کد خبر 729400
تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰
 وقتی «ترامپ» میخواهد جلوتر از همه باشد!

یک روزنامه آمریکایی با تاکید بر اینکه عربستان ترامپ را بازی داده است، نوشت ریاض منبع گسترش تروریسم و سرچشمه باورهای اعتقادی داعش است.

به گزارش مشرق، روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» در گزارشی با این عنوان که «عربستان سعودی چطور دونالد ترامپ را بازی داد»، نوشت بمب گذاری هفته اخیر در منچستر انگلیس یکی دیگر از یادآوری های وحشتناک و نفرت انگیز این موضوع بود که تهدید تروریسم افراط گرایی اسلامی همچنان در جریان است.

*عربستان کانون گسترش تروریسم

بر این اساس، سفر « دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به خاورمیانه دوباره نشان داد که چطور عربستان که مرکز و کانون گسترس این تروریسم است، موفق به گریز و فرار از پاسخگویی شده است و در حقیقت، ترامپ به عربستان سعودی یک پاس آزاد و دست آزاد در منطقه داده است.

واشنگتن پست نوشت که حقایق مشخص هستند. عربستان سعودی 5 دهه است که نسخه کوته بینانه و خشک و ریاضتی و غیر قابل تحملی از اسلام ارائه کرده است که اساسا در هیچ جای دیگر از جهان اسلام به کار گرفته نشده است. «اسامه بن لادن» سعودی بود همانطور که 15 نفر از 19 نفر عامل حملات تروریستی 11 سپتامبر در آمریکا نیز سعودی بودند.

بر اساس گزارش واشنگتن پست، همانطور که ایمیل افشا شده از سوی «هیلاری کلینتون» وزیر امور خارجه سابق آمریکا نشان می دهد در طول سال های اخیر عربستان سعودی در کنار کویت حمایت های مالی و لجستیکی مخفیانه ای برای داعش و سایر گروه های افراط گرا در منطقه فراهم کرده اند.

واشنگتن پست با اشاره به اینکه اتباع سعودی دومین گروه بزرگ جنگجویان خارجی داعش را تشکیل می دهند و طبق برخی محاسبات این سعودی ها هستند که بیشترین سهم را در عملیات های تروریستی در عراق دارند و اینکه پادشاهی عربستان در یک اتحاد ضمنی و مخفیانه با القاعده در یمن به سر می برد، نوشت داعش باورهای اعتقادی خود را از عربستان سعودی می گیرد.

بر اساس این گزارش، پول عربستان سعودی در حال تغییر شکل دادن به اسلام اروپایی است و همانطور که اخبار افشا شده نهادهای اطلاعاتی آلمان  نشان می دهد، سازمان های خیریه ای که ارتباطی بسیار نزدیک با دفاتر دولتی عربستان سعودی، قطر و کویت دارند، در حال تامین بودجه مساجد، مدارس هستند که بتوانند از طریق آنها، نسخه ای غیر قابل تحمل و حاوی عقاید کهنه از اسلام را در سراسر آلمان منتشر کند.

*ایران در حال مبارزه با گروه های تروریستی است

این روزنامه نوشت که ترامپ در طول سفرش به عربستان سعودی، ضمن سخنرانی اش درباره اسلام، هیچ اشاره ای به دولت عربستان که به تروریست ها پناهگاه و کمک مالی و موقعیت های اجتماعی برای استخدام گیری عضو می دهد، نداشت و بدون اشاره به کشور میزبان خود، به ایران پرداخت.
بر اساس این گزارش، بسیار نادرست است که ایران را منبع ترور جهادی نامید. بر اساس تحلیل داده های تروریسم جهانی، بیش از 94 درصد از مرگ و میرهای صورت گرفته توسط تروریسم اسلامی از سال 2001 میلادی تاکنون، توسط داعش، القاعده و سایر گروه های افراطی انجام شده اند و ایران در حال مقابله با این گروه هاست نه اینکه به آنها دامن بزند.

*حملات تروریستی انجام شده در غرب، با عربستان در ارتباط هستند

واشنگتن پست نوشت که تقریبا هر حمله تروریستی که در غرب صورت می گیرد، به نوعی مرتبط با عربستان سعودی است و واقعا هیچ کدام از آنها ربطی به ایران ندارد.

این روزنامه نوشت ترامپ در حالیکه رویکرد عربستان سعودی در برابر تروریسم را اتنخاب کرده است که این رویکرد، هرگونه تقصیر را از پادشاهی عربستان دور می کند و تقصیرها را به گردن ایران می اندازد.

سعودی ها مذاکره کنندگان بی تجربه و ناآزموده ترامپ را غرق معاملات تسلیحاتی و کمک های مالی به صندوقی از بانک جهانی کردند که «ایوانکا ترامپ» دختر رئیس جمهور آمریکا آن را حمایت می کند. به طور خلاصه می توان گفت که سعودی ها ترامپ را بازی دادند.

آمریکا در حال حاضر سیاست خارجی عربستان سعودی را به کار گرفته است که شامل مجموعه ای بی امان از جنگ علیه شیعیان و متحدان آنها در سراسر خاورمیانه می شود. این نوع سیاست خارجی، واشنگتن را در یک درگیری فرقه ای دائمی و بی پایان گرفتار می کند و بی ثباتی ها در منطقه را دامن می زند و روابط آمریکا با کشورهایی مانند عراق را پیچیده می کند.

این روزنام آمریکایی نوشت که مهم ترین موضوع این است که این سیاست خارجی از سوی دولت ترامپ، هیچ نقشی در بررسی تهدیدات مستقیم و ادامه دار علیه آمریکایی ها ندارد و به نظر می رسد که عربستان سعودی را در اولویت قرار می دهد و نه آمریکا را.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس