عکس

روزنامه آمریکایی از طرح 8 میلیارد دلاری واشنگتن برای تقویت حضور نظامی خود در منطقه آسیا-اقیانوسیه خبر داد.

به گزارش مشرق، روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی از حمایت وزارت دفاع آمریکا از طرح افزایش ۸ میلیارد دلاری هزینه‌های نظامی آمریکا برای تقویت حضور نظامی در منطقه آسیا-اقیانوسیه خبر داد.

 پنتاگون قصد دارد طی ۵ ساله آینده زیرساختهای نظامی، رزمایشها و استقرار نیروهای نظامی بیشتر در این منطقه مهم جهان را تقویت کند.

این گزارش افزود: این تلاشها در راستای حمایت از ارسال پیامی قوی در راستای تعهدات واشنگتن در مقابله با تنشهای فزاینده در شبه جزیره کره و دیگر نگرانیهای امنیتی در این منطقه صورت خواهد گرفت.

دولت ترامپ درحال ارزیابی و فرمول بندی سیاست گسترده خود برای آسیا است که در دوره باراک اوباما رئیس جمهور قبلی آمریکا تحت عنوان چرخش نظامی به آسیا تدوین اما به حاشیه رانده شده بود.

وال استریت ژورنال نوشت؛ با این حال آمریکا باید به چین اطمینان دهد که هرگونه طرحی برای توسعه حضور نظامی در این منطقه مستقیما علیه این کشور نیست.

دولت چین تاکنون به تلاش آمریکا برای تقویت حضور نظامی خود در منطقه در دوره ترامپ واکنش رسمی نشان نداده است. 

این طرح که «ابتکار ثبات در منطقه آسیا-اقیانوسیه» نام دارد اول بار توسط سناتور جان مک کین از ایالت آریزونا ارائه شده و مورد حمایت چند نماینده دیگر کنگره آمریکا قرار گرفته است و جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا نیز آن در پشت آن قرار دارد.

باراک اوباما در سال ۲۰۱۱ چرخش نظامی آمریکا از خاورمیانه به آسیا اقیانوسیه را اعلام کرده بود. با این حال به علت تشدید درگیریهای آمریکا در خاورمیانه به ویژه در سوریه، لیبی و یمن این طرح در دوره اوباما عملی نشد. 

کارشناسان هدف آمریکا از تقویت حضور نظامی خود در منطقه آسیا را برای مهار قدرت نظامی و اقتصادی چین و همچنین مقابله با تهدیدات کره شمالی ارزیابی کرده‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس