کد خبر 696393
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۲

سناتور ایالت ورمونت و نامزد انتخابات پیشین ریاست جمهوری آمریکا با حضور در کنفرانس لابی صهیونیستی «جی استریت»، از لزوم پایان «اشغالگری اسرائیل» سخن گفت و از برجام حمایت کرد.

  به گزارش مشرق، «برنی سندرز» که از رقبای سرسخت هیلاری کلینتون در انتخابات درون حزبی دموکراتها در انتخابات 2016 ریاست جمهوری بود، درباره لزوم تلاش دولت دونالد ترامپ برای تحقق راهکار دو دولتی بین رژیم صهیونیستی و فلسطینیان صحبت کرد.

سناتور آمریکایی در بخشی از این سخنرانی گفت: «ما باید به اشغالگری 50 ساله اسرائیل پایان دهیم. هیچ سوال و تردیدی نیست که ما باید دوست خیلی قدرتمند و شریک اسرائیل باشیم و ما دوست و شریک خواهیم بود».

به گزارش هاآرتص، سندرز افزود: «اما ما باید این را هم به رسمیت بشناسیم که اشغالگری اسرائیل در تضاد با ارزشهای آمریکایی و به نظرم ارزشهای اسرائیلی است».

او ضمن انتقاد از تداوم سیاست شهرک سازی در اراضی فلسطینی، چنین اقداماتی را تضعیف کننده تلاشهای برای به نتیجه رسیدن مذاکرات سازش خواند.

سندرز از اقدام دولت اوباما در آخرین روزهای حضورش در کاخ سفید در رای ممتنع به قطعنامه شورای امنیت مبنی بر محکومیت شهرک سازیهای غیرقانونی در اراضی فلسطینی هم حمایت کرد.

او تصریح کرد: «همه ماهایی که از اسرائیل حمایت می‌کنیم باید حقیقت را درباره سیاستهایی که به فرصتهای حل مسالمت آمیز(منازعه با فلسطینیان) آسیب می‌زند، بگوییم».

قانونگذار ایالت ورمونت در سنای آمریکا که از حامیان توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 بوده است، در این سخنرانی حمایتش را تکرار کرد.

وی مدعی شد که «دولت اوباما توانست با حمایت گروه‌هایی چون جی استریت، خطر سلاح هسته‌ای ایران را از لیست تهدیدات جهانی بردارد».

این ادعا در حالی مطرح شده که جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده که برنامه هسته‌ای این کشور صرفا مصارف صلح‌آمیز داشته و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم بر غیرنظامی بودن این برنامه اذعان داشته است.

لابی یهودی «جی استرتیت» از جمله گروه های یهودی در آمریکا بوده که از مواضع دولت باراک اوباما در قبال برجام حمایت کرده بود.

سندرز در ادامه از مواضع ترامپ در خصوص راهکار دو دولتی بین رژیم صهیونیستی و فلسطینیان هم انتقاد کرد. به گفته او رئیس‌جمهور آمریکا باید برای تحقق این راهکار تلاش کند.

وی گفت: «ما میتوانیم با سیاستهای رئیس‌جمهور ترامپ مخالفت کنیم اما ضد آمریکایی نباشیم. ما میتوانیم با سیاستهای نتانیاهو مخالفت کنیم اما ضد اسرائیلی نباشیم. ما میتوانیم با سیاستهای تندروهای اسلامگرا مخالفت کنیم اما ضد اسلامی و ضد مسلمانان نباشیم. صلح به معنای امنیت برای تک تک اسرائیلیها است اما به معنای امنیت برای تک تک فلسطینیان هم باید باشد».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس