پوتین مودی

دهلی و مسکو قرارداد ساخت ۲ نیروگاه هسته ای در جنوب هند را در دیدار سران این کشور به امضا رساندند.

به گزارش مشرق به نقل از ایندین اکسپرس، هند و روسیه قرارداد ساخت  واحدهای ۵ و ۶ نیروگاه هسته ای «کودانکولام» واقع در جنوب هند را به امضا رساندند.

این قرارداد در دیدار شب گذشته «ولادیمیرپوتین» رئیس جموری روسیه با «نارندرا مودی» در حاشیه نشست بین المللی اقصادی «سن پترزبورگ» صورت گرفت.

 لازم به ذکر است که سران روسیه و هند در آذرماه سال گذشته ضرب الاجلی را برای نهایی کردن و امضای توافق چارچوب کلی ساخت واحدهای ۵ و شش نیروگاه هسته ای کودانکولام تا پایان سال ۲۰۱۶ تعیین کرده بودند.

اولین واحد نیروگاه برق هسته ای کودانکولام که قرار داد اولیه آن در سال ۱۹۸۸ امضا شد در اکتبر ۲۰۱۳عملیاتی شد.

واحد دوم نیروگاه کودانکولام نیز آگوست سال گذشته عملیاتی شد.

انتظار می رود واحدهای سوم و چهارم این نیروگاه نیز در سالهای ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ عملیاتی شود.

نارندرا مودی نخست وزیر هند پس از دیدار با پوتین اظهار کرد روابط دو جانبه میان هند و روسیه بر پایه احترام، اعتماد قوی و دوستی بنا شده است.

افزون بر این  رئیس جمهوری روسیه شب گذشته در پایان دیدار خود با نخست وزیر هند اعلام  کرد که دو کشور به توافق رسیده اند تا به همکاری‌های خود در تولید مشترک تسلیحات نظامی ادامه دهند.

پوتین در کنفرانس خبری مشترک خود با نخست وزیر هند گفت: باید تاکید کنم که همکاریهای نظامی-فنی بین دو کشور تنها محدود به ارسال انواع مختلف تسلیحات نظامی مدرن برای متحدمان، هند نمی شود، بلکه در داخل این کشور با مشارکت روسیه انواع مختلف تسلیحات نظامی در حال تولید است که این تولیدات بسیار مدرن و پیشرفته هستند. ما با  نخست وزیر هند توافق کرده ایم که در آینده نیز تولید مشترک تسلیحات نظامی را ادامه دهیم.

رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد که هند یکی از قدیمی ترین شرکای سیاسی و تجاری روسیه بشمار می رود. ۷۰ سال قبل دو کشور روابط دیپلماتیک خود را آغاز کرده و مشارکت روسیه و هند اکنون کاملا راهبردی و دارای ویژگیهای خاص است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس