کد خبر 726654
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۴
وزیر خارجه قطر

وزیر خارجه قطر بر برقراری روابط مثبت با ایران بر اساس حسن همجواری و عدم دخالت در امور دیگران تأکید کرد.

به گزارش مشرق، «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» با اشاره به عدم ورود دوحه به گفت‌وگوی مستقیم و جداگانه با ایران، گفت که قطر نیز به عنوان یک عضو شورای همکاری خلیج‌فارس با دعوت ایران برای گفت‌وگو تعامل مثبت داشته است.

آل ثانی در مصاحبه با روزنامه انگلیسی‌زبان «عرب نیوز» عربستان، در خصوص برقراری روابط با ایران اظهار داشت که ما اعتقاد داریم بایستی روابط مثبت مبتنی بر اصل حسن همجواری و عدم مداخله در امور دیگران وجود داشته باشد.

وی افزود: در نهایت اینکه ما از ایران چه می‌خواهیم؟ من معتقدم که هیچ کشوری در حوزه خلیج (فارس) نیست که به دنبال برقراری روابط خوب با ایران نباشد اما سوال اینجاست که دستیابی به این روابط چگونه باید باشد؟ ما معتقدیم که این رابطه از طریق رویارویی و مقابله نخواهد بود.

دوحه به عدم ایفای نقش بشار اسد در سوریه پایبند است

وزیر خارجه قطر در بخش دیگری از اظهاراتش بر موضع کشور خود مبنی بر عدم وجود ایفای نقش بشار اسد در سوریه تأکید کرد و گفت: پیدا کردن استراتژی روشن و شفاف درباره درگیری سوریه امری حتمی و اجتناب‌ناپذیر است. ما دیدیم که علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور سابق یمن چگونه با دشمنان کشورهای حوزه خلیج (فارس) متحد شد تا از وی برای بازگشت به قدرت حمایت کنند و در عراق نیز دیدیم «نوری المالکی» پس از رفتارها و سیاست‌های فرقه‌ای خود چگونه کنار رفت اما همچنان در عراق حضور دارد و دارای نفوذ در برخی دستگاه‌های دولتی است، در مورد بشار اسد نیز اینگونه است اگر وی همچنان رئیس‌جمهور بدون قدرت آنگونه که برخی‌ها پیشنهاد می‌کنند، باقی بماند یا رئیس‌جمهور منزوی باشد در آن صورت ما وارد تونل تاریک خواهیم شد و این تجربه دوباره تکرار می‌شود و نشان می‌دهد که ما از اشتباهات گذشته عبرت نگرفته‌ایم.

از اخوان‌المسلمین حمایت نکرده و نخواهیم کرد

وزیر خارجه قطر همچنین اظهار داشت که این کشور از جماعت اخوان‌المسلمین حمایت نکرده و نخواهد کرد اما ما از هر فردی که به طور شفاف و روشن منصب ریاست‌جمهوری در مصر را عهده‌دار می‌شود (اشاره به محمد مرسی) حمایت می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا قطر همانند عربستان و امارات و دیگر کشورها اخوان‌المسلمین را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار نداده است، تصریح کرد: ما اخوان‌المسلمین را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار ندادیم زیرا تا کنون دلیلی که ثابت کند اعضای این گروه تروریستی بوده و برای اجرای فعالیت‌های تروریستی علیه قطر برنامه‌ریزی می‌کنند، پیدا نکرده‌ایم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
    3 0
    تا حالا کمک داعش می کردید چی شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس