کد خبر 699079
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۷
سازمان سیا نمایه

تارنمای اینترنتی «ویکی لیکس» دست به بزرگترین افشاگری تاریخ آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) زده و هزاران سند محرمانه این سازمان را منتشر کرده است.

به گزارش مشرق، گاردین نوشت: مهم ترین اسناد منتشر شده جزئیات ابزارهای سیا برای هک تلفن های همراه، نرم افزار های ارتباطی و وسیله های الکترونیکی را فاش کرده است.


برای نمونه بخشی از این اسناد از همکاری این نهاد با مقام های اطلاعاتی انگلیس با هدف یافتن راهی برای نفوذ به تلویزیون های هوشمند و استفاده از آنها به عنوان ابزارهای جاسوسی خبر می دهد.


افشاگری ویکی لیکس بار دیگر ناتوانی نهاد های جاسوسی و امنیتی آمریکا در نگه داری از اسناد محرمانه را نشان می دهد. درز اطلاعات محرمانه نهاد های آمریکایی در سال های گذشته از جمله افشای اسناد آژانس امنیت ملی آمریکا و اسناد فعالیت های نظامی در عراق و افغانستان گاه و بیگاه جنجال آفریده است.


اسناد جدید مدعی نفوذ کارمندان سیا به کامپیوترها و تلفن های برخی افراد است.


«دویچه وله» آلمان در این خصوص می نویسد: با استناد به ادعای ویکی لیکس، چنانچه سیا موفق به هک یک تلفن همراه شده باشد، توانسته است که از متدهای رمزنگاری پیام رسان های محبوب اینترنتی همچون واتس آپ و تلگرام هم عبور کند.


یکی از جنجالی ترین گروه اسناد منتشر شده نشان می دهد که کنسولگری آمریکا در فرانکفورت آلمان شامل مرکزی برای نگه داری «اطلاعات حساس طبقه بندی شده» بوده و به عنوان پایگاهی برای توسعه بدافزارها و ابزارهای جاسوسی به کار گرفته شده است.


این بخش همچنین نقطه آغازی برای بسیاری از عملیات های سایبری نهاد های امنیتی آمریکا علیه اهدافی در چین، اروپا و خاورمیانه بوده است.
با استناد به اسناد ویکی لیکس، متخصصان آمریکایی که در این پایگاه به کار گرفته شده بودند، همه با گذرنامه دیپلماتیک و هویت های جعلی وارد آلمان شده بودند.


بخشی دیگر از اسناد افشا شده درباره برنامه ای موسوم به «فرشته گریان/ Weeping Angel» است که برای هک تلویزیون های F۸۰۰۰ سامسونگ به کار می رود و در شرایطی که به نظر می رسد تلویزیون خاموش است، از آن برای مقاصد جاسوسی استفاده می کند.


گرچه ویکی لیکس توانی بالا در افشای اطلاعات محرمانه نهاد های امنیتی دارد، یک سخنگوی سیا در گفت و گو با رسانه ها از تایید یا تکذیب اطلاعات منتشر شده خودداری کرد.


رسانه های آمریکایی اما اسناد لو رفته را موثق می دانند و از آغاز تحقیقات داخلی برای یافتن افشاگران احتمالی خبر می دهند.
انتشار اسناد محرمانه سیا در شرایط حساسی رخ داده که نهاد های امنیتی آمریکا در جدال با رئیس جمهوری جدید در پرونده دخالت های ادعایی روسیه در انتخابات آمریکا هستند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس