پالمیرا

سربازان سوری با حمایت نیروی هوایی روسیه، پیکارجویان داعش را از شهر باستانی «پالمیرا» بیرون کردند. کارشناسان نظامی می‌گویند که این بار ارتش سوریه سنگرها و مواضعی پیرامون شهر احداث خواهد کرد و سنگرهای توپخانه هم در تپه‌ها و ارتفاعات شهر مستقر خواهد شد.

سرویس جهان مشرق - سربازان سوری با حمایت نیروی هوایی روسیه، پیکارجویان داعش را از شهر باستانی «پالمیرا» بیرون کردند. کارشناسان نظامی می گویند که این بار ارتش سوریه سنگرها و مواضعی پیرامون شهر احداث خواهد کرد و سنگرهای توپخانه هم در تپه ها و ارتفاعات شهر مستقر خواهد شد.

در 2 مارچ، وزیر دفاع روسیه سرگی شویگو به ولادیمیر پوتین اعلام کرد که پالمیرا دوباره در کنترل دولت سوریه قرار گرفته است. ارتش سوریه کنترل کوه «الطار» در حومه شهر را به دست آورده و اکنون روی این کوه توپخانه مستقر کرده است.

سربازان سوری از چند جهت وارد شهر شدند ولی پیشروی ان ها به دلیل مین گذاری های گسترده داعش در شهر، کُند بود. از این رو، پیشاپیش سربازان، تخریب چی ها حرکت می کردند تا برای عبور نیروهای پیاده و زرهی معبر بزنند.

پیکارجویان داعش تلفات سنگینی در جریان عملیات آزادسازی دوباره پالمیرا متحمل شدند و از شرق شهر عقب نشینی کردند.

پالمیرا چه گونه حفظ خواهد شد؟

ویکتور موراخوفسکی، سرهنگ ذخیره ارتش روسیه و سردبیر مجله دفاعی «آرسنال اوتِچِستوا»، می گوید که ارتش سوریه ارتفاعات مشرف به پالمیرا را تصرف کرده است که می تواند در ان ها مواضع توپخانه مستقر کند. این کار به کنترل مناطق اطراف تا شعاع دست کم 5 مایل، کمک خواهد کرد:

" ارتش یک دژ مهم را به دست آورده و یک محدوده ایجاد کرده است که در برابر ضدحمله پیکارجویان مانع ایجاد خواهد کرد و این موجب حفاظت بیشتر از نواحی بازپس گرفته شده می شود و مسیر را برای پیشروی به استان دیرالزور در شرق سوریه هموار خواهد کردف جایی که نیروهای سوری در احاطه پیکارجویان داعش قرار دارند."

بعد از نخستین نبرد پالمیرا در مارچ 2016، نیروهای شبه نظامی محلی مسوولیت دفاع از شهر را به عهده گرفتند و بیشتر نیروهای کارآزموده به حلب منتقل شدند تا به آزادسازی شهر در آن مقطع کمک کنند.

اکنون، ستاد محلی فرماندهی نیروهای روسی به سوری ها برای تامین سربازان کمکی و فناوری های نظامی لازم برای حفظ شهر، کمک خواهد کرد.

ایگور کوروتچنکو، سردبیر مجله روسی «نشنال دیفنس» معتقد است:

" برای حفظ شهر، استعداد نیروی بالا لازم نیست، و روسیه سیستم‌های شناسایی کمکی خود را برای مراقبت و نظارت بر نواحی اطراف شهر به پالمیرا خواهد فرستاد. ما همچنین به تقویت مواضع توپخانه و استحکامات شهر برای جلوگیری از تکرار رویدادهای سال گذشته کمک خواهد کرد، که پیکارجویان توانستند در غفلت محافظان شهر پیشروی و برای بار دوم ان را تصرف کنند."

لئونید ایواشوف، سرتیپ ذخیره ارتش و رییس مرکز بین المللی تحلیل ژئوپلیتیک می گوید:

" پیکارجویان به زوردی حملات تروریستی خود را آغاز خواهند کرد و عاملان انتحاری خود را به مناطق مسکونی شهر خواهند فرستاد که اکنون غیرنظامیان دوباره شروع به بازگشت به آن ها کرده اند." او می افزاید، " لازم است که کنترل سرویس‌های امنیتی تقویت شود و تنها به ایجاد پست های ایست-بازرسی در اطراف شهر بسنده نشود، بلکه امنیت ساکنان داخل شهر هم تقویت شود."

فاز بعدی برای پالمیرا چیست؟

کارشناسان باور دارند که استان ادلب منطقه بعدی عملیاتی برای نیروی هوایی روسیه است که حدود 30.000 پیکارجوی و خانواده‌هایشان بعد از فرار از حلب از طریق کریدورهای بشردوستانه به ان جا گریختند.

ولادیمیر یِوسِیِف Vladimir Yevseyev ، کارشناس نظامی و معاون «موسسه کشورهای مشترک المنافع» معتقد است: " ارتش سوریه با پشتیبانی ما تلاش دارد تا با آزادسازی بخش غربی استان حلب و بخش های شمالی استان‌های هَما و لاذقیه ، تروریست ها را در ادلب محاصره کند."

فعالیت نظامی در این منطقه احتمالا تا تابستان به طول خواهد انجامید و سپس نظامیان روسیه و سوریه توجه خود را بر جبهه شرقی و شهرهای رقّه و دیرالزور متمرکز خواهند کرد. یِوسیف می گوید:

" من امیدوارم که همکاری ما با امریکا در سوریه آغاز شود و ان گاه جنگ بیش از یک سال طول نخواهد کشید."

منبع: rbth.com

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • سید IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۰
    8 3
    پیکارجویان داعش ؟؟؟؟؟؟؟ یعنی چی
    • دانشجوی تاریخ ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
      0 1
      اصطلاح ستیزه جویان یا تروریست ها بهتر می توانست ماهیت داعش را بیان کند.
  • احد شاهدی IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۰
    9 2
    لااقل یه اشاره ای به تروریست بودن داعش جلوی پیکارجویان می کردید
  • محمد IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۰
    7 1
    این فقط ترجمه شده .پیکارجو لفظی ست که خبرگزاری های غیر ایرانی میگن.اتفاقا منم حساس شدم و برگشتم اول خط ببینم نقل کجاست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس