براساس این گزارش، این پروژه حدود 6 هزار کیلومتر خط راهآهن است که میتواند به صورت قابل توجهی هزینههای جاری تعرفههای بالا و دیگر هزینهها را در تجارت بین دو کشور کاهش دهد.
برای شروع کار، راهآهن هند برنامه ملاقاتی را با رئیس خط آهن آسیای جنوب در 15 و 16 مارس ترتیب خواهد داد.
کمیته اجتماعی و اقتصادی ملل متحد در آسیا و اقیانوسیه (ESCAP) سالهاست برنامه ارتقای این پروژه را با برگزاری کنفرانسهای مختلفی دنبال میکند و مطالعات امکانسنجی را برای شبکه راهآهن بین کشورها انجام میدهد.
یک مقام ارشد در وزارت راهآهن هند اعلام کرد:کمیته اجتماعی و اقتصادی ملل متحد در آسیا و اقیانوسیه (ESCAP) مسیرهای داکا، کلکته، دهلی، آمریساف، لاهور، اسلامآباد، زاهدان، تهران، استانبول را مورد بررسی قرار میدهد.
به گفته وی، این مسیر دارای مزیتهای استراتژیک برای وصل کردن پایتخت این کشورها خواهد داشت.
ظاهراً این پروژه بخشی از کریدور بینالمللی حمل و نقل شمال- جنوب است که بین هند، ایران و روسیه در سال 2000 شکل گرفته است تا اینکه خاورمیانه را به قفقاز و آسیای میانه و اروپا متصل کند.