کد خبر 706371
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۴
فارسی

200 دپارتمان زبان فارسی جمهوری اسلامی ایران در جهان فعال هستند اما در چند سال اخیر فعالیت برخی از این دپارتمان‌ها با مشکلاتی مواجه شده که مهمترین آن کاهش دانشجو بوده است.

به گزارش مشرق، زبان فارسی تنها یک زبان نیست بلکه یک فرهنگ، یک تمدن و یک بخش اصلی هویت ایرانی است،‌ زبان فارسی اگرچه در گذشته از گستره وسیعی در جهان برخوردار بوده است،‌ اما به واسطه سیاست‌های استعماری حوزه گستره این زبان در طول تاریخ روز به روز کاهش یافته است، با این وجود فارسی هنوز هم زبان فرهنگی جهان به شمار می‌رود و حفظ و گسترش آن از ضرورت قابل توجهی برخوردار است.

امروزه یکی از ابزار قدرت کشورها گسترش زبان است،  ابزاری که انگلیسی‌ها دیروز با جایگزین کردن زبانشان به جای فارسی در هند و  امروز در افغانستان آن را در دست دارند. انگلیسی امروز زبان نخست جهان به شمار می‌رود، چرا که زبان علم،‌ تجارت و سیاست است و پیش بینی می‌شود که به زودی چینی هم مسیر رفته انگلیسی را برود.

اما زبان فارسی با گذشته پرطمطراق خود،‌ امروز در چه وضعیتی به سر می‌برد،؟ واقعیت این است که زبان فارسی گسترش چندانی نیافته است،‌ با وجود اینکه فارسی زبان میلیون‌ها ایرانی، افغانستانی‌، هندی‌، تاجیکی‌ و... است،‌ به دلایل مختلف اقتصادی‌، اجتماعی گسترش چندانی در جهان نیافته است،‌ یکی از مهمترین دلایلی این عدم گسترش نبود سیستم آموزشی مناسب در سال‌های گذشته بوده است.

بنیاد سعدی تنها مرکز فعال و متمرکز گسترش زبان فارسی در سال‌های اخیر و پس از تأسیس کوشیده است تا با تهیه منابع آموزشی،‌ تدوین کتب،‌ تربیت نیروی انسانی و ... در این مسیر قدم بردارد. اما گسترش زبان فارسی هزارتویی است که آموزش تنها یک بعد آن است؛ چرا که در سال‌های اخیر تمایل به یادگیری زبان فارسی در کشورهای مختلف به ویژه آنهایی که دپارتمان زبان فارسی دارند، کاهش یافته است. در حقیقت طبق آمار بنیاد سعدی دانشجویانی که در سال‌های گذشته فارسی را به عنوان دومین زبان خود انتخاب می‌کردند، به دلایل مختلفی در سال‌های اخیر کاهش یافته‌ است، اما چرا؟

محمدرضا وصفی رایز فرهنگی ایران در اتریش معتقد است که نبود نظام و ‌متدهای آموزشی دقیق و روزآمد و منابع آموزشی جذاب و همچنین رویکرد تاریخی و ادبی به زبان فارسی
به‌جای رویکرد کاربردی در عرصه‌های اقتصادی، بازرگانی، علوم ارتباطات، علوم اجتماعی و سیاسی و ... مهمترین دلیل گسترش نیافتن زبان فارسی در جهان است.

این در حالی است که محمدرضا دربندی، معاون امور بین‌الملل بنیاد سعدی نبود شغل را مهمترین عامل می‌داند. وی می‌گوید:‌ بنیاد سعدی اکنون 200 دپارتمان زبان فارسی در جهان دارد. چندی پیش 3 مدیر دپارتمان های زبان فارسی در کشورهای قزاقستان و پاکستان به نماینده ما در کشورهای مذکور مراجعه کرده و خواستار چاره‌ای برای جلوگیری از تعطیلی این مراکز شدند، چرا که تعداد دانشجویان جذب شده در این دپارتمان‌ها از اعضای هیئت علمی آنها کمتر بود،‌ طبیعی است که در چنین وضعیتی دپارتمان به  تعطیلی کشیده می‌شود.

وی تصریح کرد:‌ راه‌حل پیشنهادی ما برای جلوگیری از تعطیلی این بود که 50 درصد هزینه تحصیلی زبان فارسی در یکسال تحصیلی را از این دانشگاه‌ها تحفیف بگیریم،‌ در مقابل 50درصد مابقی هزینه تحصیل را بنیاد سعدی متقبل شود و جمهوری اسلامی ایران به این شیوه برای هر سال تحصیلی، 5 نفر را برای رشته زبان فارسی بورسیه کند.با این شیوه تعداد دانشجویان افزایش یافت و به استانداردی که مدنظر بود،‌ رسیدند.

دربندی با اشاره به چرایی عدم استقبال دانشجویان این کشورها از رشته زبان فارسی می‌گوید:‌ علت اصلی این عدم تمایل، نبود شغل است. هر دانشجویی که بخواهد رشته‌ای را انتخاب کرده و برای تحصیل آن هزینه‌ کند،‌ ابتدا بررسی می کند که آیا امکان شغل برای این رشته وجود دارد یا نه؟در کشورهایی که شرکت‌های ایرانی فعالیت اقتصادی دارند، وضعیت دانشجویان زبان فارسی خوب است. در نتیجه استقبال نیز خوب است،‌ اما در کشورهای دیگر، چنین نیست.

به هر روی گسترش زبان فارسی اهمیت قابل توجهی دارد و لازم است تا علاوه بر تلاش برای حصول استانداردهای لازم آموزشی از جنبه‌های دیگر نیز به موضوع نگاه کرد، برای نمونه رویکرد کاربردی‌، اقتصادی و علمی داشتن به زبان یکی از راه‌هایی است که می‌تواند فارسی را از وضعیت فعلی نجات داد. رهبر انقلاب نیز فرموده‌اند: «بنده سه چهار سال قبل از این، به جوان‌های دانشجو و اهل علم گفتم که شما باید کاری کنید که پنجاه سال بعد، اگر کسی خواست به تازه‌های علمیِ آن روز دست پیدا کند، مجبور بشود بیاید زبان فارسی یاد بگیرد» بیانات در دیدار جمعی از مداحان اهل بیت (ع) 1395/01/11

همچنین فرموده‌اند:‌ «پیشرفت علمی در کشور برای گسترش و نفوذ زبان فارسی استفاده شود. زبان خیلی مهم است برادران و خواهران عزیز! اهمیت زبان ملی یک کشور برای خیلی‌ها هنوز دانسته و شناخته نیست. زبان فارسی باید گسترش پیدا کند. باید نفوذ فرهنگیِ زبان فارسی در سطح جهان روزبه‌روز بیشتر شود. فارسی بنویسید، فارسی واژه‌سازی کنید و اصطلاح ایجاد کنید. کاری کنیم که در آینده، آن کسانی که از پیشرفتهای علمی کشور ما استفاده می‌کنند، ناچار شوند بروند زبان فارسی را یاد بگیرند» بیانات در دیدار با اساتید دانشگاه ـ  1392/05/15

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ناشناس IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
    17 16
    نقشه دشمنان اینست که از درون و با طرح زبان مادری و زبان قومی و بویژه (( آموزش به زبان مادری )) زبان فارسی و تمامیت ارضی و استقلال کا را نابود کرده و جنگ داخلی و منازعات قومی راه بیاندازند.
  • سید IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
    3 2
    در هیچ زبان زنده و معتبری، زبان محاوره ای تبدیل به زبان نوشتاری نشده است الّا در باره زبان فارسی که متأسّفانه دچار این معضل توسط برخی قلم به دستان از شاعر و نویسنده و روزنامه نگار گشته است به طوری که حتی در مدارس هم این بلیّه زبان ما در سالهای اخیر شیوع پیدا کرده است. این بی تعهدی به اصالت و ساختار زبان فارسی مطمئناً تأثیرات نامطلوبی را در آینده این زبان شیرین خواهد گذاشت و در کنار ورود الفاظ و واژگان غربی بزرگترین آفت و خطر برای بقای زبان فارسی خواهند بود.
  • ناشناس IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
    11 6
    مشرق زبان ترکی ومغولی وآغوزی را بچسب... تو همون بهتر که کامنت فحاشی کنندگان به کوروش را چاپ کنی... یا انهایی که نژاد اریایی وفارسها را سگ خطاب میکنند....تو را چه به این کارها؟ما با ترکها وتاتارها داداش و برادر دینی هستیم.... و بگفته اونا فارسی لهجه 33 عربیه وهیچ اصالتی نداره...خخخخخ...اصلا تو مگه روی زبان فارسی تعصب وعرقی هم داری؟؟؟؟؟از این مقالات چاپ میکنی؟
  • مجتبی IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
    1 6
    بنیاد سعدی بعضی جاها از کلمه عربی استفاده میکنه در صورتی که ده ها واژه پارسی داریم که هم قابل درکه هم زیباتره! شاهنامه فردوسی بزارید جلوتون کلمه های پارسی یاد بگیرید. اون زمانی که فردوسی بزرگ در حال نگارش شاهنامه بود این کشورهای تازه به دوران رسیده و پانترکها رو درختا زندگی می کردند و گوشت همدیگرو می خوردند و...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس