به گزارش مشرق به نقل از فارس، گرچه برگزاری نماز جماعت در حرم اهل بیت و نیز مساجد در ایران رونق دارد، ولی استفاده از برخی تجربه ها نیز خالی از لطف نیست.
بارها مشاهده شده هنگام اذان ظهر در مشهد برخی مسلمانان به دلیل ناآگاهی یا بی توجهی از زیارت امام رضا(ع) بر می گردند و حرم نورانی را ترک می کنند و بازارهای اطراف حرم رضوی نیز ماشاءالله رونق و گرمی دارد و مردم مشغول خرید و فروش هستند.
در حالی که اگر مساله به خوبی عنوان شود که نماز واجب و زیارت با همه خوبیهایش مستحب است، زیارت دیر نمی شود، ولی وقت نماز تنگ است و فضیلت آن همه جا در اول وقت خواندن است، چه رسد به این که در حرم و در محضر امام معصوم باشیم.
گاهی نمازهای جماعت چند گانه هم زمان در رواقها و سالنهای مختلف حرم امام رضا برگزار می شود، که ماموم بیچاره ای که در محل اتصال این دو نماز جماعت قرار گرفته، چه تکلیفی دارد و با صدای مکبرهای متفاوت که هر کدام در موقعیتی خاص قرار دارند، چه کند، یک مکبر گوید الله اکبر سبحان الله یعنی برو رکوع، دیگری داد می زند الله اکبر سجده، هر کدام موقعیت امام جماعت خود را برای ماموم اعلام می کنند، اما ماموم بیچاره این دو صدا را با هم قاطی می کند و به اشتباه می افتد.
یا یکی ار عادتهای نادرست زائران در حرم های ایران این است که همزمان با صدای اذان به جای تلاش برای تشکیل صف جماعت دنبال این است که خود را از لابلای جمعیت به ضریح برساند، با این کار ،امر واجب را فدای مستحب می کند.
اما مشاهدات خبرنگار اعزامی فارس به مدینه این گونه است که اذان های پنج گانه از مناره مساجد به گوش می رسد، همزمان جمعیت و زائران به مانند قطرات باران به سمت مسجد النبی حرکت کرده و مغازه داران و حتی دست فروشان هم کار و کاسبی خود را تعطیل کرده و راهی نماز جماعت مسجد می شوند.
در مسجد النبی (ص) که بزرگتر از حرم امام رضا(ع) است فقط یک نماز جماعت با حضور میلیونی زائران و نماز گزاران برگزار می شود.
اذان نماز و اقامه فاصه 5-6 دیقه دارد، گاهی نمازگزار برای پیدا کردن یک جا برای اقامه نماز جماعت باید یک ساعت قبل از اذان در مسجد جا بگیرد.
وحدت مسلمانان در نماز جماعت مسجد النبی واقعا زیبا و مثال زدنی و قابل درس گرفتن برای ما است.
البته امام جماعت اهل تسنن بسم الله الرحمن الرحیم حمد و سوره را نمی خواند و سوره هم کامل نیت و هر بار آیاتی از سوره بقره یا سوره های دیگر را تلاوت می کند، کل نماز گزاران اهل سنت بعد از والضالین ، کلمه «آمین» می گویند که البته طبق نظر مراجع تقلید شیعه نباید این لفظ را در این جایگاه به کار برد، بلکه به جای آن در دل بگوید، الحمد لله رب العالمین.
در نماز جماعت مسجد النبی بعد از بلند شدن از رکوع امام جماعت گوید سمع الله لمن حمده، اما مکبر گوید ربنا و لک الحمد، و بعد از رکوع چند ثانیه صبر می کنند و سپس مردم با گفتن الله اکبر امام جماعت به سجده می روند.
اهل تسنن در نماز جماعت مسجد النبی دعای دست یا قنوت نماز را نمی خوانند.
نکته جالب این که با حضور میلیونی نمازگزار در مسجد النبی و این که معمولا حجاج از طبقه برخوردار هستند، ولی هرگز صدای زنگ تلفن همراه در بین نماز جماعت نشننیدم که مزاحم تمرکز و حضور قلب دیگری شود، اما گاهی با همه تذکرها و اطلاعیه هایی که بر در و دیوار مساجد ما نصب شده، باز هم وسط نماز جماعت صداهای گوناگون زنگ تلفن همراه دیگران را آزار می دهد، حرمت مسجد و نماز هم رعایت نمی شود.
نماز جماعت پر شکوه واقعا عظمت اسلام و وحدت و یکدلی مسلمان را نشان می دهد و هرکس خود را در بین این جمعیت عظیم به سان قطره ای در دریا می بیند.
اینجا انسان متوجه اقوام و نژادها و رنگها و زبانهای مختلف مردم کشورهای اسلامی می شود و به گستردگی دین مبین اسلام امیدوار می شود.
نماد واقعی وحدت مسلمانان و امت واحده در نمازهای جماعت مسجد الحرام و مسجد النبی(ص) آشکار می شود.
تجربه خوب از نماز جماعت با شکوه مسجد النبی الگویی برای برخی از ایرانیها است.