کد خبر 712775
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳
شاعر

دوستی و همنشینی با بزرگان شعر و هنر معاصر، منشی‌زاده را به چهره‌ای کم نظیر در ادبیات معاصر بدل کرده است.

به گزارش مشرق،‌ کیومرث منشی‌ زاده؛ شاعر و طنزپرداز ایرانی بود که از او به‌واسطه کاربرد مفاهیم و نشانه‌های ریاضی در اشعارش به‌عنوان شاعر ریاضی یاد می‌شود.

این هنرمند در سال ۱۳۱۷ در جیرفت زاده شد. او دوره تحصیلات ابتدایی و دبیرستانی را در زادگاهش به پایان رسانید و سپس عازم تهران شد و موفق به کسب لیسانس در رشته اقتصاد از دانشکده حقوق شد. بعد به آمریکا رفت و تحصیلات خود را در زمینه ریاضیات و فیزیک اتمی ادامه داد. پس از پایان تحصیلات به ایران بازگشت و در سازمان برنامه و بودجه به کار پرداخت.

کیومرث منشی‌زاده، در قسمت انرژی اتمی ‌سازمان برنامه به‌عنوان کارشناس فعالیت کرد و همزمان با آن در دانشگاه هنر به تدریس جامعه‌شناسی هنر پرداخت. شعر را با شعر قدیم آغاز کرد و پس از پایان غزلسرایی از ریاضیات در شعر استفاده کرد.

از او کتاب‌های «سفرنامه مرد مالیخولیایی رنگ پریده»، «قرمزتر از سفید»، «گزیده اشعار» و «حافظ حافظ» به چاپ رسیده است. دوستی و همنشینی با بزرگان شعر و هنر معاصر، منشی‌زاده را به چهره‌ای کم نظیر در ادبیات معاصر بدل کرده است. او شاهد زنده بیش از نیم‌قرن تاریخ ادبیات معاصر است.

شمس لنگرودی در کتاب «تاریخ شفاهی ادبیات معاصر» می‌گوید: «...من محصل بودم و تحت تاثیر شعرهای منشی‌زاده، شعر بی‌وزن می‌گفتم از شعرهایش خیلی خوشم می‌آمد. هنوز هم خوشم می‌آید...»

مستند «شعر رنگی» به تهیه‌کنندگی داریوش مهرجویی و کارگردانی وحیده محمدی‌فر، فیلم «ژاندارم صلح سرخ» بر اساس یکی از شعرهای بلند او به کارگردانی زهره تیموری و همچنین فیلم سورئال کیومرث درم‌بخش بر اساس کتاب «سفرنامه مرد مالیخولیایی رنگ‌پریده» از جمله فیلم‌هایی هستند که از زندگی و شعر منشی‌زاده ساخته شده‌اند.

منشی‌زاده در ۷۹ سالگی بر اثر سکته مغزی در بیمارستان فیروزگر تهران درگذشت.

منبع: روزنامه صبا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس