کد خبر 705208
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۲
کاظمی قمی

به اعتقاد سفیر سابق ایران در عراق، حضور نظامی آمریکا در منطقه باعث گسترش تروریسم شد. چنین وضعیت هرج‌ومرج در منطقه تا سال ۲۰۰۱ وجود نداشت.

به گزارش مشرق، حسن کاظمی قمی سفیر سابق ایران در عراق در خصوص ادعای وزیر دفاع آمریکا مبنی بر ماندن نیروهای آمریکایی در عراق پس از شکست داعش برای ممانعت از بازگشت مجدد گروه‌های تروریستی، با اشاره به اینکه واشنگتن به دنبال ایجاد یک ارتش تروریستی است، بیان داشت: روند تحولات سیاسی و امنیتی در منطقه از سال 2001 تا به امروز هم‌زمان با اشغالگری نیروهای نظامی آمریکا و متحدان آن به بهانه مبارزه با تروریسم در افغانستان و عراق، این موضوع را به اثبات می‌رساند که اشغالگری مترادف با توسعه تروریسم است.

وی با تأکید بر اینکه به میزان اشغالگری در منطقه، نیروهای تروریسم و گسترش تحرکات تروریستی در منطقه غرب آسیا مشاهده می‌شود، گفت: راهبردها و سیاست‌های آمریکا در منطقه نشان می‌دهد که واشنگتن امروز متهم اصلی شکل دادن به حرکات تروریستی است. امروز با القابی چون داعش و جبهه النصره و در گذشته این گروه‌ها با عناوین دیگر مشاهده می‌شد. هرچند که حکام ارتجاعی منطقه و تروریست‌ها نیز در شکل‌دهی به حرکت‌های تروریستی نقش دارند.

سفیر سابق ایران در عراق با ارائه تعریفی از داعش اشاره داشت: داعش عبارت است از تفکر تکفیر مطیع سرویس‌های جاسوسی مثل CIA با خاستگاه‌های داخلی ازجمله بعثی‌ها و حکام ارتجاعی منطقه. آمریکایی‌ها مدعی هستند ائتلاف جهانی مبارزه با داعش راه انداخته‌اند. بااین‌حال این ادعا دروغ است؛ چراکه مردم عراق، سوریه و کشورهای منطقه آن را قبول نکردند. این ائتلاف به دنبال نابودی داعش نیست، بلکه برای تحکیم بخشیدن بر سلطه و حضور نظامی آن‌ها است.

وی با یادآوری عدم مساعدت واشنگتن از عراق در زمان حمله داعش به این کشور تأکید داشت: مردم عراق فراموش نکرده‌اند که زمانی که داعش به عراق حمله کرد، آمریکایی‌ها برخلاف تعهدات امنیتی خود به دولت عراق حاضر نشدند به دولت این کشور کمک کنند که داعش را مهار کند. بر این اساس داعش تا پایتخت عراق پیشروی کرد. ملت و دولت عراق و نیروهای بسیج مردمی با فتوای مرجعیت و همکاری کشوری چون جمهوری اسلامی ایران توانستند داعش را مهار کنند.

کاظمی قمی با تأکید بر اینکه دست آمریکایی‌ها پشت تمام جریان‌های تروریستی، حکام ارتجاعی منطقه و صهیونیست‌ها مشهود است، گفت: این طرح استعماری امروز به مدد مقاومت دولت‌های سوریه و عراق، جبهه مقاومت و حمایت مردمی موفق نشد. مشاهده می‌شود که امروز بعد از گذشت شش سال از حرکت‌های تروریستی در سوریه، این کشور قوی‌تر از گذشته و راه‌حل این بحران به اعتراف دنیا سیاسی است. امروز موصل نیز که بزرگ‌ترین پایگاه تروریست‌ها بود و به اشغال آن‌ها درآمده بود، به همت دولت و مردم عراق، همکاری جمهوری اسلامی و هدایت مرجعیت در حال آزادسازی است.

وی با توجه به ادعای دروغ واشنگتن تأکید داشت: آمریکایی‌ها در فضای مذکور ادعا کرده‌اند که به دنبال مبارزه با تروریسم هستند. باید به این نکته تأکید کرد که داعش همه تروریسم نیست. همچنین تروریسم امروز صرفاً شامل گروه‌های تروریستی نیست. آنچه آل سعود امروز علیه مردم بی‌دفاع یمن انجام می‌دهد، یک جنایت و تروریسم دولتی است. ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر مبارزه با داعش یا هر جریان تروریستی کذب است. همه ادعاها با این هدف است که هژمونی خود را بر منطقه تحکیم ببخشند.

سفیر سابق ایران در عراق با اشاره به ادعای اخیر وزیر دفاع آمریکا مطرح کرد: ادعایی که وزیر دفاع آمریکا مطرح کرده که ترک منطقه از سوی واشنگتن اشتباه بوده و ناامنی امروز منطقه و گسترش تروریسم به دلیل خارج شدن نیروهای آمریکا از منطقه است، یک ادعای بی‌مورد محسوب می‌شود. اصل وجود اشغال گری و حضور نظامی آمریکا در منطقه باعث گسترش تروریسم شد. چنین وضعیت هرج‌ومرج در منطقه تا سال 2001 وجود نداشت. این بحران ناامنی از زمانی آغاز شد که آمریکایی‌ها به بهانه مبارزه جهانی با تروریسم در منطقه حضور یافتند. دامنه این تروریسم امروز به اروپا و کشورهایی که تحت مدیریت آمریکا از تروریسم حمایت کرده بودند، کشیده می‌شود.

وی در پاسخ به پرسش «اهداف واشنگتن از تداوم حضور در منطقه چیست؟» بیان داشت: آن‌ها به دلیل سیاست‌های اشتباه خود در منطقه، مقاومت ملت‌ها و دولت‌های منطقه، تضاد منافع ملت‌های منطقه با منافع تعریف‌شده آمریکایی‌ها و عدم توجهی آن‌ها به هنجارهای فرهنگی و اجتماعی منطقه با شکست مواجه شده‌اند. واشنگتن با حضور نظامی در منطقه به دنبال اعمال سلطه خود است. آمریکایی‌ها با 160 هزار نیروی نظامی عراق را اشغال کردند؛ اما عراقی‌ها با آن‌ها مخالفت کردند.

کارشناس مسائل غرب آسیا با تأکید بر اینکه آمریکایی‌ها در افغانستان و عراق اجازه ندادند ارتش‌های حرفه‌ای و ملی در برابر تروریسم شکل بگیرد، اشاره داشت: هیچ دولتی نخواهد گذاشت آمریکایی‌ها دوباره بر منطقه چیره شوند. واشنگتن امروز به دنبال ایجاد بی‌ثباتی و هرج‌ومرج و تجزیه منطقه غرب آسیا است. در حقیقت ایجاد خلافت اسلامی در عراق و سوریه و ترسیم جغرافیای آن از شمال آفریقا تا هندوستان همان طرح رژیم اشغالگر قدس یعنی طرح از نیل تا فرات است که به دست مقاومت ملت‌های منطقه شکست خورد. آمریکایی‌ها به بهانه امدادرسانی در سوریه به دنبال ایجاد مناطقی هستند که نام آن را منطقه امن می‌گذارند؛ اما قصد دارند سوریه را تجزیه کنند.

وی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها به دنبال شکل دادن یک ارتش تروریسم هستند، یادآوری کرد: داعش امروز شکست خورده است؛ لذا آمریکایی‌ها بخش‌هایی از داعش را از تیررس مقاومت خارج می‌کنند و به افغانستان، یمن، لیبی و سینا می‌فرستند و بخش­هایی از آن را نیز به مناطق دیگر روانه می­سازند. آن‌ها می‌خواهند مناطقی ایجاد کنند که ارتش تروریسم را در آن بگنجانند و به این طریق سیطره خود را بر این منطقه حاکم کنند؛ اما این طرح نیز همانند سیاست‌های گذشته واشنگتن شکست خواهد خورد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سلام IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۱
    0 0
    آقای قمی آمریکا سال است صورتهای متنوع این نیروی تروریستی را بکار گرفته است - حزب بعث عراق صورت سازمان یافته شرقی و غربی آن بود - ساواک شاه صورت دیگری بود - منافقین ایران - رژیم اشغال قدس نیز ..- طالبان - داعش - وهابی ها - رزیم بحرین - ...چیزی که خیلی جالب است شکست تمام این اجنبی پرستها و بیداری ملتهای منطقه است ارتش تروریستی آمریکا دچار فروپاشی است و بزودی آمریکا نیز از وضع مطرح شده عذرخواهی خواهد کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس