مدافعان حرم

شورای عالی امنیت ملی با پیشنهاد آیت ا... علم الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی مبنی بر اعطای تابعیت به شهدای اتباع خارجی مدافع حرم موافقت و مصوب کرد در استان ها کارگروهی برای احراز هویت و اعطای تابعیت به این افراد تشکیل شود.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی از تعلل اداره کل ثبت احوال خراسان رضوی در اجرای مصوبه شورای عالی امنیت ملی مبنی بر اعطای تابعیت به خانواده شهدای غیرایرانی مدافع حرم انتقاد کرد.
«عابدین عابدی مقدم» در پاسخ به سوالی درباره اعطای تابعیت ایرانی به اتباع خارجی مدافع حرم تصریح کرد: شورای عالی امنیت ملی با پیشنهاد آیت ا... علم الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی مبنی بر اعطای تابعیت به شهدای اتباع خارجی مدافع حرم موافقت و مصوب کرد در استان ها کارگروهی برای احراز هویت و اعطای تابعیت به این افراد تشکیل شود. در همین زمینه ما فهرست خانواده درجه یک شهدای غیرایرانی مدافع حرم را به اداره کل اتباع معرفی کردیم، آن ها نیز با پافشاری ما این فهرست را در اختیار اداره کل ثبت احوال قرار دادند اما متاسفانه این کار تاکنون از ناحیه ثبت احوال انجام نشده است. عابدی مقدم با بیان این که در  قانون اساسی ما دو تابعیتی نفی شده است، افزو: با وجود این، مصوبه شورای عالی امنیت ملی این مشکل را رفع کرده است و بنابراین امیدواریم با پیگیری ها هرچه زودتر این مشکل حل شود و بتوانیم در خدمت خانواده هایی باشیم که عزیزان آن ها در دفاع از حریم اهل بیت(ع) جنگیدند و به نظام جمهوری اسلامی تعلق دارند.
 
ثبت احوال: وزارت خارجه باید سند تابعیت صادر کند
در همین باره معاون امور اسناد هویتی اداره کل ثبت احوال استان در گفت و گو با خبرنگار ما در پاسخ به این مطالبه مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گفت: ما در جلسات و مکاتبات با بنیاد شهید و اداره اتباع و مهاجران خارجی این موضوع را مطرح کرده ایم که اعطای تابعیت با اداره کل ثبت احوال نیست بلکه ما آخرین واحد اجرایی هستیم. «جواد طاهری» افزود: اداره اتباع باید فهرست این افراد را به وزارت خارجه تهران بفرستد و وزارت خارجه پس از این که سند تابعیت را صادر کرد اسامی را به اداره کل ثبت احوال استان ها می فرستد و پس از آن ما روند اجرایی را ادامه می دهیم. وی تصریح کرد: تا سند تابعیت توسط وزارت امور خارجه صادر نشود ما نمی توانیم هیچ اقدامی کنیم.
 
همه اقدامات در تهران انجام می شود؛ استان هم اکنون نقشی ندارد
معاون کنسولی نمایندگی وزارت خارجه در شمال شرق کشور در گفت و گو با خراسان رضوی در این باره گفت: موضوع اعطای تابعیت به خانواده شهدای مدافع حرم در سطح ملی پیگیری می شود. «نجفی» افزود: سپاه قدس اسامی شهدای غیرایرانی مدافع حرم را به بنیاد شهید و امور ایثارگران ارائه می کند و  بنیاد شهید این فهرست را در اختیار اداره اتباع  و مهاجران خارجی استانداری قرار می دهد. پس از آن اداره کل اتباع باید اسامی را به وزارت کشور ارسال کند و پس از آن برای انجام استعلامات به وزارت خارجه ارجاع شود. نجفی تصریح کرد: پس از طی شدن این مراحل، اسامی افراد تایید شده به سازمان ثبت احوال کشور معرفی می شود تا مراحل اداری آن طی شود. وی افزود: همه امور اعطای تابعیت در تهران انجام می شود و اداره کل ثبت احوال استان و مشهد وظیفه ای در این خصوص ندارد مگر این که سازمان بالادستی آن، انجام امور مربوط به اعطای تابعیت را به زیرمجموعه خود در استان ها محول کند.
 
اداره کل اتباع: پرونده ها به وزارت کشور ارسال شده است
معاون اداره کل اتباع استانداری نیز در گفت و گو با خبرنگار ما در این باره اظهار کرد: بر اساس روال قانونی فهرست شهدای غیر ایرانی هشت سال دفاع مقدس، مدافعان حرم و جانبازان بالای 25 درصد توسط بنیاد شهید به اداره اتباع ارسال می شود و پس از تشکیل پرونده، آن را به وزارت کشور ارسال می کنیم و سپس اسامی به وزارت خارجه اعلام و معرفی می شود تا سند تابعیت این افراد صادر شود و بر اساس آن از ثبت احوال شناسنامه بگیرند. «احمدی» افزود: اعطای تابعیت به صورت مستقیم از طریق ثبت احوال استان امکان ندارد و وزارت خارجه بر اساس توافقات به عمل آمده و مصوباتی که در اختیار دارد سند تابعیت صادر می کند و پس از آن ثبت احوال وارد کار می شود. وی در پاسخ به این سوال که «آیا اداره اتباع اسامی شهدای مدافع حرم را برای اعطای تابعیت به ثبت احوال ارائه داده است؟»، گفت: چون اصرار و تاکید شد که ثبت احوال به افراد معرفی شده سریع تر سند تابعیت بدهد، برای تسریع در روند کار از ثبت احوال پیگیری کردیم که اگر امکان دارد این کار سریع تر انجام شود که ثبت احوال هم پاسخ داد که این فرایند باید طبق روال قانونی انجام گیرد. معاون اداره کل اتباع استانداری در پاسخ به این سوال که ارجاع اسامی به وزارت کشور چه مدت زمان می برد؟ گفت: ارسال پرونده ها از اداره اتباع به وزارت خارجه وقت چندانی نمی گیرد و پرونده هایی را که مقررات مشمول حالشان شده است به وزارت کشور ارسال کرده ایم.
 
شورای امنیت ملی خبر را تایید نکرد
در همین حال عصر دیروز و پس از انتشار برخی خبرها در رسانه ها، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به این اخبار واکنش نشان داد و اظهارات مربوط به موافقت این شورا با اعطای تابعیت ایرانی به خانواده‌های درجه یک اتباع خارجی مدافع حرم را «غیر دقیق خواند» و آن را تایید نکرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در اطلاعیه ای اعلام کرد: پیرو درج برخی خبرها در رسانه های عمومی مستند به مصاحبه یکی از مسئولان بنیاد شهید و امور ایثارگران در خصوص «موافقت شورای عالی امنیت ملی با اعطای تابعیت ایرانی به خانواده‌های درجه یک اتباع خارجی مدافع حرم»، به اطلاع می رساند، این اظهارات غیردقیق بوده و تایید نمی شود. این دبیرخانه خاطرنشان کرد: مرجع انتشار هر گونه خبری در خصوص مصوبات و جلسات شورای عالی امنیت ملی صرفا دبیرخانه این شورا است.
* خراسان
منبع: روزنامه خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس