کوثری

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به مذاکرات برجام گفت: تیم مذاکره کننده نمایندگان را نامحرم می‌دانست اما همه چیز را به ۱+۵ می‌گفت.

به گزارش مشرق، اسماعیل کوثری امروز به مناسبت روز فناوری هسته‌ای در جمع دانشجویان دانشگاه پیام نور زنجان اظهار داشت: در بحث هسته‌ای خود اروپا و آمریکا قبل از انقلاب موافق بودند تا ما چیزی حدود 20 هزار مگاوات برق از طریق هسته‌ای داشته باشیم و نخستین قرارداد نیز با آلمان و بعدها با آمریکا و فرانسه بسته شد.


وی با اشاره به نیروگاه بوشهر و بداخلاقی آلمان در عمل نکردن به قرارداد خود با ایران افزود: آلمانها دو نیروگاه هسته‌ای را نیمه کاره رها کرده و رفتند و این دو نیروگاه در زمان هشت سال دفاع مقدس مورد اصابت موشکها و بمب‌های هواپیماهای جنگی عراق قرار گرفت و هر دو آسیب‌های جدی دیدند به طوری که یکی تقریبا قابل استفاده نبود.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به مذاکرات انجام شده با آلمانها بعد از انقلاب برای اتمام قرارداد عنوان کرد: آلمانها برای اتمام کار و گرفتن پولشان نیامدند تا اینکه ما با روس‌ها وارد مذاکره شدیم و آنها آمدند و سه سال پیش یکی از نیروگاه‌ها را تکمیل کردند که در اصل 1000 مگاوات برق از این طریق به شبکه سراسری برق ما اضافه شد.

وی بیان کرد: دومین نیروگاه که آسیب شدید دیده بود برای تکمیل با مخالفت روسها مواجه شد چرا که تقریبا کل سیستم باید از آلمانی به روسی تغییر می‌کرد.

کوثری به بدعهدی فرانسوی‌ها نیز اشاره کرد و گفت: نیروگاه فرانسوی‌ها که 10 درصد پیشرفت داشت نیمه کاره رها شد و آمریکا نیز در سازمان انرژی اتمی فعلی دارو تولید می‌کرد بعد از انقلاب ما در سال 73 به آژانش سازمان ملل نامه رسمی نوشتیم و آژانس نیز به آژانتین نامه نوشت و آنها سوخت ما را تامین کردند چرا که هم آمریکا و هم آژانس به ما تعهد داده بودند که سوخت کوی دانشگاه(سازمان انرژی اتمی) را تامین کنند.

وی ادامه داد: در سال 2010 (سال88) که قضیه فتنه هم بود ما نامه رسمی نوشتیم که سوخت این تشکیلات باید عوض شود اما اینها سوخت را ندادند چرا که آنها قصد داشتند به ایران فشار بیشتری وارد کنند تا اینکه از طریق فتنه استفاده خود را ببرند.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با فشار بیشتر ما به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با سه شرط درخواست ما را پذیرفته شد، اظهار داشت: آنها سه منبع آمریکا، فرانسه و روسیه را معرفی کردند و آنها نیز آن چیزی که ما می‌خواستیم به در آن زمان ندادند.

وی با بیان اینکه بدعهدی‌ها و بداخلاقی‌های آمریکا مربوط به سالهای اخیر نیست بلکه در گذشته نیز موارد زیادی وجود دارد، عنوان کرد: آمریکایی‌ها خود را برتر می‌دانند و ما نیز خودبزرگ بینی آمریکایی‌ها را برنمی‌تابیم.

کوثری با اشاره به هدف شوم آمریکایی‌ها در مذاکرات که از خودبزرگ بینی نشات می‌گیرد، افزود: در بحث مبادله سوخت وقتی ما شرط آنها برای تحویل سوخت در استانبول را نپذیرفتیم، تحت فشار بودیم و آنها نیز بداخلاقی کرده و به تعهد خود در تامین سوخت عمل نکردند.

وی بیان کرد: شهید شهریاری که دانشمند برجسته‌ای در این زمینه بود، بعد از بدعهدی آمریکا گفت که ما می‌توانیم اورانیوم 3.5 تا 5 درصد را به 20 درصد تبدیل کنیم.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: باز فرصتی به آمریکایی‌ها داده شد و در مذاکرات به آنها گفته شد که اگر این سوخت را تامین نکنید ما بعد از دو ماه در صورت انجام ندادن تعهدات به دنبال تولید سوخت 20 درصد خواهیم رفت و آنها نیز خیال می‌کردند ما نمی‌توانیم.

وی با بیان اینکه ما هیچ‌گونه پنهان‌کاری انجام ندادیم و همه چیز را به صراحت اعلام کردیم، خاطرنشان کرد: هر کشوری که به غنی‌سازی 20 درصد برسد می‌تواند به 60، 93 و 99 درصد هم برسد و اینجا بود که آمریکا به وحشت افتاد.

کوثری با اشاره به اینکه طبق فتوای مقام معظم رهبری سلاح هسته‌ای مورد قبول ما نیست، ابراز کرد: ما برای تامین سوخت خود و تولید دارو این کار را انجام دادیم و به هیچ وجه برای تولید بمب اتم نبود.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها از ترس پیشرفت شگفت‌انگیز ما از اواخر دولت دهم پیغام مذاکره می‌دادند، گفت: علی‌اکبر صالحی به همراه معاونان خود چند جلسه محرمانه را در عمان انجام دادند اما به نتیجه‌ای نرسیدند تا اینکه دولت یازدهم روی کار آمد.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تبلیغات وسیع دولت یازدهم در رابطه با انجام مذاکره افزود: تیمی از طرف دولت حسن روحانی برای مذاکره انتخاب شد و کمیسیون امنیت ملی نیز دائما از این تیم برای ارائه گزارشات دعوت می‌کرد.

وی بیان کرد: ما از برخی موارد خبردار می‌شدیم اما این تیم خیلی چیزهایی که در مذاکرات اتفاق افتاده بود را به نمایندگان کمیسیون امنیت ملی نمی‌گفتند، یعنی در مذاکرات همه چیز را به اعضای 1+5 می‌گویید اما نمایندگان را نامحرم می‌دانستند.

کوثری با ابراز اینکه چه کسی بهتر از نمایندگان مردم می‌توانست محرم باشد، خاطرنشان کرد: حرف ما این بود که لبخند تیم مذاکره کننده برای اعضای 1+5 بود اما اخم‌ها را برای نمایندگان می‌آوردند.

وی با بیان اینکه دیپلماسی تیم روحانی در مذاکرات هسته تدافعی بود، تصریح کرد: چرا ما نباید دیپلماسی تهاجمی داشته باشیم، این دیپلماسی به معنای دعوا و درگیری نیست بلکه مذاکرات باید به گونه‌ای باشد که فقط آنها از ما سوال نکنند.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ما سوالهایی را طرح و به تیم مذاکره کننده پیشنهاد دادیم، اضافه کرد: یکی از سوالها این بود که چرا رژیم غاصب صهیونیست بین 200 تا 250 کلاهک اتمی دارد، در حالی که ما یک کلاهک هم نداریم اما دائم ما را زیر سوال می‌برید.

وی بیان کرد: سوال دوم این بود که چرا خود آمریکا بین هفت تا 10 هزار کلاهک اتمی دارد و پاسخگو نیست، سوال سوم هم این بود که نخستین جنایت هسته‌ای را آمریکا انجام داده و در ژاپن 200 هزار نفر را کشته است که نسبت به این موضوع نیز باید پاسخگو باشد.

کوثری با بیان اینکه دیپلماسی تدافعی با دیپلماسی تهاجمی متفاوت است، ابراز کرد: ما باید نسبت به جنایت‌هایی که آمریکایی‌ها انجام دادند سوالهایی را از آنها بپرسیم نه اینکه فقط آنها از ما سوال‌ بپرسند.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما مخالف مذاکره نیستیم، اظهار داشت: در کمیسیون امنیت ملی ایرادات را بررسی و به تیم مذاکره کننده منتقل کردیم.

وی با اشاره به اینکه ما نسبت به ایرادات برجام تذکراتی را به تیم مذاکره کننده دادیم، تصریح کرد: می‌توانستیم در برجام نتیجه‌ای به مراتب بهتر از این بگیریم.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس