کد خبر 680028
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۸

وزیر امور خارجه آمریکا ضمن تاکید بر پایبندی کشورش به توافق هسته ای ایران، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را ضامن امنیت همه دنیا دانست و مدعی شد بدون برجام، کشورها امنیت نخواهند داشت.

به گزارش مشرق، جان کری که به مناسبت یک ساله شدن برجام با «سی ان ان» گفتگو می کرد با اشاره به اجرایی شدن و اجرایی ماندن این توافق گفت: ایرانی ها نوزده هزار سانتریفیوژ مستقر داشتند که سوخت غنی سازی می کرد این تعداد هم اکنون به پنج هزار دستگاه کاهش پیدا کرده و توافق دارد اجرا می شود، غنی سازی تا مرز 3.67 درصد خلوص محدود شده است و ذخایر اورانیوم غنی شده آنان از دو هزار کلیوگرم تا میزان 300 کلیوگرم کاهش پیدا کرده است. لذا اگر کسی بیاید و از کنار رفتن از توافق دم بزند این فرد دارد آشکارا به درگیری و خشونت فرا می‌خواند. بدون چنین توافقی، دنیا جایی امن برای زندگی ندارد. به همین علت است که انسان های معقول به این نتیجه رسیده اند که چنین توافقی دنیا را امن تر می کند چرا که حرکت سریع یک کشور را به سوی دستیابی به سلاح هسته ای متوقف کرده است.

وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به موضع گیری ترامپ در قبال توافق هسته ای ایران و توافقنامه پاریس و احتمال خروج یک جانبه ی دولت آتی از این توافقنامه ها گفت: فکر نمی کنم چنین اتفاقی بیافتد. دولت او کم کم دارد به سمت و سویی می رود که با یک صدا سخن بگوید زیرا ژنرال ماتیس (گزینه ترامپ برای وزارت دفاع) و رکس تیلرسون (گزینه ی ترامپ برای وزارت امور خارجه) دارند موضع واحدی اتخاذ و برجسته می کنند. لذا من نمی دانم این چیزها به کجا ختم می شود.

مجری سی ان ان گفت: کشورهای اروپایی از سخنان دونالد ترامپ (انتقاد ترامپ از آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و فاجعه آمیز خواندن سیاست وی در قبال آوارگان) ابراز شگفتی کرده و هراسان شده اند. جان کری در واکنش، گفت: شایسته نیست رئیس جمهور آمریکا به این شکل مستقیم در امور داخلی دیگر کشورها ورود و دخالت کند. وی از روز جمعه مسئول چنین روابط خواهد بود. اما فکر می کنم باید خیلی بیشتر دقت شود و بی پروا درباره یکی از قدرتمندترین سران اروپا و نزدیکترین متحد آمریکا که نقش بسزایی هم در پشتیبانی از واشنگتن ایفا کرده اظهار نظر نکنیم.

وی افزود: همه کشورها در روبرو شدن با این چالش مشکل داشتند. اینکه چگونه کشوری بزرگ و قدرتمند در غرب به ارزش ها و اصولی که به آن پایبندیم واکنش نشان می دهد و در کمک کردن به مردمی که درمانده شده اند از هیچ تلاشی فروگذار نمی کند از جمله مسائلی است که بسیار برای ما اهمیت دارد و باز فکر می کنم آنگلا مرکل کار بزرگی انجام داده و نقش بسیار مهمی در اروپا ایفا کرده و دولت اوباما هم برای تلاش های وی بسیار ارزش قائل است.

کری در پاسخ به این پرسش که چه ایرادی دارد ترامپ با روسیه و ولادیمیر پوتین تعامل داشته باشد در شرایطی که روابط بین مسکو و واشنگتن در دوره اوباما بسیار بد بود، گفت: فکر نمی کنم چنین تعبیری صحیح باشد، ما با روسیه مشکلاتی داشتیم. مشکلات هم ریشه در این داشت که ولادیمیر پوتین راه مشکل درست کردن را در پیش گرفته بود. در اوکراین، کریمه و سوریه اختلاف نظرهای عمیقی داریم اما از سوی دیگر به گونه ای عمل کردیم که رئیس جمهور ترامپ می خواهد و در جاهایی که می شد با روسیه همکاری کرد از هیچ تلاشی فروگذار نکردیم.

وزیر امور خارجه آمریکا، نمونه‌ای از این همکاری را پشتیبانی مسکو و هماهنگی و تعامل نزدیک روسیه بر سر توافق هسته ای ایران خواند و افزود: روسیه همچنین در خروج سلاح های شیمیایی از سوریه نقش بسیار مهم و ضروری ایفا کرد. من و سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفتگوهای بسیار طولانی و پرشمار داشتیم. ما در زمینه توافق پاریس و حفظ محیط زیست همکاری کردیم. بر سر مسائل انسان‌دوستانه گفتگو و همکاری کردیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس