به گزارش خبرنگار جنگ نرم مشرق،ژنرال جیم جونز، جیمز گلسمن سفیر آمریکا، و دن گلیکمن وزیر سابق کشاورزی آمریکا چالشها و راه حلهای موجود برای انقلاب مصر را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
«پروژه امنیت ملی» متعلق به «مرکز سیاست دوحزبی» آمریکا روز دوازدهم اکتبر در میزگردی به بررسی آینده مصر، اهمیت و وضعیت آن در منطقه و چالشهای پیش روی روابط آمریکا و مصر به دنبال ناآرامیهای هفته گذشته در این کشور پرداخت. این میزگرد به دنبال انتشار گزارشی توسط اعضای این پروژه برگزار شد که توصیههایی برای پیشبرد سیاستهای آمریکا در قبال مصر ارائه میکند.
این گزارش که «دیپلماسی عمومی استراتژیک: مسئله مصر» نام دارد و از مطالعات موردی «طرح دیپلماسی عمومی استراتژیک» مرکز سیاست دوحزبی به شمار میآید و جیمز گلسمن سفیر آمریکا و دن گلیکمن وزیر سابق کشاورزی این کشور مدیریت آن را بر عهده دارند، به تجزیه و تحلیل دیپلماسی عمومی آمریکا در قبال مصر طی 15 سال گذشته میپردازد و این مسئله را مورد بررسی قرار میدهد که چگونه چنین دیپلماسی میتواند امروزه به اهداف استراتژیک آمریکا خدمت کند.
اوایل امسال، مردم مصر به خیابانها ریختند و رژیم خودمختار حسنی مبارک را سرنگون کردند. مصر با 83 میلیون نفر جمعیت، پرجمعیتترین کشور منطقه شمال آفریقا و خاورمیانه است. این کشور به مدت سی سال متحد آمریکا و ستون سیاست امنیت منطقهای این کشور بوده است.
گلسمن در این باره گفت: «مصر به هر سمتی برود، چه در بحران باقی بماند، چه به سمت حکومتی دموکراتیک حرکت کند، چه به دست اسلامگرایان بیفتد و چه دوباره به سمت استبداد باز گردد، احتمالاً منطقه هم به آن سمت میرود. مردم مصر برای هدایت این تحول، به مذاکرهای آزاد و عادلانه درباره ساختار آینده حکومتشان نیاز دارند. ما نباید از شرکت در این مذاکره و تفسیر ویژگیها و ارزشهای دموکراسی شانه خالی کنیم.»
ژنرال جونز هم در این باره گفت: «نتیجه این انقلاب ناتمام واکنشهای درازمدتی بر روابط آمریکا و مصر، امنیت خاورمیانه و منافع آمریکا در منطقه خواهد داشت. آمریکا میتواند با فراهم کردن سه اساس کمک خارجی ــ یعنی اصلاح سیاسی، توسعه اقتصادی و امنیت ــ به مصر کمک کند تا به وعدههای انقلاب خود رنگ واقعیت بدهد.»
اقتصاد مصر در حال حاضر در کشمکش به سر میبرد. انتظار میرود نرخ رشد اقتصادی مصر از 5.1 درصد در سال 2010، به 1.6 درصد یا کمتر در سال 2011 کاهش یابد. فقدان بهبود محسوس وضع اقتصادی برای اکثریت مردم مصر، موفقیت انقلاب این کشور را تضعیف خواهد کرد.
جونز افزود: «اگر مصر وضعیت اقتصادی خود را تصحیح نکند، شانس چندانی برای ریشهدار شدن دموکراسی در این کشور وجود ندارد. امنیت هم عاملی مهم به شمار میآید. اصلاح بخش امنیت به اندازه توسعه دموکراتیک حیاتی است. مصر وضعیت امنیتی خود را از نو شکل میدهد و واشنگتن در این روند، شرکت ندارد؛ در صورتی که باید باشد.»
گفتگوهای این میزگرد همچنین بر اهمیت استراتژیک کمک به شهروندان مصری ازطریق دیپلماسی عمومی متمرکز بود. گلسمن، که در زمان جرج بوش به عنوان معاون وزیر کشور در امر دیپلماسی عمومی خدمت کرده، گفت: «مصر مورد مهمی برای آزمودن میزان کارآمدی دیپلماسی عمومی آمریکا است.» مطالعه موردی مصر به عنوان جزئی از طرح دیپلماسی عمومی استراتژیک مرکز سیاست دوحزبی، قسمتی از یک پروژه طولانیمدتتر است که به بررسی میزان موثر بودن دیپلماسی عمومی آمریکا در رسیدن به اهداف استراتژیک سیاست خارجی میپردازد.
از زمان شروع اعتراضها در قاهره، روایت غالب در رسانهها بر این بوده که انقلاب مصر بدون، یا برخلاف، کمک و حمایت آمریکا صورت گرفته است. این روایت برای توانایی آمریکا برای کار با مصر و سایر کشورهای منطقه در ماهها و سالهای پیشِ رو خوشایند نبوده است.
تجزیه و تحلیل طرح دیپلماسی عمومی استراتژیک چنین ارزیابی میکند که آمریکا از گسترش دموکراسی در مصر پشتیبانی نکرده و همچنین تلاشهای صورتگرفته در زمینه دیپلماسی عمومی در مصر از سال 2001 پیشرفت چندانی نداشته است. با این حال، این برآوردها حکایت از آن دارند که تلاشهای آمریکا در زمینه دیپلماسی عمومی با اهداف کلی استراتژیک هماهنگ نبودهاند. به گفته دن گلیسمن از مدیران طرح دیپلماسی عمومی استراتژیک و مدیرعامل «انجمن سینمای آمریکا»، «دیپلماسی عمومی آمریکا از نبود جهتیابی استراتژیک رنج میبرد. حتی هنگامی که اهداف سیاست خارجی آمریکا به خوبی تعریف شدهاند، دیپلماسی عمومی تلاش کرده سیاستهایی را اتخاذ کند که از این اهداف حمایت میکنند. ما بیشتر بر روی وسیله برقراری ارتباط بدون درنظر گرفتن کامل خود پیام تمرکز کردهایم.»
طرح دیپلماسی عمومی استراتژیک مرکز سیاست دوحزبی سه مورد اصلی را به سیاستگذاران و اجراکنندگان دیپلماسی عمومی توصیه میکند:
1. دیپلماسی عمومی، یعنی کمک به مخاطبین غیردولتی، میتواند مکمل روابط دوجانبه رسمی باشد.
2. دیپلماسی عمومی نیازمند یک استراتژی برای رسیدن به نه تنها مخاطبین بیشتر، بلکه روشهای پیشبرد اهداف آمریکا در میان این مخاطبین است.
3. دیپلماسی عمومی نیازمند پیامرسانی آگاهانهای است که استراتژی آن را پیش میبرد.
برای ارتقاء اقتصاد و تحقق بخشیدن به مصری امن و دموکراتیک، مرکز سیاست دوحزبی از سیاستگذاران میخواهد که:
1. مصر را به عنوان کانون تمرکز کمک و دیپلماسی آمریکا در اولویت قرار دهند.
2. کمکهای فنی آمریکا و اتحادیه اروپا را به بالاترین میزان ممکن برسانند.
3. برای به امضا رساندن یک «توافقنامه تجارت آزاد» بین مصر و آمریکا تلاش کنند.
4. شرایطی را، مانند اتخاذ سیاستهای اقتصادی سالم و اصلاح سیاست کنونی، برای کمکهای مالی خود تعیین کنند.
5. سرمایهگذاری در بخش خصوصی در بخش انرژی مصر را تشویق کنند.
6. به مصر برای اصلاح بخش امنیتی خود کمک کنند.
بلیز میستال، دستیار مدیر سیاست خارجی مرکز سیاست دوحزبی در خصوص مصر تاکید میکند: «آمریکا باید به مردم مصر بفهماند که با چه کشوری میتواند متحد باشد. ما باید کشوری را که میخواهیم در آینده مصر ببینیم، و نه این که میخواهیم چه رهبری هدایت مصر را به عهده داشته یا نداشته باشد، به وضوح تعریف کنیم.»
پروژه امنیت ملی مرکز سیاست دوحزبی امسال طرح دیپلماسی عمومی استراتژیک را برای کمک به درک دیپلماسی عمومی آمریکا و تماس با مخاطبین سراسر جهان دایر کرده است. کمیته رهبری این طرح به دنبال رسیدن به توصیههایی درباره روشهای گسترش دیپلماسی عمومی آمریکا برای برآورده کردن چالشهای استراتژیک قرن بیست و یک، مانند انقلاب مصر، است.
مرکز سیاست دوحزبی که در سال 2007 و به همت هاوارد بیکر، تام داشل، باب دول و جرج میچل رهبران سابق مجلس سنای آمریکا تاسیس شده، یک سازمان غیرانتفاعی است که سعی میکند به تجزیه و تحلیل اتفاقات و رویدادهای سیاسی جهان بپردازد و راهحلهایی برای پیشبرد اهداف آمریکا در جهان پیدا کند.
برای دانلود این گزارش اینجا کلیک کنید.