کد خبر 727408
تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵
ارتش آلمان

به هنگام بررسی پرونده "فرانکو آ"، افسر جوان ارتش آلمان که به تازگی به اتهام داشتن گرایش‌های نژادپرستانه بازداشت شده، توجه‌ مقامات دولتی به احتمال دزدی سلاح از انبارهای ارتش آلمان متمرکز شده است.

به گزارش مشرق، دادستانی فدرال آلمان با شدت در تلاش برای یافتن اطلاعاتی پیرامون سرقت احتمالی از انبارهای اسلحه ارتش این کشور است. موضوع به تحقیقات روی پرونده "فرانکو آ"، افسر جوان ارتش آلمان ارتباط دارد که به تازگی به اتهام داشتن گرایش‌های راست‌گرایانه افراطی بازداشت شده است.

به گزارش هفته نامه آلمانی "اشپیگل" در سیزدهم فوریه ۲۰۱۷ در محل تمرین نظامی ارتش آلمان در شهر مونستر، دو تفنگ ژ۳۶ یک سلاح از نوع پ۸ و یک تپانچه از درون یک تانک مدل "فوکس" آلمان به سرقت رفته است. 

این تانک در زمان سرقت، در تاریکی شب به طرف محل تمرینات نظامی در حرکت بود. مسئولان پرونده "فرانکو آ" بر این نظرند که تنها یک سرباز مطلع از اطلاعات ضروری درون ارتش آلمان می‌توانسته چنین اقدامی انجام دهد.

تنها در یکی از هفت تانک موجود در این تمرین‌ نظامی، اسلحه وجود داشته و دقیقا همین سلاح‌ها نیز به سرقت رفته‌اند. هنوز اثری از عاملان این سرقت به دست نیامده است.

مسئولان پرونده راست‌گرایان ‌افراطی در ارتش آلمان در زمان این سرقت در شهر مونستر آلمان، متوجه سربازی شدند که مظنون به گرایش‌های راست افراطی است و "فرانکو آ" و همچنین "ماکسیمیلیان ت" نظامیان دستگیر شده را نیز می‌شناخته است.

مسئولان می‌کوشند، رابطه‌ای میان سرقت سلاح و این سه نظامی بیابند. تاکنون چنین رابطه‌ای مشخص نشده و مسئولان پرونده نمی‌دانند آیا  "فرانکو آ" با سرقت اخیر سلاح در تانک فوکس آلمان ارتباطی دارد یا نه.

به گزارش هفته نامه آلمانی "اشپیگل" در سال‌های اخیر سلاح‌های زیادی از ارتش آلمان به سرقت رفته‌اند. بر مبنای گزارش‌های داخلی ارتش، پس از تمرینات تیراندازی در سال ۲۰۱۵ میلادی در مجموع سه ژ۳۶، دو ژ۳ و یک سلاح از نوع پ۸ از ارتش آلمان به سرقت رفته است. در سال ۲۰۱۶ نیز سه ژ۳ و یک سلاح از نوع پ۸ در ارتش آلمان مفقود شده‌اند.

گرایش‌های راست‌افراطی در ارتش آلمان

موضوع جنجالی کشف یک هسته ‌تروریستی در ارتش آلمان با نام و پرونده "فرانکو آ" پیوند خورده است. این فرد عضو یک گروه تروریستی در ارتش آلمان بوده که از جمله قصد ترور یکی از وزیران آلمان را داشته است. یوآخیم گائوک، رئیس جمهور پیشین آلمان نیز در لیست ترور این گروه بوده است.

"فرانکو آ" طی چندماه حدود هزاران فشنگ از ارتش آلمان دزدیده و نزد یکی از همدستان خود انبار کرده بود.

"فرانکو آ" به عنوان یک پناهجوی سوری تقاضای پناهندگی کرده بود. هدف این افسر آلمانی از این اقدام این بود که پس از دست زدن به اقدامات تروریستی، نوک پیکان تحقیقات پلیس جنایی را متوجه جریانات اسلام‌گرا کند.

سه نفر و از جمله دو افسر ارتش آلمان در شمار کسانی هستند که متهم به فعالیت‌های تروریستی شده‌اند. سه متهم پرونده "فرانکو آ" و "عملیات تروریستی" یاد شده عبارتند از:

 • "فرانکو آ": این افسر (ستوان یکم) ۲۸ ساله ارتش آلمان از ایالت هسن آلمان می‌آید و در یگان مشترک آلمان و فرانسه در "ایلکیرش" خدمت می‌کرده است. او برای انجام تحقیقات بیشتر در حبس به سر می‌برد.

• "ماکسیمیلیان ت": گفته می‌شود او نیز در برنامه‌ریزی عملیات تروریستی مشارکت داشته است. بر اساس ارزیابی دادستانی آلمان "ماکسیمیلیان ت" چهره اصلی این گروه تروریستی بوده است. او نیز از ایالت هسن آلمان می‌آید، ۲۷ سال سن دارد و افسر ارتش آلمان است. خواهر او گویا دوست دختر "فرانکو آ" بوده است.

• "ماتیاس اف.": فرد سوم این پرونده است. از شهر اوفنباخ آلمان می‌آید و گمان می‌رود که با دو متهم دیگر در برنامه‌ریزی این عملیات تروریستی مشارکت و همدستی داشته است. او دانشجو است. تعداد زیادی فشنگ ارتش آلمان در خانه او پیدا شده است. این پرسش که چگونه کسی از جریان کاسته شدن هزاران فشنگ مطلع نشده، هنوز ناروشن مانده است. حکم دستگیری این دانشجو نیز صادر شده است.

بر اساس ارزیابی منتشر شده دادستانی آلمان، این افراد برنامه داشتند "به جان سیاستمداران ارشد و افراد نام‌آشنای جامعه آلمان که به گمان آن‌ها سیاستی نادرست در قبال خارجیان و پناهجویان داشته‌اند، سوءقصد کنند."

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس