سراب 1

توان تروریست ها در انهدام تانک‌ها و خودروهای زرهی ارتش سوریه از فاصله دور، اعتماد به نفس سربازان سوری را گرفته بود. تا این که محققان سوری یک سیستم حفاظت برای خودروهای زرهی طراحی کردند.

سرویس دفاع و امنیت مشرق - از سال 2012 تا همین چند ماه اخیر، به ویژه در شمال سوریه، نیروهای ارتش سوریه از بابت تسلیحات هدایت شونده ضد تانک که در اختیار شورشیان مسلح است، متحمل تلفات بالایی شدند. توان شورشی ها در حمله و نابودی تانک ها و خودروهای زرهی ارتش سوریه از فاصله دور، اعتماد به نفس سربازان سوری را نابود کرده بود.

به گزارش وبسایت اسراییلی «Defense Updtate»، در ماه‌های اخیر، ارتش سوریه با پشتیبانی حزب الله و ایران و پوشش هوایی روسیه، سَرپل های مهمی را در مناطق قبلا تحت اشغال شورشیان و داعش به دست آورده است. میزان تلفات زرهی ارتش سوریه هم کاهش چشمگیری یافته است و این به خاطر کمبود تسلیحات شورشیان نیست.

سوری ها مدعی هستند که روش های «ضد-عمل» (countermeasures) را به کار گرفته اند که به صورت بومی و توسط «مرکز تحقیقات علمی سوریه» (SSRC) طراحی می شود، و به نحو قابل ملاحظه ای آسیب‌پذیری خودروهای زرهی ارتش را در برابر حملات موشک های هدایت شونده شورشیان کاهش داده است. این مقاله سیر تحول این سیستم های دفاعی را بررسی و تصویری از پیشرفت آن ترسیم می کند.

سامانه سراب 1

فناوری های «ضد-عمل» مادون قرمز، از دو منبع، هم صنایع نظامی غربی و هم شرقی، قابل تهیه است، لیکن سوریه امکان دسترسی به آن ها را ندارد. «شورتا» SHORTA، سیستم دفاعی یکپارچه ای که برای تانک های T-90 روسی طراحی شده، به راحتی قابل تطبیق با تانک های T-72، T-62 و T-55 نیست که در اختیار ارتش سوریه هستند. برای مقابله با تهدیدات موشک های ضدرزره شورشیان، SSRC یک مختل کننده (jammer) مادون قرمز طراحی کرده که خط هدایت چشمی (اپتیکی) مورد استفاده در نسل دوم موشک های ضد تانک موسوم به  SACLOS(سیستم هدایت نیمه-اتوماتیک به خط دید) همچون تاو، کنکورس و مِتیس را مختل می کند.

سامانه سراب 1

این سیستم در واقع یک منبع نوری است که سیگنال ساطع شونده از شعله‌ی دُم موشک را تقلید می‌کند و اطلاعات موقعیتی اشتباه به حس‌گر سیستم هدایت موشک می‌دهد و در نهایت موجب گم کردن هدف توسط موشک می‌گردد. اولین بار ارتش اسراییل در دهه 1990 در لبنان این روش را به کار گرفت. بعدتر، روس ها این روش را به کار بستند و سیستم SHORTA را برای تانک T-90 طراحی کردند. با این حال، با کمبود اطلاعات اختصاصی درباره تهدیدات موشک های هدایت شونده ضدزره، نیاز به آزمایش های بیشتر با موشک های واقعی وجود داشت تا این سیستم آزمایشی را به یک سیستم حفاظتی رزمی ارزشمند تبدیل شود.

سامانه سراب 1

تا انتهای 2015، مرکز تحقیقات عملی سوریه توانست چند موشک تاو را که شورشیان در اختیار داشتند، به دست بیاورد(در واقع، نیروهای اطلاعات ارتش سوریه به راحتی با دادن پول 18 فروند از این موشک ها را از شورشیان خریدند!). این موشک ها به SSRC کمک کردند تا با آزمایش های بیشتر، سیستم طراحی شده را بهینه سازی کنند و در اوایل 2016 یک دسته از این سیستم های عملیاتی را با نام «سراب 1» در عملیات رزمی به کار بگیرند( سراب1 روی تانک های T-62 و کامیون ها پیکاپ حامل تیربار در اطراف لاذقیه مشاهده شده است). سراب 1 از نورهای LED مادون قرمز بسیار قدرتمند و لنزهای با بزرگنمایی بالا استفاده می کند که در مقابله با انواع موشک‌های هدایت شونده بر اساس سیستم SACLOS ( Semi-automatic command to line of sight ) تا 80 درصد کارآیی خود را اثبات کرده اند. کل سیستم شامل ساطع‌گرهای چندگانه است که قوس جلو(180 درجه) را پوشش می دهند. این سیستم که با برق خودرو تغذیه می شود، تا 6 ساعت بی وقفه مداومت عملیاتی دارد.

سراب 2

تا پایان 2016، سیستم بعدی موسوم به «سراب 2» تکمیل و تحویل واحدهای رزمی ارتش سوریه شد. سراب 2 با استفاده از ساطع گرهای چندگانه که حرکت عمودی را هم تقلید می کند، نسبت به سراب 1 پیشرفته تر است. به این سیستم یک غلاف محافظ هم اضافه شده است. به مانند نسل اول، سراب 2 هم تنها قوس جلویی(180 درجه) را پوشش می دهد. کاهش مصرف انرژی و استفاده از باتری های ارتقاء یافته مداومت عملیاتی آن را به 10 ساعت رسانده است. به گفته منابع سوری، سراب 2 به صورت تکمیل شده در نبرد حلب با موفقیت به کار گرفته شد و با کارآمدی بالا از پس موشک های تاو شورشیان برآمد. در واقع، منابع سوری می گویند که در مراحل بعدی نبرد حلب، شورشیان موشک های تاو خود را تنها علیه اهداف پیاده و سایر زیرساخت ها به کار می گرفتند، چرا که اهداف زرهی حفاظت شده با سیستم سراب، در برابر این تهدیدات حفاظت می شد.

سراب 2

در پی موفقیت میدانی سراب 2، SSRC یک نسخه تازه از سیستم را تولید کرده است که از ساطع‌گرهای بیشتری (احتمالا منابع لیزری) بهره می‌برد که می تواند یک سیستم حفاظت فعال یا همان «soft kill» را برای تانک فراهم کند. بر خلاف سراب 1 و سراب 2، نسل سوم پوشش 360 درجه ای دارد.

سامانه سراب 3

در حالی که به واسطه نیاز به تقویت روحیه سربازان سوری، مقبولیت این سیستم روز به روز بیشتر می شود، تحلیل گران نظامی غرب از پیشرفت این سیستم ها در کشورهایی چون سوریه نگران هستند، چرا که چنین سیستم هایی توان کشورهای جهان سوم و گروه های شورشی را در تقابل با موشک های هدایت شونده نسل 2 به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 13
  • مردمی IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    105 4
    ایول سوریه
    • حاج سالار IR ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۳
      18 4
      ایول بچه های سپاه قدس که در همه عرصه ها دست پیش رو دارن
  • یاسین RU ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    74 2
    به امید سراب 4و5و.....
    • م IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
      34 3
      بهتره بگیم به امید خدا.
    • س US ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
      36 56
      سرابی بیش نیست
    • مجید IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۷
      1 1
      در مقابل کونکورس و فاگوت و و و و چه میکنن؟ این فقط در مقابل تاو کارایی داره
  • سجاد IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    61 4
    الحمدالله رب العالمین ... این از فضل خداست.
  • مسعود IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    14 41
    روز به روز دشمن موشک قویتر میسازد و سپر نامرئی مثل ارنا و تروفی فقط کارایی دارد چون هم ارزانتر و هم کارامدتر اند . از ملل رشد یافته باید تقلید کنید که ایا انها هم فقط بدنه و سپر را هر روز کلفتتر میکنند یا پدافند ضد موشک روی تانک و نفربر میگذارند. چون افکارتان حداقل 40 سال عقبتر است و بهتره که جنگ قومیتی بین دشمنان ایجاد کنید که خودشان خودشان را بزنند. مثلا سفیدپوستان چرا سیاه و سرخپوستان را نابود کردند و منابع و طلا و ذخایر انها را خوردند؟ و امثال ان.
    • سجاد IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
      16 3
      حالت خوب نیست
    • unknown IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
      19 3
      بازهم اظهار نظر شاذ !!! استاد اونها بدنه رو کلفت تر نمیکنن بلکه روی جنس سپر ها کار می کنند و با تلفیق طراحی و سامانه های مختل کننده از تانک هاشون محافظت می کنن .... سپر های زره مایع و یا سپرهای اورانیومی که در برابر حرارت استحکامشون افزایش پیدا میکنه
  • روح الله IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    39 4
    دم مقاومت گرم و واقعا فدایی دارن
  • shayan ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    36 2
    در سال 2012 تا 2014 کورنت و تاو و میلان شده بودن کابوس ولی الان وضعیت بسیار تغییر کرده که جای خوشحالی داره نمونه ایی کع روی تانک کرار هست تو مایه های سراب 3 سوریس البته نمیشه کمک ایران و تو این زمینه به سوریه کتمان کرد
  • مهندس IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    29 5
    اصولا کشورهایی که صنعت میکرو الکترونیک بخصوص ممز و فب های نانومتریک نداشته باشن هر چه در آینده جلوتر بریم تسلیحاتشون ناقص تر خواهند بود چون دنیا الآن جنگ سنسورها حسگرها تراشه ها شده و اونی که زودتر ببینه زودتر واکنش نشون بده و زودتر پردازش کنه برنده هست حتی در بخش الگوریتم و نرم افزاری هم دنیا داره به هم نزدیک میشه نه لوله تفنگ و توپ و سر جنگی موشک....
    • امیر IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۳
      15 2
      مشکل اینه که توضیح دادن مفهوم میکرو الکترونیک به یه عده کاری بس دشوار و پیچیدس :)
  • علی IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    5 19
    در میدان نبرد کار میکنه یا واسه خوشگلی روی تانکها میزارندش
  • ......... IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    12 91
    همه شون ساخت روسیه یا چین هست . متخصصان سوری و ایرانی همان فرغون ساختن هم از سرشون زیادی هست.
    • ممم IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
      21 2
      طرز تفکر و ادبت واقعا نوبره حیف ایرانی که به تو بگن
    • سامان IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
      10 2
      عمه داری قوطی حلبی
    • سیروس IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
      22 2
      انگار بدجوری داری میسوزی جیگر... آب رو بریز همونجا که میدونی تا بخار ازت بلند بشه...
  • مسعود US ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    10 7
    مدل ساخت ايران فرق ميكنه به اين قوطي حلبي ها
  • مجید IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    6 2
    الان اون مغز متفکر 2 گرمی میاد میگه آواکس بخرید از اوجب واجبات مهمتره
  • ناشناس IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    3 3
    بریم ازشون بخریم.البته اگه بفروشن
  • ناشناس IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    11 0
    ایران خودرو و سایپا یاد بگیرن
  • آرتش IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    5 4
    کامل میلنگه گزارشتون.آخه تاو رو که ارتش ایران به وفور داره حتی تولید میکنه. اینهمه ما کمک میدیم بشون۱۸تا تاو نداریم یعنی!!!
  • فاضل IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    13 3
    مانباید هرگژ خودمام را دستکم بگیریم وفکرکنیم آنها که این سلاحها را میساز ندآدمهای فوق العاده اند بلگه بااندکی خودباوری جوانان ما بسیار بهتر وباهوشترند .. کمی ایمان بخودمان داشته وفریب سراب اونور آب را نخوریم....اگرنمیخواهیم مثل بعضی ملل تحقیرشویم .من امریکاییها رادر ایران دزیده ام که چطور بیکاره های خودشان را بعنوان مهندسان همه کاره بما تحمیل ونگاه تحقیرآمیزشان چقدرسخت بود..پس اگرشده باسنگ و چماق ازمظلومین سوریه دفاع تا پایشان به مرزهای مانرسد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس