کد خبر 723239
تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۶
علامت استاندارد

دوره ۴ ساله دولت یازدهم در شرایطی سپری شد که سازمان ملی استاندارد به عنوان یک سازمان ناظر بر کیفیت کالا و خدمات در جذب رضایت‌مندی مردم چندان موفق نبود .

به گزارش مشرق، با روی کار آمدن دولت یازدهم، مسئولان دولتی تأکید زیادی بر ارتقاء کیفی خودروها و همچنین بهبود کیفیت بنزین مصرفی در کشور داشتند که در این راستا سازمان استاندارد به عنوان بازوی نظارتی دولت از نقش مهمی برخوردار است. از این رو اجرای دقیق استانداردها در تولید خودرو و همچنین بنزین عرضه شده در کشور مورد مطالبه جامعه قرار داشت و مردم خواستار نظارت دقیق سازمان استاندارد بر این دو بخش مهم و تأثیرگذار بودند تا همانطور که با بروز تخلفی از سوی یک کارخانه کوچک، سازمان استاندارد طی بیانیه‌ای نام و مشخصات محصول تولیدی را اعلام می‌کرد، در مورد مغایرتهای استانداردی در بخش‌های مهمی مانند خودروهای تولیدی، وارداتی، قطعات و همچنین بنزین مصرفی در کشور نیز بیانیه دهد، جزئیات آن را به اطلاع جامعه برساند و با متخلف نیز برخورد کند تا از ادامه تولید یا عرضه آن جلوگیری شود.

* نارضایتی مردم از کیفیت خودروها

قیمت و کیفیت خودروهای داخلی طی سال‌های اخیر همواره مورد انتقاد مشتریان بازار خودرو بوده است. این اعتراض‌ها تا آنجا پیش رفت که منجر به تشکیل کمپین تحریم خرید خودرو شد. هدف از شکل گیری این کمپین رساندن پیام اعتراض مردم نسبت به قیمت و کیفیت خودرو به گوش مسئولان و تولیدکنندگان بود.

هرچند دولت با کمک 2700 میلیارد تومانی تلاش کرد پارکینگ خودروسازان را خالی کند و حرکتی در مقابل کمپین نخریدن خودرو انجام دهد، اما این کار فقط خرید خودرو را برای مدت محدودی تحریک کرد و در نهایت باز هم بازار به رکود فرو رفت. در این میان، هرچند خریداران با هدف استفاده از شرایط خرید اقساطی خودرو برای شرکت در این طرح ثبت نام کردند اما پایین بودن کیفیت خودروها همچنان نارضایتی مردم را به همراه داشت که هنوز هم ادامه دارد.

در این میان، علاوه بر خودروسازان که نقش اصلی را در کیفیت تولیدات دارند، سازمان ملی استاندارد به عنوان یک نهاد ناظر نقش مهمی در حفظ سطح کیفی خودروها دارا است. به طوری که علاوه بر کنترل کیفی خودروهای عرضه شده در بازار، نمایندگان این سازمان باید در خط تولید شرکت‌های خودرویی حضور داشته باشند تا کیفیت محصولات و میزان همخوانی آنها با استانداردهای تدوین شده را کنترل کنند.

این در حالی است که خودروهای تولیدی همچنان با کیفیت پایین به مردم عرضه می‌شوند و خریداران معمولاً در همان روزهای ابتدایی خرید خود مجبورند نسبت به تعویض برخی قطعات خودرو اقدام کنند.

* گاو شیرده پراید همچنان شیر می‌دهد

در کنار نبود الزامات قوی برای بهبود کیفیت خودروها و اغماض سازمان استاندارد در خصوص خودروهای معیوب، طی سال‌های اخیر اقدام عملی برای توقف تولید محصولات از رده خارجی مانند پراید و پژو 405 صورت نگرفت و تنها در ماه‌های پایانی دولت یازدهم، دستورالعملی برای بازنگری در استانداردهای اجباری صنعت خودرو و توقف تولید خودروهای غیرمنطبق با این استانداردها از دی ماه 97 تدوین شد.

هرچند در ظاهر تولید خودروهایی مانند پراید و پژو 405 نمی‌تواند طبق این دستورالعمل ادامه داشته باشد اما مسئولان سازمان استاندارد از اعلام نام این خودروها خودداری کرده و همچنان با احتیاط نسبت به خودروسازان برخورد می‌کنند. آنها اعلام کردند که: نام خودروهایی که خط تولیدشان متوقف شود را نمی‌گوییم.

به این ترتیب توقف تولید خودروهای از رده خارج در شرایطی با ابهام روبرو است که بسیاری از کارشناسان و مردم معتقدند این محصولات هرچه زودتر باید به موزه بروند.

* نمی‌توانم‌های استاندارد در ارایه گزارش آزمون بنزین

ارزیابی کیفی بنزین در دولت یازدهم هم داستان قابل توجهی داشت که از اصرارهای سازمان استاندارد برای آزمون کیفی بنزین آغاز شد و به کنار گذاشتن این سازمان از انجام آزمون ختم شد. در این مدت اما گزارش دقیق و جامعی در مورد کیفیت بنزین توزیعی در کشور و همچنین بنزین وارداتی ارائه نشد و سازمان استاندارد بیشتر سیاست سکوت را در پیش گرفت.

به این ترتیب رئیس سازمان استاندارد وعده‌های متعددی برای ارائه گزارش ارزیابی کیفی بنزین به رسانه‌ها و مردم داد اما ظاهراً این گزارش‌ها به صورت محرمانه در اختیار برخی دستگاه‌ها قرار گرفت و اطلاعات کامل و جامعی دستگیر افکار عمومی نشد.

نیره پیروزبخت، رییس سازمان ملی استاندارد در آخرین اظهار نظر خود در این زمینه ضمن فرافکنی و خودداری از ارایه اطلاعات کامل عنوان کرد که افرادی که در مورد کیفیت بنزین سوال می‌پرسند عینک بدبینی زده‌اند.

وی در مصاحبه‌های قبلی خود نیز بارها از اینکه خبرنگاران راجع به نتیجه آزمون کیفیت بنزین سوال می‌کردند، برافروخته شده و به آنها گفته بود چرا اینقدر در مورد بنزین سوال می‌پرسید؟ حال آنکه خبرنگار، نماینده افکار عمومی است و اصولاً وظیفه او سوال پرسیدن است.

پیروزبخت همواره اعلام نتیجه آزمون بنزین را به بعد موکول کرده و در برخی موارد گفته بود گزارش مربوطه را به دولت ارائه کردیم اما الان نمی‌توانم گزارشی به شما ارائه دهم.

وی حتی برای خلاص شدن از پرسش خبرنگاران در این مورد، نسبت به حذف برخی رسانه‌ها از نشست‌ خبری خود اقدام کرد.

* نمی‌دانم معادن کشور استانداردند یا نه

ارزیابی وضعیت معادن کشور یکی دیگر از مسائلی است که سازمان استاندارد پاسخ شفافی در مورد آن ندارد.

این موضوع در یکی از نشست‌های خبری رئیس سازمان استاندارد از سوی یکی از خبرنگاران پرسیده شد که پیروزبخت ضمن ابراز بی اطلاعی در این مورد، گفت: اصلاً بررسی در این مورد نکرده‌ایم که استاندارد در معادن اجرا می شود یا خیر.

خبرنگار پرسید مگر انجام این بررسی بر عهده سازمان استاندارد نیست؟ پیروزبخت پاسخ داد: وظیفه ما نبوده که بررسی کنیم.

خبرنگار از او پرسید چه کسی مسئول نظارت بر اجرای استاندارد است؟ پیروزبخت پاسخ داد: از نظر سند و مدارک در ایران چیزی کم نداریم، نمی دانم ناظر دارد یا خیر!

به این ترتیب می‌بینیم که عملکرد 4 ساله سازمان استاندارد در بخش‌هایی مانند نظارت بر کیفیت خودروهای تولیدی، بنزین توزیعی و وارداتی، وضعیت معادن و مواردی مانند آن چندان قابل دفاع نبوده و بهبود شرایط این بخش‌ها نیازمند بازنگری در نحوه عملکرد و مدیریت این سازمان است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس