الحشد الشعبی

عضو مهم معارضان سوریه گفت: ما الحشد الشعبی را نیروی اشغالگر مانند همه شبه‌نظامیان فرقه‌گرا می‌دانیم که ایران از کشورهای مختلف جمع کرده است.

 به گزارش مشرق، «ریاض حجاب» هماهنگ‌‌کننده «کمیته عالی مذاکرات» وابسته به معارضان سوریه در گفت‌وگویی با روزنامه فرامنطقه‌ای «الشرق الاوسط» اتهاماتی علیه ایران مطرح کرد.

این عضو گروه معارضان سوریه، مدعی شد عربستان سنگ محک منطقه است که آتش‌های برافروخته شده توسط ایران را خاموش می‌کند!

ریاض در ادامه اعلام کرد: صحبت‌هایی از ایجاد مناطق کاهش تنش و آتش‌بس گفته می‌شود اما در واقعیت شاهد افزایش سلاح در دست طرف‌های درگیر و نیز افزایش نیروهای وابسته به ایران در سووریه هستیم. بخشی از این گفت‌وگو در زیر آمده است:

الشرق‌الاوسط: سفر «دونالد ترامپ» به عربستان و شرکت در نشست ریاض چگونه بر حمایت از معارضان سوریه چگونه تاثیری خواهد داشت؟

حجاب: تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت؛ برای اولین بار از زمان مداخلات میدانی متحدان نظام سوریه، سوری‌ها شاهد تحرک منطقه‌ای فعال و تشکیل یک ائتلاف نظامی با فرماندهی دوراندیش و نیز طرح میدانی بودند. ریاض به مثابه سنگ محک در صحنه میدانی و نظامی منطقه است و دائما به دنبال خاموش کردن آتش‌هایی است که ایران در خاورمیانه برافروخته است و شکی نیست که اعلام تشکیل ائتلاف اسلامی در ریاض گام اول برای نجات منطقه از تهدید شبه‌نظامیان فرقه‌گرا و نیز سوپاپ اطمینان برخی دولت‌هایی است که سازمان‌های نظامی‌اش طی سال‌های گذشته دچار فروپاشی شده‌اند.

الشرق‌الاوسط: موضع شما در خصوص ورود «الحشد الشعبی» به سوریه چیست؟

حجاب: اخبار مربوطه را دنبال می‌کنیم، این اقدام در راستای راهبرد تثبیت موقعیتی است که ایران در جنوب سوریه و مرزهای سوریه با عراق آن را انجام می‌دهد و شکی نیست که در راستای استراتژی ایران برای کنار زدن توافق‌های بین‌المللی برای ایجاد مناطق امن در سوریه صورت می‌گیرد. ما الحشد الشعبی را نیروی اشغالگر مانند همه شبه‌نظامیان فرقه‌گرا می‌دانیم که ایران از کشورهای مختلف جمع کرده است. ما در تماس‌هایی که با سایر برادران و دوستان داشته‌ایم درباره خطرات منطقه‌ای و بین‌المللی این موضوع هشدار داده‌ایم.

الشرق‌الاوسط: گفته می شود که آمریکا طی اقداماتی قصد تضعیف نفوذ ایران را دارد، آیا هماهنگی در این مورد با آنها داشته‌اید؟

حجاب: ما از رویکرد واشنگتن برای تضعیف نفوذ ایران آگاهیم و درباره این موضوع با مسئولان پنتاگون صحبت کرده‌ایم اما جزئیات طرح آمریکا همچنان ناواضح است همانگونه که آمادگی آمریکا برای مقابله با جریان شبه‌نظامیان عراقی و لبنانی و غیره همچنان محل سوال است. حقیقت آن است که در سایه ورود روس‌ها به عنوان یک طرف در عملیات تثبیت موضع، چالش‌ها و تهدیدات میدانی در حال افزایش است و این موضوع، یک موضع بین‌المللی جدی را می‌طلبد.

الشرق‌الاوسط: معتقدید مذاکرات ژنو در برهه کنونی مهم است یا خیر؛ تمام تمرکز باید بر عملیات نظامی باشد؟

حجاب: شکی نیست که (مذاکرات) ژنو مهم است و تنها مسیر سیاسی است که از مقبولیت بین‌المللی برخوردار است اما مشکل اساسی در تلاش رژیم (سوریه) و متحدان آن برای به شکست کشاندن میانجی‌گری سازمان ملل از راه‌های مختلف است.

زمانی که صحنه بر رژیم و متحدانش در مسیر ژنو تنگ می‌آید اقدام به تشکیل شرایط دیپلماتیک موازی برای حل وفصل امور میدانی با هدف کنار زدن میانجی‌گری سازمان ملل از یک سو و تحمیل شرایط از سوی دیگر می‌کنند، و این موضوع از طریق تلاش برای رسیدن به تفاهمات منطقه‌ای صورت می‌گیرد که ایران و گروه‌های افراط‌گرا را به رسمیت بشناسد و نظام اولین طرفی است که از این موضوع نفع می‌برد.

الشرق‌الاوسط: نقش کمیته شما در مذاکرات آستانه که ایران، روسیه و ترکیه ناظر آن هستند، چیست؟

حجاب: ما در دل میدان دیپلماسی هستیم و نیرد سیاسی را رها نخواهیم کرد و تا آخر راه را خواهیم رفت.

الشرق‌الاوسط: آیا شما از اینکه سوریه به مناطق چهارگانه کاهش تنش تقیسم شود، نگرانید؟

حجاب: پاسخی ساده به این سوال سخت است، همه از موفقیت تلاش‌ برای آتش‌بس، ایجاد مناطق امن و تحمیل مناطق کاهش تنش صحبت می‌کنند اما آنچه در واقعیت اتفاق می‌افتد کاملا متفاوت است؛ اکنون شاهد افزایش بی‌سابقه سلاح در دست گروه‌های مختلف درگیری و نیز افزایش بی‌سابقه نیروهای وابسته به ایران هستیم؛ نور امیدی در افق برای توافقی بین‌المللی بر طرح های آتش‌بس نمی‌بینیم و امید داریم که ائتلاف اسلامی در راستای بازگشت توازن و توقف جنگ نقشی داشته باشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس