مهرعلیزاده - محمود واعظی

یک فعال ستادی اصلاح‌طلب از روحانی خواسته است در صورت پیروزی در انتخابات، ارتباط گسترده‌تر و کارآمدتری با طبقات محروم جامعه برقرار کند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه، ۷:۳۰ دقیقه صبح با بسته خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید...

***

یک فعال ستادی اصلاح‌طلب مطرح کرد:

روحانی در صورت بُرد، با محرومین هم‌سخن شود!

حسن رسولی، از فعالان اصلاح‌طلب و عضو شورایعالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، طی گفتاری که در نشریه الکترونیکی امید ایرانیان (نزدیک به محمدرضا عارف) منتشر شده در اشاره به چیزی به نام «دور دوم دولت روحانی» اظهار کرده است:

«انتظار می‌رود، آقای روحانی در دوره دوم خود نسبت به باز کردن این گره زیان آور (حصر فتنه‌گران) برای جمهوری اسلامی ایران اقدام موثری انجام دهد. تداوم تلاش برای دسترسی به اطلاعات ، توسعه ارتباطات، تأمین امنیت داخلی و ملی، ارتقای کیفیت زندگی مردم ایران، جلب مشارکت بیشتر زنان در عرصه‌های مختلف به صورت عملیاتی و نه نمادین بر مناصب و مراجع مؤثر تصمیم گیر قوه مجریه، ارتباط گسترده‌تر کارآمدتر با طبقات محروم جامعه و هم سخن شدن با ادبیات محرومین و مستظعفین در دوره دوم، بخشی از مطالبات و انتظاراتی است که می‌توان از آقای دکتر روحانی انتظار داشت و البته تجدید نظر جدی در ستاد سیاسی دولت و نیز نظام اطلاع رسانی آن که از ضعف‌های فاحش و آشکاری برخوردار است.»[۱]

*اظهارات این چهره اصلاح‌طلب مؤید آنست که رئیس‌جمهور روحانی در دولت فعلی خود، هرگز ارتباط و هم‌سخنی راضی‌کننده و مؤثری با قشر محروم و مستضعف نداشته است.

عدم ارتباطی که علت آن نیازمند اقتراح کارشناسان و تأمل مردم عزیز است.

در عین حال، این نکته هم بدیهیست که دولتی که در زمان اقتدار خود معتقد بود «لبو فروش‌ها» و «راننده تاکسی‌ها» نباید درباره سیاست اظهار نظر کنند و افتخار خود را «نان خوب خوردن» می‌دانست؛ علی‌القاعده در صورت حضور دوباره در مسند قدرت نیز همین روند را ادامه خواهد داد.

خاصّه آنکه دیگر نیازی هم به آرای محرومان و قشر ضعیف جامعه احساس نمی‌کند!

گفتنیست، پیش از این، «ابراهیم اصغرزاده» از فعالان اصلاح‌طلب نیز طی گفتاری تأکید کرده بود که مردم، در عمر ۳ سال گذشته دولت دیده نشده‌اند.

او در این رابطه گفته بود: «پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان انتقال پیدا کرده است به طبقه ممتاز جامعه، طبقه متوسط رو به بالا. یعنی بخش‌هایی که دارای سرمایه حداقلی هستند، کسبه مثلا عالی‌تر یا فرض بفرمایید پزشکان. تکنوکرات‌ها و صاحبان حِرَف، صاحبان صنعت، سهامداران و اینها همه بخش اندکی از جامعه هستند. بخش بزرگی از جامعه دیده نمی‌شوند و متاسفانه در این سه سال هم دیده نشدند.»[۲]

***

مشکلات کشور دیروز رفع شدند؛ به برکت روحانی!

فارس گزارش داد: محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم، روز شنبه گذشته طی سخنانی در جلسه شورای اداری استان خراسان جنوبی گفته است:

«روابط خارجی در دولت تدبیر و امید سامان گرفته است و دیگر مشکلی با کشورهای جهان نداریم و وابسته به نفت در کشور نیستیم.»[۳]

*متأسفانه طی ماه‌های اخیر و در آستانه برگزاری انتخابات دولت دوازدهم، شاهد بروز برخی تغییرات ناگهانی و حل شدن مشکلات کشور بصورت «یک‌شبه» و البته به روایت دولت و اصلاح‌طلبان هستیم!

آقای واعظی در حالی از بی‌مشکل بودن دولت یازدهم با کشورهای جهان می‌گوید که اولاً به اذعان وزیر خارجه سابق آمریکا بر گستره دایره تحریم‌ها علیه ایران در دوران پسابرجام افزوده شده است، ثانیاً حتی بانک‌های کشور چین هم به گواه دکتر علی لاریجانی، از همکاری با دولت ایران در پسابرجام استنکاف کرده‌اند، ثالثاً رتبه پاسپورت ایرانی به گواه مؤسسات بین‌المللی تنزّل یافته، رابعاً نماینده انتخابی دولت آقای روحانی برای سازمان ملل و وزیر مورد وثوق ایشان برای پیگیری فاجعه منا موفق به دریافت روادید از کشورهای هدف نشدند و آمریکا و عربستان از این کار امتناع کردند و خامساً فاجعه هتک حرمت چند ایرانی در یک فرودگاه عربستان نیز هنوز در یادها مانده است.

البته اگر آقای وزیر محترم دولت، اسم این رخدادها را «دیگر مشکلی با کشورهای جهان نداریم»! می‌گذارند بحث دیگریست...

از بابت ادعای وزیر ارتباطات مبنی بر اینکه وابسته به نفت نیستیم نیز اگرچه حرف ایشان به لحاظ استراتژیک درست است و اقتصاد جمهوری اسلامی ایران در صورت قطع نفت یا کاهش قیمت آن، با بحران براندازنده‌ای مواجه نخواهد شد اما به نظر می‌رسد دولت همچنان وابسته به نفت است چه اینکه مردم هنوز ضجّه‌های مقامات دولت مبنی بر کاهش قیمت نفت را بخاطر دارند و از طرفی دولت هنگامی بایستی ادعا کند که به نفت وابستگی ندارد که حاضر باشد دایره درآمدهای پتروشیمی خود را نیز که منبعث از نفت هستند را هم از مجموع دارایی‌اش منها کند...

گزینه‌ای که به نظر می‌رسد لااقل در دولت یازدهم، اثری از آن نخواهد بود.

گفتنیست، قبل از این چهره دولتی، سعید لیلاز، فعال سیاسی و اقتصادی اصلاح‌طلب و عضو حزب کارگزاران نیز در یک سرمقاله با عنوان «سال ۹۵، مافوق انتظار» در روزنامه شرق اوضاع اقتصادی کشور را بالمرّه خوب و موفق ارزیابی کرد.

او نوشته بود:

«با انتشار آمار رشد اقتصادی ١١,٦ درصدی اقتصاد ایران از سوی بانک مرکزی، می‌توان با جرأت گفت، روحانی موفق شد نقش خود را در جایگاه رئیس‌جمهور به خوبی ایفا کند. به همین دلیل پربیراه نیست اگر بگوییم سال ٩٥، سال خیزش مجدد اقتصاد ایران است. اکنون آنچه از گذشته بر دولت یازدهم تحمیل شده بود، پشت ‌سر گذاشته شده و از لبه پرتگاه نجات پیدا کردیم. این آمار بسیار درخشان و خیره‌کننده است.»

لیلاز در بخش دیگری از این یادداشت همچنین بیان می‌کند که اقتصاد ایران از رکود عبور کرد و ایران نیز رکورد نرخ رشد اقتصادی در جهان را در سال ۲۰۱۶ شکسته است.

او در بخش دیگری از مطلب خود تأکید می‌کند: این رشدی که رخ داده، عمدتا از ناحیه استفاده از ظرفیت‌های خالی اقتصاد است. مقدار بسیار زیادی ماشین‌آلات نصب‌شده در اقتصاد ایران وجود دارد که هرگز مورد استفاده قرار نگرفته بودند؛ بنابراین در این حوزه هم هنوز به میزان زیادی ظرفیت رشد داریم![۴]

جالب آنکه لیلاز در ترسیمی که از تغییر یک‌شبه اوضاع اقتصادی کشور داشت، هیچ اشاره‌ای به برجام یا توافق هسته‌ای نکرده بود...

***

اصلاح‌طلبان نیامده پنبه شورای شهر را زدند؛ باید «پارلمان شهری» بشویم!

محسن مهرعلیزاده، از فعالان اصلاح‌طلب و عضو فهرست اصلاح‌طلبان برای انتخابات شورای شهر تهران به تازگی در بخشی از گفت‌وگوی خود با روزنامه آرمان امروز اظهار کرده است:

«به نظر من شورای شهر باید جایگاه خود را به پارلمان شهری ارتقا بدهد تا بتواند قوانین مورد نیاز مردم را تصویب کند. برخی جایگاه شورای شهر را با مجلس شورای اسلامی مقایسه می‌کنند و گمان می‌کنند شورای شهر از اهمیت کمتری نسبت به مجلس شورای اسلامی برخوردار است. این در حالی است که این چنین نیست و شورای شهر از اهمیت بسیار بالایی در زندگی شهروندان برخوردار است و می‌تواند به تحقق مطالبات شهروندان بسیار کمک کند.»

او همچنین درباره احتمال شهردار شدنش در صورت پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای شهر نیز گفته است: اگر مردم و اعضای شورای شهر از بنده تقاضا کنند، بنده حاضر هستم برای خدمت به مردم هر کاری انجام بدهم. هدف من از حضور، شهرداری تهران نبوده اما در صورت تقاضای مردم به شهرداری تهران فکر می‌کنم.[۵]

*متأسفانه جریان سیاسی خاص همواره به سمت‌های دموکراتیک از قبیل شورای شهر، نمایندگی مجلس و حتی ریاست‌جمهوری بعنوان محملی برای پیشبرد دیدگاه‌های سیاسی خود نگاه کرده است.

جالب آنکه حتی مشاهیر و تئوریسین‌های اصلاح‌طلب نیز به این مقوله اعتراف دارند که در هنگام حضور خود در مناصب اجرایی و سیاسی، به مطالبات مردم و معیشت کم‌توجه بوده‌اند.

کما اینکه حتی می‌بینیم آش به قدری شور است که یک عضو شورایعالی اصلاح‌طلبان از آقای روحانی می‌خواهد که اگر پیروز انتخابات بود، لااقل در دولت دومش بیشتر با محرومین هم‌سخن باشد!

شاهد گفته‌های بالا نیز آنست که اصلاح‌طلبان در هر دو مجمع دموکراتیکی که حائز اکثریت کرسی‌ها بوده‌اند (یعنی در مجلس ششم و در شورای شهر دوره اول تهران) کار را به انحلال و استعفا و تحصن کشانده و حتی یکدیگر را نیز نتوانسته‌اند تحمل کنند.

و در این میان یکی از مهمترین مقولاتی که قربانی شده، روند خدمتگزاری به مردم بوده است.

و شاید از همین روست که اصلاح‌طلبان طی ۱۵ سال گذشته در هیچ انتخاباتی نتوانسته‌اند حائز اکثریت آرای مردم ایران باشند.

اظهارات مهرعلیزاده مبنی بر تبدیل شورای شهر به پارلمان نیز نیازمند بایسته‌های قانونی مختلفی از جمله تغییر ساز و کار تأیید صلاحیت داوطلبان عضویت در شورای شهر است که به نظر می‌رسد در صورت اِعمال این تغییر، مطالبه آقای مهرعلیزاده هم فروکش کند!

گفتنیست، جریان سیاسی خاص از آنجا که قصدی برای حضور رسمی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ و معرفی نامزد رسمی در این انتخابات نداشت، از چند ماه قبل فعالیت‌های خود را بر انتخابات شورای شهر متمرکز کرده و هم‌اکنون نیز مشغول تصمیم‌گیری برای شهردار شدن «محسن هاشمی» و یا «محسن مهرعلیزاده» در صورت پیروزی در انتخابات شورای شهر تهران است.

اصلاح‌طلبان معتقدند پیروزی در انتخابات شورای شهر تهران، سکّوی پرش آنها برای انتخابات سال ۱۴۰۰ خواهد بود.

***

۱_ http://omidiraniannewspaper.ir/detail/۸۱۴۲

۲_ http://www.mashreghnews.ir/news/۶۸۹۵۴۵

۳_ http://fna.ir/NIWS۲X

۴_ http://www.mashreghnews.ir/news/۷۰۱۹۳۱

۵_http://armandaily.ir/fa/Main/Detail/۱۸۲۷۵۶

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    45 7
    جناب مهر علیزاده شما قبلا امتحان خود را پس داده اید ودر مقابل مردم مردود بوده اید .
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    32 3
    بقول روحانی علی برکت الله
  • ميثم IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    25 2
    اره مشكلات رفع شده ، علي بركت الله
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    25 2
    علی برکت الله! و ما ادراک ال پر رویی
  • ناشناس IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    22 4
    یعنی خدا زبونو از اینا بگیره هیچی دیگه ندارن . هیچی هااااااااااااااا !!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس