نوبخت

سخنگوی دولت در خصوص موضوع قاچاق کالا توسط دختر وزیر گفت: در این مورد گفتیم بررسی کنند و طبق قانون‌ برخورد شود.

به گزارش مشرق، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت، صبح امروز در نشست خبری اظهار داشت: تمام بیکارانی که کارورزی کنند، حقوق کارورزی آنها توسط دولت پرداخت می‌شود و اگر کارفرمایی هم این افراد را جذب کند، حق بیمه آنها را نیز دولت به جای کارفرما پرداخت خواهد کرد.

نوبخت در بخش دیگری از سخنان خود، موضع وزیر دفاع در برابر حرف‌های پوچ طرف سعودی را موضع دولت عنوان کرد و گفت: اقدامات تنش آفرینی از سوی سعودی‌ها صورت می‌گیرد و ما در موارد مختلف، موضع قاطع خود را بیان کردیم.

وی ادامه داد: با توجه به نقشی که عربستان در حمایت از داعش در عراق و سوریه دارد و دستش به خون کودکان یمنی آلوده است، بدانند خدا قوم ظالم را هدایت نمی‌کند و اگر برای جبران شکست های منطقه ای حرفهایی بزنند، پاسخش آماده است و اگر به سمت عملیات بروند، گوینده و کسانی که تحریک کردند، پشیمان می‌شوند.

نوبخت درخصوص موضوع قاچاق کالا توسط دختر وزیر نیز تصریح کرد: از برخورد قانونی با هر کسی در هر جایگاهی در دولت که مرتکب خلاق شود استقبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: کسی در دولت در محدوده حراستی که پاسخگو نباشد نیست. در این مورد هم گفتیم بررسی کنند و طبق قانون‌ برخورد شود.

سخنگوی دولت گفت: البته در این مورد، ستاد تعزیرات و کلانتری بررسی کرده و مرجع قانونی گفته که این کالا قاچاق نیست و حقوق گمرکی آن هم پرداخت شده است. اینکه گفته شود کارت بازرگانی متعلق به او نبوده، اگر خلاف قانون است، باید برخورد شود.

نوبخت درخصوص نحوه اطلاع رسانی در این باره هم خاطرنشان کرد: تا مدت ها پیش هیچ کس به نام بابک زنجانی اشاره نمی‌کرد و از عبارت ب.ز استفاده می‌شد، در این مورد هم بگذاریم قانون حکم کند و حیثیت کسی را نبریم.

وی در پاسخ به سوالی درباره فیلتر سایت کارانه پیشنهادی قالیباف گفت: از وزیر کشور شنیدم که دستگاه مسئول نظارت بر انتخابات -که فقط دولتی ها هم عضو آن نیستند-، در مجموع به این نتیجه رسید که این اقدام خلاف قانون است و البته در مجلس هم اعتراضاتی صورت گرفت.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درخصوص حضور روحانی در میان کارگران معدن آزادشهر اظهار داشت: دولت و شخص رییس جمهور، اینکه وارد جمعی شده و آنها احساسات خود را حتی با جملات بلند مطرح کنند را طبیعی می‌داند. اینکه عده‌ای با صدای بلند حرف خود را با رئیس جمهور در میان گذاشته و او هم به حرف آنها گوش دهد، خود یک ارزش است.

نوبخت درخصوص پیشنهاد یکی از کاندیداها (قالیباف) مبنی بر اعلام لیست اموال و دارایی ها توسط همه نامزدهای ریاست جمهوری نیز گفت: آقایان روحانی و جهانگیری ریز دارایی‌های خود را به قوه قضاییه اعلام کرده‌اند.

وی در خصوص شائبه انتخاباتی بودن طرحی که وزیر کارعنوان کرد مبنی بر راه اندازی سامانه کارورزی، تصریح کرد: آنچه وزیر کار اعلام‌کرد، مصوبه شورای عالی اشتغال در 5 بهمن 95 است. ایشان وزیر رسمی کشور است و دولت هم تا مرداد بر سر کار خواهد بود.

سخنگوی دولت همچنین با بیان اینکه ما چیزی را دو بار افتتاح نمی‌کنیم، گفت: ممکن است ستاد انتخاباتی رقیب خوشحال نشود اما ما می‌خواهیم مردم از این افتتاح‌ها خوشحال باشند.

مشروح نشست خبری نوبخت در ادامه می آید:

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در ابتدای سخنانش، گزارش کوتاهی از عملکرد هیات دولت در هفته گذشته ارائه کرد و گفت: جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی دیروز تشکیل شد و در راستای چگونگی اجرای قانون برنامه ششم برای افزایش سطح اشتغال و فرصتهای شغلی و مصوبه 5 بهمن شورای عالی اشتغال در ارتباط با طرح کارورزی، تصمیم گرفته شد. حسب پیشنهاد دولت برای اینکه تا پایان برنامه ششم، در سال 1400، ما بتوانیم نرخ بیکاری را تک رقمی کنیم، نیازمندیم سالانه 950 هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم. بر اساس پیش بینی سازمان برنامه و بودجه طی سالهای پیش رو، هر سال به طور متوسط 765 هزار نفر نیروی کار جدید وارد بازار خواهند شد. از سال 84 تا 91، جمعیت شاغل کشور از 20 میلیون و 618 هزار نفر فقط به 20 میلیون و 628 هزار نفر افزایش یافت، یعنی طی این دوره کل اشتغال ایجاد شده، 10 هزار نفر بود. از سال 92 تا 95 جمعیت شاغل به حدود 22 میلیون و 500 هزار نفر افزایش یافت، یعنی حدود 2 میلیون فرصت شغلی افزایش یافت. بنابراین برای پاسخگویی به نیاز آینده که 765 هزار فرصت شغلی جدید نیاز داریم، اگر به گذشته نگاه کنیم، سالی 500 هزار فرصت شغلی ایجاد شده و حدود 260 هزار فرصت شغلی کم داریم. به همین جهت اگر با روال گذشته در سالهای آینده عمل کنیم سالانه 260 هزار نفر به بیکاران کشور اضافه می شود.

سخنگوی دولت در ادامه گفت: مجلس تکلیف کرد در طول برنامه ششم توسعه، سالانه باید 770 هزار میلیارد  تومان در سال سرمایه گذاری شود تا 950 هزار شغل ایجاد شود. ممکن است این سئوال پیش آید که چرا 955 هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم؟ چرا 4 میلیون یا 20 میلیون فرصت شغلی ایجاد نمی کنید؟ فرصت شغلی با گفته و حرف حاصل نمی شود. باید سرمایه گذاری شود. طبق قانون باید 770 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شود. این در حالی است که در سال 1395، تنها 334 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در کل کشور بود که برون‌داد آن تنها 500 هزار فرصت شغلی بود. سرمایه گذاری سال گذشته از چند طریق بود. اول، سرمایه گذاری دولت در طرحهای عمرانی است. قرار بود 57 هزار میلیارد تومان دولت سرمایه گذاری کند که این میزان عملا 42 هزار میلیارد تومان شد. راه های دیگر تامین سرمایه تسهیلات بانکی، صندوق توسعه ملی، بازار سرمایه، شرکتهای دولتی، سهم آورده اشخاص و منابع خارجی است.

الزامات روابط خارجی برای جذب سرمایه خارجی

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه یکی از اصلی ترین راههای سرمایه گذاری، جذب منابع خارجی است، گفت: باید در طی برنامه ششم 195 هزار میلیارد تومان سالانه سرمایه گذاری شود. یعنی 65 میلیارد دلار باید سالانه جذب سرمایه خارجی شود که 30 میلیارد از بانکهای خارجی، 15 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی و 20 میلیارد دلار قرارداد مشارکت باید باشد. ما می گوییم این عدد خیلی درشت است و باید الزامات روابط خارجی را هم در نظر گرفت. پارسال این مبلغ 6 هزار میلیارد تومان بود که گفته اند امسال باید به 195 هزار میلیارد تومان برسد. این که می گوییم تفاوت زیاد است، به این جهت است. نمی توان بی دلیل حرفی را به مردم زد چون باید فردا پاسخگو بود. تامین سرمایه 65 میلیارد دلاری خارجی کار بسیار مشکلی است. به مردم که نمی شود وعده بی خود داد. اگر بگوییم می خواهیم 5 میلیون فرصت شغلی ایجاد کنیم به معنی استفاده بیشتر از سرمایه خارجی است. سال گذشته حدود 13.5 میلیارد دلار مجوز دریافت سرمایه خارجی صادر شد ولی هنوز این پول وارد اقتصاد کشور نشده.

ایجاد اشتغال 6 میلیونی در ظرفیت کشور نیست

نوبخت در ادامه گفت: به عنوان برنامه دولت که به مجلس داده شده، ما تعهد کردیم سالانه 950 هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم و نرخ بیکاری تا پایان برنامه ششم یک رقمی شود. این که برخی می گویند 6 میلیون فرصت شغلی ایجاد می شود، شدنی نیست. زیرا ظرفیت کشور این نیست. برخی می گویند شما بیایید پایین ما می توانیم. با این همه مخاصمات خارجی و مشکل، شما چطور می توانید؟ اثبات کنید و مردم هم تشخیص می دهند.

پرداخت کارانه سال گذشته تصویب شده بود

وی درباره مصوبه دیگر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گفت: اجازه داده شد نیروی انسانی که در واحدهای تولیدی، کارورزی می کنند، دولت حقوق کارورزی (کارانه) آنها را پرداخت کند زیرا این تصمیم بر پایه مصوبه شورای عالی اشتغال در سال 95 است. اگر کسی این را الان می گوید، دارد مصوبه شورای عالی اشتغال را درباره پرداخت کارانه تکرار می کند. همچنین تصمیم گرفته شد اگر کارفرمایی هر یک از جوانان بیکار را مشغول کار کند، دولت حق بیمه کارگر را بپردازد. یعنی تصمیم گرفته شد تمام بیکارانی که بروند کارورزی کنند، دولت حقوق کارورزی آنان را تقبل کند. اگر کارفرمایی هم بخواهد آنها را جذب کند، دولت حق بیمه آنها را می پردازد. البته حدود 1.5 میلیارد دلار یعنی حدود 4 تا 5 هزار میلیارد تومان طی یک لایحه از مجلس درخواست کردیم تا از صندوق توسعه ملی برداریم تا فقط برای اشتغال صرف شود. مقام معظم رهبری در جلسه ای که سران سه قوه حضور داشتند و اینجانب هم به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه بودم، فرمودند نامه ای از دولت برای برداشت 1.5 میلیارد تومان آمد و من تاکید کردم کار خوبی است و از طریق قانونی اقدام شود و مجلس به فوریت تصویب کند و دولت هم به فوریت اقدام کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در ادامه بیان داشت: این روزها گفته شده هر کسی بیکار است ما به او مبلغی می پردازیم. این مشکل بزرگی برای اقتصاد کشور به دنبال دارد. در این صورت همه جوانانی که بین 15 تا 35 سال هستند، ولو اینکه خوداشتغال باشند، صف می کشند و می گویند ما بیکاریم. برخی کشور را می خواهند دچار فاجعه کنند که پاسخ دادن به مطالبه ای که ایجاد می شود بسیار مشکل خواهد بود. امیدوارم در آینده، گزارشی از اقدامات واقعی را اعلام کنیم. نمی توان بی محابا، اعداد را بیان کرد. باید هر کسی که عددی را قول می دهد، پای بند به آن باشد. مثلا تعداد تسهیلاتی که به واحدهای تولیدی به تفکیک کارخانجات داده شده، مشخص است و روزانه گزارش از عملکردها داریم. ما در جایگاهی نیستیم عددی بگوییم که اجراشدنی نباشد.

خبرنگاری درباره تهدید وزیر دفاع عربستان پرسید. نوبخت در پاسخ گفت: موضع وزیر دفاع در مقابل سخنان پوچ و بی اساس طرف سعودی، موضع دولت است. همانطور که از سوی وزارت خارجه بیان شد، شاهدیم اقدامات ناسنجیده و تنش آفرین از سوی دولت سعودی در حال انجام است و در هر مورد موضع قاطع خود را در برابر این درشتگویی ها که ناشی از ترس و واهمه است، بیان کردیم که در موضع رسمی وزیر دفاع اعلام شد.

سخنگوی دولت در ادامه بیان داشت: با توجه به نقش مخرب عربستان در حمایت از داعش در عراق و سوریه و کشتار کودکان و زنان یمن، ما معتقدیم طبق فرموده قرآن، خداوند قوم ظالم را هدایت نمی کند و آنها با عذاب مواجه خواهند شد. پاسخ سخنان آنها آماده است و هر زمان تصمیم به کوچکترین اقدام بگیرند، پشیمانی در انتظار آنها و یارانشان خواهد بود.

دلیل شکایت ستاد دکتر روحانی از ستاد انتخاباتی برخی نامزدهای انتخاباتی سئوال دیگری بود که نوبخت در پاسخ گفت: آن را از ستاد انتخاباتی ایشان بپرسید. اینجا قرار است درباره عملکرد دولت پاسخ بدهیم.

دولت حقوق کارمندان را کاهش نمی دهد

خبرنگاری درباره حکم دیوان عدالت اداری در خصوص کاهش یک طبقه شغلی از کارکنان دولت و کاهش حقوق آنها پرسید. سخنگوی دولت در پاسخ گفت: چنین چیزی در دولت مطرح نیست و دولت هر چه به کارکنان خود می پردازد، متناسب با ظرفیت و تلاش آنها نیست، چه برسد به اینکه بخواهیم حقوق آنها را کم کنیم. بارها گفتیم ما باید نظام پرداخت کارکنان و بازنشستگان را افزایش دهیم. امسال 3400 میلیارد تومان اعتبار برای همسان سازی حقوق بازنشستگان گذاشتیم و تا پایان برنامه، نابرابری ها را کاهش خواهیم داد.

وی درباره افزایش حقوق کارمندان گفت: اینها حرف الان ما نیست. هر کسی از بند 10 ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری استفاده کرده بود، سال گذشته به همه دستگاه ها اعلام کردیم همه باید اجرا کنند که تا 21 درصد افزایش حقوق را در پی داشت. دولت کارکنان خود را درک می کند. این حرف جز استرس و واهمه برای کارکنان دولت نیست و کارکنان مطمئن باشند دولت چنین اقدامی نخواهد کرد. دولت خود را موظف می داند هر سال به حقوق کارکنان و کارمندان بیفزاید نه این که کمک کند.

نوبخت افزود: با قاطعیت اعلام می کنیم به هیچ وجه هیچ کسری از حقوق کارکنان دولت انجام نخواهد شد بلکه ما به دنبال افزایش حقوق هستیم.

کسانی که نام بابک زنجانی را «ب.ز» می گفتند حیثیت اشخاص را نبرند

خبرنگاری درباره بحث محموله پوشاک خارجی که اخیرا خبرساز شده، پرسید. نوبخت در پاسخ گفت: هر کسی  در هر جایگاهی بخواهد در دولت، مرتکب خلاف قانون شود، استقبال می کنیم تا مطابق قانون با او برخورد شود، هیچ کس در دولت در محدوده حراستی و حفاظتی برای پاسخ نگفتن قرار ندارد. در این ارتباط هم گفتیم هر چه قانونی است، اجرا شود. کسی در مظان اتهام کالای قاچاق بود. این بلافاصله تیتر شد که محلی پیدا شده که کالای قاچاق در آن است. این را ارتباط دادند به وزیر. چه کسی باید تشخیص دهد کالا قاچاق است؟ نیروی انتظامی رفت و بررسی کرد. دستگاه تعزیرات بررسی کرد. البته همه اینها باید محرمانه باشد. ولی تحقیقات در چشم مردم انجام شد. مرجع قانونی که تعزیرات است بررسی کرد و گفت این کالا از مرزها آمده و تعرفه گمرکی را پرداخته.

او در ادامه گفت: این که بگوییم کارت بازرگانی مال او نبود، مال دیگری بود، باید بررسی شود. تا مدتها پیش کسی نام بابک زنجانی را نمی گفت و از او «ب.ز» نام می بردند. این همه پول را برد و اسمش را ب.ز گفتند. شما که اینقدر مقید هستید تا قبل از اینکه قانون نظر ندهد، حیثیت کسی را نبرید. الان مرجع قانونی بررسی کرد و فهمید این کالا، قاچاق نیست. با اصول اخلاقی و موازین قانونی سازگار نیست حیثیت دیگران را ببریم. ما مدعی هستیم مسلمانیم و می گوییم نباید مسایل خلاف در کشور باشد. با غیبت کردن و تهمت زدن، حیثیت مسلمانان را بردن، عقوبت سنگین اخروی دارد.

در ادامه نشست، خبرنگاری درباره سخنان اخیر سخنگوی یکی از قوا بر علیه دولت سئوال کرد. دکتر نوبخت در پاسخ به دو جمله بسنده کرد و گفت: ما همه را دعوت به رعایت قانون، اخلاق و موازین شرعی می کنیم. البته مانند ائمه محترم جمعه، اول خودم را به رعایت قانون و موازین شرعی دعوت می کنم و از دیگران هم این انتظار را دارم. این نیز بگذرد.

سایت کارانه خلاف قانون بود

خبرنگاری درباره نحوه فیلتر سایت کارانه که از سوی یکی از نامزدهای انتخاباتی ایجاد شده بود، پرسید. سخنگوی دولت در پاسخ گفت: دستگاه های نظارتی به این امر رسیدند که سایت کارانه خلاف قانون است و با مقررات انتخاباتی هم متضاد است. در مجلس هم اعتراضات زیادی بود و نایب رئیس مجلس هم صراحتا گفت این کار اقدام غیرقانونی است. اقدامی که در این راستا صورت گرفت از سوی ستاد نظارت بر انتخابات انجام شد. اگر کاندیدایی بگوید هر کس اینجا ثبت نام کند، 250 هزار تومان می گیرد، بحث و شبهه زیادی دارد. شورای نگهبان در ادوار مختلف برخی از صندوقها را ابطال می کرد و می گفت مثلا نامزدی شب انتخابات شام داده یا وعده داده و چون تطمیع مردم بوده، باید برخی صندوقها را باطل کرد، در این ماجرا هم شبهه تطمیع وجود دارد.

او به مشاوران نامزدها هم توصیه کرد: مشاوران باید بدانند مگر می شود بیش از 65 میلیارد دلار سالانه از سرمایه خارجی استفاده کرد؟ این که اعداد را بگوییم تا مقبولیت ایجاد کند، بحث مناسبی نیست. درباره پرداخت کارانه هم شاید مشاوران نامزدها نگفته باشد من این را از مصوبه شورای عالی اشتغال کپی برداشته ام. از سوی دیگر ما قطعا حق نداریم خدمات نظام را زیر سئوال ببریم. دولت هم بخشی از نظام است. آن سیاه نمایی هایی که می گویند قطعا ریشه دار است، تمام این مسایل که مربوط به 3 سال و نیم اخیر نیست.

نوبخت درباره اقدام جدید وزارت تعاون، کار، و رفاه اجتماعی برای ایجاد سایت کارانه و پرداخت کارانه به کارورزان گفت: ایجاد این سامانه، مصوبه 5 بهمن 95 شورای عالی اشتغال کشور است. همچنین مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی است. از سوی دیگر پرداخت کارانه جزء وظایف سازمان برنامه و بودجه است که در برنامه ششم توسعه مشخص شده. وزیر رسمی کشور در وزارت کار، فارغ از نتیجه انتخابات در 29 اردیبهشت، مکلف است قانون را اجرا و به وظیفه قانونی خود عمل کند. دیگران بگویند با چه مجوزی سایت کارانه درست کرده اند؟

وی در ادامه گفت: همچنین برای اقشار تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی باید حقوق آنها را به 20 درصد حداقل حقوق برسانیم. طبق یک نظام، خانواده ها تقسیم بندی شدند و افزایش مبالغ پرداختی به آنها به صورت یارانه تصمیم گیری شد تا در کنار مستمری پرداخت شود. البته دیروز متوجه شدیم یکی از نهادهای حمایتی این ماه، حقوق مستمری بگیران را پرداخت نکرد. چون به حسن شخصیت رئیس آن مجموعه اعتقاد دارم قرار شد سریعا حقوق مستمری بگیران را پرداخت کند، نام نمی بریم. ولی ما برآشفته شدیم چرا حقوق معمول مستمری بگیران پرداخت نشده.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
    0 0
    ششم یعنی ۱۳۴۰۰ بتوانیم !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس