به گزارش مشرق به نقل از مهر، اقتصاد آزاد در ایران روز به روز گسترش بیشتری پیدا میکند و سرمایهگذاران داخلی و خارجی بسیاری بازار ایران را برای حضور در پروژههای اقتصادی و تصاحب بازار کالاهای مصرفی و لوکس انتخاب میکنند.
بر این اساس، البته اگرچه دولت همواره واردات کالاهای لوکس و غیرضرور به ایران را مورد غضب واقع کرده و قوانین سختگیرانهای را نیز برای آن وضع کرده است؛ اما همین امر سبب شده تا شرکتها و برندهای مطرح دنیا بدون واسطه به بازار ایران وارد شده و زمینه را برای حضور خود به صورت گفتگوهای مستقیم و مذاکرههای بدون واسطه با خریداران کالاهای خود فراهم سازند.
در این میان ظرف سالهای گذشته کالاهای سرمایهای بسیاری به کشور وارد شده و برندهای مطرحی به خصوص در زمینه ساعت در ایران حضور یافتهاند. به نحوی که کشورهای صاحبنام در ساخت ساعت در دنیا، بازار ایران را نیز مناسب برای حضور خود به صورت مستقیم و بدون واسطه دانستهاند و وارد عمل شدهاند.
این درحالی است که این روزها افزایش ساعتهای مچی لوکس اما بدل در ایران باعث شده که جوانان بسیاری به سمت خرید این ساعتها تمایل پیدا کرده و یک ساعت 310 هزار تومانی را با قیمت 40 هزار تومان خریداری کنند که البته اصل نیست؛ اما به لحاظ شکل و شمایل، کاملا مشابه اصل است.
بر این اساس شرکتهای معتبر جهانی برای حفظ اعتبار مارک خود به صورت مستقل وارد بازار ایران میشوند تا شاید از این طریق، با جلوگیری از فروش ساعتهای بدل در ایران و حفظ حقوق مصرفکننده، جایگاه و فروش خود را حفظ کنند. این درحالی است که افزایش فروش ساعتهای مچی بدل آنچنان افزایش یافته است که برخی از کارشناسان تاکید میکنند ادامه این روند، میتواند صدمه جدی به شرکتهای معتبر ساعت در جهان وارد کند.
به تازگی شرکتهای ساعتسازی دنیا به ویژه شرکتهای سوئیسی که بسیار صاحب نام در دنیا به لحاظ تولید ساعت هستند، سعی دارند تا با سرمایه گذاری جدی در ایران از فروش بدل ساعتهای خود جلوگیری کنند و ارزش و اعتبار برند خود را در بازار ایران حفظ نمایند.
در این راستا البته قیمت برخی از ساعتهای به اصطلاح دستساز آنها بسیار نجومی است و تنها طیف بسیار محدودی را در ایران شامل میشود به نحوی که یکی از برندهای معتبر و مطرح سوئیسی به تازگی ساعتی را در ایران معرفی کرده است که قیمت پایه آن 500 میلیون تومان بوده و حتی برخی از انواع آن تا یک میلیارد تومان نیز قیمتگذاری شده است.
البته به گفته مسئولان ژژلوکولتر این ساعتها کاملا دستساز بوده و تنها کلکسیونرهای ساعت را در ایران نشانه گرفته است. به اعتقاد این کمپانی بزرگ، ساعتهای لوکس در ایران مشتریهای خاص خود را دارد و باید محصولات به صورت مستقیم به فروش رسند نه اینکه واسطهای برای فروش این محصولات به افراد خاص وجود داشته باشد.
البته در این ساعتهای یک میلیارد تومانی هنر میناکاری مینیاتوری در دستور کار قرار گرفته است و دارای کالیبرهای پیچیده، صفحههای اضافهی و الماس و میناکاری مینیاتوری است.
موضوع ارایه خدمات پس از فروش به ساعتهای گرانقیمت نیز موضوعی است که کمتر مورد توجه خریداران بدل این ساعتها قرار گرفته است. این درحالی است که این ساعتهای بدلی در بازار ایران تنها ظاهر مشابهی دارند و معمولا بعد از گذشت مدت کوتاهی از رده مصرف خارج میشوند.
به هرحال ظرف سالهای گذشته به دلیل ورود کالاهای لوکس در ایران و تبلیغات کمپانیهای مطرح در این زمینه، علاقه جوانان ایرانی به استفاده از بدل این ساعتها که تنها مارک تقلبی مطرح دنیا را یدک میکشد بسیار بالا رفته؛ ولی به نظر میرسد نباید کیفیت را فدای ظاهر و استفاده از برندهای مطرح البته تقلبی آن کرد.
سوئیسیها اقدام به عرضه ساعتهای 500 میلیون تومانی تا یک میلیارد تومانی در ایران کردهاند و به مذاکره با کلکسیونرهای ایرانی برای خرید این ساعتها پرداختهاند.