یک فعال اصلاح‌طلب می‌گوید فاصله طبقاتی در ایران زیاد شده است!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه، 7:30 دقیقه صبح با بسته خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید ...

***

از روایت «تمجید سردار سلیمانی از خدمات روحانی» تا حمله به قالیباف؛ دولت از جان سرداران سپاه چه می‌خواهد؟!

از داستان «تمجید حاج قاسم از خدمات روحانی» تا حمله به قالیباف؛ دولت از جان «مدیران جهادی» چه میخواهد؟!/ آزادی کم، فاصله طبقاتی زیاد!؛ سالگرد انقلاب به روایت یک بازداشتی فتنه«مرتضی بانک» از چهره‌های نزدیک به رئیس‌جمهور روحانی و معاون نهاد ریاست جمهوری، عصر شنبه گذشته طی سخنانی در نشست شورای اداری فرمانداری تهران با اشاره به دوران پسابرجام و اقدامات دولت یازدهم گفته است: یادمان باشد روزی که دولت را تحویل گرفتیم تهیه دارو چه وضعیتی در کشور داشت، و امروز تولید دارو نود و پنج درصدش در کشور انجام می‌شود.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد:

«من زمانی فرمانده سپاه کرمان بودم و حاج قاسم سلیمانی فرمانده عملیات ما بود. چند وقت پیش خدمت ایشان بودم و ایشان گفت ما هیچوقت مانند امروز به این شکل و با این سهولت امکانات خود را برای بسیج و سپاه و به این راحتی از سازمان برنامه و بودجه دریافت نکرده‌ایم.»

بانک تصریح کرد: بعضی خوشحال‌اند که امروز کسی آمده است که می‌تواند برجام را به هم بزند. خیالتان راحت باشد که چنین اتفاقی نمی‌افتد، آقایی که از آمدن ترامپ خوشحال هستی برو و حرفهای ترامپ را بشنو که می‌گوید ایران در ماجرای برجام سر ما را کلاه گذاشته است، آیا این حرفها نشان دهنده هنر دیپلماسی ما نیست؟[1]

*ما واقعا نمی‌دانیم که سردار سلیمانی چنین تمجیدی داشته است یا خیر اما بی‌مهری دولت یازدهم به مقولاتی مثل «محور مقاومت» و کاهش بودجه نهادهای نظامی کشور امر ناپیدایی نیست.

از طرفی، چرا به یکباره و در آستانه پایان عمر دولت یازدهم، افکار عمومی شاهد این هستند که شرایط غیر قابل قبول از نظر برخی آقایان، ناگهان تبدیل به «شرایط قابل قبول» می‌شوند؟[2] و چرا به ناگاه از جانب یک مقام دولتی اینطور می‌شنوند که سردار سلیمانی دولت آقای روحانی را در بحث خدمات‌رسانی به بسیج و سپاه یگانه می‌داند؟!

آشکار است که این اظهار به تغییر یکباره شرایط، در نزد افکار عمومی تأملات فراوانی را ایجاد می‌کند به نحوی که ممکن است مردم نسبت به صداقت برخی گفته‌های دولت یازدهم دچار تردید شوند.

در سمت دیگر نیز مردم شاهد حمله تمام عیار دولت و حامیان اصلاح‌طلبش به یک سردار دیگر سپاه در سمت شهردار تهران هستند.

جالب آنکه مرتضی بانک در همین صحبت‌ها هم از عملکرد شورای شهر تهران انتقاد کرده است!

این در حالی است که افکار عمومی به روشنی به یاد دارند دولت چطور در هنگامی که زمزمه کاندیداتوری سردار سلیمانی نیز به گوش رسید؛ با کنایه به پیشواز این زمزمه رفت و در این رابطه از برخی «نسخه‌های جنگ روانی آشنا»! هم استفاده کرد.

حکماً اگر حاج قاسم سلیمانی هم یک نامزد بالقوه انتخابات ریاست جمهوری به شمار می‌رفت؛ امروز همردیف با حاج باقر قالیباف، آماج حملات دولت و اصلاح‌طلبان قرار گرفته بود و روایتی هم از تمجید وی از دولت در کار نبود...

***

آزادی کم شده، فاصله طبقاتی زیاد! سالگرد انقلاب به روایت یک بازداشتی فتنه...

از داستان «تمجید حاج قاسم از خدمات روحانی» تا حمله به قالیباف؛ دولت از جان «مدیران جهادی» چه میخواهد؟!/ آزادی کم، فاصله طبقاتی زیاد!؛ سالگرد انقلاب به روایت یک بازداشتی فتنهسیدعلیرضا بهشتی، از فعالان اصلاح‌طلب و عضو ستاد میرحسین موسوی در سال 88 که بعدها توسط دستگاه‌های امنیتی کشور بازداشت شد، به تازگی در بخشی از گفت‌وگوی خود با روزنامه الکترونیکی امید ایرانیان (از رسانه‌های نزدیک به محمدرضا عارف) گفته است: در برخی زمینه‌ها به صراحت می‌توان گفت که نسبت به آنچه در ابتدای انقلاب به عنوان مطالبات، ارزش‌ها و آرمان‌های اصلی دور شده‌ایم!

او همچنین می‌گوید: مثلاً در عرصه آزادی می‌توان گفت که دامنه آزادی‌ها کمتر از آن چیزی شده است که در ابتدا بود و قرار بود باشد. در 2 سال بعد از انقلاب آزادی‌ها بیشتر بود. البته من تعریفی از آزادی را می‌گویم که شهید بهشتی، شهید مطهری و امثال آنها گفته‌اند و در فصل سوم قانون اساسی هم آمده است. اگر ما آنها را بیان تبیین شده مطالبات و آرمان‌ها بشماریم، از اصولی که بیان شده، دور شده‌ایم. درباره عدالت هم این اتفاق افتاده است. این‌ها را آمار و ارقام نشان می‌دهد. فاصله طبقانی در اوایل نسبت به قبل ازانقلاب کمتر بود و الان خیلی زیاد شده است. به خصوص بعد از پایان جنگ یعنی از سال 68 به بعد اختلاف طبقاتی و فاصله درآمدها بسیار زیاد شده است.[3]

*علیرضا بهشتی، پیش از این در کنار سعید حجاریان بحث «تجدید نظرخواهی» را در کنایه به انقلاب اسلامی و حکومت اسلامی ایران مطرح کرده‌اند.

وی که در فتنه سال 88 مدتی بازداشت بود، همچنین بنا به اظهارات خودش به تئوری «قرائت‌های مختلف از دین» اعتقاد دارد.

صحبت‌های بهشتی مبنی بر دور شدن از اهداف اولیه انقلاب حرف‌های صحیح و مدللی به نظر نمی‌رسند.

در بحث آزادی، اولاً بخشی از آزادی ایجاد شده در ابتدای انقلاب به هیچ وجه اسلوب درستی نداشت و به رخدادهای تلخی مثل تظاهرات مسلحانه منافقین، جذب جوانان به گروه‌های چپ، به شهادت رسیدن چهره‌هایی مثل پدر بزرگوار آقای علیرضا بهشتی یعنی دکتر سیدمحمد حسینی بهشتی و یا بزرگ شدن گستره عملیات فروغ جاویدان منافقین منجر شد.

در زمان کنونی که در مقطع 38 سالگی انقلاب اسلامی به سر می‌بریم اما روند آزادی در معنای کلی آن اتفاقا وسعت و بهبود بیشتری نسبت به ابتدای انقلاب یافته است.

کما اینکه همین صحبت‌های آقای بهشتی به راحتی در رسانه‌ها منتشر می‌شود و هیچکس هم به لحاظ امنیتی معترض ایشان نیست.

و یا از طرفی شخص آقای بهشتی، خود شاهد زنده است که نمایندگان کاندیداهای معترض به فرایند انتخابات، چگونه در سال 88 با مقام معظم رهبری دیدار کردند! (رخدادی که بدیهیست در اوایل انقلاب اساساً امکان وقوع نداشت و مقامات معترض به نتیجه انتخابات در آن روزگاران –فرض بر وجود- یقیناً حکمی کمتر از اعدام نمی‌گرفتند.)

در قضایای عدالت و فاصله طبقاتی نیز آمار و ارقام به هیچ وجه سخنان بهشتی را تأیید نمی‌کند.

«ضریب جینی» که نشان‌دهنده میزان توزیع ثروت در جامعه است بویژه طی 12 سال اخیر و حتی در دولت آقای روحانی (با افت و خیزهایی) دائماً در حال کاهش بوده که این به معنای کاهش فاصله طبقاتی است.[4]

مقوله‌ای که ازدیاد دانشجویان کشور، زیاد شدن فعالیت‌های تفریحی شهروندی مثل مسافرت‌ها، افزایش خرید خودرو در میان خانواده‌های کشور و... جملگی اثبات‌گر آن است.

مسئله عدالت نیز با شواهدی روبرو است که صحبت‌های بهشتی را تکذیب می‌کنند.

ایجاد امکانات مساوی برای بانوان و آقایان جهت برخورداری از امکان تحصیل و اشتغال، بررسی و محاکمه برخی مسئولان متخطی و آقازاده‌های متخلف توسط دستگاه قضایی، توجه روزافزون نظام اسلامی به مناطق کمتر توسعه یافته و روستاها و... اساساً اموری نیستند که بتوان آنها را منکر شد و یا مثلاً عنوان کرد که در ابتدای انقلاب اوضاعی بهتر از امروز رواج داشته است.

البته برخی هستند که پس از اثبات گام‌های بلند نظام اسلامی در مسیر پیشرفت بعد از انقلاب، به مقوله «فساد» اشاره می‌کنند.

این در حالی است که اولاً فساد یک امر ممکن‌الوقوع در تمام زمان‌ها و حکومت‌هاست. کما اینکه در حکومت امام حسن مجتبی(ع) نیز برخی گماشتگان حضرت مرتکب فساد شدند و یا مثلاً کاردار مالی امام موسی‌بن‌جعفر(ع) نیز مرتکب فساد مالی گسترده شد.(به این دلیل که فساد مسئله‌ای نفسانی است و سیاست‌گذاری‌ها نقش تامّ و تمامی در جلوگیری از آن ندارند.)

ثانیاً مسئله فساد هنگامی غیر قابل تحمل است که همچون دوران رژیم ستمشاهی و یا همانند ایالات متحده آمریکا؛ عزمی برای برخورد با آن نباشد و یا برای راحتی کار، به فسادهای سیستمی موجود سر و شکل قانونی داده شده باشد.

اما نظام اسلامی ثابت کرده است که با هیچ ذره‌ای از فساد اهل مداهنه و مماشات نیست و تمام آنرا در هرکجا ولو در بیت مسئولان کشور هم که باشد زیر ضربه خواهد برد.

محاکمه شهردار اصلاح‌طلب تهران، محاکمه فرزند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، برکناری مدیران نجومی‌بگیر در دولت یازدهم، بررسی پرونده فساد 3 هزار میلیاردی و دستگیری بابک زنجانی تنها بخش‌هایی از نمادهای عزم نظام برای مبارزه با فساد هستند.

گفتنیست، آنچه که علیرضا بهشتی در سالگرد انقلاب، مبنی بر سیاه‌نمایی از عملکرد نظام اسلامی گفته است تنها بخشی از گفته‌های اصلاح‌طلبان راجع به انقلاب اسلامی است...

«نمی‌توان همزمان انقلابی و اقتصادی بود»، «باید از فضای شعارهای انقلابی عبور کنیم» و «خیلی از اصلاح‌طلبان برخلاف اول انقلاب دیگر علاقه‌ای به آقای خمینی ندارند»! تنها بخشی از اظهارات چهره‌های جریان سیاسی خاص راجع به امام و انقلاب، طی سالیان اخیر است.

***

1_http://www.isna.ir/news/95111611115

2_http://www.mashreghnews.ir/fa/news/686746

3_ http://omidiraniannewspaper.ir/detail/7412

4_http://alef.ir/vdcaoone049neu1.k5k4.html?339297

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس