رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: حضور اساتید خارجی در کشور ما که بعضا در سازمان‌های جاسوسی عضویت دارند نیز می‌تواند در بستر تعامل علمی در حوزه جاسوسی نقش‌آفرینی کنند.

به گزارش مشرق، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور پیش از ظهر امروز (یکشنبه 17 بهمن) در اولین همایش نظام سلطه و جریان نفوذ گفت: مفهوم نفوذ در واقع زیرمجموعه به کارگیری قدرت نرم است.

وی با بیان اینکه نفوذ بعضی جاها در چارچوب قانون انجام می‌شود، اظهار داشت: در مواقعی که قانون بازدارندگی خود را از دست داده و خیلی از نفوذی‌ها سعی دارند با دستکاری قانون، جریان نفوذ را تکمیل کنند نفوذ در چارچوب قانون انجام می‌شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: بعضی مواقع، نفوذ در مرز قانون و بی‌قانونی انجام می‌شود که در اینجا نفوذ در حوزه نیمه سخت صورت می‌گیرد بعضی مواقع هم نفوذ فراتر از قانون و به صورت پنهانی صورت می‌گیرد.

سردار جلالی با بیان اینکه قانون نقش مهمی در کنترل نفوذ دارد، خاطرنشان کرد: نفوذی‌ها سعی دارند با روان‌سازی قوانین پروژه نفوذ خود را تکمیل کنند.

وی با اشاره به اقداماتی که طی یکسال گذشته در حوزه قوانین فناوری اطلاعات صورت گرفته، گفت: آماده‌سازی فضا برای سرمایه‌گذاری خارجی می‌تواند بستری را برای نفوذ فراهم کند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه نفوذ در سه سطح راهبردی، عملیاتی و اجرایی صورت می‌گیرد، عنوان کرد: در سطح راهبردی رهبران در سطوحی عالی کشورها مورد هدف هستند و در سطح عملیاتی، مدیران مدنظر قرار می‌گیرند همچنین در سطح اجرایی سعی می‌شود از بخش‌های اجرایی مانند بخش‌های کارآفرینی بهره گرفته شود.

سردار جلالی با بیان اینکه بعضی‌ها نفوذ را صرفا نفوذ امنیتی تعریف می‌کنند، تصریح کرد: ما در گذشته مواردی از نفوذ امنیتی مانند نفوذ کشمیری در دولت و به وقوع پیوستن فجایعی مانند انفجار 8 شهریور و 7 تیر را داشته‌ایم؛ چنین مواردی را باید دستگاه‌‌های امنیتی دنبال کنند.

وی ادامه داد: حال سوال اینجاست که آیا منظور مقام معظم رهبری از تدوین مسئله نفوذ فقط سطح امنیتی آن است یا خیر. باید توجه داشته‌ باشیم که عده‌ای در شناسایی نفوذ، آدرس غلط می‌دهند و سریع سراغ نفوذ امنیتی می‌روند این افراد یا عمق کلام رهبر انقلاب را نفهمیده‌اند و یا خودشان بازیگران حوزه نفوذ هستند.

سردار جلالی با بیان اینکه هدف اصلی نفوذ در واقع تغییر از درون است، اظهار داشت: آمریکایی‌ها این پروژه را در قالب دیپلماسی نوین دنبال می‌کنند. آنها تلاش می‌کنند نظام درک مسائل نخبگان سیاسی تغییر کند و لذا می‌بینید که وقتی راجع به آمریکا صحبت می‌شود عده‌ای آن را راه حل تشخیص می‌دهند که نشان دهنده آن است که درک مسائل در ذهن آنها تغییر پیدا کرده است.

وی افزود: یکی دیگر از راه‌های آمریکایی‌ها تغییر در نظام محاسبات و هزینه فایده است که هدف آن تغییر روش عملکرد مدیران است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه در جریان نفوذ دشمن قصد دارد تا در سطح راهبردی و رهبران تغییر شکل ایجاد کند، خاطرنشان کرد: آنها به دنبال آن هستند تا این کار را از طریق شبکه‌های اجتماعی و جوانان تبدیل به یک گفتمان عمومی کنند تا جای تهدید و منفعت در یک نظام تغییر کند.

سردار جلالی یکی دیگر از شیوه‌های نفوذ دشمن را ایجاد تغییر در اولویت‌ها دانست و خاطرنشان کرد: آنها سعی می‌کنند اولویت‌های مهم و غیرمهم جابه‌جا شود به طور مثال وقتی که در یک کشور اولویت‌های اقتصادی مهم است آنها سعی می‌کنند اولویت‌های دیگری را مهم جلوه دهند.

وی افزود: تغییر مفاهیم و تبدیل ارزش‌ها به ضدارزش‌ها یکی دیگر از شیوه‌های کاری آنان است که به صورت جدی آن را دنبال می‌کنند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه ممکن است نفوذ در حوزه سیاسی صورت گیرد، گفت: در این حوزه ممکن است احزاب و جریان سیاسی مورد هدف باشند همچنان که حزب توده در گذشته این کار را انجام داد و دشمن به دنبال آن است تا تغییر منافع را در این جریان دنبال کند لذا لازم است جریانات سیاسی کشور به دور از نگاه جناحی به شناسایی و مقایسه جهت‌گیری‌ها و تهدیدات دشمن بپردازد.

وی یکی دیگر از حوزه‌های نفوذ را حوزه نظامی و امنیتی دانست و عنوان کرد: در این حوزه در سال‌های اخیر شاهد بودیم، نفوذی‌ها چگونه در ارتش سوریه و عراق در دوران جنگ نقش بازی کردند.

سردار جلالی با بیان اینکه ممکن است شخصیت‌ها نیز مورد هدف جریان نفوذ باشند، تصریح کرد: نخبگان علمی بخشی از این شخصیت‌ها هستند همچنان سیاسیون، جوانان و بخصوص زنان نقش عمده‌ای در این جریان بازی می‌کنند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل مشاوران و کارشناسان را یکی دیگر از گروه‌های مورد نظر جریان نفوذ دانست و گفت: این افراد به دلیل آنکه نزدیک به مسئولان هستند می‌توانند دیدگاه‌های آنها تغییر دهند واز این رو مورد اهمیت هستند.

وی با بیان اینکه نفوذ در حوزه علمی یکی از اهداف مهم دشمن است، عنوان کرد: دشمن تلاش می‌کند از طریق دیپلماسی نوین که آمریکایی‌ها آن را مطرح کردند استفاده کند بنابر اظهارات وزارت خارجه آمریکا آنها در 28 کشور نیرو دارند و وقتی خود را با بخش‌های اقتصادی و تجاری مقایسه می‌کنند می‌گویند باید بتوانیم در حوزه کسب و کار نفوذ را پیش ببریم و دیپلماسی به عنوان چراغ سبز این جریان باشد.

سردار جلالی ادامه داد: بازدیدهای علمی می‌تواند نفوذ علمی را در بستر تعامل آشکار برقرار کند و حضور اساتید خارجی در کشور ما که بعضا در سازمان‌های جاسوسی عضویت دارند نیز می‌تواند در بستر تعامل علمی در حوزه جاسوسی نقش‌آفرینی کنند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در پایان با بیان اینکه مدیریت شبکه علمی کشور امروز در قالب ارتقای بخش مقالات علمی است، گفت: این حوزه تحت اثر دشمن است و در واقع آنها می‌خواهند مشخص کنند که ما چه مقاله‌ای را ارائه دهیم تا از این طریق بتوانند نقشه اطلاعات علمی ما را به دست آورند و هدایت شبکه تولید علم کشور را به دست بگیرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس