معاون تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی دریایی ارتش گفت: نصب رادارهای نیمه‌هادی با آنتن‌های مسطح آرایه فازی بر روی ناوشکن جماران، طی 3 مرحله تا پایان سال به انجام میرسد.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، ناخدا منصور مقصودلو معاون تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی دریایی ارتش در گفتگو با خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، با اشاره به تجهیز ناوشکن جماران به رادارهای نیمه‌هادی با آنتن‌های مسطح آرایه فازی در آینده‌ای نزدیک، گفت: نصب اینگونه رادارها 3 مرحله دارد، آزمایشات کارخانجاتی، آزمایش در کنار ساحل و آزمایش در دریا.

وی افزود: مرحله آزمایشات کارخانجاتی نصب این رادارها بر روی ناوشکن جماران به پایان رسیده و دو مرحله دیگر نیز تا پایان سال به پایان می‌رسد.

مقصودلو با بیان اینکه این رادار از جمله رادارهای پیشرفته جهان است، اظهار داشت: متخصصان و محققان کشورمان توانستند با تلاش و کوشش فراوان و با وجود تحریم‌ها علیه کشورمان به تکنولوژی این نوع رادارها دست یابند.

معاون تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی دریایی ارتش تاکید کرد: پس از نصب موفق رادارهای نیمه‌هادی با آنتن‌های مسطح آرایه فازی بر روی ناوشکن جماران، این رادارها بر روی دیگر ناوشکن‌های نیروی دریایی نیز نصب خواهد شد.

به گزارش فارس، رادارهای آرایه فازی از جدیدترین و پیشرفته ترین نوع رادارهای نظامی و صنعتی است که در آن بجای گردش آنتن رادار، امواج به چرخش در می‌آیند.

اسکن بسیار سریع محیط اطراف (در حد میلی ثانیه)، مقاومت بالا علیه اقدامات ضد الکترونیک و کشف بسیار مشکل محل رادار توسط سیستم‌های الکترونیکی گیرنده و هشدار راداری از جمله مهمترین ویژگی های عملکردی این رادارهای مدرن است که در نمونه اکتیو، قادرند تا 1000 بار درثانیه تغییر فاز داده و در صورت اشکال بر روی گیرنده و فرستنده ها، کل رادار دچار اختلال نمی‌شود.

رادارهای آرایه فازی قادر به هدایت چندین موشک علیه چندین هدف در زمان واحد بوده و چون در کسری از ثانیه تغییر فاز می‌دهند شناسائی منبع پرتو برای دشمن کاری بسیار مشکل خواهد بود.

این رادارها در صورت کشف شدن توسط دشمن یا اخلال های الکترونیکی، به دلیل تغییر فاز، مقاومت بسیار بالائی در محیطهای آلوده از خود نشان می‌دهند.

رادارهای آرایه فازی در زمینه های گسترده ای ازجمله رادارهای هواشناسی، نصب بر روی جنگنده ها، ناوها و رادارهای رهگیری موشکهای بالستیک قابلیت بکارگیری دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس