پرتاب یه اف 16 رو زدن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس