کد خبر 73473
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۱

همزمان با آغاز زمينه خروج نظاميان آمريکايي از عراق و افول قدرت آل سعود در اين کشور، سيد مقتدا صدر، پس از چهار سال اقامت در ايران و تکميل دروس فقهي، براي هميشه به مقر فرماندهي خود در نجف بازگشت.

به گزارش گروه بين الملل مشرق، مقتدي صدر، رهبر جريان صدر عراق و فرمانده ارشد سپاه "المهدي(عج)" است که مدت هاست بصورت خفته و آماده باش به سر مي برد تا در صورت خلف وعده باراک اوباما و عدم خروج اشغالگران، بار ديگر مبارزات مسلحانه با نظاميان بيگانه را آغاز کند.
 
سيد مقتدا بتازگي با حضور در اجلاس بين المللي بيداري اسلامي و پنجمين کنفرانس بين المللي حمايت از انتفاضه فلسطين در تهران، با شخصيت هاي فکري و جهادي جهان اسلام، ديدارهاي متعددي داشته است.

يک منبع در جريان صدر که خواست نامش فاش نشود، گفت: مقتدي اوائل هفته، به همراه تعدادي از مشاورانش از جمله "مصطفى اليعقوبي"، "محمد الساعدي" و "حيدر الجابري" به نجف بازگشته است.

اين منبع افزود: وي پس از ورود به خانه‌اش در منطقه "الحنانه" در مرکز نجف گفت که اين يک سفر نيست بلکه براي هميشه به نجف برگشته است.

خبرگزاري فرانسه نيز اعلام کرد که هنگام ورود مقتدي به نجف، هزاران نفر از هوادارانش در ميان تدابير شديد امنيتي، مقابل منزلش تجمع کرده و از وي استقبال کردند.
 

پس از آن، صدر در ميان محافظان شخصي خود، به زيارت حرم اميرالمؤمنين امام علي(ع) رفت و به گفته يکي از مسؤولان دفترش، انتظار مي‌رود به ديدار آيت الله سيستاني، مرجع شيعيان در عراق هم برود.
 
گفته مي شود قرار است پس از چهار سال، مقتدا بار ديگر از اين هفته، بار ديگر به عنوان خطيب جمعه، امامت جمعه مسجد کوفه را بر عهده گيرد. وي ظرف چند سال اخير يکي دو بار بطور اتفاقي در جريان سفر به عراق، در نماز جمعه مسجد جامع کوفه حضور يافته و خطبه ها را ايراد کرده بود.

به گفته دوستان و همراهان صدر، او چهار سال را در ايران براي تکميل تحصيلات فقهي خود در حوزه علميه قم سپري کرد.
 

بر پايه اين گزارش، صدر از اواخر سال 2006 ميلادي از حضور در محافل عمومي خودداري کرده و هيچ‌کس از محل اقامت وي مطلع نبود تا اينکه در آوريل سال 2008 ميلادي، يک پايگاه خبري به نقل از يک منبع اعلام کرد که اين روحاني شيعي عراقي براي ادامه تحصيلات فقهي خود هم اکنون در حوزه علميه قم است.

وي سپس براي نخستين بار در سال 2009 ميلادي در جريان ديدارش از ترکيه در مجامع عمومي ظاهر شد و پس از آن به سوريه و لبنان نيز سفر کرد.

جريان صدر از 325 کرسي پارلمان، 39 کرسي را در اختيار دارد و هفت پست وزارتي (مسکن، کار، منابع آبي، گردشگري، آثار باستاني و دو وزير ديگر) از دولتي را که چند هفته پيش تشکيل شد، در اختيار دارد.

سپاه "المهدي(عج)"، ‌شاخه نظامي جريان صدر، حضور فعالي را در نبرد و مبارزه عليه نظاميان آمريکايي در بهار سال 2008 ميلادي در بصره و شهرک صدر، بويژه در بخش شرقي بغداد که شيعه نشين است، داشت اما در آگوست 2008 ميلادي، مقتدا دستور انحلال موقت آن را صادر کرد.

آمريکا بيم و واهمه بسياري از سپاه المهدي(عج) داشت و ادعا مي‌کرد که اين جريان شبه نظامي، مخل امنيت اين کشور است و در پس بسياري از عمليات هايي قرار دارد که در عراق رخ داده لذا وزارت دفاع آمريکا (پنتاگون)، سپاه المهدي(عج) را بزرگترين خطر براي نظاميان خود در عراق اعلام کرد.

صدر در اوائل، از جمله معارضان نوري المالکي، ‌نخست‌وزير عراق بود اما موضع خود را به دنبال صدور فتواي آيت الله "سيد کاظم حائري" از مراجع عراقي مقيم ايران مبني تأييد مالکي، موضع خود را تغيير داد.

وي همچنين دو انتفاضه در سال 2004 ميلادي را عليه نظاميان آمريکايي رهبري کرده است.
صدر که در دهه چهارم عمر خود به سر مي برد، محبوبيت مردمي بسياري ميان فقراي شيعه بويژه شيعيان شهرک پر جمعيت صدر و نيز ميان جوانان و فقرا و مستمندان عراق دارد.

جريان صدر نقش مهمي را در انتخاب مالکي، رهبر حزب الدعوه به عنوان نخست‌وزير در آگوست 2006 ميلادي ايفا کرد. اين جريان، در دور بعد هم نقش مهمي در حفظ و بقاي مالکي، طي انتخابات مارس بازي کرد.

پدر مقتدي، يعني آيت الله سيد محمدصادق صدر از جمله شخصيت‌هاي بسيار مورد احترام در عراق است که در سال 1999 ميلادي به دليل مبارزه با صدام ترور شد و پسرعمويش سيد محمدباقر صدر نيز در سال 1980 ميلادي نيز توسط رژيم صدام ترور شد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • saa ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
    1 0
    سلام خدا آخروعاقبت همه ما را بخیر کند
  • ایرج ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
    1 0
    درود بر مجاهدان راه حق
  • سید سنگلاخ ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
    1 0
    فضل الله المجاهدین
  • سید حسین ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
    1 0
    این اقا صدر کیه چهار سال اینجا بوده
  • lord ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
    1 1
    مگه همونی نیست که تو الجزیره به امام خامنه ای توهین کرده بود و...
  • علی.ت ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
    2 1
    جناب سید حسن. این آقا از فرزندان حضرت زهرا(س) میباشد و چند روزی میهمان حوزه های علمیه در کشور جمهوری اسلامی بوده .فکر می کنم همین قدر برای معرفی ایشان کفایت کند.
  • مهند حامد ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
    1 0
    سلام علیکم خیر ، ایشون خیلی شخصیتی ولایی هستند
  • فریبا ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
    1 0
    الهم عجل لولیک لفرج
  • حسین ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
    0 1
    بخدا این اقا خیلی مرد. دقیقا مثل سید حسن نصرالله
  • بنده خدا ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
    0 0
    با دیدنش یاد سید حسن نصر الله افتادم به امید ایجاد حزب اللهی دیگر در عراق
  • علی ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
    4 0
    و درود خدا بر پدر شهیدش مرجع عالیقدر شیعه ایت الله محمد باقر صدر وخواهر شهیده ایشان که توسط رریم جنایتکارصدام وحمایت ال سعود خبیث و امریکائیها مظلومانه اعدام شدند به جرم حمایت از امام خمینی ورزمندگان اسلام وما ایرانیها کمترین کاری که انجام داده ایم نامگذاری اتوبان معروف صدردرتهران است بنام ای خاندان شیعه مظلوم خدا یارویاورت سید عزیز /دعای ملت ایران بدرقه راهت
  • علیرضا ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
    0 0
    خدا حفظش کنه
  • ناشناس ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
    0 0
    این فقط یک ادعا بود.. هیچ کس هم اثباتش نکرده
  • امین ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
    0 0
    قابل توجه است ابشان فرزند شهید محمد باقر صدر نمی باشد!
  • امیر ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
    0 0
    سلام مشرق داری چپ و راست میزنی ها. یه دفه ازش تعریف میکنی یدفه دیگه بدشو میگی؟
  • ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۷
    0 0
    حالا دیگه چرا قسم میخوری خیلی دوست داری باور کنیم؟
  • اسد ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۷
    0 0
    دلم لرزید ازدیدنش خدا حفظش کند و کاش همین ایران می ماند و نیروهایش رااز ایران هدایت می کرد اخه چنین افرادی مثل مرحوم شهید حکیم خیلی برای اسلام ارزش دارند و حیف است در مسیر طوفان های نا امنی قرار گیرند .
  • فدایی امام خامنه ایی ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۷
    0 0
    اگر به آقایان ناسیولیست های وطنی بر نخورد و آنهایی که با دین و شیعه در عنادند هم . دیدن چهره سیدهایی که در سیمای آنها نورانیت و شجاعت . استقامت . استواری . دیده می شود نا خود آگاه وصل می شوی به آستان مقدس ولایت . و زبان باز می شود و می گویی جانم فدا رهبر
  • ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۷
    0 0
    چرا دقیقاً همونه!
  • بنده خدا ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    0 0
    خداحفظش كند به اميد حسن نصرا.. ديگر
  • ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    1 0
    اقا یکی تکلیف این صدر رو معلوم کنه که گرایشات سیاسیش چه جوری اول بصیرت بعد تعریف
  • ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    0 0
    فعلا كه يك تنه جلوي آمريكا و اسرائيل در عراق ايستاده .
  • مهدیه ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    0 0
    ای زهرای عزیز که تقدیم وظایف همسری و مادری ؛ تربیت فرزند را بر هر کار دیگری ترجیح دادی و فرزندانی تربیت را نمودی که شاگردان آنها مربی بشریت و مشعل های فروزان تاریخ بشریت هستند . فرزندت روح الله و سید علی در ایران شهید صدر و فرزندش در عراق شهید علامه سید ساجد علی نقوی در پاکستان و سید حسن نصرالله در لبنان علمدار پرچم اسلام و مبارزه با کفر و ستم هستند . فاطمه عزیز عمر کوتاه چقدر پر بار بود .درود و رحمت خدا بر تو و بر پدر بزرگورات ، درود و رحمت خدا بر تو و همسر یگانه ات ، درود و رحمت خدا بر تو و بر فرزندانت و خاصه خلف صالح حضرت حجت سلام الله علیها . ما به عشق تو نفس می کشیم و در آرزوی دیدارت روزگار می گذارنیم
  • mohammad ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
    0 1
    خدایا به حق پهلوی شکسته مادرمون فرج اقامون رو برسون
  • سيد حميد ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
    0 0
    خداوند تمامي جريان هاي مقاومت را در كره زمين بالاخص كشورهاي اسلامي پيروز كند
  • ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۲
    0 0
    این هم مجاهدی عزیز است برای اسلام خدا حفظشان کند
  • رسول ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
    0 1
    به کوری چشم حاکمان سعودی انشاالله که خدا عمر صد ساله به تمام علمای شیعه بدهد وخدا حفظشون کندووهابیهای ملعون را بکشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس