ضیافت منزل سفیر سوئد در تهران باحضور چندتن از مقامات دولت یازدهم و در فضایی خارج از عرف دیپلماتیک برگزار شد.

 سرویس سیاست مشرق - روز شنبه حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران بطور رسمی از ورود استفان لوفون نخست وزیر سوئد که برای افزایش همکاری های منطقه ای و بین المللی به ایران آمده بود استقبال کرد.
 
این سفر، اولین حضور رسمی و دوجانبه یک نخست وزیر سوئد در ایران است که نصیب لوفون شده است که طی مدتی که از حضور وی در ایران گذشته حواشی خاصی را نیز به همراه داشته که مورد انتقاد بسیاری از مردم و کارشناسان قرار گرفته است.
 
در این زمینه می‌توان مهم ترین انتقاد را متوجه برگزاری مراسم مهمانی در منزل سفیر سوئد در ایران اشاره کرد که با حضور خارج از عرف تعدادی از وزرا و مقامات دولتی ایران همراه بود.
 
آقای غلامی///////////////// 
 باتوجه به اینکه هنوز جزئیات زیادی از این مراسم اعلام نشده است اما آنچه از تصاویر منتشر شده از این مراسم به نظر می‌رسد باید در این ضیافت منزل سفیر سوئد، قراردادهای مهمی میان دولت روحانی و کشور سوئد به امضا رسیده باشد که برای رسمیت آن دو تن از وزرای مهم اقتصادی دولت نظیر محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و همچنین حمید چیت چیان وزیر انرژی ایران به همراه مجید تخت روانچی معاون وزیر خارجه شخصا حضور یافته باشند.
 
آقای غلامی///////////////// 
 
 همکاری با سوئد در زمینه زنان
 
از سوی دیگر براساس اخبار اندکی که توسط دولت نسبت به قراردادهای منعقد شده در سفر اخیر لوفون منتشر شده، بخشی از این تفاهم نامه های همکاری میان ایران و سوئد به همکاری در زمینه زنان و خانواده مربوط می‌شود که سوالاتی را در ذهن کارشناسان ایجاد کرده است.
 
 بانگاهی به آمارهای منتشره درباره وضعیت زنان و خانواده در سوئد می‌توان به عمق انحطاط این جامعه در زمینه زندگی مردم اشاره کرد که علی‌رغم حضور تعداد زیاد بانوان در سفر لوفون به ایران که قرار بود نشان از برابری زن و مرد داشته باشد اما با واقعیت آن جامعه تفاوت بسیار دارد.
 
برای نمونه می‌توان به میزان ازدواج و طلاق اشاره کرد که نرخ ازدواج در سوئد پایین ترین و متوسط سن ازدواج بالاترین مقدار در جهان صنعتی را دارد. از لحاظ نرخ زندگی مشترک بدون ازدواج رسمی و رابطه زناشویی در صدر همه کشورهای پیشرفته دیگر قرار دارد؛ امروزه حدود 25درصد از همه زوج های سوئدی در واحدهای توافقی زندگی می کنند. افزایش نرخ زندگی مشترک بدون ازدواج رسمی و رابطه زناشویی میان زوج های بچه دار، یکی از بالاترین آمارهای تعداد کودکان نامشروع در دنیای صنعتی را به سوئد اختصاص داده است-بیش از 50درصد بچه ها.
 
این موارد تنها بخشی از واقعیات جامعه سوئدی است که کمتر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است.
 
  شهیندخت مولاوردی معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز در این زمینه با اشاره به تفاهمنامه‌ای که میان ایران و سوئد منعقد شد، اظهار کرد: امیدواریم این تفاهمنامه باعث به اشتراک گذاشتن ایده‌ها و تجربیات در حوزه زنان شود.
 
نخست‌وزیر سوئد نیز در نشست با مولاوردی با اشاره به اینکه حقوق زنان و برابری جنسیتی عامل حائز اهمیتی است گفت: بر اساس تفاهمنامه منعقد شده میان ایران و سوئد تلاش می‌کنیم با ایران در موضوع زنان همکاری‌هایی داشته باشیم و می‌توانیم مذاکرات خوبی را در این زمینه انجام دهیم. 
 
حمایت سوئد از شرکت‌های خاص تجاری ایران
 
 از دیگر تحرکات قابل بررسی که می‌تواند در صورت عدم نظارت دقیق نهادهای امنیتی به معضلی در راستای افشای اطلاعات و همچنین نیازسنجی و خواست سازی برای مردم ایران تبدیل شود، حضور و سهامداری کشور سوئد در کسب و کارهای اجتماعی و بالاخص فروش های اینترنتی است که بطور مستقیم با زندگی روزمره افراد جامعه ارتباط دارد.
 
در این زمینه و برای نمونه می‌توان به دیدارهای خصوصی پیتر تجلر سفیر سابق سوئد در ایران با مدیران فروشگاه‌های اینترنی ایرانی اشاره کرد که منتج به خرید سهام بخشی از این شرکت‌های ایرانی نیز شده است.
 
شرکت تخفیفان که در سال 90 با هدف ارائه خدمات با قیمت متفاوت از بازار و تخفیف های دوره ای تاسیس شده و اکنون بیش از 2 میلیون کاربر دارد جذابیت زیادی برای سفیر سوئد ایجاد کرد که وی شخصا در محل این شرکت حاضر شد و سخن از همکاری به میان آورد. پیتر تجلر با اشاره به افزایش کسب و کارهای جدید در ایران، این شرکت را نمونه‌ای موفق از ارایه خدمات مطلوب توسط نیروهای جوان عنوان کرد و گفت: شرکت‌هایی مانند تخفیفان تاثیر قابل توجهی در ایجاد تعادل اقتصادی و ارایه خدمات به نهادهای عمومی و مصرف‌کنندگان دارند.
 
 دیجی کالا نیز دیگر شرکت شناخته شده ای است که آقای سفیر طی یکسال گذشته برای همکاری با آن اعلام آمادگی کرده و بخشی از سهام آن را نیز خریداری کرده است.
 
 شركت نوين‌انديشان سرآوا پارس، مالك عمده سهام سايت‌هايي چون ديجي‌كالا، كافه‌بازار و آواتك است. سرمايه‌گذاري توسعه صنعتي ايران با وجود 240 هزار نفر در تركيب سهامداري‌اش بزرگ‌ترين شركت بورس به لحاظ تعداد سهامداران است که در سال جاری بخشی از سهام آن به شرکت سوئدی (پی.پی.آر) واگذار شده است.
 
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران در ابتدای سال جاری در نامه‌ای به سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: این شرکت نسبت به واگذاری ۷.۸۳ درصد سهام شرکت نوین‌اندیشان سرآوا پارس به سرمایه‌گذاران خارجی به ارزش ۶ میلیون و ۳۷۷ هزار و ۹۱۷ یورو اقدام کرده است.
 
اهمیت این شرکت‌های فروخته شده اینجاست که تعداد مخاطبین این فروشگاه‌های اینترنتی تعداد قابل توجهی است. برای نمونه دیجی کالا اولین برند شناخته شده تجارت خرد الکترونیکی در ایران است که بیش از 85 درصد سهم بازار را در کشور به خود اختصاص داده است. هم چنین کافه بازار نیز از استارتاپ های موفق بازار ایران است که در حوزه اپلیکیشن های اندوریدی فعال است ماهانه حدود 5.7 میلیون کاربر فعال در کشور دارد.
 
این حجم از حضور سوئد در مراکز مهم بازار ایران در حالی اتفاق می‌افتد که تاکنون جزئیات بیشتری از قراردادهای امضا شده در ضیافت منزل سفیر سوئد در تهران که با حضور مقامات دولت یازدهم انجام گرفت اعلام نشده و صرفا به انتشار چند عکس از این نشست بسنده شده است.
 
آقای غلامی///////////////// 
 از سوی دیگر؛ امضای قرارداد تجاری در منزل سفیر سوئد، این تردید را پیش می‌کشد که مبادا برخی از دولتمردان کشورمان حرف‌های در گوشی! و محرمانه‌ای! داشته‌اند که نمی‌خواسته‌اند به گوش برخی دیگر از مسئولان نظام برسد و آنان را ملزم به پاسخگویی و توضیح کند! که البته با توجه به پخش شدن عکس‌های این مراسم و مخصوصا حضور بدون حجاب مهمانان این نشست در کنار وزرای ایران، قطعا مقامات دولتی را مجبور به ارائه توضیح دقیق از این ماجرا می‌کند و همچنین نیاز است نمایندگان محترم مجلس نیز در اولین جلسه به صراحت از حضار این نشست غیر دیپلماتیک که توافقاتی را نیز به همراه داشته است سوال پرسیده و گزارش آن را به ملت شریف ایران اطلاع دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس