کد خبر 726338
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۳
عکس/ ساعات نخستين رای گيری در کوالالامپور مالزی

رای گیری از ایرانیان مقیم شرق آسیا در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران از ساعت 8 صبح امروز جمعه (به وقت محلی) در کشورهای چین، ژاپن و کره جنوبی آغاز شد.

 به گزارش مشرق، ایرانیان مقیم سه کشور بزرگ شرق آسیا، از نخستین لحظات آغاز رای گیری با حضور در محل شعبه اخذ رای واقع در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران، با انداختن آرای خود به داخل صندوق‌ها، در این حماسه ملی شرکت کردند.


ایرانیان مقیم در کشورهای شرق آسیا به دلیل اختلاف ساعت، امروز بین ۳ الی ۴ ساعت و نیم زودتر از آغاز ساعت اخذ رای در ایران به پای صندوق های رای رفتند.


دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در کشورهای ژاپن و کره جنوبی از ساعت ۸ صبح به وقت محلی (۳:۳۰ به وقت تهران) و در چین نیز از ساعت ۸ صبح (۴:۳۰ دقیقه به وقت تهران) آغاز شد و حوزه های رای گیری از همان ساعت تعیین شده به سوی هموطنان کشورمان گشوده شد.


در کشورهای کره جنوبی سفارت جمهوری اسلامی ایران در شهر سئول میزبان ایرانیان مقیم است و در ژاپن نیز سه شهر توکیو، اوساکا و ناگویا به عنوان حوزه رای گیری در این کشور انتخاب شده اند.


در چین نیز علاوه بر سفارت جمهوری اسلامی ایران در شهر پکن؛ سرکنسولگریهای کشورمان در شهرهای شانگهای، گوانگجو و هنگ کنگ نیز به عنوان حوزه های راگیری در این کشور در نظر گرفته شده اند.


مهلت رای گیری در کشورهای چین، کره جنوبی و ژاپن تا ساعت ۱۸ به وقت محلی اعلام شده است. اما مسئولان برگزاری انتخابات می گویند در صورت مجوز ستاد انتخابات کشور احتمال تمدید رای گیری به مدت دو ساعت وجود دارد.


براساس گزارش های دریافتی، اعضای هیات اجرایی و نظارت و مسئولان شعبه اخذ رای در شرق آسیا عصر روز گذشته (پنجشنبه) آخرین نشست هماهنگی خود را برای برگزاری هر چه بهتر این انتخابات برگزار کردند و از یک ساعت پیش از آغاز رسمی رای گیری نیز در محل حضور یافته اند.


بر اساس گزارش رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور، این انتخابات در ۱۰۳ کشور و ۱۳۲ نمایندگی کشورمان و همچنین ۲۷۹ شعبه اخذ رای برگزار می شود و ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ایرانی خارج از کشور حائز شرایط رای دادن هستند.


در این دوره سید مصطفی آقامیرسلیم، ابراهیم رئیسی، حسن روحانی و سید مصطفی هاشمی طبا با هم به رقابت می پردازند.


۵۶ میلیون و ۴۱۰ هزارو ۲۳۴ نفر واجدان شرایط حضور در انتخابات ۲۹ اردیبهشت هستند که از این تعداد ۱ میلیون و ۳۵۰ هزارو ۲۹۴ نفر رأی اولی خواهند بود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس