به گزارش مشرق،جبار آذین در گفتوگو با فارس اظهار داشت: هماکنون در عرصه تولید فیلم شاهد فعالیت جریانهایی هستیم که در دوران قبل از انقلاب با عنوان فیلمفارسی شناخته میشدند و تلاش دارند تا طرز نگاه سینمای قبل از انقلاب را در سینمای کنونی لحاظ کنند.
وی افزود: در سالهای پس از پیروزی انقلاب، به افرادی که قبل از انقلاب در سینما فعالیت داشتند، اجازه داده نشد همانند گذشته با نگاه ابزاری به زنان مشغول تولید فیلم شوند؛ از این رو آنها تلاش میکنند با تغییراتی در ظاهر زنان بازیگر و تغییر دیالوگها حال و هوای گذشته را احیا کرده و فرهنگ بیفرهنگی را در جامعه رواج دهند.
این منتقد سینما با بیان اینکه فرهنگ حاکم بر سینما، ارزشی نبوده و با معیارهای اخلاقی و دینی ایرانیان همخوانی ندارد، گفت: طی 30 سال اخیر مدیریتهای مختلف با سیاستها و برنامههای متفاوت کرسی سینما را بر عهده گرفتند و هر کدام با سلایق خود در این عرصه فعالیت کردهاند؛ به همین دلیل در زمینه چگونگی حضور زنان در عرصه سینما همچنین حجاب و آرایش آنها هیچ دستورالعمل، قانون و برنامه مشخصی نداریم.
نگاه تجاری به سینما زنان را وسیلهای برای سودآوری کرده است
------------------------------------------------------------------------------
آذین بیان کرد: معاونت سینمایی وزارت ارشاد متولی رسمی سینمای کشور است البته تشکلهای قدرتمند دیگری در زمینه فیلمسازی فعالیت میکنند که بیتوجه به سیاستهای وزارت ارشاد راه خود را میروند؛ وزارت ارشاد، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و صدا و سیما سه قطب فیلمسازی کشور هستند.
وی با اشاره به اینکه اکثر افرادی که در زمینه سینما مشغول تولید فیلم هستند، نگاه تجاری به این موضوع داشته و ملاکشان سودآوری است، افزود: به همین دلیل فیلمهایی را در پرده سینما مشاهده میکنیم که به بدترین شکل به زنان و خانواده توهین میکنند و آنها را وسیلهای برای سودآوری کردهاند.
این منتقد سینما عنوان کرد: در تعداد معدودی از آثار سینماگران ارزشی میتوان کاربرد درست حجاب را یافت و با وجود شعارهای متفاوت هنوز در سینما و تلویزیون کشور نگاه ارزشی و تثبیت شده به زن وجود ندارد.
آذین گفت: چادر به عنوان نماد حجاب در فیلمهای مختلف مورد استفاده طبقات پایین جامعه نمایش داده میشود، بهگونهای که این پوشش شاخصه شناسایی زنان پایین شهری و طبقات محروم جامعه شده و آرایش و پوشش نامناسب نیز شاخصه شناسایی افراد متمدن در فیلمهاست.
وی در ادامه بیان کرد: نگاه درست به حجاب و چادر که نماد رسمی حجاب است، باید به صورت قانونی و هدفمند تعریف و اجرا شود.
یک منتقد سینما گفت: چادر به عنوان نماد حجاب در فیلمهای مختلف مورد استفاده طبقات پایین جامعه و پایینشهریها نمایش داده میشود، بهگونهای که این پوشش شاخصه شناسایی زنان طبقات محروم جامعه شده و آرایش و پوشش نامناسب نیز شاخصه شناسایی افراد متمدن در فیلمهاست.