کد خبر 709505
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴
تخمک

در حالی فروش تخمک علیرغم نظارت وزارت بهداشت در پایتخت به راحتی انجام می‌شود که این مسئله عوارضی همچون سرطان و مرگ را به همراه دارد.

به گزارش مشرق، فائزه نجارزادگان: «یک عمل ساده 5 دقیقه و بدون عوارض انجام بده و در ازای آن یک میلیون ششصد بگیر» این جمله‌ای است که ممکن است بسیاری از زنان به ویژه افرادی که هیچ منبع درآمدی از خود ندارند را به فکر فرو برد. نداشتن عارضه و هیچ دردسر تبلیغ فریبنده زنی کارشناسی است که شماره همراه آن دست به دست در سطح شهر می‌چرخد.

رویا دختری 26 ساله است که دو سال از ازدواجش می‌گذرد، شوهرش به دلیل بدهی، چرخ زندگی‌اش سخت می‌چرخد. برای دریافت هرچند ماه دو میلیون تومان تصمیم گرفت با خانمی که تخمک می‌خرد، تماس بگیرد.

رویا در ارتباط با تماسش با کارشناس خرید تخمک می‌گوید: خانم کارشناس به من گفت برای این کار باید ابتدا یک سری آزمایشات هورمونی انجام دهی که هزینه آن کاملا با خودت است و در صورتی که از لحاظ وضعیت جسمانی در شرایط مناسبی باشی و به اصلاح تخمک‌هایت از کیفیت مناسب برخوردار باشد می‌توانی برای فروش تخمک‌هایت اقدام کنی.

5 دقیقه تا مرگ

وی افزود: خانم کارشناس در ابتدا به راحتی تلفن را پاسخ نمی‌داد و بعد از اینکه به او اعلام کردم که شدیدا به پول احتیاج دارم با احتیاط راهنمایی‌های خود را انجام داد. کارشناس اذعان داشت؛ پس از انجام آزمایش هورمونی به 5 بیمارستان پایتخت شما را معرفی کرده و با انجام عمل ساده 5 دقیقه‌ای و بدون عارضه می‌توانی تخمک خود را برای ارائه به یک زوج نابارور بفروشی، البته هیچ گاه شما خریدار تخمک را نمی‌بینی و این اقدام با ملاحظات خاصی انجام می‌شود.

رویا ادامه داد: آزمایشات اولیه را انجام داده و در شرف برنامه‌های بعدی بودم که مادرم از طریق همسرم متوجه موضوع شد و به دلیل اینکه هنوز باردار نشده و صاحب فرزندی نبودم مانع از این عمل شد. ولی با طرح این موضوع میان دوستانم تاکنون چند نفر همچون من برای فروش تخمک اقدامات لازم را انجام داده‌اند.

در این زمینه با یک متخصص زنان و نازایی مشورت کردیم که ژاله طاهری با سابقه چند ساله در حوزه درمان ناباروری اظهارداشت: افرادی که تخمک خود را فروخته یا اهدا می‌کنند در معرض خطرات زیاد جسمانی و روحی قرار دارند. چرا که به دلیل مصرف داروهای هورمونی جهت تحریک تخمدان‌ها فرد دچار سندرم تحریک بیش از حد تخمدان شده و این موضوع عوارض بسیاری برای فرد دارد.

سرطان و مرگ در کمین فروشندگان تخمک

وی افزود: آب آ‌وردن شکم و ریه، پیچ خوردگی و پارگی تخمدان از خطرات مصرف دارو برای فرد فروشنده تخمک است، همچنین به دلیل این داروها و عوارض هورمونی خلق و خوی فرد تغییر کرده و انواع بیماری‌ها همچون کیست سینه و سرطان در کمین فرد قرار دارد به ویژه در افرادی که از لحاظ ژنتیکی در معرض ابتلا به سرطان هستند.

فوق تخصص نازایی با اشاره به اینکه احتمال سرطان تخمدان به دلیل تکرار انجام برداشت تخمک در فرد وجود دارد،‌ افزود: عمل برداشتن تخمک در واقع از طریق بی‌هوشی و با سوزن‌های خاصی حین سونوگرافی انجام می‌شود و خطرات زیادی برای فرد دارد چرا که این سوزن ممکن است به عروق لگنی برخورد کرده و درنهایت خونریزی لگن را به همراه داشته باشد.

طاهری با تاکید بر اینکه انجام این عمل در مطب غیرقانونی و جرم است، گفت: برداشت تخمک حتما باید در مراکز خاص و طی ضوابط خاص همچنین تحت نظر متخصص نازایی انجام گیرد چرا که عمل ساده‌ای نیست و می‌تواند عوارض بسیار زیادی همچون مرگ برای فرد به همراه داشته باشد.

وی در پایان گفت: عمل برداشتن تخمک و یا اهدای آن در حال حاضر در مراکز خاصی همچون موسسه رویان و مرکز ابن‌سینا انجام می‌گیرد و افراد به هیچ عنوان نباید اغفال تبلیغات فروش تخمک قرار گیرند.

آنچه قانون و مراجع می‌گوید

بر اساس «قانون نحوه اهدای جنین به زوجین نابارور» و آیین نامه اجرایی آن، هرگاه ناباروری زوجین قانونی و شرعی (هریک به تنهایی یا هردو) پس از اقدامات پزشکی اثبات شود، مراکز تخصصی درمان ناباروری ذی صلاح مجاز خواهند بود که با رعایت ضوابط شرعی و شرایط مندرج در قانون نسبت به انتقال جنین های حاصل از تلقیح خارج از رحم زوج های قانونی و شرعی و پس از موافقت کتبی زوجین صاحب جنین به رحم زن زوج نابارور اقدام کنند.

بر اساس فتاوی مراجع عظام، در مواردی که فقط عامل زنانه علت ناباروری باشد، درصورت تمایل زوجین نابارور، تخمک اهدایی مورد استفاده قرار می گیرد. ناباروری زوجین پس از بررسی و تشخیص گروه تخصصی اثبات می شود و تنها در صورت تشخیص عدم وجود تخمک یا تخمک مناسب و جنین یا جنین مناسب، برای استفاده از درمان های جایگزین (اهدا) اقدام می شود. هدف از این اقدامات، اطمینان از عدم امکان درمان فرد از طریق درمان های معمول غیر از اهدا و اجتناب از مشکلات حقوقی و قانونی بعدی است.

شرط وزارت بهداشت برای اهدای تخمک

در همین ارتباط سعید کاظمینی، رئیس اداره پیوند وزارت بهداشت، در ارتباط فروش تخمک اظهارداشت: برای اهدای جنین، قانون و دستورالعمل خاص داریم که اهدای تخمک نیز در حول همین قانون بوده و اگر خارج از این دستورالعمل تخمک اهدا یا به فروش برسد، عمل غیرقانونی بوده و اقدامات لازم با افراد مربوطه انجام می‌شود.

وی افزود: وزارت بهداشت در موضوع اهدای تخمک نظارت داشته و بیمارستان‌هایی که اقدام به چنین عملی کنند، با برخورد وزارت بهداشت مواجه خواهند شد؛ البته باید توجه داشت که در حال حاضر اهدای تخمک فقط در مراکز درمان ناباروری که دارای مجوز این عمل باشند انجام می‌شود و در غیر این، اقدام کاملا غیرقانونی است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس