بیکاری نمایه

هر چه هست رشد بیکاری و فشار اقتصادی خلاقیت‌ها را پررنگ کرده است و انسان در سختی پیشرفت می‌کند.

به گزارش مشرق، دشواری شرایط زندگی و کمبود شغل در کنار ورود فناوری‌ها و نیازهای جدید در دنیای امروز باعث شده مشاغل جدیدی به‌وجود بیایند که تا پیش ‌از این وجود نداشته و نوع فعالیت آنها هم عجیب است.

این شغل‌ها معمولاً به‌دلیل فرصت‌طلبی و البته نبوغ افراد در استفاده از موقعیت‌ها ایجاد شده است. عموماً افرادی وارد این حرفه‌ها می‌شوند که توجه خاصی به اطراف خود داشته‌ و به ‌جای دنبال کردن مشاغل سنتی، مخارج زندگی خود را از راه‌های جدید به دست می‌آورند. در ایران هم مشاغل عجیبی وجود دارند که شاید تنها مربوط به فضای داخلی کشور باشد و در سایر نقاط دنیا به این شکل وجود نداشته باشند.

البته در برخی موارد هم مشاغل عجیبی از خارج وارد کشور شده است و برای افراد ممکن است عجیب و شگفت‌انگیز به نظر برسد. ناگفته نماند برخی از این مشاغل ممکن است غیرقانونی بوده یا به‌دلیل نبود قانونی مشخص، زیرچشم قانون بالاخره به‌گونه‌ای وجود داشته باشند وحقیقت وجود آنها را نمی‌توان انکار کرد. برخی نیز کاملاً قانونی بوده و صرفا وجود آنها عجیب به نظر می‌رسد.

اما هر چه هست رشد بیکاری و فشار اقتصادی خلاقیت‌ها را پررنگ کرده است و انسان در سختی پیشرفت می‌کند.

وی پی ان فروش!

با فیلتر شدن تعدادی از شبکه‌های مجازی و وب‌سایت‌ها برخی افرادی که به مبانی شبکه و سرور آشنایی داشتند وب‌سایت‌هایی را راه‌اندازی کردند تا با فروش حساب‌های وی پی ان (VPN) برای خود کسب درآمد راه بیندازند. وی پی آنها در واقع شبکه‌های مجازی هستند که باعث حفظ حریم خصوصی کاربران می‌شود اما کاربردی که در ایران پیدا کرده‌اند راهی برای دسترسی به شبکه‌های مجازی یا وب‌سایت‌هایی هستند که به هر دلیلی فیلتر شده‌اند.

وی پی ان فروش‌ها با استفاده از تبلیغات بنری و ابزارهای مختلف خود را به کاربران معرفی می‌کنند و از طریق نرم‌افزارها و تنظیمات مختلف حساب‌های زمان دار را به فروش می‌رسانند. این افراد برای اداره وب‌سایت یا همان فروشگاه مجازی خود از نیروهایی استفاده می‌کنند تا علاوه بر پشتیبانی مسائل کاربران رفع و رجوع شود. از جمله چالش‌هایی که این فروشنده‌ها دارند فرار از دست فیلتر شدن است چرا که همواره آدرس‌هایی که از آن استفاده می‌کنند خود فیلتر می‌شوند.

سودا گران هسته آلبالو!

کارخانه‌هایی که از میوهایی مانند آلبالو برای تولیداتشان مانند آب میوه استفاده می‌کنند پسماندهایی مانند هسته آلبالو و تفاله‌های میوه دارند که خریداران خاص خودش را دارد! تولیدکننده‌های غیرمجاز لواشک افرادی برای خرید این هسته‌ها دارند تا با روش‌هایی که مختص خودشان است آن را در زیر زمین‌های سرد و تاریک به لواشک‌هایی غیربهداشتی و حتی آلوده تبدیل کنند. سوداگران هسته آلبالو با خرید این پسماندها شغل عجیبی را برای خود به‌وجود آورده‌اند که رابطه خوبی با سلامت جامعه ندارد. خریداران پسماندهای کارخانه‌های غذایی عموما با هدف تولید غذای دام اقدام به خرید موادی می‌کنند که برای دام‌ها ارزش غذایی دارد اما هسته آلبالو و تفاله آن با هدف تولید لواشک‌های ناخالص و غیر بهداشتی دور از تصور به نظر می‌رسد.

عروسک‌پوش‌ها

یکی از راه‌های جلب توجه و جذب مشتری، استفاده از عروسک‌های بزرگ جلوی رستوران‌ها و برخی مغازه‌هاست. فردی که در داخل عروسک قرار می‌گیرد، از رهگذران و خودروهای عبوری دعوت می‌کند تا از آنها خرید کرده یا وارد رستوران شوند. این عروسک‌ها عموما شبیه شخصیت‌های کارتونی و محبوب هستند تا باعث جلب توجه بیشتر، بخصوص جلب توجه کودکان شوند. این عروسک‌پوش‌های غول پیکر با انجام حرکات موزون و نمایشی باعث می‌شوند مشتری‌ها نظرشان نسبت به آنها جلب شده و برای خرید یا صرف غذا توقف کرده و با درخواست این عروسک با مزه از سرویسی که ارائه می‌شود استفاده می‌کنند. شغل این افراد در دسته تبلیغات قرار می‌گیرد و این مورد هم نوعی روش تبلیغاتی برای جلب توجه مشتری‌ها مخصوصا در کنار جاده‌هاست که روشی کارآمد و با مزه است.

قالکاری

در بازار زرگرهای تهران شغلی وجود دارد که برای آن رقابت زیادی وجود دارد. قالکارها همان کیمیاگرانی هستند که با رفتن سراغ پسماندهای کارگاه‌های طلاسازی، از دل بی‌ارزش‌ترین مواد، طلا به‌دست می‌آورند. در واقع اینها طلاهایی هستند که در جریان تولید از کار جدا شده وارد سیستم فاضلاب شده‌اند.

قالکارها با استفاده تجهیزات و ابزارهایی که در اختیار دارند می‌توانند طلاها هاو فلزات گران قیمت را از دل پسماندها بیرون بکشند و البته قبل از این کار باید بتوانند در مزایده فاضلاب آن کارگاه برنده شوند. در واقع قالکارها همان استخراج‌کننده‌های طلا هستند که در فیلم‌های وسترن ممکن است آنها را دیده باشید و عموماً کارشان استخراج طلا و خاکشویی است که برخی به‌جای رفتن سراغ رودخانه‌ها و کوه‌ها با استفاده از روش‌های جدید زیر آسمان شهر به‌دنبال طلا می‌روند و سودهای زیادی هم به جیب می‌زنند.

داد زن

با قدم زدن در بازارها و مراکز فروش که حالت سنتی‌تری دارند شاید با این اطلاعیه مواجه شده باشید که «به یک داد زن نیازمندیم». دادزن‌ها افرادی هستند که برای جلب توجه مشتریان جلوی مغازه‌ها یا ترمینال‌های مسافربری می‌ایستند و با صدای بلند از شما می‌خواهند برای دیدن محصولات جدید وارد مغازه شوید یا سریع‌تر سوار اتوبوس شده و به مقصد برسید. این افراد در هر جایی که نیاز است چیزی با صدای بلند اعلام شود حضور دارند و کالا و خدمات را به سمع و نظر عابران می‌رسانند! حوزه کاری دادزن‌ها در دسته تبلیغات قرار می‌گیرد و یک نوع راه تبلیغ شفاهی است. این شیوه در محل‌های پر رفت‌وآمد و پر سروصدا مورد مصرف بیشتری دارد و در مشهد این افراد بین ۳۰ تا ۱۰۰ هزار تومان در روز حقوق دریافت می‌کنند.

پایان‌نامه فروش

افزایش تعداد دانشجویان در مقاطع تحصیلی تکمیلی والبته بی‌تابی برای زود رسیدن به مدرک باعث ایجاد شغلی عجیب شده است. دانشجویان تنبل و متخلف بنا به دلایل مختلف سراغ افرادی می‌روند که در کار فروش پایان‌نامه هستند.

عموما این افراد فارغ‌التحصیل‌های بیکاری هستند که به این کار کاذب روی آورده‌اند و معمولا بدون در نظر گرفتن مالکیت حقوقی آثار تحقیقاتی از کانال‌های مختلف به دیتا بیس پایان نامه‌ها دسترسی پیدا کرده و با مبالغ بالا آنها را به دانشجویان ارشدوحتی دکترا می‌فروشند. این شغل به دلیل نبود امکانات ثبت پایان‌نامه‌ها در پایگاهی واحد و با فرصت‌طلبی از حضور دانشجویان والبته تنبلی برخی دانشجویان، در تعداد زیاد ایجادشده است.

مدیر شبکه‌های اجتماعی

گسترش ضریب نفوذ اینترنت در ایران و آمارهای عجیب‌وغریب در رابطه با تعداد تلفن‌های هوشمند و شکستن رکورد کاربران اینترنت و شبکه‌های اجتماعی موبایلی، مشاغلی را ایجاد کرده که تا حدودی مختص ایران است. این روزها افراد زیادی در سمت مدیر فعالیت دارند و شاید بتوان گفت در حال حرکت به سمت هر ایرانی یک مدیر هستیم که کارشان مدیریت یک کانال، یک صفحه یا گروه است و البته در اینجا مخاطب ما مدیرانی است که از این راه درآمد داشته و حتی نیروهای برای خوددارند که در اداره کانال یا صفحه به او کمک می‌کنند. کسب‌وکارهایی ازاین‌ نوع توانسته است تأثیر زیادی در اطلاع‌رسانی مثبت و یا حتی انتشار شایعات و اخبار کذب داشته باشد که اخیراً تا حدودی درباره برنامه تلگرام این موضوع ساماندهی شده است.

همراه بیمار

برخی افراد برای این‌که بیماران در بیمارستان تنها نباشند حاضرند به عنوان همراه در کنارش قرار بگیرند و برای این کار پول دریافت می‌کنند. این شغل از جمله مشاغل کاذبی است که در برخی بیمارستان‌ها ممکن است وجود داشته باشد و عموماً این افراد بهیارانی هستند که در صورت درخواست بیمار کنار او قرار می‌گیرند و ممکن است تا شبی ۸۰ هزار تومان هم دریافت کنند. البته این افراد توسط بیمارستان نیز به بیمار معرفی می‌شوند تا او احساس تنهایی نکرده و کمک‌هایی را که نیاز دارد از این طریق دریافت کند.

پشت پلاک زن

با مطرح شدن محدودیت‌های ترافیکی و طرح ترافیک و زوج و فرد، برخی افراد برای مقابله با دوربین‌ها ثبت تخلف به کمک رانندهای متخلفی می‌آیند که می‌خواهند بدون خرید طرح ترافیک وارد محدوده‌ها شوند. در این شغل افراد ابزار کارشان موتورسیکلت است و البته در برخی موارد ممکن است با پای پیاده هم وارد عرصه شوند. پشت پلاک زن‌ها با چسبیدن به خودروی متخلف به او کمک می‌کنند تا از جلوی دوربین‌ها عبور کنند! این افراد عموماً در ورودی‌های مناطقی هستند که دوربین‌های ثبت تخلف و ورود به طرح وجود دارند. هزینه استفاده از پشت پلاک زن‌ها بسیار کمتر از خرید طرح ترافیک است و به همین دلیل بازار این پشت پلاک زن‌ها داغه داغ است هر چند در برخی موارد حضور افسران پلیس در کارشان اختلال ایجاد می‌کند! اما این کار توانسته در لیست مشاغل عجیبی قرار بگیرد که به هرحال وجود دارند.

گریه کن!

صنعتی شدن جامعه ایران و شکستن سنت‌ها لاجرم باعث گسترش پدیده تنهایی شیک می‌شود. تنهایی که درآن آدم‌ها وانمود به شادبودن و در جمع بودن می‌کنند اما در درون خود بشدت تنها و بی‌کس‌اند. اما رشد تنهایی، باعث ایجاد شغل‌های بعضا پردرآمدی شده است که گریه کن یکی از آنهاست. خانواده فرد تنها چون می‌خواهند مراسم ترحیم عزیزشان در غیاب یا کمبود فامیل و دوستان، پراستقبال و پرشور به نظر بیاید از برخی افراد دعوت می‌کنند با حضور در مراسم برای مرحوم گریه کرده و در سجایای او سخن‌ها برانند. در این حالت مراسمی پرشور و با جمعیت زیاد تشکیل شده و بعضا از آبروریزی جلوگیری و فخرفروشی‌های لازم نیز صورت می‌پذیرد! اکنون برخی شرکت‌های برگزارکننده مراسم وحتی تالارهای پذیرایی این‌گونه خدمات را به مشتریانشان ارائه داده و کم مشتری هم نیستند!

منبع: جام جم آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس