کد خبر 700464
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۷
ییلدریم

نخست وزیر ترکیه معتقد است که برخی کشورهای اروپایی از "قطار دموکراسی" پیاده شده اند.

به گزارش مشرق، ییلدریم، نخست وزیر ترکیه در واکنش به جلوگیری از ورود مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه به هلند اعلام کرد؛ اینکه به وزیر امور خارجه کشوری اجازه ورود نمی دهند و به طور کلی این گونه ممنوعیت ها مربوط به جنگ جهانی دوم است. این نشان می دهد که برخی کشورهای اروپایی هنوز دموکراسی و آزادی هایی را که از آن دم می زنند برای خود هضم نکرده اند.

وی افزود برخی کشورهای غربی و اروپایی تلاش می کنند در مسیر پیشرفت ترکیه مانع تراشی کنند.

نخست وزیر ترکیه در دفاع از همه پرسی تغییر قانون اساسی که در نتیجه آن قرار است نظام پارلمانی این کشور به نظام ریاستی تبدیل شود گفت:‏ قانونی اساسی کنونی ما مربوط به سال 1982 است که کودتاچیان آن را تدوین کرده اند. اما ما اکنون به این نتیجه رسیده ایم که با این قانون اساسی کشور پیشرفت نخواهد کرد و باید به فکر اصلاح آن باشیم.‏
ییلدریم قانون اساسی درهر کشوری را به مثابه قطب نمایی برای حرکت رو به جلو برای آن کشور دانست و درهمین رابطه گفت:‏ قطب نمای ترکیه خراب شده است و باید به فکر قطب نمای دیگری برای پیشرفت کشور باشیم.‏
وی در ادامه به مخالفت هایی که برخی گروهها و احزاب با همه پرسی تغییر قانون اساسی می کنند پرداخت و گفت: احزابی مثل حزب دموکراتیک خلق ها و کوههای ‏قندیل (اشاره به محل ‏فعالیت شبه نظامیان ‏حزب کارگران کردستان (پ ‏‏ک ک) در جنوب شرقی ترکیه در مرز با عراق‏) از این همه پرسی حمایت نمی کنند و تلاش می کنند تا پیروز نشود. اما آنها باید بدانند که نمی توانند باعث دو دستگی در میان ملت ماشوند و کشور بزرگ را ما چند پاره کنند. آنها نمی توانند به برادری ما آسیب وارد کنند.
نخست وزیر ترکیه اضافه کرد: در 16 آوریل امسال که همه پرسی تغییر قانونی اساسی کشور برگزار خواهد شد با رای آری که مردم به آن خواهند داد ما قانون اساسی جدیدی را برای کشور تدوین می کنیم و اینگونه به فعالیت حزب کارگران کردستان، سازمان فتح الله گولن و گروه تروریستی داعش پایان خواهیم داد. دیگر هیچ کس جرات تلاش برای ایجاد دو دستگی و تلاش برای تجزیه کشور را نخواهد داشت.

منبع: العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس