با تصویب مجلس و در چارچوب برنامه ششم توسعه کل کشور، شرایط و ضوابط خدمت‌رسانی به جانبازان، ‌آزادگان، ‌ایثارگران و خانواده شهداء مشخص شد.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، نمایندگان در جلسه علنی مجلس و در ادامه رسیدگی به لایحه برنامه ششم توسعه کل کشور ماده 103 آن را به تصویب رساندند که به موجب آن:

 1- دولت موظف است کلیه مطالبات معوق خانواده‌های معظم شهداء و ایثارگران(جانبازان و آزادگان) اعم از پاداش پایان خدمت و وجوه مربوط به ذخیره مرخصی استفاده نشده و کلیه مطالبات قانونی آنان را به طور کامل حداکثر در دو سال اول برنامه تامین و توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران پرداخت نماید. به نحوی که در پایان سال دوم برنامه هیچ‌گونه مطالبات معوقی در حوزه ایثارگران و خانواده شهداء باقی نمانده باشد.

تبصره- مطالبات مذکور در این ماده در خصوص جانبازان و آزادگان مشمول قانون حالت اشتغال نیز بر حسب مورد توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران و دستگاه مربوطه در طی دو سال اول برنامه می‌بایست تامین و پرداخت گردد.

2- دولت موظف است اعتبار لازم را به منظور تامین حداقل معیشت گروه‌های عنوان شده ذیل که فاقد شغل یا درآمد باشند را، پیش‌بینی و حداقل حقوق کارکنان دولت را به آنان جهت پرداخت در بودجه‌های سنواتی درج و در اختیار دستگاه های مربوطه قرار دهد.

الف- جانبازان با هر میزان درصد از کارافتادگی و آزادگان با حداقل سه ماه اسارت.

ب- رزمندگان با حداقل شش ماه حضور در جبهه و چریکهای جنگ‌های نامنظم(گم جن).

ج- افراد تحت تکفل قانونی جانبازان متوفی، آزادگان متوفی، رزمندگان متوفی(با حداقل شش ماه حضور در جبهه).

تبصره- تشخیص افراد تحت تکفل قانونی جانبازان و آزادگان متوفی و ارائه خدمات به آنان به عهده بنیاد شهید و امور ایثارگران و تشخیص افراد تحت تکفل قانونی رزمندگان متوفی به عهده ایثارگران نیروهای مسلح و ارائه خدمات به آنان به عهده  سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) می‌باشد.

د- نامادری شهید و خواهران مجرد شهداء که تحت تکفل والدین شهداء بوده‌اند(پس از فوت والدین).

ه‍- برادر و خواهر شهید دارای معلولیت جسمی، حرکتی، ذهنی، محجور،‌ دارای بیماری‌های خاص یا صعب‌العلاج پس از تأیید کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران.

و- همسران مطلقه شهداء که فرزند یا فرزندان شهید را حداقل 15 سال نگهداری نموده‌اند با تأیید بنیاد شهید (ماهیانه معادل دو سوم حقوق کارکنان دولت).

3- در ماده51 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران پس از عبارت" آزادگان"عبارت "و فرزندان شهداء" اضافه می‌گردد.

4- سازمان و بنیاد شهید و امور ایثارگران مکلفند نسبت به تامین و پرداخت صددرصد (100%) سرانه بیمه عمر و حوادث والدین، همسر و فرزندان شهداء جانبازان و آزادگان فاقد پوشش بیمه عمر و حوادث اقدام نمایند.

5- دولت مکلف است به منظور حمایت و تجلیل از رشادت های رزمندگان  هشت  سال دفاع مقدس که حداقل شش ماه سابقه حضور در جبهه دارند و جانبازان زیر 25 درصد جانبازی و آزادگان با کمتر از شش‌ماه سابقه اسارت و همسران و فرزندان آنان تسهیلات رفاهی، معیشتی، بهداشتی، درمانی و فرهنگی به شرح زیر ارائه نماید.

الف- تأمین و پرداخت یا معافیت حداقل 30 درصد هزینه شهریه تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی، دوره های شبانه دانشگاههای دولتی، دانشگاه پیام نور و سایر دانشگاه های مورد تایید وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.

ب- بهره‌مندی رایگان از خدمات مراکز فرهنگی عمومی و ناوگان حمل و نقل شهری.

ج- معافیت از پرداخت 30 درصد هزینه از طریق هر یک از شرکت های دولتی و خصوصی هواپیمایی، ریلی و دریایی در سفرهای داخلی و عتبات عالیات برای یک‌بار در سال.

د- شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و سازمان اوقاف و امور خیریه مکلفند به منظور ارج نهادن به والدین، همسران و فرزندان شهداء و آزادگان و همسران و فرزندان آنان، جانبازان و همسران و فرزندان جانبازان بیست‌و پنج‌درصد و بالاتر و رزمندگان با سابقه حضور 6 ماه و بالاتر در جبهه را در امامزادگانی که دفن اموات در آنها مجاز می‌باشد و آرامستان‌ها بدون اخذ هزینه اقدام نمایند.

ه‍- بهره‌مندی از انشعاب رایگان آب، فاضلاب، برق و گاز برای یک بار در واحدهای مسکونی.

و- بهره‌مندی از امتیازات یک مقطع تحصیلی بالاتر (فقط برای رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در دفاع مقدس).

6- در بند الف ماده31 قانون جامع خدماتی ایثارگران پس از عبارت جانبازان و آزادگان و فرزندان شاهد عبارت جانبازان و فرزندان جانبازان و آزادگان و فرزندان آزادگان و رزمندگان و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه سابقه حضور در جبهه اضافه می شود.

7- متن زیر به‌عنوان ماده (59) مکرر به قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران الحاق می‌شود.

«قوه قضائیه، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، کانون وکلای دادگستری، کانون کارشناسان رسمی، مرکز وکلاء و کارشناسان قوه قضائیه، مکلفند، سی درصد (30%) از سهمیه صدور دفاتر خدمات قضائی و الکترونیک، سردفتری، صدور پروانه وکالت، مجوز کارشناسان رسمی دادگستری را به فرزندان و همسران شهدا، جانبازان با حداقل ده درصد (10%) ، آزادگان با داشتن حداقل سه‌ماه سابقه اسارت و رزمندگان با داشتن حداقل شش ماه حضور در جبهه و همسر و فرزندان جانبازان 25 درصد و بالاتر و فرزندان و همسران آزادگان و فرزندان رزمندگان دارای حداقل 12 ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه، بدون رعایت شرط سنی در صورت واجد شرایط بودن اختصاص دهند.»

8- در صورتی که دریافتی ایثارگران و فرزندان شهدا و رزمندگان با حداقل 12ماه سابقه حضور در جبهه مشمول صندوق تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی دیگری گردد بازنشستگی در هر صندوق به طور مستقل انجام می‌گردد و با تحقق بازنشستگی این افراد در  هر صندوق از مستمری بازنشستگی آن صندوق بهره‌مند می‌گردند.

9- ایثارگران و فرزندان شهدا و آزادگان و جانبازان و رزمندگان با حداقل 12ماه سابقه حضور در جبهه برای یک بار  از پرداخت ما به التفاوت برای 15 سال سنوات بیمه ای ناشی از تغییر  صندوق بیمه و بازنشستگی معافند. این مبلغ به عنوان مطالبه صندوق منتقل الیه از دولت منظور و توسط دولت پرداخت و تسویه می‌شود.

10- متن زیر به انتهای بند (1) قانون خدمت وظیفه عمومی و دو تبصره به بند (3) ماده (45) قانون الحاق می‌شود:

درصورت تایید ستاد فرماندهی کل قوا:

- فرزندان رزمندگان با سابقه حضور در جبهه به ازای هرماه حضور یک ماه کسر خدمت از نظام وظیفه.

- فرزندان آزادگان به ازای هرماه اسارت یک ماه کسر خدمت از نظام وظیفه.

- فرزندان جانبازان به ازای هردرصد جانبازی یک ماه کسر خدمت از نظام وظیفه.

تبصره- بهره‌مندی فرزندان جانبازان بر اساس درصد جانبازی صادره از کمیسیون عالی پزشکی نیروهای مسلح یا بنیاد شهید اقدام می‌گردد و در خصوص آموزش خدمت نظام وظیفه براساس مقررات ستاد کل نیروهای مسلح عمل می‌گردد.

11- به ماده 56 قانون جامع خدمات رسانی ایثارگران عبارت رزمندگان با حداقل 12 ماه حضور در جبهه اضافه می‌گردد.

12- به ماده 37 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران پس از عبارت "کسورات بازنشستگی سهم اسراء و آزادگان و جانبازان" عبارت "فرزندان شهداء و رزمندگان با حداقل 24 ماه حضور در جبهه" اضافه می‌شود.

13- فرزندان شهداء از کلیه امتیازات و مزایای مقرر در قوانین و مقررات مختلف برای شخص جانباز 50 درصد و بالاتر به استثنای تسهیلات خودرو، حق پرستاری، کاهش ساعت کاری و حالت اشتغال برخوردارند. امتیازات ناشی از این بند شامل وابستگان فرزند شهید نمی‌شود.

14- عبارت ذیل به ماده 60 قانون جامع خدمات رسانی ایثارگران اضافه می شود:

بعد از عبارت "جانبازان و آزادگان" عبارت "همسران و فرزندان شهداء" اضافه می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مهرزاد IR ۰۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    0 0
    سلام خدمت آقای دکتر قاضی‌زاده رئیس بنیاد. اینجانب دارای همسر و ۳ فرزند می‌باشم وهیچگونه درآمدی ندارم دارای بیماری اعصاب و روان شدید هستم. میشه لطف کنید ب این بنده خدا کمک کنید .ممنون میشم از شما.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس