وی با بیان اینکه برنامه ششم در طول 37 سال گذشته یک برنامه ویژه بود و اولین برنامهای بود که با کمک دولت و مجلس تدوین و تصویب شد،گفت: ابتدا لایحه احکام اجرایی برنامه به مجلس ارائه شد و در ادامه ریاست مجلس با تاکید بر نیاز کشور به برنامه نامهنگاری را با مقام معظم رهبری انجام دادند و در نتیجه آن جلساتی با مسئولین دولتی برگزار و جمعبندی شد که دولت به مجلس کمک کند تا با همکاری دو قوه کار برنامه ششم پیش برود.
حاجی بابایی با اشاره به مدت زمان پنج ماه و دو روز برای بررسی و تصویب برنامه ششم در مجلس، خاطرنشان کرد: البته هنوز کار ما تمام نشده است. مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلساتی مطابقت برنامه ششم با سیاستهای کلی را بررسی میکند و شورای نگهبان هم از نظر تطبیق برنامه با شرع و قانون اساسی، مصوبات مجلس را بررسی خواهد کرد.
وی با اشاره به پیشبینی 22 اولویت در برنامه ششم توسعه، اظهار کرد: عدالتخواهی، مبارزه با فساد، فضای مجازی، آسیبهای اجتماعی و فرهنگ از اولویتهایی بود که در مجلس اضافه شد و مجموعا اولویتها 80 درصد با آنچه دولت پیشبینی کرده بود مطابقت داشت. در جداول تنظیمی دولت نیز از جمله جدول شماره 1،2،3 و 4 فقط در بخش کشاورزی تفاوت ایجاد شد. ما رشد کشاورزی را هشت درصد دیدیم در حالیکه دولت آن را حدود پنج درصد پیشبینی کرده بود. تفاوت دیگری که در مجلس ایجاد شد میزان سرمایهگذاری بود که هر سال 770 هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری بر اساس مصوبه مجلس پیشبینی شد. دولت پیش از این مبلغ فوق را 724 هزار میلیارد دیده بود اما بعد آن را به 680 هزار میلیارد اصلاح کرد. بر این اساس 35 میلیارد دلار سرمایهگذاری خارجی به 65 میلیارد دلار افزایش یافت.
رئیس کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم با بیان اینکه دولت نرخ بیکاری را در پایان برنامه هفت درصد در نظر گرفته بود،تصریح کرد: البته دولت بعداً در کمیسیون گفت که سال 96 نرخ بیکاری 12.6 خواهد بود و ما هر سال این عدد را هشت دهم درصد کاهش میدهیم که بر این اساس تا پایان برنامه نرخ بیکاری 8.6 خواهد شد. همچنین نرخ تورم نیز 7.9 درصد پیشبینی شد و تمام شاخصهای دیگر عین نظر دولت است. همچنین جداول درآمدها و مصارف عین نظر دولت دیده شده و یک ریال هم با آنچه مدنظر دولت بوده تفاوتی ندارد بنابراین برنامه هیچ بار مالی نخواهد داشت.
حاجی بابایی با اشاره به جلساتی که با لاریجانی داشتهاند،اظهارکرد:ایشان گفت شش قلم بار مالی از 500 تا 600 هزار میلیارد تومان وجود دارد. یکی از آنها 120 هزار میلیارد تومان بدهی دولت به تامین اجتماعی بود که این مورد را با توافق دولت نوشتیم، دیگری 88 هزار میلیارد تومان بار مالی خوراک پتروشیمیها بود که به پیشنهاد خودم حذف شد. مورد دیگر بار مالی 170 هزار میلیارد تومانی در بخش راه بود که آن را بررسی کردیم و مشخص شد بار مالی ندارد. ما یک میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی و از محل منابع عمرانی دولت برای راهآهن پیشبینی کردیم. در بخش ایثارگران هم که گفته میشد بار مالی دارد آنچه مصوب شد توافق دولت، مجلس و نیروهای مسلح بود لذا بار مالی ندارد. در مورد صداوسیما و قوه قضاییه هم هیچ کدام بار مالی جدید ایجاد نشده زیرا در قالب هزینهها و درآمدها دیده شده است.
این نماینده مجلس با بیان اینکه در لایحه برنامه ششم، منابع مالی فراوان برای دولت ایجاد شده، گفت: میزان سرمایهگذاری حدود 90 هزار میلیارد تومان دیده شده یعنی از 680 به 770 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. همچنین در هدفمندی یارانهها 90 هزار میلیارد تومان افزایش داشتیم و بر این اساس سقف بودجه دولت در سال 96 باید 90 هزار میلیارد تومان افزایش یابد. همچنین به مجلس در رابطه با شرکتهای ایدرو، ایمیدرو و سازمان صنایع کوچک مصوبهای داشتیم که دولت را مکلف به برداشت از صندوق توسعه میکند. علاوه بر این در بحث حقوقهای نجومی محدودیتهایی ایجاد شده که این امر برای دولت درآمدزایی میکند و هزینهها را کاهش میدهد.
وی با اشاره به تدوین قوانین نظارتی محکم برای بانک مرکزی در برنامه ششم، ادامه داد: ما همچنین تمامی دستگاههای اجرایی، وزارتخانهها، دانشگاهها و نهادهای عمومی غیردولتی را موظف کردیم حسابشان را از بانک مرکزی بگیرند و همه در جریان پولی بانک مرکزی قرار گیرند. این امر فضایی را برای ایجاد منابع جدید برای دولت باز میکند، همچنین برای خصوصیسازی به دولت مجوز دادیم.
حاجی بابایی خلق منابع جدید را از گامهای بلند برنامه ششم برای کمک به دولت عنوان و خاطرنشان کرد: ما 50 حکم برای درآمدزایی دولت در برنامه ششم پیشبینی کردیم و تمام توان خود را به کار گرفتیم تا دولت تحت فشار مازاد درآمد یا افزایش بار مالی قرار نگیرد بلکه دستش باز شود. از جمله سیاستهای تعیین کننده برنامه ششم میتوان به شفافیت، نظارت و پاسخگویی اشاره کرد. ما مقرر کردیم از حقوقها تا معاملات دولت تا تمام سیستم قراردادی کل بانک مرکزی، بانکها و وزارتخانهها به سامانه مجهز شوند و اطلاعاتشان را برخط در اختیار دستگاههای اجرایی قرار دهند.
رئیس کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم این برنامه را مردمی، عدالتخواهانه و موجب تحکیم رابطه مردم و حاکمیت دانست و تاکید کرد: این برنامه تهدیدها را برطرف و فرصتهای جدید ایجاد میکند. در این برنامه اقشار کمدرآمد مورد توجه قرار گرفتند. از جمله گامهایی برای سه دهک پایین جامعه که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند برداشته شده است. در حال حاضر میانگین حقوق این افراد 80 هزار تومان است که در برنامه ششم به 180 هزار تومان یعنی یک پنجم حقوق تامین اجتماعی افزایش مییابد. ایجاد اشتغال برای 100 هزار نفر از افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی از کارهای مهم و کلیدی در برنامه ششم به شمار میرود. ما همچنین گامهایی را برای توانمندسازی فقرا و محرومین برداشتیم.
وی با بیان اینکه در هیچ جای برنامه ششم گران کردن قیمتها دیده نمیشود، ادامه داد: به جز هدفمندی یارانهها که این هم بر اساس مصوبه قبلی مجلس پیشبینی شده است. ما در برنامه ششم به موضوع خصوصیسازی نیز توجه ویژهای داشتیم و برای خصوصیسازی بیمهها به جز بیمه ایران و بیمه مرکزی و همچنین واگذاری تصدی شرکتهای هواپیمایی قدمهایی برداشتهایم. همچنین در بحث محیط کسب و کار و بهرهوری احکامی صادر شد تا بتوانیم رتبه کسب و کارمان را از 120 به 70 برسانیم.
حاجی بابایی با اشاره به احکام پیشبینی شده برای بخش کشاورزی از جمله 15 درصد تسهیلات این بخش، صندوق حمایت از کشاورزان، وام کشاورزان و خرید تضمینی، تصریح کرد: در بخش صنعت و معدن گامهای ویژهای برداشته شد. ما شورای معادن استانها را پیشبینی کردیم و 40 درصد تسهیلات اعطایی بانکها را در اختیار صنعت و معدن قرار دادیم. در زمینه هوا و فضا و صنایع موشکی هم سعی کردیم دولت را مکلف کنیم گامهای بلندی برای صنعت هوا و فضا و موشکی بردارد و در بحث انرژی هستهای با توجه به تهدیدات اقدامات مناسبی را تدارک ببیند.
وی با اشاره به تکلیف دولت به حمایت از فلسطین و مقاومت و تقویت روابط چندجانبه اقتصادی با کشورها در برنامه ششم، اظهار کرد: همچنین 100 حکم در برنامه ششم برای پاسخگو کردن قوه قضاییه، رفع مشکلات و اقدامات ملموس دستگاههای قضایی در نظر گرفته شده است. ما همچنین الزامات سرمایهگذاری در کشور را تعیین کردیم زیرا 770 هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری نیازمند الزاماتی است. بر همین اساس موانع سرمایهگذاری را برداشتیم و سرمایهگذاری خارجی را تا جایی که میشد افزایش دادیم.
رییس کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم ادامه داد: به نظر میرسد برنامه ششم با این 22 اولویت و 20 فصلی که تعریف شده نتیجه کار صدها کارشناس از دولت، مجلس، مرکز پژوهشها و سایر نهادهاست که در کمیسیونهای تخصصی حضور پیدا کردند، کمیسیونهای تخصصی گزارشات را به تلفیق ارائه کردند و چهار کمیته تلفیق مصوبات کمیسیونها را بررسی و به کمیسیون ارائه کردند. همچنین 20 دانشگاه برتر و 30 شخصیت کارشناس و متخصص و پنلهای تخصصی در حوزههای مختلف و همچنین وزرای کابینه در خصوص برنامه اعلام نظر کردند.
حاجی بابایی با بیان اینکه اجرای برنامه ششم موجب رونق اقتصادی و به حرکت در آمدن چرخ اقتصاد کشور خواهد شد، اضافه کرد: برنامه ششم برای تورم، نرخ اشتغال و بیکاری، محیط کسب و کار و ضریب جینی، فرهنگ، آسیبهای اجتماعی و مسائل گوناگون برنامه جدی دارد و قدمهای خوبی برداشته است.
وی در پاسخ به سوالی درباره بار مالی مصوبه مجلس در خصوص بازنشستگی پیش از موعد زنان، اظهار کرد: گفته شد که این مصوبه 50 هزار میلیارد تومان بار مالی دارد در حالیکه اکنون حدود 940 هزار نفر خانم کارمند داریم که 520 هزار نفر آنها در آموزش و پرورش مشغول فعالیت هستند و از این تعداد 270 هزار نفر زیر 20 سال سابقه دارند. من در سال 91 که وزیر آموزش و پرورش بودم بخشنامه کردم که 9 هزار نفر سهمیه برای بازنشستگی بالای 20 سال وجود دارد اما چندصد نفر بیشتر از این امر استقبال نکردند.
رییس کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم یادآور شد: کسی که با 20 سال سابقه بازنشسته میشود حقوق 20 روزه هم دریافت میکند و در طول 12 ماهی که در محل کار خود حاضر نیست حقوق کامل برای دستگاه ذخیره میشود پس این به نفع دستگاههاست و صندوقهای بازنشستگی هم از این کار ضرر نمیکنند اما آیا ما باید ورشکستگی صندوقها را به پای کارمندان بگذاریم؟ طبیعی است اگر کارمندی 30 سال کار کند بهتر است اما متاسفانه روند استخدامی ما با ایراد مواجه است حتی نظر من این بود که آقایانی که بیماری صعبالعلاج دارند بتوانند از این ظرفیت بهرهمند شوند و با 20 سال سابقه بازنشسته شوند.
وی در پایان گفت:متاسفانه عدهای آمارهای غیرواقعی میدهند تا مجلس از مصوبات عدالتخواهانهاش دست بکشد.