کد خبر 688242
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱

فرمانده پایگاه هوایی شهید بابایی اصفهان با بیان اینکه تمامی رادارها و دستگاه های جنگ الکترونیک بومی سازی شده است، گفت: با ظرفیت هایی که در نهاجا وجود دارد آماده دفاع از کیان ایران هستیم.

به گزارش مشرق، از تاثیرگذارترین صدمات بر پیکر رژیم پهلوی، حرکت همافران نیروی هوایی ارتش در ۱۹ بهمن ۱۳۵۷ بود. در این روز، پرسنل نیروی هوایی ارتش، با حضور در اقامتگاه رهبر کبیر انقلاب اسلامی در مدرسه رفاه و بیعت با حضرت امام خمینی (ره)، سندی از افتخار، حماسه، رشادت و ایمان را در برگ‌های زرین انقلاب اسلامی به ثبت رساندند. این روز یکی از روزهای مهم در تاریخ انقلاب است و پس از پیروزی انقلاب هم نیروی هوایی در دفاع مقدس خدمات زیادی به انقلاب اسلامی انجام داد.

پایگاه هشتم شکاری شهید بابایی اصفهان از دیرباز به دلیل حضور جنگنده های شکاری رهگیر اف-۱۴ در آن و وظیفه حراست از تاسیسات مهم هسته ای کشور یکی از پایگاه های تاثیرگذار و راهبردی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بوده است.

در دوران دفاع مقدس خلبانان این پایگاه بوسیله جنگنده های رهگیر اف-۱۴ مسلح به موشک های دوربرد فینیکس، همواره برتری قاطع هوایی را در برابر متجاوزان بعثی از آن خود کرده اند.

پس از جنگ و با تاسیس دانشگاه هوایی شهید ستاری؛ این پایگاه در کنار نقش مهم رزمی خود محل تربیت خلبانانی شد که تمامی آموزش های خود را در جمهوری اسلامی ایران فراگرفته اند که این مهم تاکنون نیز ادامه دارد.

۱۹ بهمن روز نیروی هوایی ارتش و بررسی ویژگی های عملیاتی-آموزشی پایگاه شهید بابایی اصفهان بهانه ای شد تا به گفتگو با امیر سرتیپ خلبان «مسعود روزخوش» فرمانده این پایگاه بنشینیم.

متن کامل این گفتگو به شرح زیر است:

بعنوان نخستین سوال نقشی که پایگاه هوایی شهید بابایی از جنبه های مختلف عملیاتی و آموزشی در نیروی هوایی ارتش ایفا می کند، چیست؟

در جنگ های گذشته نیروی هایی که در لبه جلویی حمله قرار داشتند نیروهای پیاده بودند، اما در جنگ های دهه های اخیر اولین نیرویی که مورد هدف واقع می شود نیروی هوایی است؛ مانند جنگ تحمیلی که اولین اقدام رژیم بعث عراق حمله به پایگاه های نیروی هوایی بود. به تناسب این موضوع اولین نیرویی که وارد جنگ می شود و باید با تجاوز مقابله کند نیروی هوایی است. بنابر این اگر نیروی هوایی یک نیروی قوی باشد خواهد توانست با ایجاد برتری هوایی یک بستر امن را برای عملیات نیروهای سطحی بوجود آورد.

برای بدست آوردن  برتری هوایی دو عامل خلبان و هواپیما مورد نیاز است که این پایگاه در تامین این دو عامل نقش کلیدی دارد بدین صورت که در حال حاضر تمامی خلبانانی که در اقصی نقاط کشورمان در حال حفظ و حراست از حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران هستند تربیت شدگان دانشکده پروازی هستند که در این پایگاه وجود دارد.

و عامل دوم؟

هواپیماهایی که از پایگاه های نیروی هوایی ارتش پرواز خواهند کرد پشتیبانی هوایی آنها با هواپیمای اف-۱۴ است که در این پایگاه استقرار دارد. در واقع تمام هواپیماهایی که ماموریت آنها در زمان جنگ عملیات در عمق خاک دشمن است پشتیبانی هوایی آنها (Top Cover) جنگنده های رهگیر اف-۱۴ خواهد بود. بنابراین می بینیم که نقش این پایگاه در تمام ماموریت هایی که در نیروی هوایی ارتش چه در جنبه های عملیاتی و چه آموزشی اجرا می شود بسیار پررنگ است.

بعنوان یکی از نقاط بارز این پایگاه به بحث آموزش اشاره کردید؛ روند آموزش خلبانی در نیروی هوایی ارتش چگونه است؟

دانشجویان خلبانی در بدو ورود به دانشگاه شهید ستاری پس از گذراندن دروس عمومی زیرگروه مهندسی، تئوری پرواز و پرواز با هواپیمای سبک بونانزا، برای ادامه آموزش ها به پایگاه شهید بابایی اعزام می شوند. در این پایگاه نیز دانشجویان با گذراندن دوره پروازی با هواپیمای PC-۷  می بایست آن تعداد سورتی هایی که در سرفصل های آموزشی قید شده را انجام دهند تا موفق به اخذ نشان خلبانی شوند. پس از این مرحله نیز وارد گردان آموزشی جت پیشرفته می شوند که شامل پرواز با جنگنده F-۵ یا F-۷ می شود و اگر خلبانی بتواند این مرحله را نیز با موفقیت سپری کند پس از آن بعنوان یک خلبان عملیاتی وارد گردان های تاکتیکی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران می شود.

اگر در طول این دوره نتوانند هر یک از این مراحل را سپری کنند، چطور؟

اگر دانشجویی نتواند پارامترهای لازم برای پرواز با هواپیمای شکاری را به دست بیاورد، می تواند به سایر ناوگان ترابری، هلیکوپتر، هواپیماهای سبک و نهایتا اگر نتواند پارامترهای لازم برای پرواز با این هواپیماها را نیز به دست بیاورد در سایر رسته ها و تخصص های موجود در نیروی هوایی به کار گرفته می شود.

بعنوان فرمانده پایگاه شهید بابایی که آموزش خلبانان نیروی هوایی در آن صورت می گیرد کیفیت آموزش های خلبانی را در مقایسه با استانداردهای روز دنیا چگونه ارزیابی می کنید؟

می توان گفت در دنیا کشورهایی وجود دارند که از نظر تجهیزاتی از ما پیشرفته تر هستند. اما در حال حاضر به دلیل اینکه اساتید و دانشجویان ایرانی هستند و در طول دوران آموزش ارتباط خوبی با یکدیگر برقرار می کنند؛ می توان گفت که از نظر نوع آموزش و کیفیت ارائه آموزش بهترین هستیم زیرا در گذشته زمانی که دانشجو به خارج از کشور اعزام می شد اساتید دلسوزی در امر آموزش نداشتند اما زمانی که دانشجو و استاد هر دو متعلق به یک کشور باشند با دلسوزی بیشتر به آموزش اهتمام خواهند ورزید و گواه این موضوع خلبانان جوانی هستند که امروز در رزمایش ها و ماموریت های مختلف نیروی هوایی با دقت هرچه تمام تر به ایفای نقش می پردازند.

هواپیمای اف-۱۴ که امروز وظیفه حفظ و حراست از آسمان ایران را دارد قریب به ۴۰ سال است که وارد چرخه عملیاتی نیروی هوایی شده؛ چگونه این هواپیما تا به امروز توانسته این نقش را به خوبی ایفا کند؟

برای اینکه یک هواپیما بتواند به پرواز در بیاید زنجیره وسیعی از عوامل دست اندرکار خواهند بود. زمانی که انقلاب شکوهمند اسلامی به پیروزی رسید تصور همگان این بود که با خروج مستشاران و قطع پشتیبانی فنی از هواپیماهای اف-۱۴ این ناوگان رزمی پس از گذشت اندک زمانی غیرعملیاتی و زمینگیر خواهد شد.
 
اما بلافاصله پس از قطع پشتیبانی ها از خارج متخصصین نیروی هوایی درکنار ساخت قطعات و تعمیر و نگهداری هواپیما، از آموزش آن به نسل جدید نیز غافل نشدند و دانش اورهال هواپیما را بومی سازی کردند که در نهایت با تلاش آنها امروز می توان گفت بالغ بر ۸۵درصد قطعات هواپیما را در داخل کشور تولید می کنیم و نتیجه آن نیز در حال حاضر پرواز هواپیماهای اف-۱۴ است که کماکان در حال اجرای ماموریت هستند.

همانگونه که مستحضرید امروزه جنگ ها به سمت بسترهای الکترونیکی و رایانه ای کشیده شده اند، نبردهای هوایی نیز همواره میدان درگیری سیگنال ها و جنگ های الکترونیک بوده اند؛ پایگاه هوایی شهید بابایی در این نوع جنگ ها چه نقشی ایفا می کند؟

تنها میدان تمرین جنگ الکترونیک نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در کنار این پایگاه و در منطقه انارک قرار دارد که توسط خلبانان و پرسنل این پایگاه با همکاری متخصصین سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نهاجا اداره می شود که تمامی رادارها و دستگاه های جنگ الکترونیک و اخلالگر آن بومی سازی شده و خلبانان ما چه از این پایگاه و چه دیگر پایگاه های نهاجا تمرینات جنگ الکترونیک خود را در این میدان انجام می دهند.

اشاره کردید به میدان تمرین جنگ الکترونیک، میدان تمرین جنگ الکترونیک به چه معناست؟

همانگونه که شما نیز اشاره کردید امروزه جنگ ها به سمت الکترونیکی شدن پیش رفته اند و شاید به ندرت پیش بیابد که نیاز به درگیری نزدیک هوایی (DogFight) باشد به همین دلیل برای مقابله با تهدیدات الکترونیکی اقدام به ایجاد بسترهای لازم برای آموزش جنگ های الکترونیکی کرده ایم؛ میدان تمرین جنگ الکترونیک شهید ابوعطا نیز فضای بسیار بزرگی است در منطقه انارک که در آنجا رادارهای جنگ الکترونیک و دستگاه های اخلالگر (ECM)، ضداخلالگر و ضدضد اخلالگر مستقر هستند و خلبانان ما در این منطقه تمرینات لازم را انجام می دهند.

در پایگاه هوایی شهید بابایی هواپیماهای F-۷ و PC-۷ نیز حضور دارند، نقش این دو هواپیما در سازمان رزم این پایگاه و نیروی هوایی چگونه است؟
 
 هواپیمای PC-۷ که امروز در بحث آموزش از آن استفاده می شود بسیار با اهمیت است چرا که تمام تجهیزات یک هواپیمای مدرن را دارد اما سرعت آن کمتر از جنگنده شکاری است و این ویژگی باعث می شود تا دانشجوی خلبانی با کلیه امکانات هواپیمای شکاری در سرعت کمتر آشنا شود. اما هواپیمای F-۷ هواپیمایی است که از آن هم در زمینه آموزش استفاده می شود و هم بهره برداری عملیاتی نیز از آن داریم که در یکی از پایگاه های نیروی هوایی تحت پشتیبانی پایگاه هوایی شهید بابایی در حال انجام ماموریت های رزمی و عملیاتی است.

اگر نکته نگفته ای باقی مانده شنوای آن هستیم.

حقیقت آن است که تاریخ پر افتخار نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران سراسر از وفاداری و جانفشانی است. حرکت تاریخی کارکنان نیروی هوایی در ۱۹ بهمن ۱۳۵۷ نقطه اوج افتخارات نیروی هوایی است که برای همیشه در تاریخ انقلاب اسلامی ثبت شده است. امروز نیز با تمام ظرفیت های بسیار خوبی که در نهاجا وجود دارد آماده دفاع از کیان جمهوری اسلامی ایران هستیم. یاد و خاطره همه شهدای انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و شهدای نیروی هوایی الهی را گرامی می داریم و امیدواریم بتوانیم میراث گرانبهای آنها یعنی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را با جان و دل حراست و پاسداری کنیم.
 
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس