به گزارش مشرق، حجتاسلام والمسلمين علي نصيري، مدير مؤسسه فرهنگي معارف وحي و خرد در گفتوگو با فارس، در مورد جديدترين اثر در حال تأليف خود اظهار کرد: جديدترين کار پژوهشي، تحقيق و نقد شبهات سروش در زمينه قرآن است، اين کتاب در 8 فصل مانند؛ مباحث وحيشناسي، دلايل استناد قرآن به سخن خدا، همانند دلايل درونمتني و برونمتني، تقرير شبهه سروش، نقد دلايل فلسفي سروش، رهيافت خطا در آموزههاي قرآن، رهيافت فرهنگزمانه در قرآن، نقد ادعاي فقدان اعجاز ساختاري و محتوايي قرآن و نقد راهيافت خطا در آموزههاي پيامبران منتشر ميشود.
نصيري در مورد منظومه فکري سروش در زمينه قرآن اظهار کرد: سروش، در دهه گذشته در کتاب «قبض و بسط تئوريک شريعت»، معارف بشري و معارف ديني را داراي رابطه مستقيم معرفي کرده و بر اين اعتقاد است که تحولات معارف بشري در معارف ديني و قرآني اثرگذار است.
اين مدرس حوزه و دانشگاه يادآور شد: سروش، قرآن را همسخن زمان خود دانسته و در جايي مطرح کرده که خطاهاي فرهنگ عصر قرآن از باب زمان محاوره در قرآن راه يافته است.
عضو هيئت علمي دانشگاه علم و صنعت افزود: سروش در دو سال اخير از نظريه اول خود برگشت و به جاي اينکه بگويد قرآن براساس قاعده محاوره از فرهنگ عرب جاهلي استفاده کرده، ميگويد؛ چون قرآن سخن پيامبر (ص) است و پيامبر در ميان عرب زيسته و انديشهها و افکار خطا آميز عرب در روح و جان ايشان رسوخ کرده، اين خطاها هم در قرآن راه يافته است، همچنين سروش قرآن را سخن پيامبر اکرم (ص) ميداند و معتقد به رهيافت خطا در قرآن و انکار اعجاز آن است.
اين قرآنپژوه، خطرناکبودن انديشههاي سروش در حوزه قرآني را سبب نگارش کتاب تازه خود دانست و گفت: سروش ادعايي کرده که در طول تاريخ اسلام هيچ متفکري چنين ادعايي نکرده و از زبان يک مسلمان معتقد به دين، پيامبر (ص) و قرآن شنيده نشده است و حتي «ناصر ابوزيد» که نظريه تاريخمندي قرآن را بيان کرد و حکم ارتداد خود را از شيخ الازهر گرفت، هرگز نگفته بود که خطا در قرآن راه يافته، بلکه نظريهاش درباره همزباني قرآن با فرهنگ عصر خودش بود.
کد خبر 7354
تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۶
- ۰ نظر
- چاپ
علي نصيري با اشاره به اينکه سروش ادعايي کرده که در طول تاريخ اسلام و از زبان يک مسلمان معتقد به دين، پيامبر (ص) و قرآن شنيده نشده است، گفت: در کتاب «نقد شبهات سروش در زمينههاي قرآني» در صدد پاسخگويي به شبهات قرآني وي هستم.