کارشناس داوری فوتبال گفت: متأسفانه به نظر می رسد داوران ما به شکلی رفتار می کنند که بیشتر از قانون می خواهند اعضای دو تیم را راضی نگه دارند.

غیاثیسرویس ورزش مشرق – بروز اشتباهات مکرر در هفته های اخیر این فضا را برای مربیان تیم های متضرر شده یا نشده فراهم می کند که در اولین اقدام به نحوه قضاوت داور معترض شده و کار را به جنجال و بیرون کشیدن تیم از زمین بکشانند.
 
رضا غیاثی در گفت و گو با مشرق، در همین ارتباط حرف زد و به بررسی علل بروز این ناهنجاری ها در لیگ امسال پرداخت. متن کامل صحبت های وی در ادامه می آید:

*مربیان آموزش داوری کافی ندیده اند   
به رغم برخی اعتراضات که به بعضی مسایل داوری می شود باید اذعان کنم که در این زمینه مسئولین دخیل نیستند. یعنی از دوران گذشته این بازیکنان و مربیان بودند که بد آموزش دیده اند. از طرفی داوران هم قدر اختیاراتی که دارند را نمی دانند. وقتی خود داوران قدر خودشان و کارت های شان را نمی دانند و وقتی از کنارشان رد می شوند هر کسی یک متلکی می گوید یا دستی به آنها می زند کاری ندارند همین می شود. از آنطرف هم مربیان وارد صنعت بزرگی به اسم فوتبال شده اند ولی قوانین آن را نمی دانند. وقتی یک رفتگر وارد شهرداری می شود اول از همه قانون بیمه و تأمین اجتماعی را یاد می گیرد تا سرش کلاه نرود. اگر الان از همه مربیان و بازیکنان در این باره امتحان بگیرید بیش از 90 درصد شان هیچ اطلاعاتی از قوانین فوتبال ندارند. وقتی در کلاس های مربیگری فقط دو واحد دو ساعته داوری به آنها یاد می دهند همین می شود. حتی در این بازی اخیر دو مربی محترم نمی دانستند که داور تا زمانی که بازی را شروع نکرده می تواند تصمیمش را تغییر بدهد.

*اعتراض غیر اصولی بازیکن اخطار دارد
بازیکن نمی داند همین که داور خطایش را گرفت و رفت جلو و دستش را بالا برد و با شدت به پایین آورد نه اینکه به داور بزند بلکه فقط به تصمیم اعتراض شخصی کند هم مستحق دریافت کارت زرد می شود. خیلی از این دروازه بانان که اکثرشان هم کاپیتان هستند نمی دانند نباید در چنین مواقعی از محوطه جریمه خارج شوند و اگر بیرون بیایند داور می تواند به آنها کارت زرد بدهد. قانون اینقدر در این موارد دست داور را باز گذاشته که همه بازی تحت کنترل داور باشد. در اروپا قوانین کامل اجرا می شود. اگر هم در آنجا بازیکن اعتراضی می کند دستش را پشت بدنش می گذارد که مبادا با دست داور را لمس کند.

*قوانین کمیته انضباطی بازدارندگی لازم را ندارد
سومین ایراد بحث کمیته انضباطی است. کمیته انضباطی آیین نامه ای دارد که قوانینش چندان بازدارنده نیست. به این خاطر وقتی تصمیمی می گیرد این جرایم کافی به نظر نمی رسند. مجازات باید به شکلی باشد که کسی جرأت تکرار نداشته باشد. بطور مثال از وقتی جرایم راهنمایی و رانندگی چند ده برابر شده است و یک چراغ قرمز رد کردن 200 هزار تومان جریمه اش است دیگر کسی جرأت نمی کند رد شود ولی شاید قبل از آن وقتی 1000 تومان بود یا حتی 5000 تومان شد خیلی ها با این فکر که خب جریمه اش را می دهیم تخلف می کردند. معتقدم باید قوانین مان را بازنویسی کرده و اینقدر به متخلفان گران بگیریم که کسی جرأت نکند نظم بازی را بر هم بزند. در حالی که این روزها قوانین آسان است و هر کسی جریمه اش را می خرد و تخلفش را پاک می کند.

*دفاع کامرانی فر از اشتباهات از بی تجربگی اش است
کامرانی فر یک فرد سالم است و علاوه بر این کمک داور طراز اول این مملکت بوده و جام جهانی رفته است اما متأسفانه همکاران و مشاوران جوانی دارد که در این کار او را کمک می کنند. ولی با حسن نیتی که خودش دارد و حسن نیتی که در عملکرد تاج و اسدی دیده ام فکر می کنم با گذر زمان این مسایل هم حل و فصل می شود. به هر حال اگر فدراسیون فکر می کند کامرانی فر فردی مناسب برای این پست است قطعا با گذر زمان به این تجربه هم می رسد. چون کامرانی فر آدم ناسالمی نیست که به او شک داشته باشیم. من به سلامت شان اعتقاد دارم و اگر هم از خطا یا اشتباه داوری دفاع انجام می دهد از سر بی تجربگی است نه اینکه بخواهد یک کار غلطی را باب کند. این را باید به حساب تجربه کم کامرانی فر گذاشت نه عدم سلامتش در داوری. خودش هم دوست دارد که در چنین پست هایی باشد و بزرگی کند پس باید اسباب بزرگی کردن خودش را فراهم کند و اگر خودش نتواند، این برایش میسّر نمی شود. مشاوری که به اندازه خودش بداند به درد او نمی خورد و باید حتما مشاورانی بیاورد که کارکشته و داور بوده باشند. زاویه دید کمک داور با داور وسط زمین تا آسمان تفاوت دارد.
 

 
*اعتراض مربی به خاطر درآمد میلیاردی اش است
وقتی یک مربی در یک فصل یک میلیارد دریافتی دارد برای اینکه آن را از دست ندهد به هر کاری دست می اندازد. در این قبیل مواقع مربی مجبور می شود کم و کاستی دانش فنی خود یا تیمش را گردن داور بیندازد. این ارقام ظرف یک سال هر کسی را وادار می کند برای حفظش دست به این شامورتی بازی ها بزند. در این قبیل موارد هم دیواری کوتاه تر از داوری پیدا نمی شود. ما نمی گوییم داوری اشتباه نمی کند نه! داور اشتباه می کند ولی این آقایان خودشان تحریک کننده تماشاگران علیه داور هم می شوند.

*مربی حق ندارد کار غیرمسئولانه بکند
اصلا مربی نمی تواند با هر اتفاقی محوطه فنی را ترک کند و تا آن طرف زمین برود و بعد هم سئوال کند که داور چرا مرا فرستاد بالا؟ قانون نوشته کلیه کسانی که در محوطه فنی حضور دارند اعم از نیمکت نشینان و کادر فنی در طول بازی بایستی رفتار مسئولانه ای داشته باشند. در غیراینصورت داور بایستی ایشان را به پشت توری فرستاده و ادامه کار را از روی سکو دنبال کنند. اگر مربی با دستش دائم به طرف داور حمله کند و یا برود داخل زمین همه اینها تخلف است. بعد هم می گویند که رفتیم تا بازیکنانمان را آرام کنیم. اصلا چنین حقی ندارید. مثال واضح آن بازی تیم ملی با قطر بود که فیفا فدراسیون را 45 هزار دلار جریمه کرد.

* داور باید به فکر اجرای قانون باشد نه رضایتمندی دو تیم
داوران هم یاد گرفته اند که مبادا کسی بعد از بازی به قضاوت شان اعتراضی نکند و همه را راضی نگه دارند تا هفته بعد هم قضاوت کنند. اینکه بخواهید همه را از خودتان راضی کنید تبعات دارد و غلط است در حالی که شما باید قانون را از خودتان راضی کنید. اگر قانون و قانون گذار را راضی کنید درست است.
 
 
*داور حق دارد پنالتی را برگرداند
نص صریح قانون درباره شروع مجدد بازی می گوید مادامی که بازی مجددا از سوی داور سوت نخورده حتی وقتی توپ را می کارند تا بزنند ولی توپ جلو نرفته است داور داور حق دارد در تصمیمش تجدید نظر کند ولی اگر شروع کرد باید بازی را ادامه بدهد و بعد از پایان بازی گزارش کند. مثلا فلان بازیکن را اخراج کردم یا اخطاری دادم که بعد از شروع بازی متوجه اشتباهم شدم. اما حتما می تواند بازی را تا قبل از آن برگرداند.

*داوری که هدفون دارد  نباید بعد 10 دقیقه نظر بدهد  
به داوران توصیه می کنم هدفون ها را برای این به آنها داده اند که در کسری از ثانیه با هم در ارتباط باشند. این تجهیزات برای چنین مواردی است که در آن واحد و بلافاصله که داور سوت زد در هدفون به داور بگویند که پنالتی درست است برو روی نقطه بایست یا برعکس تصمیمت را برگردان. در خلال بازی نیز هر یک از اعضای تیم داوری حتی داور چهارم این حق را دارند اگر  موردی حس کردند به داور وسط اطلاع بدهند. اما در بازی فولاد – سیاه جامگان اگر  داور چهارم این حرف را زده چرا نزدیک ده دقیقه بازی خوابیده بود؟ خب همان لحظه اول می گفت که حیدری (داور وسط) اشتباه کردی و دارپ بال بینداز.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس