نمایه انتخابات3

در انتخابات روز جمعه، بیش از ۴۲ میلیون نفر پای صندوق‌های رای حاضر شدند.

سرویس سیاست مشرق- در انتخابات روز جمعه، ۵۶ میلیون و ۴۱۰ هزارو ۲۳۴ نفر واجد شرایط رای دادن بودند که از این تعداد یک میلیون و ۳۵۰ هزار و ۲۹۴ نفر رای اولی هستند.
طبق ماده ۳۶ قانون انتخابات ریاست جمهوری، انتخاب‌کنندگان باید دارای شرایط ذیل باشند: تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، ۱۸ سال تمام، عدم جنون.
 طبق ماده ۲۵ قانون انتخابات شوراها، انتخاب‌کنندگان این انتخابات باید دارای شرایط زیر باشند: تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، حداقل سن ۱۸ سال تمام در روز اخذ رأی، سکونت حداقل یک سال در محل اخذ رأی (به استثنای شهرهای بالای یکصد هزار نفر جمعیت).
اما این ۵۶ میلیون و ۴۱۰ هزارو ۲۳۴ نفری که روز جمعه به شعب اخذ رای مراجعه می‌کنند در صورتیکه واجد شرایط مندرج در ماده ۳۶ قانون انتخابات ریاست جمهوری و ماده ۲۵ قانون انتخابات شوراها (که در سطور بالا قید شده) باشند، به صرف داشتن شناسنامه و دانستن کد ملی خود می‌توانند رای دهند؛ نکته حائز اهمیت آن است که روز جمعه برای رای دادن نیازی به کارت ملی نیست و صرف داشتن کدملی کفایت می‌کند.

دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا از ساعت ۸ صبح امروز (جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶) آغاز می‌شود؛ برای این انتخابات ۶۳ هزار و ۴۲۹ شعبه اخذ رأی تدارک دیده شده است؛ طبق قانون زمان پایان رای گیری ساعت ۱۸ امروز خواهد بود که قطع به یقین با توجه به مشارکت بالای هم وطنان عزیزمان، این مهلت در اکثر شعب انتخاباتی تمدید خواهد شد.

کد کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری منتشر شد

وزارت کشور اسامی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری به همراه کدهای آنان را در اطلاعیه‌ای منتشر کرد.

متن این اطلاعیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

آگهی اسامی نامزدهای دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری

در اجرای ماده ۶۰ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، اسامی نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری اسلامی ایران که صلاحیت آنان مورد تأیید شورای محترم نگهبان قرار گرفته است به ترتیب حروف الفبا به شرح زیر اعلام می‌گردد:

۱-آقای سید مصطفی آقامیرسلیم- مشهور به میرسلیم- فرزند سیدجلال-کد نامزد ۳۳
۲-آقای حسن روحانی- فرزند اسدالله-کد نامزد۵۵
۳-آقای سیدابراهیم رئیس‌الساداتی- مشهور به رئیسی- فرزند سیدحاجی-کدنامزد ۶۶
۴-آقای سیدمصطفی هاشمی‌طباء- فرزند سیدابوالقاسم-کدنامزد۸۸
  

برگ رای انتخابات ریاست جمهوری ۹۶

ایرانیان مقیم شرق آسیا آرای خود را به صندوق‌های رای انداختند

رای گیری از ایرانیان مقیم شرق آسیا در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران از ساعت ۸ صبح امروز جمعه (به وقت محلی) در کشورهای چین، ژاپن و کره جنوبی آغاز شد.

ایرانیان مقیم سه کشور بزرگ شرق آسیا، از نخستین لحظات آغاز رای گیری با حضور در محل شعبه اخذ رای واقع در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران، با انداختن آرای خود به داخل صندوق‌ها، در این حماسه ملی شرکت کردند.
ایرانیان مقیم در کشورهای شرق آسیا به دلیل اختلاف ساعت، امروز بین ۳ الی ۴ ساعت و نیم زودتر از آغاز ساعت اخذ رای در ایران به پای صندوق های رای رفتند.


دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در کشورهای ژاپن و کره جنوبی از ساعت ۸ صبح به وقت محلی (۳:۳۰ به وقت تهران) و در چین نیز از ساعت ۸ صبح (۴:۳۰ دقیقه به وقت تهران) آغاز شد و حوزه های رای گیری از همان ساعت تعیین شده به سوی هموطنان کشورمان گشوده شد.


در کشورهای کره جنوبی سفارت جمهوری اسلامی ایران در شهر سئول میزبان ایرانیان مقیم است و در ژاپن نیز سه شهر توکیو، اوساکا و ناگویا به عنوان حوزه رای گیری در این کشور انتخاب شده اند.


در چین نیز علاوه بر سفارت جمهوری اسلامی ایران در شهر پکن؛ سرکنسولگریهای کشورمان در شهرهای شانگهای، گوانگجو و هنگ کنگ نیز به عنوان حوزه های راگیری در این کشور در نظر گرفته شده اند.


مهلت رای گیری در کشورهای چین، کره جنوبی و ژاپن تا ساعت ۱۸ به وقت محلی اعلام شده است.اما مسئولان برگزاری انتخابات می گویند در صورت مجوز ستاد انتخابات کشور احتمال تمدید رای گیری به مدت دو ساعت وجود دارد.


براساس گزارش های دریافتی، اعضای هیات اجرایی و نظارت و مسئولان شعبه اخذ رای در شرق آسیا عصر روز گذشته (پنجشنبه) آخرین نشست هماهنگی خود را برای برگزاری هر چه بهتر این انتخابات برگزار کردند و از یک ساعت پیش از آغاز رسمی رای گیری نیز در محل حضور یافته اند.
بر اساس گزارش رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور، این انتخابات در ۱۰۳ کشور و ۱۳۲ نمایندگی کشورمان و همچنین ۲۷۹ شعبه اخذ رای برگزار می شود و ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ایرانی خارج از کشور حائز شرایط رای دادن هستند.

رای گیری از ایرانیان مقیم استرالیا در برخی شهر ها آغاز شد

رای گیری از ایرانیان مقیم استرالیا برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ۶ شهر آدلاید، بریزبن، پرث، سیدنی، کانبرا و ملبورن انجام می‌شود. آغاز رای گیری ساعت ۹ به وقت محلی شهرهای مختلف است.

ایرانیان مقیم مالزی پای صندوق های رای رفتند

سفارت جمهوری اسلامی ایران در مالزی ۶ صندوق اخذ رای در کوالالامپور پایتخت، یک شهر شمالی و یک شهر جنوبی مالزی که بیشتر ایرانیان در این مناطق ساکن هستند درنظر گرفته و مستقر کرده است.

ساکنان کوالالامپور پایتخت مالزی از ساعت ۹ صبح به وقت محلی تا ۱۹ با حضور در کنسولگری و یا رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران نسبت به انتخاب کاندیدای موردنظر خود در انتخابات ریاست جمهوری اقدام می‌کنند.

سومین صندوق این دوره از انتخابات در مالزی دانشگاه 'یو. ام' در حومه شهر کوالالامپور نیز در همین ساعات میزبان رای دهندگان و دانشجویان ایرانی است.

صندوق شماره چهار به صورت سیار از ساعت ۹ صبح روز جمعه تا ساعت ۱۴ به وقت محلی مالزی در دانشگاه پوترا مالزی 'یو. پی. ام' در ایالت سلانگور و از ساعت ۱۵ تا ۱۹ در دانشگاه 'لیم کوک وینگ' در 'پوتراجایا' پایتخت سیاسی مالزی مستقر است.

پنجمین صندوق دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران نیز در در دانشگاه فناوری مالزی (یو. تی. ام) شهر جوهور در جنوب این کشور و صندوق شماره ۶ در دانشگاه علوم مالزی (یو. اس. ام) در شهر 'پیننگ' از ساعت ۹ صبح امروز با هدف اخذ رای از ایرانیان ساکن این مناطق مستقر شدند.

اخذ نخستین رای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری با اخذ رای از یک ایرانی مقیم نیوزیلند کلید خورد و هموطنان ایرانی در این کشور واقع در اقیانوس آرام نخستین افرادی بودند که پای صندوق رای رفتند تا رئیس جمهور کشور را انتخاب و سکان هدایت اجرایی کشور را به وی بسپارند.

اخذ رای از ایرانیان مقیم نیوزیلند ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح به وقت محلی (۲ بامداد به وقت تهران) در چهار شهر آکلند، کرایست چرچ، ولینگتون و دنیدن آغاز شد و ایرانیان مقیم این کشوز نخستین هموطنان در جهان بودند که پای صندوق‌های رای حاضر شدند.

نخستین رای در انتخابات ریاست جمهوری در دانشگاه ویکتوریای ولینگتون از سوی یک پژوهشگر ایرانی در این دانشگاه به صندوق انداخته شد.

ازدحام در حرم رضوی هم اکنون

با وجود اینکه حدود بیست دقیقه تا آغاز اخذ رای انتخابات مانده است ازدحام جمعیت رای دهندگان در یکی از شعب اخذ رای در حرم رضوی قابل توجه است.

دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد

دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری صبح امروز جمعه( ۲۸ اردیبهشت ماه) در سراسر کشور آغاز شد.

حضور رهبر انقلاب در پای صندوق اخذ رأی و شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین لحظات شروع کار رأی گیری در کشور، با حضور در پای صندوق اخذ رأی، به نامزد اصلح انتخابات ریاست جمهوری رای دادند.

وزیر کشور از ستاد انتخابات کشور بازدید کرد

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور صبح امروز (۲۹ اردیبهشت) با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور از روند انتخابات کاندیداهای انتخابات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بازدید کرد.

رای‌گیری از داوطلبان دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از دقایقی پیش با دستور عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور آغاز شده است.

آیت‌الله مکارم شیرازی رأی خود را به صندوق انداخت

آیت‌الله مکارم شیرازی در نخستین ساعت آغاز انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا رأی خود را در صندوق انداخت.

مرجع تقلید شیعیان آرای خود را در صندوق سیار شماره ۵۴۹ انداخت.

آیت‌الله نوری همدانی رأی خود را به صندوق انداخت

آیت‌الله نوری همدانی شیرازی در نخستین ساعت آغاز انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا رأی خود را در صندوق انداخت.

آیت‌الله سبحانی رأی خود را به صندوق انداخت

آیت‌الله سبحانی در نخستین ساعت آغاز انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا رأی خود را در صندوق انداخت.

صف مردم در حسینیه ارشاد تهران

عارف در حسینیه جماران رای خود را به صندوق انداخت

محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس دهم صبح امروز(جمعه ۲۹ اردیبهشت) با حضور در حسینیه جماران رای خود را به صندوق انداخت.

هیأت مرکزی نظارت بر دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری طی اطلاعیه شماره یک خود اعلام کرد هیچ شخص و مجموعه‌ای حق دخالت در امر نظارت بر انتخابات را ندارد.

متن این اطلاعیه به شرح ذیل است:

ضمن حمد و سپاس الهی و ارج نهادن به حضور پر شور ملت قهرمان ایران اسلامی، به اطلاع می‌رساند از آنجا که نظارت بر انتخابات صرفاً بر عهده شورای نگهبان می‌باشد، لذا هیچ شخص یا مجموعه‌ای تحت عنوان نظارت و یا هر عنوان دیگر، حق دخالت در امر نظارت بر انتخابات را نخواهد داشت.

هیأت مرکزی نظارت بر دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری

حضور پرشور مردم پای صندوق های رای

رئیس جمهور برای رای دادن در حسینیه ارشاد حاضر شد

حسن روحانی کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امروز(جمعه-۲۹ اردیبهشت) با حضور در حسینیه ارشاد، رای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا به صندوق انداخت.

ستاد نظارت مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری واقع در محل شورای نگهبان با سخنان سیامک ره‌پیک معاون امور اجرایی و انتخابات شورای نگهبان کار خود را آغاز کرد.

این ستاد با ستادهای استانی در ارتباط است و هر گونه تخلف و ناامنی و مشکلاتی مانند تعرفه و امثالهم از سوی ستادهای استانی به این ستاد مرکزی گزارش می‌شود.

جهانگیری هم رای داد

اسحاق جهانگیری کاندیدای انصراف داده از رقابت‌های انتخاباتی با حضور در حسینیه ارشاد رای خود را به صندوق انداخت.

هاشمی‌طبا رای خود را به صندوق انداخت

سید مصطفی هاشمی‌طبا کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری صبح امروز(جمعه ۲۹ اردیبهشت) رای خود را در مدرسه شهید قاسم زاده در خیابان شهید عراقی به صندوق انداخت.

وزیر دفاع از ستاد انتخابات کشور بازدید کرد

سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در ستادانتخابات حضور یافت.

وی ضمن بازدید از ستاد انتخابات کشور، از نزدیک در جریان روند برگزاری انتخابات قرار گرفت.

تامین امنیت کامل انتخابات توسط نیروهای مسلح

حسین دهقان در جمع خبرنگاران گفت: از ساعات اولیه شروع اخذ رای در شهرهای مختلف شاهد حضور چشمگیر شهروندان در پای صندوق رای هستیم. مردم آمدند که سرنوشت خوبی را برای خودشان رقم بزنند و این را می توان  از حضور گسترده شان دریافت کرد.

وزیر دفاع با اشاره تامین امنیت کامل برای برپایی انتخابات اظهار کرد: نیروهای مسلح و دستگاههای امنیتی به طور کامل انتخابات را پوشش داده تا امنیت کشور در روز انتخابات با هیچ خللی مواجه نشود. 

وی با بیان اینکه انتخابات آرامی را در امنیت کامل شاهد خواهیم بود،خاطر نشان کرد: اقدامات امنیتی در سراسر کشور برقرار بوده  تا امروز انتخابات آرامی را داشته باشیم.

تاکنون گزارشی از اشکال در دستگاههای رای گیری الکترونیک نیامده است

محمد محمودی شاه نشین رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان اظهار کرد: از آغاز رای گیری تاکنون گزارشی از اشکال دستگاههای رای گیری الکترونیک مبنی بر معیوب بودن و یا کار نکردن آن‌ها برای ما نیامده است.

وی افزود: بعد از ظهر دیروز از دو سه شهر تهران گزارش شد که دستگاههایشان به روز رسانی نشده و آمادگی ندارند؛ به همین دلیل، اخطاری را به وزارت کشور دادیم و جلسه‌ای گذاشتیم و ساعت ۲۴ شب گذشته مشکل حل شد.

محمودی شاه نشین در پایان خاطرنشان کرد: در صورت بروز اشکال در دستگاههای رای گیری الکترونیک، سریعا رای گیری به شیوه دستی تبدیل می‌شود.

سردار غلامحسین غیب‌پرور رئیس سازمان بسیج مستضعفین دقایقی قبل در مسجدالنبی نارمک رأی خود را برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به صندوق انداخت.

پدر شهید مصطفی احمدی‌روشن (از شهدای هسته‌ای) در همین مسجد رأی خود را به صندوق انداخت.

آیت‌الله حسینی بوشهری معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، امام‌جمعه قم و عضو مجلس خبرگان رهبری در نخستین ساعت آغاز انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا رأی خود را در صندوق انداخت.

آیت‌الله حسینی بوشهری آرای خود را در صندوق سیار شماره ۵۴۹ انداخت.

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نخستین ساعت آغاز انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در قم رأی خود را در صندوق انداخت.

سردار غلامحسین غیب‌پرور رئیس سازمان بسیج مستضعفین دقایقی قبل در مسجدالنبی نارمک رأی خود را برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به صندوق انداخت.

پدر شهید مصطفی احمدی‌روشن (از شهدای هسته‌ای) در همین مسجد رأی خود را به صندوق انداخت.

نمایندگان «رئیسی» و «روحانی» به هیئت نظارت بر انتخابات معرفی شدند

نمایندگان دو تن از کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در محل هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات مستقر در شورای نگهبان حضور یافتند.

محمدرضا صادق به نمایندگی از حجت‌الاسلام حسن روحانی و حسین طلا نیز به نمایندگی از حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات حضور یافتند.

براساس اطلاعات کسب شده توسط خبرنگار تسنیم، سیدمصطفی هاشمی‌طباء و سیدمصطفی میرسلیم نماینده‌ای را برای حضور در هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات معرفی نکرده‌اند.

نمایندگان کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری با استقرار در هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات، آرای کاندیداهای خود را رصد کرده و شکایات احتمالی از وضعیت روند انتخابات را می‌توانند مستقیما به هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات اعلام کنند.

حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز از ستاد انتخابات کشور بازدید کرد.

اعلام‌ راه‌های دریافت‌ گزارش تخلفات انتخاباتی

هیئت‌مرکزی نظارت بر انتخابات با صدور اطلاعیه‌ای، راه‌های دریافت گزارش مستند تخلفات انتخاباتی را اعلام‌کرد.

در دومین اطلاعیه این‌هیئت آمده است: هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات آمادگی‌خود را جهت دریافت گزارش‌های مستند و مستدل عموم مردم از طریق زیر اعلام‌می‌کند:

۱. شماره تلفن‌های ۶۴۳۶۲۸۶-۴

۲. تلفن‌گویا به شماره ۶۶۴۰۱۰۱۲ جات دریافت پیام‌های صوتی و نمابر.

۳. پست الکترونیکی به آدرس:  info@shora-gc.ir

۴. آدرس پستی: تهران٬ خ امام خمینی(ره)٬ روبه روی دانشکده افسری امام علی(ع)- خ فلسطین جنوبی- شورای نگهبان.

دوازدهمین اطلاعیه ستاد انتخابات کشور منتشر شد که به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اطلاعیه شماره (۱۲)

به اعضای شعب ثبت نام و اخذ رأی تأکید می‌نماید، حتماً در شعبه اخذ رأی یک دستگاه رادیو یا تلویزیون در دسترس داشته و در تمام طول مدت اخذ رأی، روشن نگهدارند تا دستورالعمل‌های فوری ستاد انتخابات کشور را که از طریق صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ابلاغ می‌گردد مورد عمل قرار دهند.


اطلاعیه های ستاد انتخابات کشور که از طریق صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شود به منزله دستور کتبی ستاد انتخابات کشور است و رعایت آن الزامی می‌باشد.

ظریف رأی خود را به صندوق انداخت

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دقایقی قبل با حضور در حسینیه جماران رأی خود را برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین انتخابات شوراهای شهر به صندوق انداخت. 

اطلاعیه شماره ۱۳ ستاد انتخابات کشور

در اطلاعیه شماره ۱۳ ستاد انتخابات کشور آمده است؛ کلیه اوراق و آثار تبلیغاتی متعلق به نامزدهای انتخاباتی به هیچ عنوان نباید در محل شعبه و اطراف درب ورودی و خروجی آن وجود داشته باشد.

سیزدهمین اطلاعیه ستاد انتخابات کشور به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اطلاعیه شماره (۱۳)

به اطلاع اعضای محترم شعب ثبت نام و اخذ رأی می رساند، کلیه اوراق و آثار تبلیغاتی متعلق به نامزدهای انتخاباتی به هیچ عنوان نباید در محل شعبه و اطراف درب ورودی و خروجی آن وجود داشته باشد . لذا در صورت مشاهده لازم است به سرعت امحاء شود . همچنین اگر در طول زمان رأی گیری َآثار تبلیغاتی از رأی دهندگان در شعبه باقی بماند ، آنها را نیز امحاء نمایند.

 صبح امروز جمعه (۲۹ اردیبهشت‌ماه) سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نخستین ساعات اخذ رای، در مسجد قبای تهران رای خود را به صندوق انداخت.

اطلاعیه شماره ۱۴ ستاد انتخابات کشور

رأی دهندگان تذکر دهند که نام نامزد مورد نظر خود را حتماً در برگ رأی مربوط به همان انتخابات درج نمایند.

اطلاعیه شماره ۱۴ ستاد انتخابت کشور منتشر شد که به به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اطلاعیه شماره (۱۴)

به اعضای محترم شعب ثبت نام و اخذ رأی حوزه‌های انتخابیه‌ای که همزمان انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و یا میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی را برگزار می نمایند، توصیه می‌شود اولاً به رأی دهندگان تذکر دهند که نام نامزد مورد نظر خود را حتماً در برگ رأی مربوط به همان انتخابات درج نمایند. ثانیاً توجه داشته باشند که برگ‌های رأی هر انتخابات درصندوق مربوط به همان انتخابات انداخته شود.

زمان برگزاری انتخابات در کره جنوبی ۲ ساعت تمدید شد

در پی درخواست جمع کثیری از هموطنان مقیم کره جنوبی، دست اندرکاران برگزاری انتخابات ریاست جمهوری کشورمان در سئول مدت زمان برگزاری آن را ۲ ساعت دیگر تمدید کردند.

اطلاعیه شماره ۱۵ ستاد انتخابات کشور

ستاد انتخابات کشور تأکید کرد که رأی‌دهندگان هیچ الزامی برای رأی دادن به هر دو انتخابات جاری را ندارند.

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۱۵ خود آورده است: اعضای محترم شعب و نمایندگان فرماندار توجه نمایند با توجه به همزمانی انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، رأی‌دهندگان هیچ الزامی برای رأی دادن در هر دو انتخابات جاری را ندارند و ایشان مخیّرند بنا به تشخیص در هر یک از انتخابات جاری نسبت به رأی دادن اقدام نمایند.

مقتضی است اقدام مغایر صورت نپذیرد.

رئیسی رأی خود را به صندوق انداخت

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دقایقی قبل در مسجد جامع ارشاد واقع در شهرری رأی خود را به صندوق انداخت.

رئیس قوه قضائیه رای خود را به صندوق انداخت

آیت الله آملی لاریجانی با حضور در یکی از شعب اخذ آرا، رای خود را به صندوق انداخت.

اطلاعیه شماره ۱۶ ستاد انتخابات کشور

افراد بی‌سواد، روشندلان، یا افرادی که به هر دلیل قادر به نوشتن رای خود نیستند می‌توانند از فرد مورد اعتماد همراه خود برای نوشتن برگ رای استفاده کنند.

اطلاعیه شماره ۱۶ ستاد انتخابات کشور به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اطلاعیه شماره (۱۶)


اعضای محترم شعبه اخذ رای و نمایندگان فرماندار توجه نمایند ، افراد بی‌سواد ، روشندلان ، یا افرادی که به هر دلیل قادر به نوشتن رای خود نیستند می‌توانند از فرد مورد اعتماد همراه خود برای نوشتن برگ رای استفاده کنند .

اطلاعیه شماره ۱۶ ستاد انتخابات کشور

افراد بی‌سواد، روشندلان، یا افرادی که به هر دلیل قادر به نوشتن رای خود نیستند می‌توانند از فرد مورد اعتماد همراه خود برای نوشتن برگ رای استفاده کنند.

اطلاعیه شماره ۱۶ ستاد انتخابات کشور به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اطلاعیه شماره (۱۶)


اعضای محترم شعبه اخذ رای و نمایندگان فرماندار توجه نمایند ، افراد بی‌سواد ، روشندلان ، یا افرادی که به هر دلیل قادر به نوشتن رای خود نیستند می‌توانند از فرد مورد اعتماد همراه خود برای نوشتن برگ رای استفاده کنند .

مشارکت بالای مردم در ساعات اولیه انتخابات/ تشکیل صف‌های طولانی مقابل شعبه‌های اخذ رای

حاضر در شعبه‌های اخذ رای در سطح شهر تهران، حاکی از حضور گستره و پرشور مردم در ساعات اولیه آغاز انتخابات است.

 تنها پس از گذشت ۳ ساعت از آغاز فرآیند اخذ رای، مردم با حضور حد اکثری در شعبه‌های اخذ رای در سطح شهر حاضر شده و رای خود را به صندوق انداختند.

حضور مردم در صف‌های طولانی در مقابل شعبه‌ها نشان دهنده مشارکت بالای مردم در دوازدهمین دوره انتخابت ریاست‌جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستاست.

عدم درج مُهر بر روی برگه‌های اخذ رای در جنوب شهر

مستقر در حوزه‌های اخذ رای، برخی برگه‌های اخذ رای در جنوب شهر تهران فاقد مهر هستند و مردم در همین برگه‌های بدون مهر، آرای خود را می‌نویسند.

برگه‌هایی که بدون مهر بوده و داخل صندوق‌های رای انداخته شده باشد، طبق قانون جزو آرای "باطله" محسوب می‌شود.

شورای نگهبان به‌عنوان ناظر انتخابات هنوز نظری در این خصوص ارائه نداده است.

روایت سخنگوی دستگاه دیپلماسی از مشارکت انتخاباتی ایرانیان خارج از کشور

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه گفت:  با توجه به گزارشاتی که از اولین ساعات اولیه صبح از سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور به دستمان رسیده آمارها و گزارشات نشان می‌دهد ایرانیان خارج از کشور نیز از ساعات اولیه صبح در حوزه‌های رای گیری در سفارتخانه‌های ایران حضور چشمگیر یافته و رای خود را به صندوق‌های رأی ریخته‌اند.

شرکت آیت الله هاشمی شاهرودی در انتخابات

آیت الله هاشمی شاهرودی در بیمارستان رای خود را به صندوق انداخت.

علی لاریجانی رأی خود را به صندوق انداخت


علی لاریجانی لحظاتی پیش با حضور در مسجد حضرت ابوالفضل (ع) خیابان امامزاده ابراهیم (ع) شهر قم، در انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر شرکت کرد.

ملاک اصلی جهت تشخیص واجد شرایط رأی بودن مراجعه کنندگان به شعب و صدور تعرفه برای ایشان، پس از بررسی اصالت شناسنامه، عدم درج مهر انتخابات جاری در شناسنامه و متولد ۱۳۷۸.۲.۲۹ یا قبل از آن بودن می‌باشد.

اطلاعیه شماره ۱۷ ستاد انتخابات کشور به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اطلاعیه شماره (۱۷)

به اطلاع اعضای محترم شعب ثبت نام و اخذ رأی می‌رساند، ملاک اصلی جهت تشخیص واجد شرایط رأی بودن مراجعه کنندگان محترم به شعب و صدور تعرفه برای ایشان، پس از بررسی اصالت شناسنامه، عدم درج مهر انتخابات جاری در شناسنامه و متولد ۱۳۷۸.۲.۲۹ یا قبل از آن بودن می‌باشد.
ضمناً یادآوری می‌شود در شهرهای زیر یکصد هزار نفر جمعیت برای اخذ رأی انتخابات شوراهای اسلامی، رعایت شرط سکونت رأی دهنده یا افراد تحت تکفل ایشان در یکسال اخیر در حوزه انتخابیه مربوطه الزامی است.

حضور سید مصطفی میرسلیم در مسجد قبای تهران

سید مصطفی میرسلیم نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در مسجد قبای تهران رای خود را به صندوق انداخت.

اعتراض به عدم درج شهرت «رئیسی»

معاون هماهنگ کننده ستاد انتخاباتی حجت الاسلام رئیسی از اعتراض این ستاد به وزارت کشور به دلیل عدم درج شهرت "رئیسی" در آگهی ها نصب شده در بسیاری از حوزه های اخذ رای خبر داد.

محسن منصوری گفت: در حالی که در همه انتخابات گذشته علاوه بر نام خانوادگی شناسنامه ای کاندیداها شهرت آنها نیز در آگهی های نصب شده در حوزه های انتخاباتی درج می شده، اما امروز در بسیاری از حوزه شاهد بودیم که شهرت "رئیسی" مقابل نام خانوادگی رئیسی الساداتی درج نشده است.

وی افزود: از آنجا که حجت الاسلام رئیسی در افکار عمومی عمدتا با همین شهرت خود شناخته شده اند، عدم درج شهرت ایشان در آگهی ها اقدامی مشکوک است.

منصوری از اعتراض مکتوب نماینده حجت الاسلام رئیسی در ستاد انتخابات کشور به این اقدام خبر داد.

قالیباف در اردبیل رای خود را به صندوق انداخت

دکتر محمدباقر قالیباف در مسجد حضرت ابوالفضل (ع) شهرک سینا اردبیل رای خود را به صندق انداخت.

قالیباف: بعد از انتخابات حتما رقابت‌ها به پایان خواهد رسید

 محمدباقر قالیباف پس از انداختن رای خود در صندوق در مسجد حضرت ابوالفضل (ع) شهرک سینا اردبیل، اظهارکرد: "انتخابات" جشن جمهوریت نظام است و بنده هم در کنار حضور گسترده مردم در سراسر کشور، امروز توفیق دارم در جمع امت شهیدپرور، ولایتمدار و با غیرت اردبیل حضور داشته باشم و در انتخابات شرکت کنم.

وی افزود: دلیل حضور من در اردبیل این بود که دوشنبه قرار بود به این شهر بیایم و مردم نیز حضور پیدا کرده بودند، اما به دلیل بحث‌های کاری توفیق پیدا نکردم در جمع مردم حضور داشته باشم. به دلیل آنکه دوشنبه در جمع مردم حضور نداشتم، تشخیص دادم به پاس حضور مردم و تقدیر و تشکر از آنها، امروز در یکی از مناطق محروم اردبیل همراه سایر مردم ایران رای بدهم.

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آرای خود را در کدام منطقه تهران به صندوق انداختند؟

سید مصطفی آقا میرسلیم نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در مسجد قبا تهران، رای خود را به صندوق انداخت.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در حسینیه ارشاد تهران، رای خود را به صندوق انداخت.

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در مسجد ارشاد شهرری، رای خود را به صندوق انداخت.

سید مصطفی هاشمی طبا نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در مدرسه شهید قاسم زاده خیابان شهید عراقی، رای خود را به صندوق انداخت.

اطلاعیه شماره ۱۸ ستاد انتخابات کشور

اگر در محل شعبه یا اطراف آن یا صف انتظار رأی دهندگان فرد یا افرادی به هر شکلی اقدام به تبلیغ له یا علیه نامزدهای انتخاباتی می‌نمایند، سریعاً دستور فرمائید موضوع پیگیری و برخورد قانونی صورت پذیرد.

اطلاعیه شماره ۱۸ ستاد انتخابات کشور به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اطلاعیه شماره (۱۸)

نمایندگان محترم فرماندار در سراسر کشور توجه نمایند با توجه به ممنوعیت هرگونه تبلیغات انتخاباتی در روز رأی گیری، چنانچه در محل شعبه یا اطراف آن یا صف انتظار رأی دهندگان فرد یا افرادی به هر شکلی اقدام به تبلیغ له یا علیه نامزدهای انتخاباتی می‌نمایند، سریعاً دستور فرمائید موضوع پیگیری و برخورد قانونی صورت پذیرد.

احتمال تمدید زمان اخذ رای

رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه مردم رای خود را به ساعات پایانی موکول نکنند، گفت: بنا بر گزارشات استانداران مبنی بر استقبال مردم در بعدازظهر احتمال تمدید رای‌گیری را پیش‌بینی می‌کنم.

ره‌پیک: مشکل بزرگی درباره تخلفات انتخاباتی نداریم

سیامک ره‌پیک معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان صبح امروز (جمعه) در محل ستاد مرکزی نظارت بر دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در جمع خبرنگاران درباره اقدامات هیأت نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری پیرامون رسیدگی به تخلفات انتخاباتی، اظهار داشت: گزارش‌های تخلفات به صورت جاری هم از هیأت‌های نظارت و هم از سوی نماینده کاندیداها به هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری ارسال می‌شود که به مناسبت و اولویت مورد بررسی قرار می‌گیرد و اولویت رسیدگی به گزارش تخلفات این است که مواردی بررسی می‌شود که ممکن است در روند برگزاری انتخابات مشکل ایجاد کند.

وی افزود: در حال حاضر مشکل بزرگی درباره تخلفات انتخابات نداریم و در حدی نیست که در روند انتخابات تأثیرگذار باشد و روال عادی است.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این سؤال که برخی گزارش‌ها حکایت از این دارد که در برخی از شعب اخذ رأی، تعرفه‌ها بدون مُهر نظارت توزیع می‌شود، توضیح داد: بنده هنوز گزارشی در این باره ندیدم، علی‌القاعده هر احراز هویتی که صورت می‌گیرد، باید تعرفه آن ممهور به مُهر نظارت باشد، در غیر این صورت آن تعرفه اعتبار ندارد.

ره‌پیک در پایان با تأکید بر اینکه اگر گزارشی درباره تعرفه‌های بدون مُهر به ما ارسال شود آن را سریعاً بررسی می‌کنیم، خاطرنشان کرد: اگر کسی با تعرفه بدون مُهر رأی دهد، آن رأی از اعداد شمارش آراء خارج می‌شود و نادرست است.

توضیحات میرسلیم درباره اعلام خبر انصرافش توسط حزب موتلفه
سید مصطفی میرسلیم نامزد انتخابات ریاست جمهوری با حضور در ستاد انتخابات کشور، در جمع خبرنگاران گفت: متاسفانه اشتباهی انجام شد و اعضای موتلفه بر اساس استنباط اشتباهی که از سفر من به مشهد داشتند تصور کردند انصراف داده ام.

وزیر اطلاعات:  هیچگونه اتفاق ضدامنیتی تا الان نداشته‌ایم

حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات  که رای خود را در محل وزارت کشور به صندوق انداخت در جمع خبرنگاران اظهارداشت:‌تا الان موردی که جریان‌های ضدانقلاب و ضدامنیتی که توانسته باشند آسیبی به امنیت انتخابات بزنند نداشته ایم.

وی تصریح‌کرد: همکاران در حال رصد هستند و اگر ببینند توطئه‌ای از سوی وجود دارد زیر ضربه می برند؛ تا الان هیچگونه اتفاق ضد امنیتی را نداشته‌ایم و ان شاالله تا پایان رای‌گیری هم نداشته باشیم.

رئیسی حرم حضرت عبدالعظیم را زیارت کرد

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، پس از حضور در پای صندوق رای در مسجد ارشاد شهرری، حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی را زیارت کرد.

اطلاعیه شماره ۱۹ ستاد انتخابات کشور

از آنجا که در انتخابات ریاست جمهوری هیچ محدودیت و ممنوعیتی برای مراجعه رأی دهندگان به شعب اخذ رأی وجود ندارد، همه واجدین شرایط می‌توانند در نقاط مختلف کشور اقدام به رأی دادن نمایند.

متن این اطلاعیه به شرح زیر است :

بسم الله الرحمن الرحیم

اطلاعیه شماره ( ۱۹ )

به اطلاع کلیه هموطنان عزیز می‌رساند از آنجا که در انتخابات ریاست جمهوری هیچ محدودیت و ممنوعیتی برای مراجعه رأی دهندگان به شعب اخذ رأی وجود ندارد، همه واجدین شرایط می‌توانند در نقاط مختلف کشور اقدام به رأی دادن نمایند.

بنابراین آن دسته از هموطنان، که به هر دلیل امروز در شهر محل سکونت خود حضور ندارند می‌توانند با مراجعه به نزدیکترین شعبه در دسترس با انداختن رأی خود، در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نمایند.

لازم به ذکر است در انتخابات میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی تنها کسانی حق رأی دادن دارند که در انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی در همان حوزه انتخابیه رأی داده باشند و یا در دوره مذکور رای نداده باشند.

همچنین در انتخابات شوراهای اسلامی فقط در شهرهای زیر یکصد هزار نفر جمعیت رأی دهندگان یا افراد تحت تکفل ایشان باید حداقل در یکسال اخیر ساکن حوزه انتخابیه مربوطه باشند.

۳۰۰ هزار نفر مسئول تامین امنیت انتخابات

سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی صبح امروز در حاشیه بازدید از مرکز فرماندهی و کنترل نیروی انتظامی با تقدیر از حضور پرشور مردم در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا از اولین ساعات آغاز رأی گیری اظهار داشت: خوشبختانه گزارشهای همکاران ما از سراسر کشور نشان می‌دهد که شور و حرارت خاصی در میان مردم برای حضور در پای صندوق‌های رأی وجود دارد و از اولین دقایق آغاز به کار رأی‌گیری شاهد حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رأی هستیم.

عالی ترین مقام انتظامی کشور با بیان اینکه نیروهای پلیس در سراسر شعب اخذ رأی تا پایان رأی گیری حضور خواهند داشت، گفت: بیش از ۳۰۰ هزار نفر پرسنل پلیس و سایر نیروهای مسلح در سراسر کشور حضور دارند و در تمام شعب اخذ رأی حداقل دو مأمور پلیس حاضر خواهند بود و این حضور تا پایان رأی گیری ادامه خواهد داشت.

فرمانده نیروی انتظامی اضافه کرد: علاوه بر نیروهای حاضر در شعب اخذ رأی، نیروهایی تحت عنوان احتیاط نیز به صورت آماده باش هستند و ۲۰ هزار گشت خودرویی و موتوری در سراسر کشور وظیفه تأمین امنیت انتخابات امروز را عهده دار هستند.

سردار اشتری افزود: همچنین از شب گذشته تعداد زیادی از پرسنل نیروی انتظامی در قالب ایستگاه‌های سیار ایست و بازرسی حضور داشته اند.سردار اشتری در ادامه سخنانش با تأکید بر اینکه خوشبختانه تا این لحظه هیچ گزارشی از ناامنی و عدم انضباط به نیروی انتظامی اعلام نشده است، گفت: پیش بینی ما این است که با همکاری مردم و مسئولان انتخاباتی پرشور و با حضورگسترده مردم را شاهد باشیم.

آیت الله جنتی رای خود را به صندوق انداخت

آیت الله جنتی در محل شورای نگهبان رای خود را به صندوق انداخت.

صندوق فاقد برچسب در حسینیه ارشاد

یکی از صندوق‌های اخذ رای برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در حسینیه ارشاد فاقد برچسب است و مردم در این صندوق رای خود را می‌اندازند.

صندوقی فاقد برچسب باشد به معنای این است که آن صندوق مورد تایید ستاد انتخابات و شورای نگهبان نیست.

اطلاعیه شماره ۲۰ ستاد انتخابات کشور

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۲۰ اعلام کرد:اخذ رأی در کلیه شعب ثابت و سیارفقط با ارائه شناسنامه و شماره ملی رأی دهنده توسط شخص رأی دهنده امکان پذیر است.

متن این اطلاعیه به شرح ذیل است:

به اطلاع کلیه هموطنان عزیز و اعضای شعب اخذ رأی می‌رساند که اخذ رأی در کلیه شعب ثابت و سیارفقط با ارائه شناسنامه و شماره ملی رأی دهنده توسط شخص رأی دهنده امکان پذیر است و هیچ مدرک دیگری بجز شناسنامه قابل قبول نمی‌باشد. ضمناً به کلیه رأی دهندگان گرامی در انتخابات ریاست جمهوری توصیه می‌شود جهت تسهیل و تسریع در روند اخذ رای کارت ملی خود را همراه داشته باشند.


آن دسته از هموطنان محترم که شماره ملی خود را نمی‌دانند، برای اطلاع از شماره ملی می‌توانند از طریق تماس تلفنی با ادارات ثبت احوال، شماره ملی خود را دریافت نمایند.

تخلف آشکار ستاد انتخابات در حمایت از روحانی

ستاد انتخابات وزارت کشور در تخلفی آشکار نام حسن روحانی را بزرگ‌تر از نام سایز نامزدها درج کرده است.

بر اساس مشاهدات میدانی، ستاد انتخابات وزارت کشور در تخلفی آشکار نام حسن روحانی را بزرگ‌تر از نام سایز کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری درج کرده که تبلیغ آشکار محسوب می‌شود.این تخلف در بسیاری از حوزه های اخذ رای مشاهده شده است.

کدخدایی در ستاد نظارت بر انتخابات رأی خود را به صندوق انداخت

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان و سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری ظهر امروز (جمعه) همراه با آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان در محل ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری حضور یافت و رأی خود را به صندوق سیار شماره ۱۶۱۶ در محل این ستاد انداخت.

تخلف انتخاباتی این‌بار در شعبه شهر آفتاب

در شعبه ۳۳/۱۰/۲۳/۵۶۳ مزار ۷۲ تن مربوط به بخش شهر آفتاب شهرستان تهران هیچ صندوقی برای اخذ رای پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا اختصاص نیافته است.

در ساعات گذشته تخلفات گسترده‌ای از سوی ستاد انتخابات کشور گزارش شده است.

اطلاعیه شماره ۲۱ ستاد انتخابات کشور

صفحه چهارم یا آخر شناسنامه‌ها اختصاص به انتخابات دارد و باید مهر این انتخابات در اولین مربع خالی بعد از مهرهای ثبت شده انتخابات گذشته در این صفحات زده شود.

اطلاعیه شماره ۲۱ ستاد انتخابات کشور به شرح زیر است:

همان‌گونه که مسئولین محترم شعب ثبت‌نام و اخذ رأی آگاهی دارند، در شناسنامه‌های موجود، صفحه چهارم یا آخر، اختصاص به انتخابات دارد لذا باید مهر انتخابات در اولین مربع خالی بعد از مهرهای ثبت شده انتخابات گذشته در صفحه مخصوص انتخابات زده شود.
ضمناً چنانچه صفحه مزبور کاملاً پرشده باشد، مهر انتخابات در قسمت مناسبی از صفحه توضیحات شناسنامه ضرب می‌گردد. توجه نمایید که کارت‌های منضم به شناسنامه که مخصوص ضرب مهرهای اضطراری است هیچ‌گونه ارتباطی به انتخابات ندارد و به هیچ عنوان نباید در این امر از آن استفاده شود.

علی پورعلی مطلق دبیر ستاد انتخابات کشور امروز جمعه (۲۹ اردیبهشت ماه ۹۶) با حضور در ستاد انتخابات کشور در پاسخ به این سوال که گفته می شود در برخی مراکز و شعب اخذ رای کمبود تعرفه وجود دارد، اظهار داشت: با هماهنگی هایی که با شورای نگهبان صورت گرفته است، به تعداد کافی تعرفه چاپ و به شعب اخذ رای فرستاده شده است.

وی با بیان اینکه تا این لحظه هیچ کمبود تعرفه ای نداریم، افزود: تا زمانی که احساس کنیم مردم پای صندوق های رای هستند زمان انتخابات را تمدید می کنیم ولی خواهشی که ئاریم این است که مردم حضور در شعب را به ساعات پایانی موکول نکنند.

دبیر ستاد انتخابات کشور در بخش پایانی سخنان خود خاطرنشان کرد: تمامی اقلام و ملزومات لازم برای پیشبرد روند انتخابات از قبل ارسال شده است.

 اطلاعیه ستاد رئیسی: رئیس السادات همان «رئیسی» است

ستاد رسمی رئیسی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در حالی که شورای نگهبان و وزارت کشور مطابق رویه انتخابات گذشته توافق کرده بودند که مقابل نام خانوادگی کاندیداها شهرت آنها نیز درج شود، در بسیاری از حوزه های انتخابیه شهرت «رئیسی» حذف شده است.

ستاد رسمی حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی با صدور اطلاعیه‌ای تاکید کرد: در حالی که شورای نگهبان و وزارت کشور مطابق رویه انتخابات گذشته توافق کرده بودند که مقابل نام خانوادگی کاندیداها شهرت آنها نیز درج شود، در بسیاری از حوزه های انتخابیه شهرت «رئیسی» حذف شده و موجب سردرگمی بسیاری از مردم شده است.

این اطلاعیه می‌افزاید: این اقدام برخی مسئولان اجرایی که مصداق خیانت در امانت است از طرف نمایندگان ستاد حجت الاسلام رئیسی در حال پیگیری است، در در عین حال از تمام حامیان مردمی رئیسی درخواست می شود به دلیل آنکه مسئولان دولتی تخلف بزرگ خود را انجام داده و زمان زیادی برای اصلاح این روند نیست.

در این اطلاعیه آمده است: تا آنجا که در توان دارند از طریق چهره به چهره یا گروه های اجتماعی و فضای مجازی مردم را در این باره که منظور از نام خانوادگی "رئیس الساداتی" همان حجت الاسلام رئیسی است آگاه سازند و بویژه افراد کم سواد را در این خصوص یاری دهند.

اطلاعیه شماره ۳ هیأت نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری

هیأت مرکزی نظارت بر دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در اطلاعیه شماره ۳ اعلام کرد هیج مرجعی به جز شورای نگهبان حق توقف یا ابطال شعب اخذ رأی را ندارد و هر گونه اقدامی که شائبه توقف انتخابات را داشته باشد، بدون کسب موافقت قبلی شورای نگهبان خلاف قانون است.

هیأت مرکزی نظارت بر دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در اطلاعیه شماره ۳ اعلام کرد هیج مرجعی به جز شورای نگهبان حق توقف یا ابطال شعب اخذ رأی را ندارد.

متن این اطلاعیه به شرح ذیل است:

اطلاعیه شماره ۳

ضمن تشکر از حضور حماسی و غرورآفرین مردم بزرگوار در عرصه انتخابات و تأکید بر ضرورت ادامه رأی‌گیری تا پایان زمان قانونی، به اطلاع مردم شریف و سرافراز می‌رساند طبق ماده ۷ قانون نظارت شورای نگهبان بر انتخابات ریاست‌جمهوری، هیج مرجعی به جز شورای نگهبان حق توقف یا ابطال شعب اخذ رأی را ندارد و هر گونه اقدامی که شائبه توقف انتخابات را داشته باشد، بدون کسب موافقت قبلی شورای نگهبان خلاف قانون است.

هیأت مرکزی نظارت بر دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری

اطلاعیه شماره (۲۲) ستاد انتخابات کشور

در اطلاعیه شماره (۲۲) ستاد انتخابات کشور آمده است؛ چنانچه در برگ‌های رأی اسم نامزد نیز نوشته شود، کفایت می‌کند.

 اطلاعیه شماره ۲۲ ستاد انتخابات کشور منتشر شد که به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اطلاعیه شماره (۲۲)

نظر به اینکه در برگهای رأی انتخابات شوراهای اسلامی، قسمتی برای نوشتن کد نامزدها در نظر گرفته شده است، به اطلاع هموطنان عزیز و اعضای شعب اخذ رأی می‌رساند اگر چه نوشتن کد نامزدها بخصوص در مواردی که تشابه اسامی نامزدها وجود دارد، در زمان شمارش آراء از تضییع حقوق ایشان جلوگیری می کند ولی چنانچه در برگ‌های رأی اسم نامزد نیز نوشته شود، کفایت می کند .

ستاد انتخابات کشور

اطلاعیه شماره (۲۳) ستاد انتخابات کشور

در اطلاعیه شماره (۲۳) ستاد انتخابات کشور آمده است؛ سن انتخاب کنندگان در کلیه انتخابات جاری ۱۸ سال تمام می‌باشد.

 اطلاعیه شماره ۲۳ ستاد انتخابات کشور به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اطلاعیه شماره (۲۳)

به اطلاع کلیه جوانان برومند میهن اسلامی ایران می رساند، سن انتخاب کنندگان در کلیه انتخابات جاری ۱۸ سال تمام می باشد. یعنی کلیه متولدین روز ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۱۳۷۸ و قبل از آن می توانند با حضور در شعب اخذ رای در انتخابات شرکت نمایند.

ستاد انتخابات کشور

ولایتی پس از رأی دادن: انتخابات عامل وحدت و نمایش اقتدار نظام و کشور است/ حضور باشکوه مردم موجب ناکامی دشمن می‌شود

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: انتخابات عامل وحدت و نمایش اقتدار نظام و کشور است.

علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور در پای صندوق رای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره شورای اسلامی شهر و روستا رای خود را به صندوق انداخت.

ولایتی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پیروز انتخابات ملت بزرگ شریف ایران است،‌گفت: همانگونه که تعبیر مقام معظم رهبری بوده، پیروز نهایی انتخابات ملت ایران است و از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و در تمامی صحنه ها ملت بزرگ ایران با رای خود، برگ زرین افتخارات کشور را ورق زدند و این بار نیز با حضور خود در تعیین سرنوشت کشور مشارکت خواهند داشت.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: بی تردید نظام مردم سالاری دینی در جمهوری اسلامی ایران به عنوان مستقل ترین کشور ،به پشتوانه مردمی تمامی اهداف ایران اسلامی را به پیش برده و بر خلاف طراحی ها و توطئه های دشمنان،حضور با شکوه مردم موجب ناکامی دوباره آنان خواهد شد.

ولایتی بر توجه و پایبندی همه افراد به قانون تاکید و تصریح کرد: انتخابات عامل وحدت و نمایش اقتدار نظام و کشور است و یقینا مسیر روشن و نورانی ایران اسلامی با حمایت مردم، رهبری داهیانه مقام معظم رهبری و همت مسئولان ادامه خواهد یافت.

۷ مورد از تخلفات و مشکلات اجرایی در روند انتخابات تا ظهر امروز

با گذشت بیش از ۶ ساعت از آغاز رای‌گیری، تخلفات متعددی از سوی مسئولان و دست اندرکاران اجرایی انتخابات گزارش شده است.

در حالیکه بیش از ۶ ساعت از آغاز رای‌گیری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا گذشته، تخلفات متعددی از سوی مسئولان و دست اندرکاران اجرایی انتخابات گزارش شده است.

 برخی از این تخلفات به شرح زیر است:

۱- عدم رعایت عدالت در اعلام اسامی نامزدها:

علی‌رغم ذکر شهرت نامزدها در کنارشان در همه دوره‌ها و پیگیری مکرر و نامه رسمی به ستاد انتخابات وزارت کشور، بسیاری از شهرستان‌ها وی را به عنوان «سید ابراهیم رئیس الساداتی» ذکر کرده و از ذکر شهرت «رئیسی» خودداری کرده اند.

همچنین در برخی شعب نام رئیس جمهور مستقر، بر خلاف حروف الفبا به عنوان اولین نفر ذکر شده است.

۲- عدم صدور کارت ورود به صندوق ناظران حجت الاسلام رئیسی:

علی‌رغم تحویل به موقع مدارک ناظران منتخب ستاد حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، استانداری ها و فرمانداری های مختلف با بهانه‌های واهی همچون وجود اختلال در سیستم رایانه ای از صدور کارت حضور ناظران استنکاف ورزیده و تاکنون که زمان برگزاری انتخابات است، همچنان به این تخلف ادامه می‌دهند.

۳. جلوگیری از ورود ناظران دارای مدرک نظارت حجت الاسلام رئیسی به صندوق:

ماده واحده ‌قانون حضور نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری در شعب اخذ رای، مصوب ۳۰/۵/۱۳۷۹ مقرر کرده است که ممانعت از حضور نمایندگان نامزدها در شعب اخذ رای، اماکن استقرار دستگاه شمارشگر ممنوع بوده و جرم محسوب می شود و متخلف به مجازات مقرر شده در تبصره ماده (۹۳) قانون انتخابات ریاست جمهوری محکوم خواهد شد.

با این حال در شعب مختلف، از ورود ناظران به صندوق ها جلوگیری شده است.

۴- شروع به کار همراه با تاخیر در برخی شعب:

با وجود اعلام صریح وزارت کشور مبنی بر شروع کار اخذ رای از ساعت ۸ صبح، شعب متعددی در شهرستان ها با تاخیر غیرموجه اقدام به شروع رای گیری کزره‌اند.

۵- تبلیغ غیرقانونی به نفع دولت:

هیات‌های اجرایی در صندوق های ثابت و سرکشی از شعب شهرهای مختلف به نفع رئیس جمهور مستقر اقدام به تبلیغ می‌کنند.

همچنین دست اندرکاران انتخابات با رفتارهای غیرقانونی همچون بستن دستبندهای سبز و بنفش و نوشتن رای افراد بی سواد بدون اذن آنها به نام رئیس جمهور مستقر اقدام به تبلیغ برای وی می‌کنند.

۶- توزیع تعرفه بدون مهر:

در برخی شعب شهرهایی که آراء حجت الاسلام رئیسی بر سایر نامزدها فزونی دارد، تعرفههای بدون مهر توزیع شده که در ادامه به خاطر نداشتن مهر قابل ابطال هستند.

۷- فعالیت ستادهای رئیس جمهور مستقر:

علی‌رغم اینکه فرصت قانونی تبلیغات تا ساعت ۸ روز پنجشنبه بوده است، در روز انتخابات، ستادهای رئیس جمهور مستقر همچنان باز بوده و اقدام به پخش سرود کرده و هواداران در مقابل آن تجمع می کنند.

رنگ انگشتر رهبر انقلاب ارتباطی به انتخابات ندارد

یک منبع آگاه در دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله خامنه‌ای گفت: تفسیر انتخاباتی از انگشترهای رهبر انقلاب صرفا شیطنت برخی رسانه‌ها است.

به دنبال گمانه‌زنی برخی رسانه‌ها در خصوص رنگ خاص انگشتر رهبر انقلاب در زمان رای‌گیری؛ یک منبع آگاه در دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله خامنه‌ای با تکذیب این گمانه‌زنی‌ها گفت: رهبر معظم انقلاب انگشترهای مختلف را به جهت استحباب آن استفاده کرده و تفسیر انتخاباتی از انگشترهای ایشان صرفا شیطنت برخی رسانه‌ها است.

کدخدایی: آرای سفید و ناخوانا باطل هستند

سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد آرای سفید و ناخوانا باطل محسوب می‌شوند و برای هیچ نامزدی محسوب نمی‌شوند، ولی جزو آرایی است که در جمع مشارکت محسوب می‌شود و تعیین‌کننده است.

وی درباره سرنوشت آرای سفید نیز با بیان اینکه قانون انتخابات در بحث آراء یک تفکیک سه‌گانه دارد، آرای صحیح، آرای باطله مأخوذه و آرای باطله غیرمأخوذه؛ گفت: آرای صحیح آرایی هستند که در صندوق می‌رود و شمارش می‌شود، آرای باطله مأخوذه نیز آرایی مانند آرای سفید است، شما مشارکت کرده‌اید ولی رأی سفید است، این رأی برای هیچ نامزدی محسوب نمی‌شود ولی جزو آرایی است که در جمع مشارکت محسوب می‌شود و تعیین‌کننده است، آرای باطله غیرمأخوذه آرایی است که هم خود رأی باطل است و هم جزو آن آرای مشارکت محسوب نمی‌شود، مانند آرایی که از طریق خرید و فروش، آرای تکراری و امثالهم ایجاد می‌شود.

حجت الاسلام قرائتی در محل اخذ رای مسجد رفعت قم

حجت الاسلام قرائتی در محل اخذ رای مسجد رفعت شهر مقدس قم حضور یافت.

ترک‌نژاد: تا کنون بیش از ١٥ میلیون رای اخذ شده است /ساعتی ۲ میلیون اخذ رای صورت گرفته

نماینده روحانی در ستاد انتخابات کشور گفت: بر اساس اخرین گزارشی که تا کنون بدست ما رسیده بیش از ١٥ میلیون رای اخذ شده است.

احمد ترک نژاد نماینده روحانی در ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: بر اساس اخرین گزارشی که تا کنون بدست ما رسیده بیش از ١٥ میلیون رای اخذ شده است.

وی افزود: تقریبا ساعتی ٢ میلیون اخذ رای صورت گرفته است.

رای گیری الکترونیکی در ۹ هزار و ۷۴۰ شعبه انتخابات شوراهای اسلامی

رای گیری الکترونیکی در ۹ هزار و ۷۴۰ شعبه انتخابات شوراهای اسلامی کشور درحال انجام است.

هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور اطلاعیه شماره ۱۰ را به شرح ذیل صادر کرد:

هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور

بسم‌الله الرحمن الرحیم

هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور به اطلاع می‌رساند براساس گزارشات واصله، رای گیری الکترونیکی در حال حاضر در ۹ هزار و ۷۴۰ شعبه انتخابات بدون هیچ مشکلی در حال انجام است.

با توجه به تدابیر اتخاذ شده، در صورت ایجاد هرگونه مشکل در دستگاه های اخذ رای مکانیزه، رای گیری به صورت دستی انجام خواهد شد و هیچگونه محدودیت و توقفی در اخذ رای رخ نخواهد داد.

هیات نظارت بر انتخابات خارج از کشور، آغاز شمارش آرا در شعب خارج را تکذیب کرد

حسن قشقاوی، معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان و رئیس ستاد هیات نظارت بر انتخابات خارج از کشور با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: رای‌گیری در کلیه شعب خارج از کشور همچنان ادامه دارد و شمارش آرا آغاز نشده است

 در این اطلاعیه آمده است:

احتراما نظر به اینکه آمار و ارقامی مبنی بر اعلام نتایج صندوق‌های رای در خارج از کشور در بعضی از کانال‌های خبری درج گردیده است بدینوسیله ضمن تکذیب اخبار موجود به اطلاع می‌رساند رای گیری در کلیه شعب خارج از کشور همچنان ادامه دارد و شمارش آراء آغاز نشده است. بدیهی است پس از اتمام رای گیری از طریق مراجع قانونی اطلاع رسانی خواهد شد.

 تخلف آشکار هیئت اجرایی انتخابات در حسینیه ارشاد در تبلیغ یک کاندیدا

هیئت اجرایی مستقر در حسینیه ارشاد همراه برگه رای، تراکت یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری را به رای دهندگان می‌دهند.

هیئت اجرایی مستقر در این شعبه اخذ رای در تخلفی آشکار همراه برگه رای، تراکت یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری را به رای دهندگان می‌دهند.

همچنین یک صندوق رای در این شعبه فاقد برچسب وزارت کشور است که تخلف محسوب می‌شود.

از صبح امروز تاکنون موارد متعددی از تخلف در شعبه‌های مختلف اخذ رای گزارش شده است.

اطلاعیه شماره  ۲۴ وزارت کشور

به آگاهی کلیه اعضای شعب اخذ رأی و نمایندگان فرماندار میرساند به غیر از کسانی که در شعبه اخذ رأی مسئولیتی به عهده دارند و نیز نمایندگان نامزدها فرد دیگری حق حضور در شعبه اخذ رأی را نداشته و در صورت حضور به آنان تذکر داده شود که محل شعبه را ترک نمایند. نیروهای انتظامی حاضر در شعب  اخذ رأی در این ارتباط همکاری لازم را معمول دارند.

اطلاعیه شماره ۲۵ وزارت کشور

به آگاهی هموطنان عزیز می رساند به منظور جلوگیری از تضییع حق نامزدهای انتخابات خواهشمند است درهنگام نوشتن آراء، مشخصات نامزدهای مورد نظر خود را که شامل نام و نام خانوادگی ایشان  به همراه کد نامزد  می باشد، به صورت کامل و خوانا قید نمایید تا ان شاءا... حقی از نامزدهای محترم در هنگام شمارش و احتساب آراء ضایع نگردد.

محمد علی کشاورز در انتخابات شرکت کرد

میرسلیم بدون همراهی وزیر کشور از ستاد انتخابات کشور بازدید کرد

 سید مصطفی میرسلیم نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از ستاد انتخابات کشور بازدید کرد.

بنابراین گزارش وزیر کشور این نامزد ریاست جمهوری را در بازدید از ستاد انتخابات کشور همراهی نکرد. این در حالی است که هم رئیس ستاد انتخابات و هم قائم مقام وزیر کشور گفته بودند وزیر کشور همه نامزدها را در بازدید از ستاد انتخابات کشور همراهی خواهد کرد.

اطلاعیه شماره (۲۶) ستاد انتخابات کشور
نحوه اخذ رأی و بررسی مدارک در شعب سیار هیچگونه تفاوتی با شعب اخذ رأی ثابت ندارد.

در اطلاعیه شماره (۲۶) ستاد انتخابات کشور آمده است؛نحوه اخذ رأی و بررسی مدارک در شعب سیار هیچگونه تفاوتی با شعب اخذ رأی ثابت ندارد.

به گزارش حوزه انتخابات خبرگزاری فارس اطلاعیه شماره ۲۶ ستاد انتخابات کشور منتشر شد که به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

به آگاهی اعضای محترم شعب اخذ رأی سیار در سراسر کشور می‌رساند که نحوه اخذ رأی و بررسی مدارک در شعب سیار هیچگونه تفاوتی با شعب اخذ رأی ثابت ندارد و لذا از رأی دهندگان گرامی حتی در بیمارستانها و پادگانها نیز صرفاً در قبال ارائه شناسنامه و شماره ملی باید رأی گیری بعمل آید.

ضمناً مجدداً تأکید می نماید که متولدین ۱۳۷۸.۲.۲۹ و قبل از آن می‌توانند در انتخابات شرکت نمایند.

رحمانی فضلی: تا کنون هیچ مشکل امنیتی نداشته‌ایم/ شورای نگهبان مسئول تایید صحت انتخابات است

وزیر کشور گفت: شورای نگهبان مسئول تایید صحت انتخابات است، پس از اعلام نتایج ٣ روز فرصت اعتراض وجود دارد که این شورای بررسی می کند و سپس صحت انتخابات را اعلام می کند.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور با حضور در ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: به فرمانداران و استانداران اعلام شده در شعب هایی که میزان استفاده از تعرفه ها به ٧٠ درصد رسیده اعلام کنند تا تعرفه های جدید در اختیار انها قرار بگیرد، کمبود تعرفه نداریم.

وی افزود: تا کنون هیچ مشکل امنیتی نداشته ایم و هیچ گزارشی هم نبوده است.

وزیر کشور همچنین خاطرنشان کرد: مشخص نیست زمان اخذ رای تا چه مدت تمدید شود، مهلت قانونی تمدید تا ساعت ١٢ امشب است لذا از مردم می خواهیم زودتر به شعب مراجعه کنند تا مدت تمدیدها طولانی نشود.

رحمانی فضلی ادامه داد: پس از اتمام زمان تمدید دستور بازگشایی صندوق های اخذ رای را خواهیم داد و ابتدا هم صندوق های انتخابات ریاست جمهوری بازگشایی و شمارش می شوند.

وی افزود: نهایتا نتایج را با شورای نگهبان تطبیق داده و اعلام می کنیم و شورای نگهبان مسئول تایید صحت انتخابات است، بعد از اعلام نتایج ٣ روز فرصت اعتراض وجود دارد که شورای نگهبان بررسی می کند و سپس صحت انتخابات را اعلام می کند.

چاوشی: تهرانی‌ها رکورد مشارکت در انتخابات را زدند/ احتمال تمدید زمان انتخابات در تهران

معاون سیاسی استاندار تهران گفت: تا ظهر امروز تعداد رأی‌دهندگان در استان تهران به گونه‌ای بود که رکورد مشارکت در سال‌های گذشته در تهران زده شد.

چاوشی معاون سیاسی استاندار تهران در حاشیه بازدید از شعبه اخذ رأی امامزاده صالح در جمع خبرنگاران، گفت: امروز ملت ایران به ندای مقام معظم رهبری مبنی بر حضور حداکثری پاسخ زیبایی دادند و مشارکت گسترده‌ای داشتند.

وی افزود: با وجود صف‌های طویل رأی‌گیری مردم با صبر و حوصله همراهی کردند و ما باید قدردان این ملت باشیم.

معاون سیاسی استاندار تهران ادامه داد: تا ظهر امروز در استان تهران تعداد رأی‌دهندگان به گونه‌ای بود که نسبت به انتخابات سال‌های گذشته رکورد مشارکت زده شد.

چاوشی اظهار داشت: در برخی شعب تراکم بسیاری وجود دارد که از شعب سیار کمک می‌گیریم تا مردم در صف نمانند.

وی با بیان اینکه تعداد ۶ هزار و ۴۴۸ شعبه در استان تهران وجود دارد، گفت: ۶ هزار و ۳۱ شعبه به صورت ثابت و ۴۱۷ شعبه به صورت سیار فعالیت می‌کنند که با توجه به تراکم بسیار جمعیت رأی‌دهندگان احتمال تمدید شدن زمان رأی‌گیری در تهران و تشخیص وزارت کشور وجود دارد.

معاون سیاسی استاندار تهران، گفت: تعداد یک میلیون و ۸۷۳ هزار و ۶۲ نفر نیز برای اولین بار در استان تهران رأی اولی هستند.

تعداد رای دهندگان از مرز ٢٠ میلیون نفر گذشت

تا این لحظه ٢٠ میلیون نفر از واجدین شرایط رای، توانستند رای بدهند.

دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا از ساعت ۸ صبح امروز جمعه (۲۹ اردیبهشت ماه ۹۶) آغاز شد.

با توجه به اینکه در این دور از انتخابات ۵۶ میلیون و ۴۱۰ هزار و ۲۳۶ نفر واجد شرایط رأی دادن هستند، ۶۳ هزار و ۴۲۹ شعبه اخذ رأی در شعب اخد رأی توزیع شده است.

بر اساس گفت و گو یک منبع آگاه با خبرنگار فارس، تا این لحظه ٢٠ میلیون نفر از واجدین شرایط رای، توانستند رای بدهند.

اطلاعیه شماره ۲۷؛ تنها نام یکی از نامزدهای ریاست جمهوری را بنویسید

ستاد انتخابات کشور با انتشار اطلاعیه تا کید کرد: چنانچه در برگ رأی انتخابات ریاست جمهوری نام دو نامزد نوشته شود، برگ رأی باطل است.

مستقر در وزارت کشور، ستاد انتخابات کشور با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، چنانچه در برگ رأی انتخابات ریاست جمهوری نام دو نامزد نوشته شود، برگ رأی باطل است.

اطلاعیه شماره (۲۷)

 به آگاهی هموطنان عزیز می رساند که در هنگام رأی دادن برای انتخابات ریاست جمهوری فقط نام و نام خانوادگی یک نفر از نامزدها را در محل تعیین شده روی برگ رأی بنویسند و به صندوق اخذ رأی بیاندازند.

یادآوری می شود براساس ماده ۲۸ قانون چنانچه در برگ رأی انتخابات ریاست جمهوری نام دو نامزد نوشته شود، برگ رأی باطل است.

 ستاد انتخابات کشور

 بازدید نمایندگان روحانی و رئیسی از ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات

نمایندگان حجت‌الاسلام روحانی و حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی از ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات، مستقر در شورای نگهبان بازدید کردند.

محمدرضا صادق و حسین طلا نمایندگان حجت‌الاسلام حسن روحانی و حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز (جمعه ۲۹ اردیبهشت) از ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات، مستقر در شورای نگهبان بازدید کردند.

حضور ورزشکاران پای صندوق رای

طلا : تعلل در صدور کارت نمایندگان نامزدها/ گزارش به نهادهای نظارتی

نماینده ستاد حجت‌الاسلام رئیسی از ارائه گزارش به نهادهای نظارتی درباره بروز مشکل و تعلل در صدور کارت نمایندگان نامزدها در شعب اخذ رأی خبر داد.

حسین طلا نماینده ستاد حجت‌الاسلام رئیسی در هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مردم با حضور خود در انتخابات، اراده خود را تحمیل می‌کنند، اظهارداشت: امروز مقدرات اجرایی چهار سال آینده کشور تعیین می‌شود و امیدواریم که این حضور باعث پیشرفت و آبادانی کشور شود.

وی درباره روند اجرای انتخابات نیز گفت: ما به ناظرانمان در شعب اخذ رأی به چشم کمک کار مجموعه نظارتی انتخابات نگاه می‌کنیم؛ هر چند این امکان قانونی قدری دچار مشکل شد و نمایندگان نامزدها به دلیل مشکلاتی که برای صدور کارت آنها در نرم‌افزارها ایجاد شد، دچار مشکل شدند که این مسائل را جداگانه به دستگاه‌های نظارتی منعکس کرده‌ایم و آنها بررسی خواهند کرد.

نماینده ستاد حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه حجم استقبال مردم فوق‌العاده بالاست، تصریح کرد: ازدحامی که در شعب اخذ رأی وجود دارد، نشان‌دهنده این واقعیت است که مردم بر روی آینده خود حساس هستند؛ انتظار ما هم این است که مجموعه اجرایی کشور تمهیدات لازم را برای اینکه مردم کمترین انتظار را برای رأی دادن متحمل شوند، فراهم کنند تا خیلی دچار زحمت نشوند.

طلا در پاسخ به سؤالی درباره مشکل ایجاد شده برای نمایندگان نامزدها به دلیل دسترسی نداشتن به سیستم شمارش و تجمیع آراء گفت: هنوز زمان این موضوع نرسیده، اما واحده قانون حضور نمایندگان نامزدها در شعب اخذ رأی، امکان حضور آنها در سه جا را فراهم کرده است که عبارت است از مجموعه هیأت‌های اجرایی در فرمانداری‌ها، شعب اخذ رأی و محل شمارش آراء.

وی ادامه داد: در رابطه با بخش اول، به میزان قابل توجهی کار انجام شد اما در خیلی جاها مجریان علم به قانون نداشتند به همین جهت دچار مشکل شدیم و تأخیرهای نرم‌افزاری وزارت کشور نیز دچار مشکل شده است.

نماینده ستاد حجت‌الاسلام رئیسی در پاسخ به سؤال دیگری درباره میزان تمکین به قانون پس از انتخابات تأکید کرد: نامزد مورد نظر ما سی و چند سال اجرای قانون را در عمل نشان داده و همه ما نیز خودمان را به اجرای قانون ملزم می‌دانیم و هر آنچه که دستگاه‌های مربوطه و حاکمیت در نهایت تصمیم بگیرند، مورد قبول است.

طلا افزود: البته معنای این مسئله این نیست که اشکالاتی را که ما و همکارانمان می‌بینیم و اعلام می‌کنیم، انتظار پیگیری نداشته باشیم.

کدخدایی: افراد متخلف در شعب اخذ رای، در صورت لزوم اخراج می شوند

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه گزارش هایی از تخلفات در سطح شهر تهران دریافت شده است، گفت: مسئولان دفاتر نظارتی ما به این افراد تذکر می دهند و در صورت لزوم از شعب اخراج می شوند.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان درباره برنامه این شورا برای رسیدگی به تخلفات انتخاباتی صورت گرفته در سطح شهر تهران از قبیل توزیع تعرفه های بدون مُهر یا نام آوردن از یک نامزد خاص توسط مسئولان شعب هنگام دریافت رای مردم، اظهار داشت: تخلفاتی از این قبیل در همه ادوار انتخابات وجود دارد و گزارش هایش نیز یا از طریق نمایندگان نامزدها و یا از طریق مردم به ما ارائه می شود.

وی افزود: ما این گزارش ها را پیگیری می کنیم و اگر لازم باشد به سرعت برخورد می کنیم؛ در رابطه با نمونه های مورد اشاره نیز هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده ایم اما همکاران ما در هیات های نظارت استانی این کارها را انجام می دهند و اگر باز هم تخلفی در جایی صورت می گیرد، تقاضا داریم که سریعتر گزارش این تخلفات را از طریق تلفن یا ایمیل روابط عمومی به دبیرخانه شورای نگهبان اطلاع دهند.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه از موارد مورد اشاره تاکنون بی اطلاع هستم، تصریح کرد: در عین حال گزارش های مشابهی به ما ارائه شده که پیگیری کرده ایم و مشکل حل شده است.

کدخدایی افزود: در این موارد دفاتر نظارتی ما پیگیری می کنند و اگر کسانی باشند که چنین تخلفاتی می کنند، حتما به آنها تذکر داده می شود و اگر لازم باشد از شعبه اخراج می شوند؛ هماهنگی خوبی هم قبل از انتخابات با نیروی انتظامی و قوه قضائیه داشته ایم و اگر لازم باشد از طریق این دو نهاد هم پیگیری می کنیم.

اطلاعیه شماره (۲۸)؛ برگ رای فاقد مهر انتخاباتی جزو آراء باطله محسوب می‌گردد

تاکید می‌گردد نسبت به مهمور نمودن تعرفه و برگ رای‌های انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای اسلامی شهر وروستا و اولین میاندوره‌ای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به مهر اجرایی ونظارت انتخابات دقت لازم صورت گیرد.

در اطلاعیه شماره (۲۸) ستاد انتخابات کشور تصریح شده که به آگاهی کلیه اعضای شعب اخذ رای و نمایندگان فرماندار می‌رساند از آنجائیکه تعرفه و برگ رای فاقد مهر انتخاباتی جزو آراء باطله محسوب می‌گردد؛ لذا تاکید می‌گردد نسبت به مهمور نمودن تعرفه و برگ رای‌های انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای اسلامی شهر وروستا و اولین میاندوره‌ای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به مهر اجرایی ونظارت انتخابات دقت لازم صورت گیرد.

فرهاد تجری: کندی روند رای‌گیری الکترونیکی از معایب این دوره است

سخنگوی هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت:‌ کندی روند رای‌گیری الکترونیکی از معایب این دوره است چراکه آموزش‌های لازم به مردم داده نشده است.

فرهاد تجری سخنگوی هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در ستاد انتخابات کشور گفت: تاکنون و همزمان با انتخابات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بیش از ۲۰ میلیون نفر در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا شرکت کرده‌اند.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود تا عصر و ابتدای امشب نتیجه آرای شورای شهر و روستاها اعلام و جمع‌بندی شود.کندی روند رای‌گیری الکترونیکی از معایب این دوره است چراکه آموزش‌های لازم به مردم داده نشده است.

۲۰ صندوق سیار در شهر تهران برای کمک به روند انتخابات پیش‌بینی شده است

رئیس هیئت نظارت انتخابات شوراهای شهر و روستای استان تهران گفت: ۲۰ صندوق سیار در شهر تهران پیش‌بینی شده است تا بصورت مکمل به انتخابات کمک کند.

علیرضا رحیمی رئیس هیئت نظارت انتخابات شوراهای شهر و روستای استان تهران در حاشیه بازدید از روند انتخابات در حسینیه ارشاد در جمع خبرنگاران،  با اشاره به اینکه به ازای هر صندوق به صورت میانگین یک و نیم نفر بازرس پیش بینی شده که باید حضور پیدا کنند.

وی ادامه داد : با توجه به اینکه شمارش آرا در تهران طولانی تر خواهد بود پیش بینی شده نفرات جایگزین را به عنوان مکمل و نیروی کمکی برای نظارت در نظر گرفتیم که در این امر اختلالی ایجاد نشود.

رحیمی با اشاره به دستگاه‌های اخذ رأی الکترونیکی هم تصریح کرد: در سطح استان تهران ۱۸ نقطه انتخابات الکترونیکی انجام می‌شود که موارد خرابی به صورت جزئی داشتیم اما مشکل جدی وجود ندارد.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان تهران بیان داشت: از ابتدا دغدغه دستگاه‌های الکترونیکی را داشتیم زیرا می‌توانست در صورت خرابی تاثیر منفی بر افکار عمومی و شمارش آراء داشته باشد.

وی تاکید کرد: نکته قابل توجه تجمیع و شمارش آراء است که همچنان این دغدغه برقرار است و امیدواریم جواب مثبت بگیریم.

رحیمی با اشاره به استقبال گسترده مردم از انتخابات گفت: ۲۰ صندوق سیار در شهر تهران پیش‌بینی شده است تا بصورت مکمل به انتخابات کمک کند.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان تهران با بیان اینکه قرار است عوامل اجرایی در حوزه هایی که دارای ازدحام جمعیت هستند افزوده شود، اظهار داشت: براساس گزارشات مردمی صف ها طولانی شده لذا با وجود محدودیت قانونی می‌خواهیم در مناطق ۱،۳،۵،۶،۱۴و۱۷ عوامل اجرایی اضافه می‌شود.

 استفاده از ٢٢ میلیون تعرفه انتخاباتی تا ساعت ١٦ امروز

به گفته مسئولان وزارت کشور تا ساعت ۱۶ امروز حدود ۲۲ میلیون تعرفه رای گیری مصرف شده‌ است.

طبق قانون مدت زمان اخذ رای از ساعت ٨ صبح امروز تا ساعت ١٨ می باشد که پیش بینی می‌شود این زمان در مرحله اول تا ساعت ٢١ تمدید شود.

زمان اخذ رای تا ساعت ٢٠ تمدید شد

با دستور وزیر کشور زمان اخذ رای در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره شورهای اسلامی شهر و روستا تا ساعت ٢٠ تمدید شد.

تمام مدارس استان تهران فردا تعطیل است

استاندار تهران گفت:‌ تمام مدارس استان تهران فردا تعطیل است.

نامه نیکزاد به اعضای هیأت نظارت بر دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری

در نامه نیکزاد به اعضای هیأت نظارت بر دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری آمده است: آنچه در حال حاضر از ارتکاب این مصادیق با مدرک و سند مضبوط قابل ذکر است، از حد گزارش و شکایت گذشته است و محتاج ورود و برخورد جدی هیأت نظارت جهت جلوگیری از ادامه این روند تخلفات دامنه‌دار است.

علی نیکزاد رئیس ستاد انتخاباتی حجت‌الاسلام رئیسی نامه‌ای خطاب به اعضای هیأت نظارت بر دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری منتشر کرد.

متن نامه بدین شرح است:

اعضای محترم هیأت نظارت بر دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری

احمدی: مشکلی امنیتی در روند انتخابات نداشتیم/پیش پینی می کنیم زمان اخذ رای ٢ ساعت تمدید شود

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: پیش پینی می کنم زمان اخذ رای ٢ ساعت تمدید شود.

علی اصغر احمدی رئیس ستاد انتخابات کشور امروز با حضور در ستاد اتخابات کشور، اظهار داشت: پیش پینی می کنم زمان اخذ رای ٢ ساعت تمدید شود.

وی افزود: ارای اخذ شده در مدت مشابه نسبت دوره قبل بیشتر است.

رئیس ستاد انتخابات کشور همچنین تصریح کرد: کمبود تعرفه نداریم و مشکلی امنیتی هم نداشتیم.

سلام علیکم

احتراماً همان‌گونه که مستحضرید ماده ۳۳ قانون انتخابات ریاست جمهوری مصادیق ارتکاب جرم در روند انتخابات را برشمرده است، اما آنچه در حال حاضر از ارتکاب این مصادیق با مدرک و سند مضبوط قابل ذکر است، از حد گزارش و شکایت گذشته است و به نظر می‌رسد محتاج ورود و برخورد جدی هیأت محترم نظارت جهت جلوگیری از ادامه این روند تخلفات دامنه‌دار است.

تخلفاتی همچون عدم اعلام شهرت حجت‌الاسلام رئیسی تا حدود ساعت ۱۵، تحویل تعرفه بدون مهر قابل ابطال به مردم، حضور غیرقانونی و تبلیغ هیأت‌های اجرایی و طرفداران دولت مستقر، عدم صدور کارت حضور ناظران در شعب اخذ رأی، جلوگیری از ورود ناظران دارای کارت حضور در شعب اخذ رأی، عدم شروع به کار شعب اخذ رأی در ساعت مقرر و ... .

این تخلفات آشکار و رفتارهای غیراخلاقی در انتخاباتی که آرای آن حق‌الناس محسوب می‌گردد، قطعاً با نزدیک شدن به ساعات پایانی زمان رأی گیری تشدید خواهد گردید.

بر همین اساس از آن هیأت محترم درخواست می‌گردد با بررسی دقیق مطالب و ادعاهای فوق، تمهیدی جدی جهت صیانت از آرای مردم اندیشیده شود تا این رفتار غیرقانونی به نتیجه مدنظر طراحان آن منجر نگردد.

اطلاعیه شماره (۲۹) ستاد انتخابات کشور؛ زمان اخذ رأی تا ساعت ۲۰ تمدید شد

در اطلاعیه شماره (۲۹) ستاد انتخابات کشور آمده است: زمان اخذ رأی در انتخابات ریاست جمهوری به مدت دو ساعت یعنی تا ساعت ۲۰ در سراسر کشور تمدید می شود.

اطلاعیه شماره ۲۹ ستاد انتخابات کشور منتشر شد که به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

با تشکر از حضور پرشور ملت شریف ایران که در پیروی از امر رهبری معظم انقلاب اسلامی در آستانه¬ی خلق حماسه سیاسی اند و با توجه به گزارشهای دریافتی از حوزه‌های انتخابیه کشورمبنی بر درخواست تمدید مدت زمان اخذ رأی و نظر به موافقت وزیر محترم کشور، زمان اخذ رأی در انتخابات ریاست جمهوری به مدت دو ساعت یعنی تا ساعت ۲۰ در سراسر کشور تمدید می گردد. این تمدید شامل شعب ثبت نام و اخذ رأی واقع در خارج از کشور نیز می گردد.

ستاد انتخابات کشور

اطلاعیه شماره ۳۰ ستاد انتخابات کشور

در اطلاعیه شماره ۳۰ ستاد انتخابات کشور آمده اسیت؛ انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا به مدت یک ساعت دیگر یعنی تا ساعت ۱۹ تمدید شد.

اطلاعیه شماره ۳۰ ستاد انتخابات کشور منتشر شد که به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اطلاعیه شماره (۳۰)

نظر به موافقت وزیر کشور با یک ساعت تمدید مهلت اخذ رای اتنخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به آگاهی کلیه اعضای شعب اخذ رأی و نمایندگان فرماندار می‌رساند انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا به مدت یک ساعت دیگر یعنی تا ساعت ۱۹ تمدید گردید.

ستاد انتخابات کشور

اخذ رای در سوریه

هاشمی: دو منشی به برخی شعبات اخذ رأی اضافه می شود

استاندار تهران گفت: با هیأت اجرایی و هیأت نظارت استان تفاهم کردیم دو منشی به برخی شعبات اخذ رأی اضافه کنیم که کمک کند روند رأی‌گیری سرعت گیرد.

سیدحسین هاشمی استاندار تهران عصر امروز جمعه (۲۹ اردیبهشت‌ماه ۹۶) در جریان بازدید از ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: جا دارد از مردم عزیز تشکر کنم که از ساعت ۸ امروز در شعبات رأی‌گیری حاضر شدند و حضور بسیار خوبی را به منصه ظهور رساندند.

وی افزود: ما شاهد صف‌های طویلی از ابتدای ساعات صبح بودیم که از مردم تهران هم تشکر می‌کنیم که با حضور خود به تقاضایی که ما داشتیم لبیک گفتند.

استاندار تهران همچنین تصریح کرد: تا این لحظه تمام شعبات رأی‌گیری ما در شهر تهران فعال است و برخی شعبه‌ها هم بسیار شلوغ است و برای اینکه ما بتوانیم در تسهیل روند رأی‌گیری کمک کنیم با هیأت اجرایی و هیأت نظارت استان تفاهم کردیم دو منشی به برخی شعبات اخذ رأی اضافه کنیم که کمک کند روند رأی‌گیری سرعت گیرد.

وی بر همین اساس اضافه کرد: ما در برخی جاها و در برخی مراکز اخذ رأی صندوق‌های رأی‌گیری سیار اضافه کردیم که مردم آن منطقه در صف‌های طولانی قرار نگیرند.

هاشمی در ادامه خاطرنشان کرد: این استقبال و حضور پرشکوه مردم با این امکانات سعه صدر بیشتری از مردم می‌طلبد و مردم باید حوصله بیشتری در رأی‌گیری این دوره از خود نشان دهند.

استاندار تهران ادامه داد: سرنوشت کشور دست خود مردم است و پیش‌بینی می‌کنیم روند بهتر و آرامتر از شرایط کنونی شود.

وی همچنین ضمن تقاضا از مردم عنوان کرد: برخی شعبات ما جمعیت خوب است اما برخی دیگر بسیار شلوغ است. مردم آن مراکزی که خلوت‌تر است مراجعه کنند تا روند رأی‌گیری را تسهیل کند.

هاشمی در بخش پایان سخنان گفت: بنا به دستور و اعلام رحمانی فضلی وزیر کشور ساعات رأی‌گیری تا ۸ شب تمدید شد، لذا امیدوارم در این ساعت‌هایی که پیش رو داریم هم حضور قوی‌تری ما از مردم شاهد باشیم و گذشته هم نشان داده مردم در این ساعات در انتخابات و رأی دادن شرکت می‌کنند.

 حجت الاسلام رحیمیان رئیس شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب

تعداد رأی دهندگان از مرز ۲۵ میلیون نفر گذشت

تعداد رای‌دهندگان انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها از مرز ۲۵ میلیون گذشت.

دومین نامه نیکزاد به وزیر کشور: تبلیغ هیات‌های اجرایی به نفع رئیس جمهور مستقر/ بستن دستبندهای «سبز و بنفش» از سوی دست‌اندرکاران انتخابات

در دومین نامه علی نیکزاد به وزیر کشور آمده است: هیات‌های اجرایی در صندوق‌های ثابت و همچنین در سرکشی از شعب شهرهای مختلف به نفع رئیس جمهور مستقر اقدام به تبلیغ کرده و دست‌اندرکاران انتخابات با بستن دستبندهای سبز و بنفش به تبلیغ وی می‌پردازند.

دومین نامه علی نیکزاد رئیس ستاد مرکزی حجت‌الاسلام رئیسی به وزیر کشور منتشر شد.

متن نامه بدین شرح است:‌

باسمه تعالی

جناب آقای دکتر رحمانی‌فضلی

وزیر محترم کشور

سلام علیکم

با احترام، به استحضار می‌رساند؛ همانطور که پیش‌بینی می‌شد دولت مستقر و طرفداران آن در صحنه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نیز همچون مراحل تبلیغات پا را از دایره انصاف و قانون بیرون نهادند و تخلفات فراوان و بی‌سابقه ای مرتکب گردیدند که اهم آن به شرح ذیل است:

۱. عدم رعایت عدالت در اعلام اسامی نامزدها. علی‌رغم ذکر شهرت نامزدها در کنار نام ایشان در همه دوره‌ها و پیگیری مکرر و نامه‌های متعدد رسمی ستاد حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رئیسی به ستاد انتخابات وزارت کشور، در بسیاری از شعبه ها صرفا عنوان سید ابراهیم رئیس الساداتی را برای معرفی ذکر نموده‌ و از ذکر شهرت ایشان(رئیسی) خودداری کرده‌اند که پس از پیگیری‌های فراوان در ساعت ۱۵ (۷ ساعت پس ازآغاز رای‌گیری) شهرت ایشان اعلام رسمی گردیده است. همچنین در برخی شعب نام رئیس جمهور مستقر به صورت آشکاری در برابر چشمان رای دهندگان برجسته‌نمایی شده است.

۲. عدم صدور کارت ورود به صندوق ناظران ایشان. با وجود تحویل به موقع مدارک ناظران منتخب ستاد ایشان، استانداری‌ها و فرمانداری‌های مختلف با بهانه‌های واهی همچون وجود اختلال در سیستم رایانه‌ای و ارجاع نمایندگان ایشان به سایر استان‌ها (همچون ارجاع استان البرز به استان تهران) از صدور کارت حضور ناظران استنکاف ورزیده و تاکنون که روز برگزاری انتخابات است، همچنان به این تخلف خویش ادامه می‌دهند.

۳. جلوگیری از ورود ناظران دارای مدرک نظارت ایشان به صندوق. ماده واحده ‌قانون حضور نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری در شعب اخذ رای، مصوب ۳۰/۵/۱۳۷۹ مقرر نموده است که ممانعت از حضور نمایندگان نامزدها در شعب اخذ رای، اماکن استقرار دستگاه شمارش‌گر ممنوع بوده و جرم محسوب می‌گردد و متخلف به مجازات مقرر شده در تبصره ماده (۹۳) قانون انتخابات ریاست جمهوری محکوم خواهد شد. با این حال در شعب مختلف از ورود ناظران به صندوق‌ها جلوگیری شده و شکایت‌های متعدد ستاد ایشان به نتیجه خاصی منجر نشده است.

۴. شروع به کار همراه با تاخیر در برخی شعب. با وجود اعلام صریح وزارت کشور مبنی بر شروع کار اخذ رای از ساعت ۸ صبح، شعب متعددی در شهرستان‌ها با تاخیر غیرموجه اقدام به شروع رای‌گیری نموده‌اند و مکررا جریان رای‌گیری را متوقف نموده و از رای‌دهی مردم عزیز منتظر در صفوف طولانی جلوگیری کرده‌اند.

۵. تبلیغ غیرقانونی به نفع دولت. هیات‌های اجرایی در صندوق‌های ثابت و همچنین در سرکشی از شعب شهرهای مختلف به نفع رئیس جمهور مستقر اقدام به تبلیغ می‌نمایند. همچنین دست‌اندرکاران انتخابات با رفتارهای غیرقانونی همچون بستن دستبندهای سبز و بنفش و نوشتن رای افراد بی‌سواد بدون اذن آنها به نام رئیس جمهور مستقر اقدام به تبلیغ برای ایشان می‌کنند.

۶. توزیع تعرفه بدون مهر. در برخی شعب شهرهایی که آراء حجت الاسلام والمسلمین رئیسی بر اساس پیش‌بینی و نظرسنجی‌ها بر سایر نامزدها فزونی دارد، تعرفه‌های بدون مهر توزیع شده که به خاطر ناآگاهی مردم از ضرورت ممهور بودن تعرفه‌ها در ادامه و زمان شمارش آراء به خاطر نداشتن مهر قابل ابطال است.

۷. فعالیت ستادهای رئیس جمهور مستقر؛ علی‌رغم اینکه فرصت قانونی تبلیغات تا ساعت ۸ صبح روز پنجشنبه بوده است، در روز انتخابات، ستادهای رئیس جمهور مستقر در برخی شهرها همچنان باز بوده و اقدام به پخش سرود نموده و هواداران در مقابل آن تجمع نموده‌اند.

همه این موارد تنها بخشی از تخلفات گسترده و سازمان‌یافته ارتکابی است که با هدف تاثیرگذاری جدی بر نتیجه انتخابات صورت می‌پذیرد و نتیجه‌ای جز تایید عدم صداقت گفتاری و رفتاری دولت مستقر ندارد.

علی‌هذا ضروری است با ورود جدی و قاطع مانع از گسترده‌تر شدن روند ارتکاب تخلفات پیش‌گفته شوید، زیرا قطعا این روند قانون‌گریزی در ساعات پایانی اخذ رای به اوج خود خواهد رسید.

با آرزوی موفقیت برای جنابعالی

علی نیکزاد

رئیس ستاد مرکزی

اطلاعیه شماره ۳۱ ستاد انتخابات کشور

اطلاعیه شماره ۳۱ ستاد انتخابات کشور آمده است؛ انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا به مدت یک ساعت دیگر یعنی تا ساعت ۲۰ تمدید شد.

اطلاعیه شماره ۳۱ ستاد انتخابات کشور منتشر شد که به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن‌الرحیم

نظر به موافقت وزیر کشور با یک ساعت تمدید مهلت اخذ رای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به آگاهی کلیه اعضای شعب اخذ رای و نمایندگان فرماندار می‌رساند انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا به مدت یک ساعت دیگر یعنی تا ساعت ۲۰ تمدید گردید.

رئیس مجلس شورای اسلامی از ستاد انتخابات کشور بازدید کرد

علی لاریجانی عصر امروز جمعه (۲۹ اردیبهشت ماه ۹۶) با حضور در ساختمان وزارت کشور، از ستاد انتخابات کشور بازدید کرد.

نامه مدیرکل امور انتخابات شورای نگهبان به رؤسای هیأت‌های نظارت استان‌ها در آستانه شمارش آراء

مدیرکل امور انتخابات شورای نگهبان در نامه‌ای به رؤسای هیأت‌های نظارت استان‌ها اعلام کرد اگر در برگه رأی نام یا نام خانوادگی نامزد انتخابات غلط املایی داشته باشد، ولی همچنان بتوان آن را به نام نامزد خواند، برگه رأی صحیح بوده و به نام نامزد مربوطه خوانده می‌شود.

علیرضا نیلچی مدیرکل امور انتخابات شورای نگهبان طی نامه‌ای به رؤسای هیأت‌های نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری در استان‌ها اعلام کرد اگر در برگه رأی نام یا نام خانوادگی نامزد انتخابات غلط املایی داشته باشد، ولی همچنان بتوان آن را به نام نامزد خواند، برگه رأی صحیح بوده و به نام نامزد مربوطه خوانده می‌شود به طور مثال روهانی به نام آقای حسن روحانی، میرصلیم به نام آقای سیدمصطفی آقامیرسلیم، رئیصی به نام آقای سیدابراهیم رییس‌الساداتی و حاشمی‌تبا به نام آقای سیدمصطفی هاشمی‌طبا خوانده می‌شود.

متن این نامه به شرح ذیل است:

بسمه تعالی

رؤسای محترم هیأت‌های نظارت استان‌ها

سلام علیکم؛

احتراماً با توجه به سؤالات مکرر استان‌ها در خصوص قرائت برخی از آراء، نظر هیأت مرکزی نظارت به شرح ذیل می‌باشد:

۱. اگر در برگه رأی نام یا نام خانوادگی نامزد انتخابات غلط املایی داشته باشد، ولی همچنان بتوان آن را به نام نامزد خواند، برگه رأی صحیح بوده و به نام نامزد مربوطه خوانده می‌شود به طور مثال روهانی به نام آقای حسن روحانی، میرصلیم به نام آقای سیدمصطفی آقامیرسلیم، رئیصی به نام آقای سیدابراهیم رییس‌الساداتی و حاشمی‌تبا به نام آقای سیدمصطفی هاشمی‌طبا خوانده می‌شود.

۲. در صورتی که در برگ رأی فقط نام نامزد از قبیل حسن، ابراهیم (سید ابراهیم) و مصطفی (سیدمصطفی) نوشته شده باشد، صحیح بوده و به نام نامزد مربوطه خوانده می‌شود.

۳. در صورتی که در برگ رأی فقط مصطفی یا سیدمصطفی نوشته شده باشد به تناسب آراء، آرای فرد در شعبه به نام آقایان آقامیرسلیم و هاشمی‌طبا خوانده می‌شود.

۴. در صورتی که در برگ رأی یکی از عناوین ذیل به تنهایی نوشته شده باشد به نام آقای سیدابراهیم رییس‌الساداتی خوانده می‌شود: رئیس‌السادات- رییس السادات- رئیسی- رییس- رئیس- رییس- سادات- ساداتی.

مراتب جهت اطلاع‌رسانی فوری به ناظرین شعب اخذ رأی حضورتان ارسال می‌شود.

علیرضا نیلچی

مدیرکل امور انتخابات

سامانی‌: مشکلی در میزان تعرفه‌های انتخاباتی نداریم

سخنگوی وزارت کشور گفت: تعرفه‌های پیش‌بینی شده برای انتخابات رقمی بیشتر از واجدین شرایط بوده است و هر شعبه‌ای میزان تعرفه‌هایش به ۷۰ درصد برسد، تعرفه جدید برای آنان ارسال خواهد شد.

سید سلمان سامانی در جمع خبرنگاران با اشاره به مشارکت مردم در پای صندوق‌های رأی اظهار داشت: پیش‌بینی ما این است که مشارکت بالای ۷۰ درصد باشد و رکورد جدیدی از مشارکت به ثبت برسد.

سخنگوی وزارت کشور با اشاره به صفوف طولانی در برخی شعب اخذ رأی گفت: بعضی از شعب شلوغ است که برای اینکه بتوانیم روند رأی‌گیری را تسهیل کنیم با هیأت اجرایی و نظارت استان تفاهم کردیم تا دو منشی به برخی شعب اضافه شود تا روند رأی‌گیری سرعت بگیرد.

سامانی افزود: آنچه در این انتخابات برای من جلب توجه کرد مشارکت پرشور مردم در پای صندوق‌های رأی از ابتدای آغاز رأی‌گیری بود و همکاران من آمادگی دارند تا آخرین لحظه، آرا را جمع‌آوری و از این آرا صیانت کنند و سپس در کمال دقت آرا را شمارش کنند و براساس نتایج شمارش منتخب مردم سکان امور را در دست خواهد گرفت.

وی ادامه داد: تا زمانی که مردم در شعب اخذ رأی حضور داشته باشند، رأی آنان اخذ خواهد شد اما ما با یک محدودیت زمانی مواجه هستیم که باید حداکثر تا ساعت ۲۴ کار انتخابات تمام شود.

سخنگوی وزارت کشور در خصوص تمدید زمان برگزاری انتخابات گفت: در قانون حداقل ۱۰ ساعت برای برگزاری انتخابات پیش‌بینی شده و حداکثر زمانی که در قانون پیش‌بینی شده تا ساعت ۲۴ است، حدفاصل بین ساعت ۱۸تا ۲۴ با تشخیص وزیر کشور دوره اخذ رأی تمدید می‌شود که این دوره برای همه جا تمدید نمی‌شود.

سامانی از مردم خواست در زمان تعیین شده و هر چه سریعتر به شعب اخذ رأی مراجعه و رأی خود را به صندوق بیندازند.

وی در خصوص تخلفات انتخاباتی نیز گفت: در قانون پیش‌بینی شده هر فردی نسبت به عدم رعایت قانون با موردی مواجه می‌شود باید به شکل مستند شکایت خود را اعلام کند و مراجع مشخصی نیز در قانون پیش‌بینی شده که می‌توانند به آن مراجعه کنند.

سخنگوی وزارت کشور گفت: مردم در هرکجا تخلفی را مشاهده کردند به هیأت‌های بازرسی وزارت کشور اعلام کنند و ما آن را بررسی می‌کنیم تا این جشن بزرگی که در کشور شکل گرفته با این تخلفات خدشه‌دار نشود و قطعاً از آرای مردم صیانت خواهیم کرد و با حداقل زمان و با حداکثر دقت و صحت نتایج را اعلام خواهیم کرد.

سامانی یادآور شد: تاکنون تنها در نیوزلند انتخابات به پایان رسیده و کار شمارش آرا انجام شده است که نتایج آن در زمان لازم اعلام خواهد شد.

تاکنون؛ شرکت حدود ۳۰ میلیون نفر در انتخابات

تا ساعت ۱۹:۴۵ امروز (جمعه ۲۹ اردیبهشت) حدود ۳۰ میلیون نفر در انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهرو روستا شرکت کردند.

لاریجانی: ساز و کاری برای حل مشکل ازدحام در صندوق‌ها فراهم شود

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: معیت زیادی در صندوق‌ها است، باعث خستگی می‌شود، باید زمینه‌ها و ساز و کاری فراهم شود تا این مشکل رفع شود.

علی لاریجانی پس از بازدید از ستاد انتخابات کشور اظهار داشت: امروز یک جشن ملی برای کشور است، در جریان بحث انتخابات شوراها از نزدیک بودم؛ اعضای هیات نظارت از نمایندگان مجلس هستند و تلاش زیادی کردند که حضور مردم برای تعیین سرنوشت خود درست انجام شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: گزارش‌ها نشان می‌دهد مردم با علاقه در انتخابات ریاست جمهوری و شوراها شرکت کردند تا سرنوشت خود را در جهت درست هدایت کنند.

وی تأکید کرد: جمعیت زیادی در صندوق‌ها است، باعث خستگی می‌شود، باید زمینه‌هایی فراهم شود، حجم زیادی از مردم باید برای رأی دادن وقت زیادی بگذارند و باید ساز و کاری فراهم شود تا این مشکل رفع شود.

اطلاعیه شماره ۳۲؛ زمان اخذ رای تا ساعت ۲۲ تمدید شد

زمان اخذ رای انتخابات ریاست جمهوری و شورهای اسلامی شهر و روستا تا ساعت ٢٢ تمدید شد.

بنا بر اعلام اطلاعیه ۳۲، با دستور وزیر کشور، زمان اخذ رای در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره شورهای اسلامی شهر و روستا تا ساعت ٢٢ تمدید شد.

اطلاعیه شماره ۴ هیأت مرکزی نظارت؛ افراد شاکی از از روند برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری شکوائیه خود را تسلیم شورای نگهبان کنند

هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری در اطلاعیه شــماره ۴ از کسانی که نسبت به انتخابات شکایتی دارند، دعوت کرد شکوائیه خود را تسلیم شورای نگهبان کنند.

هیأت مرکزی نظارت بر دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در اطلاعیه شــماره ۴ خود از کسانی که نسبت به انتخابات شکایتی دارند، دعوت کرد شکوائیه خود را تسلیم شورای نگهبان کنند.

متن این اطلاعیه به شرح زیر می‌باشد:

حمد و سپاس خدای متعال را که بار دیگر الطاف و عنایات خود را شامل نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نمود و مردم فهیم و آگاه، با حضور گسترده و با شکوه خود پای صندوق‌های اخذ رأی امید واهی دشمنان ملت بزرگ ایران را مبدل به یأس نموده و ثابت نمودند که علاوه بر حضور در عرصه‌های اجتماعی و انتخابات، همواره پشتیبان ولایت و گوش به فرمان رهبر خود هستند.

بدینوسیله ضمن تشکر از آحاد مردم شریف ایران اسلامی و کلیه هیأت‌های نظارت و اجرایی سراسر کشور به اطلاع می‌رساند در اجرای تبصره یک ماده ۸۰ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، چنانچه کسانی از نحوه برگزاری انتخابات شکایت داشته باشند، می‌توانند ظرف مدت سه روز از تاریخ اخذ رأی،‌ شکایت مستند خود را به هیأت‌های نظارت استان‌ها و شهرستان‌ها و یا دبیرخانه شورای نگهبان به نشانی: تهران، خیابان امام‌خمینی (ره) روبروی دانشکده افسری امام‌علی (ع)، خیابان فلسطین جنوبی، شورای نگهبان تسلیم نمایند.

بدیهی است به استناد تبصره ۲ ماده ۸۰ همین قانون، شکایاتی قابل رسیدگی خواهد بود که مشخصات شاکی یا شاکیان، شامل نام، نام خانوادگی، شغل، نشانی کامل، شماره تلفن و اصل امضای شاکی را داشته باشد.

همچنین مستنداً به تبصره ۳ ماده ۸۰ در صورتی که شاکی بدون دلیل و مدرک و مغرضانه، داوطلبان انتخاباتی را متهم نماید و عمل شاکی عنوان افترا داشته باشد قابل تعقیب و پیگیری است.

«رئیسی» به وزارت کشور می‌رود

کاندیدای انتخابات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تا دقایقی دیگر در ستاد انتخابات کشور حضور می‌یابد.

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی کاندیدای انتخابات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تا دقایقی دیگر در ستاد انتخابات کشور حضور می‌یابد.

تخلفات گسترده در سراسر کشور یکی از دلایل حضور وی در وزارت کشور ذکر شده است.

 مازنی: روند اخذ رای کند است

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: روند اخذ رای در شعب کند است و مسئولان باید تدابیر لازم را می‌اندیشیدند.

حجت‌الاسلام احمد مازنی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی عصر امروز با حضور در حسینیه ارشاد رای خود را به صندوق انداخت.

وی در جمع خبرنگاران با انتقاد از روند کند اخذ رأی از هموطنان در شعب، به خصوص در حسینیه ارشاد، گفت: مسئولان با توجه به احتمال مشارکت بالای مردم در انتخابات باید تدابیر لازم را می‌اندیشیدند.

وی با بیان اینکه باید روند اخذ رأی از هموطنان سرعت بیشتری پیدا کند، افزود: هموطنان نیز به شعبه‌هایی که ازدحام کمتری دارد، مراجعه کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: پس از انتخابات با مسئولان اجرایی جلسه‌ای درباره این وضعیت برگزار می‌کنیم تا تکلیف مشخص شود تا شاهد اینگونه وضعیت نباشیم.

مهندس مهدی چمران در صف اخذ رای

درخواست ستاد رئیسی از عموم مردم و هواداران در سراسر کشور

ستاد رئیسی با صدور اطلاعیه‌ای از عموم مردم و هواداران در سراسر کشور درخواست کرد از صفوف طولانی در حوزه‌هایی رای‌گیری که «تعرفه رای آنها تمام شده» یا «به هر دلیلی رای از مردم اخذ نمی‌شود» عکس و فیلم بگیرید و برای ستاد ارسال کنند.

ستاد رئیسی با صدور اطلاعیه‌ای از عموم مردم و هواداران در سراسر کشور درخواست کرد از صفوف طولانی در حوزه‌هایی رای‌گیری که «تعرفه رای آنها تمام شده» یا «به هر دلیلی رای از مردم اخذ نمی‌شود» عکس و فیلم بگیرید و برای ستاد ارسال کنند.

در این اطلاعیه از مردم خواسته شده است: با موبایل خود با مردم و مسئولان صندوق‌ها مصاحبه کنند و درباره‌ علت تعلل در ارسال تعرفه رای از آنها بپرسند؛ این اقدام برای ارائه مستندات و گزارش قانونی تخلفات به ستاد انتخابات و شورای نگهبان است.

رییس ستاد انتخابات کشور: در اجرای انتخابات، سهل انگاری وجود نداشته است/ از مردم عذرخواهی می‌کنی

رییس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه سهل انگاری در اجرای انتخابات نبوده است، گفت: از مردم به خاطر حضور در صف‌های طولانی اخذ رای عذرخواهی می‌کنیم.

علی اصغر احمدی در این باره اظهار کرد: ما شاهد مراجعه مردم به شعب اخذ رای از ساعات اولیه بودیم و مردم خصوصا در تهران و شهرهای بزرگ در صف‌های طولانی مانده‌اند که ضمن قدردانی از آن‌ها باید دستشان را بوسید و ما به واسطه زحمتی که مردم متحمل شده‌اند از آن‌ها عذرخواهی می‌کنیم ولی سهل انگاری در اجرای انتخابات وجود نداشته است.

وی با بیان اینکه کسانی که وارد شعب اخذ رای می‌شوند باید براساس مقررات تشخیص هویت شوند، گفت: ما توانستیم در تعامل با هیئت نظارت شورای نگهبان در بخشی جاها منشی را اضافه کنیم که سرعت افزایش پیدا کند.
معاون سیاسی وزیر کشور خاطر نشان کرد: وقتی هیئت اجرایی در زمان خود صندوق سیار پیش‌بینی می‌کند مسیر صندوق سیار نیز پیش‌بینی می‌شود و تغییر آن نیازمند هماهنگی با هیئت نظارت است و همکاران ما در تلاش بودند این کار را انجام دهند.

رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه انتخابات شورای شهر، ریاست جمهوری و میان‌دوره‌ای مجلس تا ساعت ۲۲ تمدید شده است، اضافه کرد: در مورد صندوق‌های سیار بیشتر در کلان‌ شهرها و شهرهای بزرگ با مشکل مواجه بودیم من با همه استاندارها در تماس بودم و راه‌های لازم را بررسی کردیم بزرگان نظام هم دغدغه‌هایی داشتند که باید بررسی شود.

احمدی با بیان اینکه چاپ و ارسال تعرفه‌ها به استان‌ها و شهرستان‌ها بیش از آمار واجدین شرایط بوده است تاکید کرد: ما در هیچ استان و شهرستانی کمبود تعرفه نداشتیم برخی مطالب می‌رسید که واقعیت نداشت و برخی هم نگران بودند من ابلاغ کردم که اگر تعرفه‌های مصرفی به هفتاد درصد رسید موضوع را اطلاع دهند که تعرفه جدید به شعب ارسال شود در دو سه نقطه مثل خراسان هم مواردی بود که با استاندار صحبت کردم و ایشان گفت به تعطیلی شعبه نرسیده و بلافاصله تعرفه‌ها رسیده است.

حجت الاسلام رئیسی در ستاد انتخابات کشور حضور یافت

حجت الاسلام ابراهیم رئیسی کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دقایقی قبل با حضور در محل وزارت کشور، از ستاد انتخابات کشور بازدید کرد.

اطلاعیه رئیس ستاد مرکزی کار و کرامت: فریاد اعتراض مردم خراسان نسبت به کمبود تعرفه بلند شده/ استانداری رسیدگی کند

محمد دهقان با اشاره به اینکه در استان خراسان رضوی مردم عمدتاً با مشکل تعرفه مواجه شده‌اند، تأکید کرد: فریاد مردم در اعتراض به این موضوع در حوزه‌های انتخابیه بلند شده است.

محمد دهقان رئیس ستاد مرکزی کار و کرامت با صدور اطلاعیه درباره کمبود تعرفه رأی در برخی حوزه‌های انتخابیه استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در استان خراسان رضوی به‌ویژه مشهد و روستاها، مردم عمدتاً با مشکل تعرفه مواجه شده‌اند.

وی در ادامه تصریح کرد: در برخی مناطق بالای مشهد وضعیت انتخابات خوب است و کمبود تعرفه نداریم، اما در مناطق پایین شهر متأسفانه شاهد اعتراضات مردمی به کمبود تعرفه هستیم، ولی این اعتراضات تاکنون به جایی نرسیده است.

دهقان در این اطلاعیه با اشاره به اینکه در مناطق محروم، تعرفه به اندازه کافی پیش‌بینی نشده است، عنوان داشت: فریاد مردم در اعتراض به این موضوع در حوزه‌های انتخابیه بلند شده است و خواستار آن شده‌اند که شورای نگهبان به این موضوع توجه کند.

وی با ذکر این نکته که در این‌باره با استاندار صحبت شده است، اضافه کرد: گویا برخی از منصوبان نمی‌خواهند یا نمی‌توانند کاری در این باره انجام دهند.

دهقان در این اطلاعیه خاطرنشان کرد: تیم استانداری و شورای نگهبان باید اقدام عاجل برای ارسال تعرفه به حوزه‌های انتخابیه انجام دهند.

رئیس ستاد مرکزی کار و کرامت با تقاضا از مردم جهت رساندن خود به شعبه‌های بالای شهر مشهد و انداختن رأی خود در این شعبه‌ها، بیان داشت: از آنجا که ممکن است رفتار مهندسی‌شده‌ای درباره تعرفه‌ها صورت گرفته باشد، از مردم می‌خواهیم خود را سریعاً به شعبه‌هایی برسانند که تعرفه در آنها موجود است.

توئیت نیکزاد:به تدبیر این دولت که امیدی نیست/ مردم صبورانه پیگیر حق خود باشند

رئیس ستاد انتخاباتی حجت‌الاسلام رئیسی تاکید کرد:‌ رای دادن هم حق شهروندی است و هم حق الناس، به تدبیر این دولت که امیدی نیست،‌ مردم عزیز صبورانه پیگیر این حق خود باشند.

علی نیکزاد رئیس ستاد انتخاباتی حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به کمبود تعرفه در بسیاری از استان‌ها در توئیت خود نوشت «رای دادن هم حق شهروندی است و هم حق الناس، به تدبیر این دولت که امیدی نیست،‌ مردم عزیز صبورانه پیگیر این حق خود باشند.»

 وزیر کشور: ناظر فقط شورای نگهبان است

رحمانی‌فضلی گفت: با پایان رای‌گیری در ساعت ۱۲ امشب دستور شمارش آراء را صادر می‌کنیم.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در بخش خبری ساعت ۲۱ در خصوص روند اجرای انتخابات اظهار داشت: مردم ما یک بار دیگر ثابت کردند پای آرمانها و ارزشها هستند و ما تلاشمان این بود که تمام امکانات تهیه شود تا مردم ما راحت‌تر رای دهند اما حضور مردم بسیار زیاد بود و ما شرمنده لطف و محبت عزیزان هستیم.

وی افزود: ما خواهش‌مان این است مردم تحمل کنند ما تا ساعت ۱۲ می‌توانیم انتخابات را تمدید کنیم و راس ساعت ۱۲ ستادها بسته می‌شود. با توجه به اینکه در برخی از شهرها با تراکم جمعیت روبرو هستیم خواهشمندیم مردم برنامه‌ریزی کنید و در سطح بقیه شعبات پخش شوند. خواهش می‌کنیم مردم خودشان این مسئله را مدیریت کنند تا آخرین نفر هم بتواند رای بدهد.

وزیر کشور با بیان اینکه انتخابات شوراها و انتخابات ریاست جمهوری با هم است و به همین خاطر با تراکم جمعیت روبرو هستیم گفت: علاقه‌مندی مردم با سرنوشت خودشان این صحنه را خلق کرد تا ساعت ۱۲ رای‌گیری تمام است برخی شایعات و گمانه‌زنی‌هایی درباره صندوق‌هایی که هنوز باز نشده در برخی محافل پخش شده مردم به این آمارها توجه نکنند و ما برخی از آنها را به دادسرا معرفی کرده‌ایم.

رحمانی‌فضلی با بیان اینکه تاکنون کسری تعرفه نداشتیم و به استانداران دستور دادیم تعرفه‌ها را تهیه کنند گفت: در برخی شعبه‌ها که کسری تعرفه بوده تامین شده و با فعالیت خوبی تعرفه‌ها را توزیع کردیم و مردم هم با ما همکاری خوبی داشتند. اگر مدیران حوزه‌ها تخلفی داشتند حتما به ما اعلام شود تا حقی از مردم ضایع نشود.

وی درباره زمان شمارش آراء اظهار داشت: با پایان رای‌گیری دستور شمارش آراء را صادر می‌کنیم. برخی افراد اعلام کردند برخی شکایات را به ستادها اعلام کنند که این کار غیرقانونی است. ناظر فقط شورای نگهبان است و باید شکایت‌ها را به شورای نگهبان بدهند که ۳ روز فرصت برای این کار دارند و یقینا نباید خلاف قانون عمل کنند.

 کدخدایی: گزارش تخلفات انتخاباتی زیاد است

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: گزارش تخلفات انتخاباتی زیاد است.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری در جمع خبرنگاران درباره میزان افزایش تخلفات انتخاباتی و گزارش‌هایی که به این هیئت ارائه شده، گفت: ما در حال حاضر مشغول بررسی گزارش‌هایی از تخلفات هستیم و این گزارش‌ها به ما ارسال می‌شود و ما نیز با دوستان در وزارت کشور هماهنگ می‌کنیم که باید بررسی‌های دقیق‌تری بشود و نتیجه را بعد از بررسی اعلام خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این سوال که ایا میزان تخلفات در روند انتخابات تاثیرگذار بوده یا خیر اظهار داشت: باید این موضوع بررسی شود و هنوز که در جریان روند بررسی اخذ رای هستیم باید اینها دقیق‌تر مورد بررسی قرار گیرد، تا ان‌شاءالله بتوانیم اعلام نظر کنیم.

کدخدایی همچنین در پاسخ به این سوال که اقدامات هیئت نظارت درباره بررسی تخلفاتی که صورت گرفته چیست گفت: ما اینها را پیگیری می‌کنیم و گزارش‌هایی که می‌آید از طریق دفاتر به صورت موردی پیگیری می‌شود، برخی از آنها صحت دارد اما برخی نیز صحت ندارد و باید ببینیم که در ساعات آینده اینها را چگونه می‌توانیم ارزیابی و نتیجه را اعلام کنیم.

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که آیا نامه نماینده حجت‌الاسلام رئیسی به هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات درباره تخلفات صورت گرفته، در روند انتخابات مورد بررسی قرار گرفته یا خیر؟ گفت: همه گزارش های تخلفات از جاهای مختلف و مبادی گوناگون برای ما ارسال شده و مرتب هم این گزارشات می‌آید.

وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون اعزام دو هیئت از بازرسان هیئت نظارت به دو استان کشور برای بررسی تخلفات انتخاباتی و این که آیا در گذشته نیز سابقه داشته یا خیر گفت: ما بازرسان سیار هم داریم و مرتب اینها به استان‌های مختلف سرکشی می‌کنند، به خصوص در جاهایی که احتمال تخلف و یا گزارش آن آمده است، اما باید منتظر نتیجه هم بمانیم.

کدخدایی درباره زمان اعلام نتیجه بررسی گزارش تخلفات انتخابات تصریح کرد: بازرسی‌ها زمان‌بر است و باید منتظرپایان ساعت رای گیری باشیم و سپس گزارشها را بررسی کنیم و شورای نگهبان اعلام نظر کند.

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری  در پاسخ به این سوال که آیا در گزارش‌هایی که پیرامون تخلفات انتخاباتی ارسال شده گزارشی وجود دارد که در روند برگزاری انتخابات تاثیرگذار باشد خاطر نشان کرد: الان نمی‌توانم درباره تخلفی که در روند انتخابات تاثیرگزار بوده باشد، اظهار نظر کنم، اما گزارش تخلفات زیاد است.

وی در باره میزان مشارکت واجدان شرایط در انتخابات تاکید کرد: آمار دقیقی از میزان شرکت کنندگان در انتخابات نداریم، اما از میزان تعرفه‌هایی که عددهای مختلفی گفته می‌شود، به لطف خدا مشارکت خوب بوده است.

لاریجانی :‌ همه باید نتیجه انتخابات را قبول کنند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی انتخاباتی با این حجم نظارت برگزار می‌شود، باید همه نتیجه آن را قبول کنند.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی شامگاه امشب پس از بازدید از ستاد مرکزی نظارت بر دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: وقتی انتخاباتی با این حجم نظارت برگزار می‌شود، باید همه نتیجه آن را قبول کنند، روال انتخابات در کشور ما یک‌روال روشن و واضح است.

وی با بیان اینکه فهم سیاسی در کاندیداهای ما وجود دارد٬ گفت: مردم از هوشیاری سیاسی خوبی برخوردار هستند و بعید می‌دانم کسی در پذیرفتن نتیجه انتخابات تردید داشته باشد.

رئیس مجلس با اشاره به روند برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز گفت: روند برگزاری این انتخابات خوب است‌ و ظاهراً مشکلی نیست.

وی یادآور شد: حضور مردم پای صندوق‌های رأی چشمگیر بوده و این باعت مسرت است.

لاریجانی در پایان ابراز امیدواری کرد یک انتخابات خوبی برگزار شود.

 رئیسی: اینکه در یک نقطه تعرفه نرسد ایجاد نگرانی می‌کند

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: اینکه در یک نقطه تعرفه نرسد ممکن است در کلان اتفاقی نیفتد اما در آن نقطه نگرانی ایجاد می‌شود.

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بدو ورود به ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران طی سخنانی گفت: یک بحث درج نام کاندیداها در شعب اخذ رای بود که ان اسمی که نامزدها به آن مشهور هستند درج نشده بود که البته قانونگذار برای این راهکار پیش‌بینی کرده که ممکن است برخی با نام کاندیدا آشنایی نداشته باشند و او را به شهرتش بشناسند.

به گفته وی در قانون آمده است کسانی که مشهورند به یک فامیلی شهرتشان در اعلامیه ذکر شود. این اشکال به وزارت کشور اعلام شد.

رئیسی افزود: بحث دیگر معرفی نمایندگان کاندیداهاست که این نیز متن قانون است، که این مسئله هم از طریق ستاد ما به وزارت کشور اعلام شد. ما امیدواریم که ان‌شاء الله انتخابات که تا اینجای کار پرشور بوده بعد از این هم بتواند شور مردم عزیز را بعد از انتخابات هم حفظ کند و برای مردم عزیزمان تعیین سرنوشت پرمعنایی انجام دهد.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ما به رای مردم و به قانون باید همواره احترام بگذاریم و بنده هم به عنوان یک کاندیدا معتقدم میزان رای ملت است، احترام به قانون و احترام به رای مردم ایجاب می‌کند منتظر باشیم و ببینیم نتایج رای مردم چه خواهد بود.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران، مبنی بر این که برخی از سایت‌های خبری حامی شما موجی به راه انداخته‌اند مبنی بر این که تخلفات انتخاباتی صورت می‌گیرد، با توجه به مشارکت گسترده مردم این عمل را دارای نتیجه منفی نمی‌دانید، گفت: ما معتقدیم مشارکت مردم، مشارکت خوبی بوده منتها دست‌اندرکاران هم باید توجه کنند که اشکالات کم هم در انتخابات نباید باشد.

رئیسی تاکید کرد: مثلا این که در یک نقطه تعرفه نرسد شاید تاثیر کلانی نگذارد اما در آن نقطه باعث ایجاد نگرانی می‌شود. دست اندرکاران محترم انتخابات باید عنایت کنند که به نحوی رعایت اخذ آرای مردم بشود، زیرا رای دادن حق مردم است و باید زمینه لازم برای این کار فراهم شود.

برای پاره ای مذاکرات؛ حجت الاسلام رئیسی با وزیر کشور دیدار و گفت وگو کرد

حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با رحمانی فضلی وزیر کشور برای پاره ای مذاکرات دیدار و گفت وگو کرد.

پیش‌بینی مشارکت ۴ میلیونی در تهران

سیدحسین هاشمی استاندار تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم در تهران مشارکت ۴ میلیونی داشته باشیم.

وی افزود: ما پیشنهاد تمدید را به وزیر کشور می‌دهیم، چون جمعیت زیادی بیرون هستند.

اطلاعیه شماره۳۳؛ زمان اخذ رأی تا ساعت ۲۳ تمدید شد

 ستاد انتخابات کشور با صدور اطلاعیه‌ای، اخذ رأی را تا ساعت ۲۳ تمدید کرد.

متن کامل اطلاعیه شماره ۳۳ به شرح زیر است:

«با توجه به تماس‌های مکرر مبنی بر درخواست تمدید مجدد مدت زمان اخذ آرای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و اولین میان دوره‌ای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به لحاظ حضور پرشور و گسترده مردم شریف ایران، با موافقت وزیر محترم کشور در شهرهای سراسر کشور، اخذ رأی به مدت یک ساعت یعنی تا ساعت ۲۳ (۱۱ امشب) تمدید می‌گردد.»

 واکنش توئیتری نادران به تمام شدن تعرفه رای در برخی شعب

الیاس نادران نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در صفحه توئیتر خود نسبت به تمام شدن تعرفه رای در برخی شعب اخذ رای واکنش نشان داد.

آمار آراء اخذ شده از مرز ۳۶ میلیون نفر گذشت

آمار آراء اخذ شده در کل کشور از ۳۶ میلیون نفر گذشت درحالی که هنوز تا به اتمام زمان تمددی شده انتخابات بیش از نیم ساعت باقی مانده است.

میرسلیم :نرساندن تعرفه مصداق بارز فروختن دین به دنیاست

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری نوشت: نرساندن تعرفه به شهرستان‌ها، روستاها و شعب اخذ رای مصداق بارز فروختن دین به دنیاست.

سید مصطفی میرسلیم کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری درباره کمبود تعرفه های رای در برخی شعبه‌ها و نرساندن تعرفه، در صفحه شخصی خود نوشت: نرساندن تعرفه به شهرستان‌ها، روستاها و شعب اخذ رای مصداق بارز فروختن دین به دنیاست برای ۴ تا رای.

رحمانی فضلی: با پایان رای گیری در ساعت ۲۴ دستور شمارش آراء صادر می شود

وزیر کشور گفت: با پایان رای‌گیری در ساعت ۱۲ امشب دستور شمارش آراء صادر می شود.

رحمانی‌فضلی اظهار داشت: مردم یک بار دیگر ثابت کردند پای آرمانها و ارزشها هستند و ما تلاشمان این بود که تمام امکانات تهیه شود تا مردم ما راحت‌تر رای دهند اما حضور مردم بسیار زیاد بود و ما شرمنده لطف و محبت عزیزان هستیم.

وی افزود: خواهش‌ما این است مردم تحمل کنند ما تا ساعت ۱۲ می‌توانیم انتخابات را تمدید کنیم و راس ساعت ۱۲ ستادها بسته می‌شود. با توجه به اینکه در برخی از شهرها با تراکم جمعیت روبرو هستیم خواهشمندیم مردم برنامه‌ریزی کنید و در سطح بقیه شعبات پخش شوند. خواهش می‌کنیم مردم خودشان این مسئله را مدیریت کنند تا آخرین نفر هم بتواند رای بدهد.

وزیر کشور با بیان اینکه انتخابات شوراها و انتخابات ریاست جمهوری با هم است و به همین خاطر با تراکم جمعیت روبرو هستیم گفت: علاقه‌مندی مردم با سرنوشت خودشان این صحنه را خلق کرد تا ساعت ۱۲ رای‌گیری تمام است برخی شایعات و گمانه‌زنی‌هایی درباره صندوق‌هایی که هنوز باز نشده در برخی محافل پخش شده مردم به این آمارها توجه نکنند و ما برخی از آنها را به دادسرا معرفی کرده‌ایم.

رحمانی‌فضلی با بیان اینکه تاکنون کسری تعرفه نداشتیم و به استانداران دستور دادیم تعرفه‌ها را تهیه کنند گفت: در برخی شعبه‌ها که کسری تعرفه بوده تامین شده و با فعالیت خوبی تعرفه‌ها را توزیع کردیم و مردم هم با ما همکاری خوبی داشتند. اگر مدیران حوزه‌ها تخلفی داشتند حتما به ما اعلام شود تا حقی از مردم ضایع نشود.

وی درباره زمان شمارش آراء اظهار داشت: با پایان رای‌گیری دستور شمارش آراء را صادر می‌کنیم. برخی افراد اعلام کردند برخی شکایات را به ستادها اعلام کنند که این کار غیرقانونی است. ناظر فقط شورای نگهبان است و باید شکایت‌ها را به شورای نگهبان بدهند که ۳ روز فرصت برای این کار دارند و یقینا نباید خلاف قانون عمل کنند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در ستاد انتخابات کشور حضور یافت

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل از ستاد انتخابات کشور بازدید کرد.

علاالدین بروجردی نماینده مردم بروجرد ورئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی شامگاه جمعه (۲۹ اردیبهشت ماه ۹۶) با حضور در محل وزارت کشور از ستاد انتخابات کشور بازدید کرد.

رضوی‏: دولت برای جلوگیری ازشکست به کارشکنی و تخلف روی آورده/ مدعیان دموکراسی به رای مردم احترام بگذارند

مسئول تبلیغات ستاد انتخاباتی محمدباقرقالیباف در صفحه توئیتر خود پیرامون تخلفات گسترده توسط دولت نوشت: دولت برای جلوگیری ازشکست به کارشکنی و تخلف روی آورده آقایان شکست اخلاق حتماسنگین‌تر از شکست انتخابات است.

وی در مطلبی دیگر تاکید کرد: شنیده‌ها از پیروزی مردم حکایت دارد باید همه بیاموزند ایران فقط تهران نیست. امیدوارم مدعیان دموکراسی به رای مردم احترام بگذارند.

کوهکن: تخلفاتی در این دوره از انتخابات شاهد بوده‌ایم که در طول تاریخ انقلاب اتفاق نیافتاده است

نماینده سابق مجلس گفت: در این دوره‌ای از انتخابات شاهد یکسری حرکاتی از طرف دولتی‌ها بودیم که مصداق بارز استفاده از امکانات بیت‌المال برای تبلیغ جناب آقای روحانی بود، حرکاتی انجام شده که کاملاً مغایر قانون است، فیلمی را برای من فرستادندکه یک مقام دولتی مسئول برگزاری انتخابات در روز انتخابات در کنار یک جریان حامی دولت اقدام به تبلیغ کرده است.

محسن کوهکن نماینده سه‌دوره گذشته مجلس در رابطه با تخلفات دولت در جریان انتخابات گفت: ما در این دوره‌ای از انتخابات شاهد یکسری حرکاتی از طرف دولتی‌ها بودیم که مصداق بارز استفاده از امکانات بیت‌المال برای تبلیغ جناب آقای روحانی بود از باب نمونه در برخی از استان‌ها جلساتی در شورای اداری گرفتند و اعضای رؤسای ادارات و نهادها را دعوت کردند و در آنجا همانند جلسات هفته دولت گزارش عملکرد چند ساله دولت را ارائه کردند.

کوهکن در مورد ورود اعضای دولت در جریان تبلیغات عنوان کرد:قبل از برگزاری انتخابات این در هیچ زمانی و به هر جهت مرسوم نبوده که به این هجمه تمام نیرو های دولتی وارد عرصه تبلیغات به نفع دولت حاکم شوند. من فکر می کنم که اگر در طول تاریخ بعد از انقلاب در انتخاب‌های مختلف در زمان‌هایی که یکی از داوطلبان ریاست جمهوری خود رئیس جمهور وقت بوده بخواهیم مقایسه کنیم واقعاً در هیچ دولتی به این صورت عوامل دولتی وارد کارزار تبلیغاتی به هر جهت نشدند.

عضوجبهه پیروان خط امام و رهبریدر ادامه گفت: حرکاتی انجام شده که کاملاً مغایر قانون است امروز به اصطلاح فیلمی را برای من فرستادند، که البته باید دقیق مشخص شود، که یک مقام دولتی مسئول برگزاری انتخابات در روز انتخابات در کنار یک جریان سیاسی مربوط به دولت اقدام به تبلیغ کرده است.

وی در رابطه با تعداد کثرت بیش از حدتعرفه و صندوق رای که به خارج از کشور فرستاده شد بیان کرد: من هم شنیده‌ام منتها مقامات رسمی فعلا سکوت کرده اند و هنوز چیزی گفته نشده در صورت صحت این مطلب کاملاً این عمل مشکوک است.

وی ادامه داد: اگر مدعی باشیم که ما نسبت به انتخابات گذشته که ۴ سال از آن می‌گذرد یک دفعه تغییر محسوسی از نظر نفرات خارج از کشور به وجود آمده یا باید بنگریم که دولت تدبیر و امید چگونه عمل کرده که ایرانیان زیادی ترک وطن کردند و در خارج از کشور مشغول به زندگی شدند یا اینکه به هر جهت چه اتفاقی افتاده که امیدوارم با بررسی دقیق‌تر معلوم شود حتماً این اقدام مشکوک و از طرف شورای نگهبان قابل پیگیری است.

کدخدایی: بعد از ساعت ۱۲ هیچ رایی اخذ نمی‌شود/ برخی تخلفات نیاز به بررسی بیشتر دارد

کدخدایی گفت: بعد از ساعت ۱۲ هیچ گونه اخذ رایی صورت نمی‌گیرد و ساعت ۱۲ باید پایان رای‌گیری باشد.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگوی تلویزیونی ساعت ۲۲ در خصوص روند اجرای انتخابات اظهار داشت: خدا را شکر میزان مشارکت خیلی خوب بود، حضور گسترده مردم را امروز داشتیم و ما هم در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات سعی کردیم که وظایف نظارتی خودمان را پیگیری کنیم.

وی افزود: از طریق استانها و شکایات و اعتراضاتی که از سوی ستادهای نامزدها مطرح شده بود یا از طرق دیگر به دست ما رسیده بود اینها را بررسی کردیم. برخی از آنها را توانستیم در همان مقطعی که ارسال شد با یک پیگیری‌های اولیه  رفع کنیم و برخی از اینها لازم است بررسی بیشتر شود که این تخلفات را در چند روزی که فرصت داریم نتایج بررسی آنها را خدمت اعضای محترم تقدیم می‌کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: وضعیت خوبی داشتیم مشارکت خوب بود. گزارشات تخلفات اگر چه زیاد است اما به معنای این نیست که تخلفات گسترده‌ای صورت گرفته است. مثلا در برخی از جاها به ما گفته‌اند که در فلان شهر و یا در فلان نقطه  تعرفه کم است پیگیری کردیم دیدیم که تعرفه زیاد است ممکن است برخی از این شکایات از روی احساسات طرفداران باشد اما موظف هستیم همه شکایات و اعتراضات که در خصوص تخلفات است را پیگیری کنیم.

کدخدایی درباره ساعت اخذ رای نیز گفت: اعلام تمدید ساعات انتخابات از وظایف وزیر کشور است طبق قانون و ما هم از این امر تبعیت می‌کنیم. ظاهرا تا ساعت ۲۳ امشب روند اخذ رای تمدید شده است. اما توجه داشته باشند در واقع روز رای‌گیری روز جمعه است و ما حداکثر زمانی که در نظر می‌گیریم ساعت ۱۲ امشب است خواهش ما این است به گونه‌ای باشد که بعد از ۱۲ رای‌گیری انجام نشود.

وی در پایان تصریح کرد: اگر لازم است کسانی که در حوزه هستند روند اخذ رای از آنها باید انجام شود تا به ساعت بعد از ۱۲ نرسیم به دوستان نظارتی هم اعلام کردیم که بعد از ساعت ۱۲ هیچ گونه اخذ رای صورت نگیرد. باید دوستان ما در هیئت‌های نظارت و اجرایی به گونه ای عمل کنند که ساعت ۱۲ پایان رای‌گیری باشد.

 درخواست جبهه مردمی برای گزارش تخلفات

جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی از تمام نیروهای این جبهه درخواست کرد تا در صورت مشاهده هرگونه تخلف انتخاباتی آن را گزارش دهند.

جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی درباره تخلفات آشکار انتخابات اطلاعیه‌ای صادر کرد. متن اطلاعیه جبهه مردمی به شرح زیر است:

از تمام نیروهای جبهه مردمی درخواست می‌شود در صورت مشاهده هرگونه تخلف انتخاباتی، با موبایل خود از آن تخلف و خودشان فیلم بگیرند و برای ID تلگرامی به نشانی (takhalofat۹۶@) ارسال کنند.

ستاد انتخابات کشور بالاخره در دقایق پایانی اقدام به ارسال تعرفه کرد

ستاد انتخابات کشور پس از حضور رئیسی در وزارت کشور، بالاخره در دقایق پایانی اقدام به ارسال تعرفه کرد.

به‌دنبال پیگیری‌های مستمر ستاد حجت‌الاسلام رئیسی و پس از حضور وی در وزارت کشور و انتقاد از کمبود تعرفه در بسیاری از شعب اخذ رأی، سرانجام ستاد انتخابات کشور اقدام به ارسال تعرفه کرده است.

با وجود آنکه ساعتی بیشتر به پایان زمان قانونی اخذ رأی نرسیده است، ستاد رئیسی از عموم مردم درخواست کرد اگر در اثر ضعف مجریان انتخابات در مدیریت و ارسال برگه‌های تعرفه نتوانسته‌اند رأی خود را به صندوق بیاندازند،‌ به شعب اخذ رأی مراجعه کنند و رأی دهند.

رئیس کل دادگستری تهران: تعدادی بازداشتی‌ها متخلف در انتخابات به ۱۲۰ نفر رسید

رئیس کل دادگستری تهران که پیش از این اعلام کرده بود که ۱۰۰ نفر در حوزه‌های اخذ رای استان تهران بازداشت شده‌اند، دقایقی پیش از بازداشت ۲۰ نفر دیگر خبر داد.

غلامحسین اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران که ساعاتی پیش اعلام کرده بود که تاکنون حدود ۱۰۰نفر در شهرهای مختلف استان تهران در ارتباط با تخلفات انتخاباتی از جمله خرید و فروش آرا بازداشت شده‌اند و تحت تعقیب قضایی قرار  گرفته‌اند، دقایقی پیش در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان از بازداشت ۲۰ نفر دیگر خبر داد.

رئیس کل دادگستری استان تهران خاطرنشان کرد: تدابیر ویژه‎ای اتخاذ شد که با بکارگیری عوامل انتظامی در حوزه های انتخابی از تکرار و اقدام مشابه پیشگیری شود و هشدارهای لازم داده شده است امیدواریم تا ساعات پایانی شاهد این قبیل موارد نباشیم.

رای‌گیری انتخابات ریاست جمهوری فقط تا ساعت ۲۴ ممکن است

بر اساس قانون انتخابات ریاست جمهوری فرآیند رای گیری انتخابات باید در یک روز انجام شده و اخذ رای نیز باید در روز جمعه انجام شود.

فرآیند اخذ رای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پس از ۳ بار تمدید تا از سوی وزارت کشور در سراسر کشور ادامه دارد.

بر اساساین خبر طبق ماده ۲۰ قانون انتخابات ریاست جمهوری اخذ رای در داخل و خارج کشور در یک روز انجام می‌شود و مدت آن ۱۰ ساعت است و در صورت ضرورت قابل تمدید است.

تبصره ۲ ماده ۲۰ قانون انتخابات نیز تاکید دارد که رای گیری از رای دهندگان باید در روز جمعه انجام شود.

صف رای دهندگان انتخابات در کرج

وزیر کشور: تمدید رای‌گیری پس از ساعت ۱۲ شب غیرقانونی است

رحمانی فضلی اعلام کرد که تمدید رای‌گیری پس از ساعات ۱۲ شب غیر قانونی است.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور اعلام کرد که  تمدید رای‌گیری پس از ساعات ۱۲ شب غیر قانونی است و امکان تمدید وجود ندارد.

سراج: شکایت واصله درباره تخلفات انتخابات حتما رسیدگی می شود

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: شکایت واصله از سوی نمایندگان یا هر شخص دیگری در صورت ارسال حتما رسیدگی خواهد شد.

رضا قاضی سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور شامگاه جمعه در جریان بازدیدش از وزارت کشور به همراه علائءالدین بروجردی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤال مبنی براینکه روند برگزاری انتخابات را با توجه به بازدیدهایی که داشته‌اید تأیید می‌کنید، اظهار داشت: نمی‌شود چیزی را اکنون تأیید کرد یا خیر.

وی در ادامه سؤال خبرنگار فارس مبنی براینکه با توجه به اینکه برخی اخبار حاکی از این است که تعدادی از صندوق‌های شعب اخذ رأی در حال شمارش رأی هستند، افزود: شعبی که اقدام به شمارش رأی کرده‌اند از وزارت کشور اجازه داده شده و از وزارت کشور اجازه دارند. در شعبی که انتخابات تمام شده باشد و مراجعه‌کننده هم نباشد با دستور وزارت کشور شمارش آرا در این شعب با اجازه وزارت کشور صورت گرفته است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور همچنین تصریح کرد: شعبی که اخذ رأی آنها به اتمام رسیده باشد و مراجعه‌کننده هم نداشته باشد باید با دستور و اجازه وزارت کشور اقدام به شمارش آرا کنند اما تاکنون اطلاعات دقیقی در این باره نداریم.

سراج همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه برخی نمایندگان نسبت به تخلفات صورت گرفته در انتخابات اعتراض کرده‌اند آیا رسیدگی می‌شود، عنوان کرد: اگر شما مطمئن باشید گزارش یا شکایتی در این باره صورت گرفته مراجعه مربوطه قطعاً رسیدگی می‌کنند.

وی برهمین اساس اضافه کرد: هر گونه تخلفات و اعتراضی در این رابطه را رسیدگی می‌کنیم اما تنها در صورت گزارشات مواصله.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به این سؤال با توجه به حضور گسترده و پرشور مردم در انتخابات امکان تمدید زمان اخذ رأی پس از ساعت ۲۴ وجود دارد یا خیر، گفت: اکنون اعلام کرده‌اند که اخذ رأی تنها با کد ملی صورت می‌گیرد وقت کمتری می‌گیرد بعید می‌دانم ساعت ۲۴ به بعد تمدید شود.

سراج در بخش پایانی خود خاطرنشان کرد: در قانون آمده است که یک روز برای رأی‌گیری انتخابات مهلت وجود دارد. اگر یک دقیقه به زمان مشخص اضافه شود یعنی ۲۴ و یک دقیقه شود یک روز به زمان اضافه شده است، نص صریح قانون می‌گوید که تنها یک روز مهلت رأی‌گیری باشد.قانون می‌گوید پس از زمان مشخص باید درب شعب اخذ رأی بسته شود.

اطلاعیه شماره ۳۴ ستاد انتخابات کشور

درب های خروجی شعب رای تا ساعت ۲۴ امشب بسته می شوند

بر اساس اطلاعیه شماره ۳۴ ستاد انتخابات کشور درب های خروجی شعب اخذ رای تا ساعت ۲۴ بسته شده و از حاضرین رای گیری به عمل خواهد آمد.

اطلاعیه ستاد رئیسی: مردم ناامید نشوند! پای صندوق‌ها بمانید تا تعرفه بدهند

ستاد انتخابات حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری درباره تخلفات گسترده انتخاباتی اطلاعیه‌ای صادر کرد.

ستاد انتخابات حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ضمن اعتراض شدید به روند ارسال تعرفه به بخش عمده‌ای از حوزه‌ها و شعب اخذ رای به اطلاع مردم عزیز می‌رساند:

در پی اعتراضات متعدد فعالان سیاسی و رسانه‌ها و پیگیری ستاد انتخابات حجت الاسلام رئیسی در خصوص اتمام یا کمبود تعرفه در حوزه های مختلف، مسئولان اجرایی انتخابات پذیرفته‌اند تا به حوزه‌های مواجه با کمبود، تعرفه برسانند.

بر این اساس از همه هموطنانی که تاکنون موفق به دادن رای نشده اند خواهشمندیم به خاطر سرنوشت کشور، حضور در صفوف رای را تحمل نمایند و با رسیدن تعرفه ها تا ساعت ۲۴ اقدام به دادن رای نمایند. از اینکه به خاطر سرنوشت خود و کشور عزیزمان ایران اسلامی، بداخلاقی های انتخاباتی را تحمل می‌کنید ممنون و سپاسگزاریم.

کدخدایی: با تخلفات کمبود تعرفه برخورد می‌کنیم

سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات گزارشات تخلفات این را لحظه به لحظه بررسی می‌کند، گفت: با تخلفات انتخاباتی مانند کمبود تعرفه یا تخلفات تبلیغاتی سر صندوق‌های اخذ رأی برخورد می‌کنیم.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری با حضور مجدد در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: گزارشات زیادی به دست ما رسیده و در این برهه از انتخابات هوادارن و طرفداران کاندیداها شور و حال خاصی دارند و در این فضا هر کدام سعی می‌کنند که گزارشی که به دست‌شان می‌رسد را به دست ما برسانند.

وی افزود: ما از این اقدام آنها تشکر می‌کنیم، افرادی که علاقه‌مند به نظام و انتخابات هستند، این گزارشات را برای ما ارسال می‌کنند ولی ما در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات این گزارشات را لحظه به لحظه بررسی می‌کنیم و تا آنجا که می‌توانیم با تخلفاتی مانند کمبود تعرفه یا تخلفات تبلیغاتی سر صندوق‌های اخذ رأی برخورد می‌کنیم.

کدخدایی با بیان اینکه گزارشات دیگری نیز در حال ارسال به شورای نگهبان است، تصریح کرد: پس از بررسی و جمع‌بندی گزارشات این جمع‌بندی‌ها به اعضای شورای نگهبان ارسال می‌شوند تا اعضا نظرات خود را اعلام و نتایج را اعلام کنند و قطعاً به هر نتیجه‌ای برسیم این نتایج را به همه مردم اعلام خواهیم کرد و هیچ ملاحظه‌ای نسبت به هیچ فرد خاصی نخواهیم داشت.

وی در پاسخ به این سؤال که بررسی گزارشات و اعلام‌نظر شورای نگهبان تا چه زمانی به طول خواهد انجامید، گفت: زمان‌بندی که در فرصت ۳ روز می‌تواند شکایت‌ها و نظرات خود را اعلام کنند و آنچه که در قانون آمده ۱۰ روز فرصت است تا شورای نگهبان نتیجه نهایی بررسی صحت انتخابات را دارد و امیدواریم در فرصت قانونی اعلام نظر کنیم و ۱۰ روز پس از پایان رأی‌گیری شورای نگهبان فرصت بررسی دارد.

کدخدایی در مورد مشارکت مردم در انتخابات گفت: مشارکت خوبی تاکنون صورت گرفته اما باید همکاران ما در وزارت کشور این آمار را اعلام کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شمارش آرای انتخابات بلافاصله پس از پایان رأی‌گیری شروع خواهد شد و این موضوع به شعب و حوزه‌های اخذ رأی بستگی دارد و آرا آنها به تدریج وارد سیستم‌ها خواهد شد و ما هم در شورای نگهبان و همکاران‌مان در وزارت کشور به صورت دستی و سیستمی اعمال خواهیم کرد و مطمئنم در شمارش آرا مشکل جدی نخواهیم داشت و هر زمانی که شمارش آراء صورت گیرد نتایج آن از طریق وزارت کشور اعلام می‌شود.

پورعلی مطلق: زمان رای گیری از ساعت ۲۴ امشب دیگر تمدید نخواهد شد/ درصورت عدم توفیق رای شرکت کنندگان تدبیر می کنیم

دبیر ستاد انتخابات کشور گفت: ما تا ساعت ۲۴ امشب رای گیری را انجام می دهیم و دیگر تمدید نخواهیم داشت.

علی پورعلی مطلق دبیر ستاد انتخابات کشور شامگاه جمعه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طبق اطلاعیه وزرات کشور و بر اساس اعلام رحمانی فضلی وزیر کشور، ما تا ساعت ۲۴ امشب رای گیری را انجام می دهیم و دیگر تمدید نخواهیم داشت.

وی افزود: از ساعت ۲۴ به بعد از آنجایی که شنبه آغاز می شود دیگر امکان رای گیری وجود ندارد.

دبیر ستاد انتخابات کشور همچنین تصریح کرد: پس از پایان اخذ رأی و شمارش آراء صندوق ها، نتایج را اعلام خواهیم کرد.

پورعلی مطلق ادامه داد: یکی از دلایلی که دیگر مهلت اخذ را تمدید نکردیم این بود که کسانی که آمده بودند برای رای، تربیتی اتخاذ شود تا رای آنها اخذ شود.

وی در پاسخ به این سوال که اگر رای دهندگان در ساعت مقرر موفق به رای نشدند چه ترتیبی اتخاذ خواهد شد، گفت: اگر زمان بیشتر شد تدبیر می کنیم.

اطلاعیه شماره ۳۵؛ رأی‌گیری تا ساعت ۲۴ ادامه خواهد داشت

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: رأی‌گیری تا ساعت ۲۴ ادامه خواهد داشت و عوامل اجرایی کلیه شعب اخذ رأی موظفند رأی مراجعه‌کنندگان را اخذ نمایند.

ستاد انتخابات کشور با انتشار اعلامیه‌ای اعلام کرد: انتخابات تا ساعت ۲۴ ادامه خواهد داشت.

متن کامل اطلاعیه به شرح زیر است:

اطلاعیه شماره ۳۵

«ستاد انتخابات کشور به آگاهی ملت شریف ایران می‌رساند رأی‌گیری تا ساعت ۲۴ ادامه خواهد داشت و عوامل اجرایی کلیه شعب اخذ رأی موظفند رأی مراجعه‌کنندگان را اخذ و رأس ساعت ۲۴ نسبت به اتمام رأی‌گیری اقدام نمایند.»

ستاد انتخابات کشور

اعتراف جهانگیری به ناکارآمدی دولت

معاون اول رئیس جمهور دقایقی قبل برای چاره اندیشی صف های طولانی شعب عازم وزارت کشور شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس مستقر در ستاد انتخابات کشور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور دقایقی قبل وارد وزارت کشور شد.

وی در صفحه شخصی خود نوشت: با توجه به اینکه تعداد کیری از هموطنان عزیزمان همچنان در صف های طولانی شعب اخذ رای هستند برای پیگیری و چاره اندیشی موضوع عازم وزارت کشور هستم.

جهانگیری با رحمانی فضلی دیدار کرد

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور دقایقی قبل با عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در ستاد انتخابات کشور دیدار کرد.

اطلاعیه ۳۶ ستاد انتخابات کشور

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۳۶ اعلام کرد که حضور نمایندگان تا پایان زمان اخذ رای و شمارش آراء بلا مانع است.

 سراج: اخذ رای بعد از ساعت ۲۴ غیرقانونی است/ وصول گزارشاتی از تخلفات به سازمان بازرسی

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: اخذ رای از هموطنان تا ساعت ۲۴ قانونی است و بعد از آن اگر رایی اخذ شود غیر قانونی محسوب می‌شود.

 ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور دقایقی پیش با حضور در حسینه ارشاد و در جمع خبرنگاران گفت: اخذ رای از هموطنان تا ساعت ۲۴ قانونی است و بعد از آن اگر رایی اخذ شود غیر قانونی محسوب می‌شود.

وی افزود: گزارشاتی در مورد تخلفات به بازرسی کل کشور فرستاده شده و در اسرع وقت به آنها رسیدگی خواهد شد.

اقدام عجیب دولت در فشار به صداوسیما برای اعلام پایان رای گیری پیش از ساعت ۱۲

در حالی که وزارت کشور قول داده بود که قبل از پایان ساعت رای گیری تعرفه‌ها را به حوزه ها برساند، صداوسیما در برخی شبکه های خود زیر نویس کرد که رای گیری پایان یافته است.

در حالی که نرسیدن تعرفه به برخی حوزه های انتخابیه با اعتراض شدید ستاد سید ابراهیم رئیسی به ستاد انتخابات کشور مواجه شده و وزارت کشور قول داده بود که قبل از پایان ساعت رای گیری تعرفه‌ها را به حوزه ها برساند، صداوسیما در برخی شبکه های خود زیر نویس کرد که رای گیری پایان یافته است.

اخبار حاکی از آن است که صداوسیما با فشار و اصرار وزارت کشور این زیرنویسها را درج کرده است.

همین موضوع موجب شده است که در برخی حوزه های انتخابیه که منتظر رسیدن تعرفه بودند و بر اساس برآوردها گرایش مردم به سمت حجت الاسلام والمسلمین رئیسی بوده است، مردم صفها را ترک و به خانه مراجعت کنند. این اقدام با ناراحتی شدید ستاد رئیسی مواجه شده است.

پایان اخذ رای‌ دوازدهمین دوره ریاست جمهوری

زمان برگزاری انتخابات و اخذ رأی از رای‌دهندگان دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا لحظاتی پیش به پایان رسید.

اعضای شعب اخذ رای پس از اتمام کار اخذ رای از رای‌دهندگان با دستور وزیر کشور شمارش آرا را آغاز خواهند کرد.

زمان برگزاری انتخابات از ساعت ۸ صبح تا ۱۸ بود که تا سه نوبت به ترتیب با ساعت ۲۰، ۲۲ و ۲۳ با دستور وزیر کشور تمدید شد.

مشارکت مردم در انتخابات ۴۰ میلیونی شد

بر اساس آمار اعلام شده تا کنون، مشارکت مردم در انتخابات ۴۰ میلیون نفر بوده است.

بر اساس گزارشات واصله و آمار به دست آمده، مشارکت مردم در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و همچنین دوره دوم مجلس دهم شورای اسلامی تا این لحظه ۴۰ میلیون نفر اعلام شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 69
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 72
  • محمدرضا US ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
    اتفاق خاصی نیفته رئیسی پیروزه
    • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
      رییسی پیروز باد
    • تازه مسلمان نروژی مدبر IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
      قطع به یقین آقای رئیسی پیروز انتخابات است مگر اینکه ................................
    • IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
      تابع قانون هستیم... حتی اگر سید ما رای نیاورد
    • IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
      70 40
      مهران مدیری از رئیسی حمایت کرد.
    • IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
      41 28
      مهران مدیری از رئیسی حمایت کرد.
    • IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
      33 23
      مهران مدیری از رئیسی حمایت کرد.
    • IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
      24 22
      مهران مدیری از رئیسی حمایت کرد.
    • IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
      22 19
      مهران مدیری از رئیسی حمایت کرد.
    • IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
      21 18
      مهران مدیری از رئیسی حمایت کرد.
    • IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
      22 19
      مهران مدیری از رئیسی حمایت کرد.
    • IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
      21 18
      مهران مدیری از رئیسی حمایت کرد.
    • IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
      22 20
      مهران مدیری از رئیسی حمایت کرد.
    • IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۰
      6 2
      الملک یبقی مع الکفر و لایبقی مع الظلم آخر ظلم به جبهه مستضعفین و حذف دکتر احمدی نژاد، چیزی جز شکست مفتضحانه جناح راست نشد
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
    26 87
    میرسلیم دیشب انصراف داده
    • IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
      44 17
      نداده اخلاق تقوا ....
  • سالار IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
    رای من روحانی
    • تازه مسلمان نروژی IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
      خداوند شما را با حسن روحانی محشور بفرماید
    • IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
      95 44
      آقای روحانی اگر مملکت داری بلد نیست! اگر مفسد اقتصادی-سیاسی هست! حداقل این هنر رو داره که چطور ذهن امثال شما رو تسخیر کنه!! :/
  • مهران IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
    ایران همه یکصدا رئیسی والسلام .
  • مهران IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
    ایران همه موافق رئیسی هستند مگر پولدارهای... آن هم حروم خورها... نه همه پولدارها
    • IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
      34 8
      اگه اینجور باشه پس رای میاره!
  • حسین IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
    60 45
    حتما لیست کاندیداها و شورای شهر را با خود ببرید من رفتم رأی بدم لیست و کد کاندیداهارو نداشتن، ممکنه کد رو اشتباه و به نفع کاندیدای مورد نظر خودشون بگن(حسن روحانی) مراقب باشید
    • IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
      46 9
      راس میگه من تو خونه نوشته بودم و با خودم برده بودم.
  • US ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
    فردا این موقع روحانی با بیش از 60 درصد رییس جمهور شده. علی برکت الله
    • IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
      63 21
      با این شرایط احتمالا باید سطل آشغال ها رو از سطح شهر بردایم چون دوباره میخواین بیاید رأی ما رو پس بدین راه بندازین و سطل آشغال آتیش بزنید
    • efan IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
      36 19
      حتما جمع کنین چون ممکنه امثال خودت بریزین تو خیابون. فردا حالتونو میپرسم
    • ناشناس IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
      26 13
      جالب اینه که همونایی که رای ندادند میان میگن رای ما رو پس بدین !! برو رایتو از همون ماهواره ای که گفت نیا رای بده پس بگیر !!!
  • گلستانی IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
    به کوری بی بی سی رای همه رییسی
  • ج.م IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
    74 42
    رای من، تتلو
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
    49 41
    نمایندگان رئیسی در شهرستان ایذه حواسشون به رای دادن افراد بی سواد باشه حرکات مشکوکی داره صورت میگیره
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
    36 30
    نمایندگان رئیسی در شهرستان ایذه حواسشون به رای دادن افراد بی سواد باشه حرکات مشکوکی داره صورت میگیره
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
    28 22
    نمایندگان رئیسی در شهرستان ایذه حواسشون به رای دادن افراد بی سواد باشه حرکات مشکوکی داره صورت میگیره
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
    26 24
    نمایندگان رئیسی در شهرستان ایذه حواسشون به رای دادن افراد بی سواد باشه حرکات مشکوکی داره صورت میگیره
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
    25 21
    نمایندگان رئیسی در شهرستان ایذه حواسشون به رای دادن افراد بی سواد باشه حرکات مشکوکی داره صورت میگیره
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
    32 21
    نمایندگان رئیسی در شهرستان ایذه حواسشون به رای دادن افراد بی سواد باشه حرکات مشکوکی داره صورت میگیره
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
    38 26
    نمایندگان رئیسی در شهرستان ایذه حواسشون به رای دادن افراد بی سواد باشه حرکات مشکوکی داره صورت میگیره
  • محمود IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
    71 44
    قطعا رئیسی رای میاره ولی از اینا همه کاری برمیاد من که حلال نمیکنم
  • محمد IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
    65 17
    چرا وقتی کد نامزدهای ریاست جمهوری 2 رقمی است در تعرفه چهار رقم جا گذاشته است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • AE ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
      28 15
      برادر کسی که دین نداره هرچی بگی ازش برمیاد.
    • AE ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
      32 16
      رئیسی برنده است اگر دولت این همه تخلف نمیکرد و نکنه . در هر جایی که رئیسی رای داره شاهد تخلفات گسترده هستیم . همه تیرها به سنگ خورده
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
    38 26
    کد روحانی در کرمانشاه 55 هست
    • IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
      45 10
      همه جا 55 است
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
    61 26
    کد رییسی در کل ایران ۶۶ است
  • IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
    27 12
    من فکر میکردم اسمش رئیسی هست ولی اونجا دیدم نوشته رئیس الساداتی . من یادم رفت ال الساداتی رو بنویسم . نوشتم ساداتی . باطل نمیشه که ؟66هم نوشتم
    • IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
      49 34
      اگر مرض نداشته باشند خیر. اشکالی ندارد
    • ناشناس IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
      29 14
      دقیقا . اگر مرض نداشته باشند همینو نکنند بهونه عیبی نداره . چه بسا خیلی ها رئیسی رو بخاطر یه ی کمتر روحانی حساب کنند !!!
  • مهدي IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
    97 82
    فقط روحاني
    • ناشناس IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
      44 29
      عمرا . ما عاقلیم .
  • امیر IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
    59 70
    قطعا آقای رئیسی پیروز اتخاباته. تبریک میگم به سید محرومان
    • IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
      30 45
      بنویسیم رییسی. بخوانیم روحانی. سرخه ای را پاس بداریم
    • ناشناس IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
      55 33
      نخیر عزیزم مینویسیم رئیسی بازم میخونیم رئیسی . تا چشم روحانی و طرفدارانش در بیاد .
    • علی IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
      35 41
      از کجا میدونی؟من خودم به روحانی رای دادم و فکر میکنم روحانی با اختلافی اندک پیروز انتخابات بشه. البته رای دوستانی که به رییسی رای دادن محترمه
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
    65 53
    میتونین تیتر فرداتونو اینطوری بزنید..روحانی با 27 میلیون رای برنده قاطع انتخابات شد
    • IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
      23 12
      کلا تا حالا 25 میلیون رای دادن :|
  • پری مجرد42ساله IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
    21 37
    به عشق هرچی مرده هاشمی طبا رئیس جمهور میشه
  • حسام IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
    18 23
    میرسلیم میشه مشخصه
  • تورج IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
    44 14
    دوستان مگه ما دشمن هم هستیم که با این ادبیات باهم صحبت میکنید حالا یکی مثل شما طرفدار رییسی یکی هم مثل ما طرفدار روحانی
  • تورج IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
    28 10
    چرا فکر می کنید اگر کاندید مورد علاقه هر کسی پیروز شد چشم هوادارای دیگه درمیاد
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
    47 50
    شکستتون میدیم قول میدم بهمتون ، دوباره ایران دوباره روحانی
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
    19 13
    به همین خیال باشد
  • رضا ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
    روحانی رای میاره با رای بالا الکی هم رجزخونی نکنین
    • ناشناس IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
      37 31
      بشین سر جات قاقالیلیتو بخور .
    • IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
      28 37
      به فرض که رای بیاره خودتو برای جنگ آماده کن نه فرار توصیه می کنم اسم حامیان روحانی برای دفاع از ایران برای جنگ احتمالی ضبط بشه
  • محمدباقر IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
    تیتر روزنامه های فردا روحانی رفت علی برکت الله
  • IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
    78 20
    ما رای دادیم نمی دونیم روی تعرفه مهر خورده بود یا نه ولی اگه تعرفه ما را باطل کنند به خدا تو دنیا و آخرت ازشون نمی گذریم
  • IR ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۰
    11 6
    از سایت مشرق انتظار می رود از انتشار کامنت های تحریک آمیز مشابه کامنت اول خود داری کند تا شائبه فتنه جدید در بین نباشد . اصولا در این لحظه حساس بهتر است هیچ کامنتی منتشر نشود .
  • US ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۰
    18 20
    ملت حماسه افریدند و از دولت مانند همیشه ضعف وناتوانی دیدیم
  • ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۰
    46 6
    مشرق جان این هم نتایج ارا بازهم حرفی برا گفتن داریٰ این چند هفته خیلی خودتونو اذیت کردید ولی... دیگه کاندیداهای شما تو ریاست جمهوری رای نمیارن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس