کد خبر 727072
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۴
کتاب

حقی درباره سابقه فعالیت انتشارات «کتابستان معرفت» می‌گوید: ما از سال 1393 فعالیت‌مان را در حوزه نشر آغاز کردیم. قبل از آن هم مجموعه‌ای از فعالیت‌هایی اینچنین را داشتیم.

به گزارش مشرق،‌ «کتابستان معرفت» از جمله ناشران برگزیده این دوره نمایشگاه کتاب تهران بود. ناشری که آغاز فعالیتش به سال 1393 باز می‌گشت و حالا بعد از سه سال به عنوان ناشر برگزیده سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انتخاب شده است. به همین علت سراغ آقای محمد حقی رفتیم که رئیس هیات مدیره انتشارات کتابستان معرفت است. او تا چندی قبل مشاور مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی هم بود.

حقی درباره سابقه فعالیت انتشارات «کتابستان معرفت» می‌گوید: ما از سال 1393 فعالیت‌مان را در حوزه نشر آغاز کردیم. قبل از آن هم مجموعه‌ای از فعالیت‌هایی اینچنین را داشتیم. مثلاً در حوزه محتوایی، مجموعه‌ای از بسته‌های پیشنهادی و سیرهای مطالعاتی بود که در سایت کتابستان منتشر می‌کردیم یا در بعضی نمایشگاه‌های استانی. قبل‌تر از آن هم فعالیت اصلی ما در حوزه کتاب را با نمایشگاه کتاب در متروی تهران شروع کردیم. سال 87 برای اولین مرتبه با وجود اینکه خیلی‌ها نگاه‌شان این بود که اصلاً آیا کار کتاب در نمایشگاه می‌گیرد یا نه!»

جرقه‎‌ در اردوهای جهادی
او درباره سابقه این کار می‌گوید: « ورود ما از دهه 80 بود. ماه رمضان یا ماه محرم اردوی جهادی می‌رفتیم. یک بار در یکی از این جمع‌ها جرقه زده شد که کار جهادی لزوماً به این معنا نیست که به یک منطقه محروم برود. هر منطقه‌ای، محرومیت‌های خاص خود را دارد و تهران به لحاظ فرهنگی و معرفتی یک محرومیت جدی دارد. تقریباً همان ترکیب اردوی جهادی وارد شدیم و در مترو فعالیت کردیم. آن موقع نیت‌مان این بود که فقط وظیفه تبلیغی خودمان را انجام دهیم. به تدریج که جلو رفتیم دیدیم که عرصه خوبی است و می‌شود فعالیت ارزشی انجام داد و البته ملاحظات اقتصادی ماجرا هم اگر نبود، حرکت یک حرکت کوتاه‌مدتِ پارتیزانی می‌شد.»
حقی در ادامه با اشاره به تجربه کار تبلیغی در متروی تهران در ماه رمضان سال 87 می‌گوید: «مترو محیطی است که همه عجله دارند و در حال دویدن هستند و... ماه رمضان سال 87 بود که تقریباً از دوم یا سوم ماه رمضان شروع کردیم و تا بیستم ادامه داشت. الحمدلله کار خوب پیش رفت. آن سال حدود 40 هزار نسخه کتاب در نمایشگاه مترو در یک بازه زمانی 15 روزه به فروش رفت. سال 88 این کار تکرار شد. در کنار کار کتاب، مشاوره‌های دینی هم اتفاق می‌افتاد. یعنی طلبه‌هایی که دوستان خودمان و اهل فکر و کتاب بودند، این‌ها مشاوره‎‌های دینی هم می‌دادند. خیلی توجه شد.»

امیرخانی هم حمایت‌مان کرد
مرور واکنش‌های فعالیت آن سال حقی و دوستانش، گویا هنوز برایش شیرین است: «بخش خبری 20:30 تلویزیون به این کار واکنش نشان داد. بعضی از نویسندگان مثل آقای امیرخانی از این حرکت حمایت کردند. ایشان در برنامه‌ای که برای افتتاحیه این کار انجام شد، حضور پیدا کرد. معتقد بود این کار یک نوع فعالیت جهادی متناسب با تخصص است. یعنی کسی که اهل طلبگی و اهل کتاب است، باید جنس کار جهادی‌اش هم از همان جنس باشد. این مجموعه از سال 90 وارد حیطه فعالیت‌های فروش، فروشگاه کتاب و مرکز پخش شد.» رئیس هیات مدیره انتشارات کتابستان معرفت درباره فعالیت‌های توزیعی و ترویجی خود و میزان تأثیر این فعالیت‌ها بر موفقیت در حوزه نشر می‌گوید: «بین فروشگاه‌ها و جریان‌های حزب‌اللهی، چیزی که خودشان می‌گویند جزو پخشی‌های خوب محسوب می‌شوند. یعنی ما در کارنامه اجرایی‌مان در حوزه پخش کتاب شاید بیش از 20 عنوان کتابِ بیش از 100 هزار نسخه کتاب داریم. این فعالیت‌ها تا 93 ادامه داشت و هر بخشی مشغول فعالیت خودش بود. ما به این رسیدیم که باید در حوزه نشر هم فعالیت خودمان را شروع کنیم. با تکیه بر این مساله که فعالیت قبلی را ضعیف نکنیم. یعنی اجازه دادیم که فعالیت‌های قبلی‌مان به بلوغ خودشان برسد. بعد از رسیدن به بلوغ خودش، سرریز این فعالیت‌ها به حوزه نشر رسید.»

25 نفر در کتابستان مشغول به کارند
میزان فعالیت‌های کتابستان در طول سه سال گذشته را از حقی پرسیدیم: «سال 93 کتاب چندانی نداشتیم. ولی در سال‌های 94 و 95 به طور میانگین هر سال تقریباً ده دوازده عنوان چاپ اول داشتیم.کتاب‌هایمان تخصصی در حوزه داستان بود. البته ما معتقدیم که یک ناشر موفق ناشری است که بتواند برای ذائقه‌های مختلف، خوراک خودشان را تأمین کند. این خوراک، گاهی داستانی است، گاهی کتاب دینی، گاه تاریخ و... متناسب با این فضا در حوزه نشر کار را شروع کردیم. برای سال 96  سال خیلی پرکاری داریم. برآوردم این است که بیش از 40 عنوان کتاب جدید منتشر خواهیم کرد. بخش جدی اینها در حوزه داستان است ولی در نظر داریم بخش‌های دیگر را هم فعال کنیم.»
کتابستان معرفت را می‌توان از مجموعه‌های خصوصی فرهنگی دانست که علاوه بر فعالیت در این حوزه، برای تعدادی از جوانان فعال هم ایجاد شغل کرده است. حقی در این مورد می‌گوید: «در حال حاضر در مجموعه کتابستان تقریباً 25 نفر مشغول  به کار و حقوق‌بگیر این مجموعه‌اند.»
از حقی درباره نوع فعالیت ترویجی در حوزه کتاب پرسیدیم، جواب می‌دهد: «به نظرم الان در فضای کار ترویجی با توجه به ظهور مقوله‌ای به نام رسانه‌های شخصی امکان فعالیت ترویجی خیلی جدی شده است. ما هر یک، با توجه به شبکه‌های مجازی، هر فردی به اندازه خودش یک رسانه دارد و می‌تواند در آن رسانه حرف بزند و دیدگاه‌هایش را منتقل کند. به دلیل خودمانی بود این فعالیت‌ها، پذیرش آن از جانب مخاطب راحت‌تر از تریبون‌های رسمی است. الان وضعیتی شده که خیلی وقت‌ها رسانه‌های رسمی به رسانه‌های شخصی واکنش نان می‌دهند. مثلاً اعضای کانال یک فرد، گاه از کانال یک رسانه رسمی بیشتر است.»
از ریاست هیات مدیره انتشارات کتابستان معرفت خواستیم سه عنوان از کتاب‌های قابل توصیه نشر خود را به مخاطبان معرفی کند: «رویای نیمه شب داستان پرکشش و جذاب و روانی است. رمان «هفت جن» که یک رمان دو جلدی است و در یک فضای عرفان‌های کاذب حرف‌های خوبی مطرح کرده است. سومین رمان هم رمان «غریب قریب» اثر آقای سعید تشکری، که رمان قابل توصیه‌ای است.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس