کد خبر 686508
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۹

یک روزنامه آمریکایی گزارش کرد که با اظهارات مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره ایران، اولین روزهای سیاست خارجی ترامپ لحنی ستیزه‌جویانه به خود گرفت.

به گزارش مشرق، «مایکل فلین» مشاور امنیت ملی کاخ سفید، چهارشنبه (دیروز) به وقت محلی با لحنی شدید به ایران به دلیل آزمایش موشکی هشدار داد.

روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» در گزارشی با اشاره به اظهارات فلین نوشت، با اظهارات مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره ایران، اولین روزهای سیاست‌ خارجی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور ترامپ لحنی ستیزه‌جویانه به خود گرفت.

این گزارش ادامه داد، ترامپ سیاست خارجی‌ای ستیزه‌جویانه و سنت‌ شکنانه‌ای را در پیش گرفته است که ظاهراً دیپلماسی سنتی را در حاشیه قرار داده است و تصمیم‌گیری‌ها را در میان گروه کوچکی از مشاورانی متمرکز کرده که با سرعت تمام در حال به نمایش گذاشتن رویکرد «اول آمریکا» برای جهان هستند.

واشنگتن‌پست ادامه داد، درست قبل از آنکه «رکس تیلرسون» به عنوان وزیر خارجه جدید آمریکا روز چهارشنبه در سنا آمریکا تأیید شود، مایکل فلین بدون اعلام قبلی به اتاق کنفرانس وزارت خارجه رفت تا اظهارات هشدارآمیزی علیه آزمایش اخیر موشک بالستیک ایران، مطرح کند.

لحن دولت ترامپ همچنین حیرت هم‌پیمانان و کارکنان دولت که انتظار داشتند رئیس‌جمهور جدید آمریکا در وهله اول زمان بیشتری را صرف تعارفات دیپلماتیک کند، به همراه داشته است.

واشنگتن‌ پست اینگونه توضیح داد، شدت فرمان اجرایی در تعلیق برنامه اسکان پناهجویان و ممنوعیت موقت اتباع هفت کشور مسلمان جهان از جمله ایران، حتی طرفداران ترامپ در کنگره را نیز غافلگیر کرد.

قبل از این فرمان اجرایی ترامپ درباره مهاجران هم که روز جمعه هفته گذشته به امضا رسید، اولین روزهای ریاست‌جمهوری وی همراه با اقدامات و اظهارنظرهایی بود که مقامات سابق آمریکا و برخی دیپلمات‌های خارجی، آن را یک اقدام تقابلی عامدانه تلقی می‌کنند.

این روزنامه آمریکایی سپس در بخشی از گزارش خود به اظهارات و رویکردهای خشن ترامپ اشاره کرد و نوشت که رئیس‌جمهور آمریکا معتقد است که تاکتیک‌های شکنجه علیه تروریسم کارساز است. اما اکثر همپیمانان آمریکا با نظر وی مخالف هستند.

واشنگتن‌پست با اشاره به بی‌تجربگی تیلرسون در امور سیاسی نوشت که تیلرسون هنوز آشکارا در خصوص فرمان بحث‌برانگیز ترامپ درباره مهاجران اظهارنظر نکرده است و همین مسئله این تردید را به همراه آورده است که آیا وزارت خارجه آمریکا در شکل‌گیری تصمیمات کاخ سفید تأثیری دارد یا خیر.

گروهی از دیپلمات‌های آمریکا از طریق کانال مخالفان وزارت خارجه آمریکا یک شکایت رسمی علیه فرمان اجرایی ترامپ مطرح کردند و «شان اسپایسر» سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری خود اعلام کرد که هر دیپلماتی که با برنامه‌های ترامپ مخالف است، می تواند از سمت خود کناره‌گیری کند.

طبق این گزارش، کاخ سفید هفته گذشته همچنین اتهامات تندی علیه سازمان ملل مطرح کرد و متعهد شد که برخی از بودجه آمریکا که به این سازمان تخصیص می‌یابد را قطع کند و کمک به این سازمان را به اصلاح این سازمان و هماهنگی آن با اهداف آمریکا مشروط کرد.

روز سه‌شنبه هفته جاری نیز، «دونالد تاسک» رئیس شورای اروپا، اظهارات و بیانیه‌های نگران‌کننده ترامپ را در میان چالش‌ها و تهدیداتی که متوجه اتحادیه اروپا است، قرار داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس