کد خبر 708842
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱
بازار غزه

بازار الزاویه تنها بازاری در نوار غزه بوده است که از هر سو به این بازار می‌آمدند، در این بازار راسته آهنگری، نجاری، عطاری، روغن، شیرینی و پارچه وجود دارد، تمام این اقلام در این بازار وجود داشت.

 به گزارش مشرق، بازار «الزاویه» به محض این‌که بین راسته‌هایش قدم بزنی، بوی خوش گذشته از آن به مشامت می‌رسد و سبک معماری و مهندسی را که متناسب با فضاها و شرایط آب و هوایی است، می‌بینی، به طوری که از قدیم‌الایام از هجده حجره(دکان) و در راسته دیگر، شانزده حجره قرار داشته که همگی زیر یک سقف با حالت ضربدری  قرار دارد.

یکی از حجره‌داران در این بازار می‌گوید : بازار الزاویه تنها بازاری در نوار غزه بوده است که از تمام  طرف‌ها به این بازار می‌آمدند، در این بازار، راسته آهنگری، نجاری، عطاری، روغن، شیرینی و پارچه وجود دارد، تمام این اقلام در این بازار وجود داشت، زیرا تنها بازار در نوار غزه بود، این بازار دورش دیوار چیدند و شما اکنون سقف آن را می‌بینید که قبلا با چوپ پوشیده شده بود، اما اکنون پس از توسعه ساختمان‌ها، بازار را بر اساس سبک جدید معماری ساخته‌اند.

بازار الزاویه در صدر بازارها قرار دارد و تمام طبقات جامعه فلسطین را دور هم جمع کرده است به طوری که بازار در ابتدا مکانی برای عطاری و پوست بود تا  اینکه به تدریج توسعه یافت و تمام نیازهای زندگی از عطاری و فروش سبزی، میوه، مرغ و ماهی را در بر گرفت.

شهروندی که برای خرید به بازار الزاویه آمده است، هم می‌گوید:  بازار الزاویه بازار مرکزی و بازار قدیمی است یعنی این بازار پیش از سال ۱۹۴۸ وجود داشته است، این بازار بازار اساسی است، همه چیز در آن وجود دارد، خدا را شکر، همه تجارت‌ها در آن وجود دارد، این بازار اساسا در این مکان ایجاد شده یک بازار قدیمی است نه تنها از سال ۱۹۴۸ و حتی پیش از سال ۱۹۴۸، نام این بازار، خیابان بازار غلات بود.

شاید مهمترین ویژگی بازار الزاویه قرار داشتن آن در نزدیکی بزرگترین مسجد در شهرک‌های قدیمی در شرق یعنی مسجد بزرگ العمری است که یک در از آن به وسط بازار الزاویه باز می‌شود و ماهیت عمرانی و تجاری دارد.

یک شهروند فلسطینی در این زمینه می‌گوید : همچنین در سمت شرقی بازار، مسجد بزرگ العمری قرار دارد که بزرگترین و قدیمی‌ترین مسجد در سرزمین فلسطین پس از مسجد مبارک الاقصی به شمار می‌رود، این مسجد همچنان وجود دارد و در نزدیکی بازار الزاویه و بازار القیصریه وجود دارد، القیصریه نیز یک بازار از دوره ممالیک است که به ارث رسیده و پس از آن به آل حلبی رسیده  است، در منطقه جنوبی مسجد مغازه روغن‌فروشی به جای عمارت ابورحمه وجود دارد که در مرکز شهر غزه قرار دارد.

با وجود تعدد بازارها، اما بازار الزاویه که در منطقه میانی شهر قرار دارد، همواره مملو از مشتریانی است که از مناطق مختلف نوار غزه به سمت آن سرازیر می‌شوند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علي110 IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
    2 1
    اسرائيل از اين آرامش تا نهايتش ميسوزد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس