کد خبر 695456
تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۸

پایگاه فرامنطقه ای «رای الیوم» در مطلبی به بررسی علل سفر غیرمنتظره وزیر امور خارجه سعودی به عراق پرداخته است.

  به گزارش مشرق، پایگاه فرامنطقه‌ای عرب زبان «رأی الیوم» طی مطلبی به دلایل سفر غیرمنتظره «عادل الجبیر»، وزیر خارجه عربستان سعودی به عراق و دیدار وی با مقامات این کشور پرداخته است.

این پایگاه می نویسد: با توجه به اینکه عراق کوتاه ترین و وسیع ترین کانال برای رسیدن به تهران است این مسئله می تواند تفسیری برای سفر غیرمنتظره عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان به عراق و دیدار وی با ابراهیم الجعفری همتای عراقی خود، حیدر العبادی نخست وزیر و فواد معصوم رئیس جمهور عراق باشد که طی آنها بر تمایل کشورش برای گشودن صفحه جدیدی در روابط دو کشور و حمایت از طرح های بازسازی مناطق آزادشده از اشغال داعش در موصل و ... تاکید کرد.

رای الیوم می افزاید: با توجه به روابط متشنج و بلکه تقریبا قطع شده بین دو کشور که اوج آن توئیت های تحریک آمیز و فرقه گرایانه «ثامر السبهان» نخستین سفیر عربستان در بغداد پس از سال ها قطع رابطه بود و عربستان مجبور شد پس از اعلام وی به عنوان عنصری نامطلوب از سوی وزارت خارجه عراق و حفظ جانش پس از دریافت تهدیدات او را تغییر دهد، این سفر غیرمنتظره بود.

این پایگاه عرب زبان در ادامه چندین علت را به عنوان دلایل این تغییر موضع قابل بحث عربستان در قبال عراق مطرح می نماید:

اول: اتحاد و یکپارچگی مقامات عراقی در جنگ علیه تروریسم و بازپس گیری بسیاری از شهرها و مناطق عراق از اشغال داعش و پیشرفت چشمگیر در عملیات آزادسازی شهر موصل.

دوم: اینکه جنگنده های عراقی با حمایت ایران، سوریه و آمریکا دامنه عملیاتی خود را گسترش داده و مواضع داعش در شهر مرزی «بوکمال» سوریه را بمباران کردند که این به معنای موافقت قدرت های منطقه ای و بین المللی با نقش آفرینی دولت عراق در سوریه است و چه بسا ارتش عراق پس از موصل وارد عملیات آزادسازی الرقه شود.

سوم: اینکه عناصر وابسته به داعش به مرکز طریبیل واقع در مرزهای عراق و اردن حمله کرده و بسیاری از نظامیان را کشتند و این مرکز نزدیک به مرزهای عربستان است. ضمن اینکه گزارش هایی مبنی بر فعالیت عناصر داعش در منطقه الانبار در مجاورت مناطق شمالی عربستان وجود دارد.

چهارم: مقامات عربستان پی برده اند که سیاست «انزوا» و وارد شدن به کشمکش های طائفه ای با کشورهای همسایه بسیار خطرناک است و باید از خود انعطاف و نرمش نشان دهند. چرا که روابط عربستان با سوریه سرد است، با یمن مشغول جنگ شده، روابطش با ایران متشنج است و با عراق نیز تقریبا قطع شده است.

پنجم: اینکه عربستان دریافته است عراق و ایران در آینده ای نزدیک نقش منطقه ای قدرتمندی را به ویژه در خصوص حل و فصل بحران سوریه ایفا خواهند کرد و عربستان به خوبی می داند گفتگو با ایران تنها نردبان برون رفت از باتلاق یمن است و عراق می تواند بهترین میانجی در این زمینه باشد.

رای الیوم در ادامه می نویسد: خلاصه اینکه سفر غیرمنتظره الجبیر به بغداد می تواند نتیجه بازنگری عربستان در سیاست هایش و تلاشی از سوی این کشور برای شکستن انزوای منطقه ای خود باشد و چه بسا اعترافی به شکست سیاست های تنش زای این کشور بر اساس طائفه گرایی است که طی سال های گذشته از سوی عربستان در پیش گرفته شده است. در همین راستا سفر الجبیر به بغداد نخستین سفر مقامات ارشد عربستان از سال ۲۰۰۳ بشمار می رود.

این پایگاه عرب زبان در پایان می افزاید: این سفر نشان می دهد که صدای عقل گرایی در هرم حاکمیتی در ریاض گوش شنوایی برای دیدگاه های خود پیدا کرده است. دیدگاه هایی که به سمت انعطاف پذیری، دوری از تنش و برخورد، و ضرورت بازگشت به ضوابط و معاییر سیاسی و اخلاقی تمایل دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس