کد خبر 677070
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۱

صادق خان شهردار لندن، اولین شهردار مسلمان این کشور می‌باشد. صادق‌خان اصالتاً پاکستانی است و سال‌های قبل‌تر از این سمت، به وکالت مشغول بوده است.

 به گزارش مشرق، شهردار لندن در تاریخ 8 اکتبر 1970 در یک خانواده شیعه-سنی مهاجر پاکستانی که دارای هفت فرزند بودند، به‌دنیا آمد. پدر او یک راننده اتوبوس بود و مادرش نیز برای کمک به مخارج زندگی، خیاطی می‌کرد. نیاکان او در سال 1947 از هند به پاکستان مهاجرت کرده بودند و پدر و مادر او قبل از تولدش، از پاکستان به انگلیس رفته بودند.

صادق‌خان در اولین دیدار رسمی خود، در 8 می میهمان مارک رِگو در استادیوم «کوپتهال» در شمال لندن بود تا در مراسم «یادبود هولوکاست» (یوم هاشووا) شرکت کند؛ درحالی‌که مدتی بعد، دعوت «کارزار همبستگی فلسطین» (پی.اس.سی) را برای حضور در مراسم این گروه به‌مناسبت «روز نکبت» (تأسیس رژیم اسرائیل) رد کرد.

 

صادق‌خان در یک خانواده مسلمان بزرگ‌ شده است و هیچ‌گاه از بازگو کردن اعتقادات خود ابایی نداشته. او در یکی از سخنرانی‌های خود به‌عنوان نماینده مجلس در مورد پدر خود این‌چنین گفت: «او به من احادیث و گفته‌های حضرت محمد (ص) را می‌آموخت و یک اصل خاص را به‌ من یاد می‌داد که اگر کسی ببیند چیزی غلط یا اشتباه است، وظیفه دارد تلاش کند تا آن را تغییر دهد.»

  • سن: 45 سال
  • جناح سیاسی: حزب کارگر
  • دین: اسلام

او در دبیرستان، ریاضی و علوم خوانده و در آن زمان می‌خواست دندان‌پزشک شود؛ اما به پیشنهاد یکی از معلمان خود که گفته بود که او دارای یک شخصیت استدلالی و مباحثه‌گر است، در دانشگاه شمال‌ لندن حقوق خواند و به‌عنوان وکیل کارآموز در سال 1994 در Christian Fisher به‌عنوان وکیل حقوق بشر لوئیز کریستین مشغول به‌کار شد و در همان سال ازدواج کرد. صادق‌خان هم‌چنین با حمایت و تشویق Guyanaborn – یک فعال محلی – دوازده‌سال به‌عنوان عضو شورای توتینگ فعالیت کرد و در سه سال پایانی به‌عنوان سهام­دار این شورا آن را به «کریستین‌خان» تغییر نام داد. او در 23 سالگی به‌عنوان مقام محلی توتینگ توانست وارد شورای شهر لندن شود. صادق‌خان هم‌چنین کتابی به‌نام «عدالت؛ نه علایق» را نوشت که در آن به چگونگی برقراری ارتباط میان مسلمانان انگلیس پرداخته است.

لوئیز فراخان از امت اسلام در بین افرادی که صادق‌خان وکیل آن‌ها بوده است، دیده می‌شود.

 

صادق‌خان در اوایل کار خود به‌عنوان وکیل حقوق‌بشر پرونده­‌هایی مانند زیر را به‌سرانجام رساند.

  • جبران خسارت یک آرایش‌گر که به‌اشتباه توسط پلیس دست‌گیر شده و مورد ضرب‌وشتم قرار گرفته بود.
  • قبول وکالت معلمان و وکلایی که مورد تبعیض نژادی قرار گرفته بودند.

 

سوابق مشاغل سیاسی

  • 2013 - 2015 وزیر سایه لندن
  • 2010 - 2015 منشی سایه صدراعظم و وزارت دادگستری
  • 2010 وزیر امورخارجه دولت در سایه در بخش حمل‌ونقل
  • 2009 - 2010 وزیر امورخارجه دپارتمان حمل‌ونقل
  • 2008 - 2009 معاون پارلمانی وزیر در دپارتمان اجتماع و دولت‌محلی
  • 2007 - 2008 دستیار در خزانه­ داری HM
  • 2005 - 2007 عضو کمیته حساب‌های عمومی
  • 2005 تاکنون؛ عضو پارلمان برای توتینگ لندن

 

سوابق مشاغل غیرسیاسی

  • 1997 – 2005 خدمت در انجمن کریستین‌خان
  • 1994 – 1997 خدمت به‌عنوان وکیل در کریستین‌خان

 

صادق‌خان و اسلام

صادق‌خان هم‌چنین اذعان کرده است که یک رهبر مسلمان یا سخن‌گوی مسلمانان نیست؛ بلکه او شهردار لندن است و به نمایندگی از تمام مردم لندن صحبت می‌کند. بدین ترتیب، خود را از انتقادهایی که ممکن بود - به‌دلیل داشتن نگرش اسلامی و یا ایفای نقش به­‌عنوان یک فرد حامی اسلام - به او وارد شود، دور ساخت. او پس از انتخاب‌ شدن به‌عنوان شهردار لندن، توسط رسانه‌ها بیش‌تر به‌عنوان یک مسلمان که شهردار یکی از بزرگ‌ترین و حساس‌ترین شهرهای غرب است، معرفی شد. کارشناسان متعددی تحلیل کردند که صادق‌خان فردی‌ است که دیدگاه‌های او از قواعد و نگرش­‌های اسلامی نشأت نگرفته و تا زمانی که برنامه‌های او از اسلام و اندیشه‌های آن خالی ا‌ست، جای نگرانی وجود ندارد.

 

صادق‌خان در ماه رمضان روزه می‌گیرد و آن را وسیله‌ای برای برقراری ارتباط میان مسلمانان و دیگر افراد می‌داند. او برخلاف رسانه‌ها که چهره بدی را از اسلام نشان می‌دهند، معتقد است که در ماه رمضان می‌توان با برگزاری مراسم افطاری در مساجد، کلیساها و پرستش‌گاه‌های یهودیان، پلی برای ایجاد رابطه با دیگران برقرار کرد. او معتقد است که بهترین راه برای این‌که مردم اعتقادات دیگران را درک کنند، این است که آن را با دیگران به اشتراک بگذارند؛ وی هم‌چنین بیان کرده است که مسلمانان در لندن نقشی مهم ایفا می­کنند؛ بر این اساس که اطمینان مجددی را ایجاد کنند که مسلمانان افرادی عادی هستند و این امر بدین خاطر است که مسلمانان افرادی تأثیرگذارند.  او هیچ‌گاه از مسائل معنوی ماه رمضان صحبتی به‌میان نیاورده و از روزه­داری برای تقویت روحیه مسلمانان - که منجر به افزایش آستانه تحمل آنان برای مبارزه و تحمل سختی‌­ها می­‌شود - نیز یاد نکرده است؛ بلکه از آن فقط به­ عنوان وسیله‌ای برای انطباق و سازگار کردن مسلمانان با دنیای غرب و استحاله از درون کردن مسلمانان با ایدئولوژی اسلام لیبرالی استفاده می­‌کند.

او هم‌چنین به صحبت‌های ترامپ در مورد منع ورود مسلمانان به آمریکا بعد از حمله تروریستی اورلاندو - که مسئولیت آن را داعش بر عهده گرفت - واکنش نشان داد و بیان کرد که ترامپ هیچ‌گونه اطلاعی از اسلام ندارد و بازیچه دست افراطیون شده است. پس از آن‌که دونالد ترامپ گفت برای شهردار جدید لندن که یک مسلمان است برای ورود به آمریکا استثنا قائل می‌شود، صادق‌خان حرف‌های ترامپ را درباره مستثنی کردنش برای ورود به آمریکا بی‌اهمیت دانست و او را متهم به داشتن «دیدگاهی جاهلانه» پیرامون اسلام کرد. با این‌حال، شهردار جدید لندن در پاسخ به این حرف‌های ترامپ او را مورد انتقاد قرار داده و نسبت به آن‌چه «دیدگاه جاهلانه» ترامپ درباره اسلام خواند و این‌که دیدگاه‌های وی می‌تواند هم امنیت انگلیس و هم امنیت آمریکا را به‌خطر بیندازد، هشدار داد؛ که البته این عمل صادق‌خان را می­‌توان حربه­‌ای سیاسی برای جمع­آوری رأی از جامعه مسلمانان دانست.

صادق‌خان هم‌چنین در سفر خود به فرانسه در دیدار با هم‌تای خود، به‌ قانون منع‌حجاب زنان مسلمان در سواحل شهر villeneure در نزدیکی شهر نیس در جنوب فرانسه - که توسط دادگاه عالی فرانسه تصویب‌ شده بود - اعتراض کرد و اظهار داشت:«هیچ‌کس نمی‌تواند به بانوان بگوید چه بپوشند و چه نپوشند.» به‌نقل از رسانه‌های آلمانی، انتخاب صادق‌خان به‌عنوان اولین شهردار مسلمان لندن بازتاب گسترده‌ای را در جامعه آلمان داشت. در حالی ‌که اروپا با مشکلات متعددی مانند اسلام‌ستیزی دست‌وپنجه نرم می‌کند، انتخاب یک مسلمان در یکی از شهرهای مهم اروپایی به‌عنوان شهردار، پیامی مهم به‌شمار می‌آید. انتخاب صادق‌خانِ مسلمان به‌عنوان شهردار لندن، در ذهن برخی، داستان فیلمی از سینمای هند (بالی‌وود) را متبادر می‌کند به‌نام «نام من خان است؛ من تروریست نیستم». در این فیلم، فردی مسلمان و مهاجر نشان داده می‌شود که از هند به آمریکا رفته و پس از واقعه‌ یازده ‌سپتامبر، خود و خانواده‌اش قربانی افکار ضداسلام جامعه‌ آمریکا می‌شوند؛ اما در نهایت با اثبات حقانیت وی، سوء‌تفاهمات نسبت به‌تمامی مسلمانان و چهره ‌‌اصلی اسلام رفع می‌شود.

 

در حال حاضر، جامعه‌ آلمان نیز با پدید‌ه‌ای شبیه آن و یا به‌شکلی کم‌تر افراطی روبه‌روست. نویسندگان، سیاست‌مداران و افراد عادی جامعه آلمان در مورد اسلام، خشونت و مسلمانان در طول هفته، ساعت‌ها بحث می‌کنند؛ اما چیزی که قابل‌تقدیر است، در کنار قوانین خنثی، تلاش بسیاری از افراد تأثیرگذار در میان مردم آلمان است. از طرفی آمارها نشان می‌دهد که مسلمانان و دین اسلام کم‌تر شناخته ‌شده‌اند؛ اطلاعات بسیار کمی در ذهن افراد وجود دارد و درصد کمی از مسلمانان با خانواده‌های آلمانی رفت‌وآمد دارند. اما از طرفی، با وجود مشکلات‌ اجتماعی، اقتصادی و برنامه‌ریزی ضعیف دولت و یا سوءاستفاده سیاسی احزاب مخالف دولت از این مشکلات، می‌توان به عد‌ه‌ای حق داد که ناخواسته درگیر جبهه‌ اسلام‌ستیزان شوند. با این ‌حال، صادق‌خان از طریق یک انتخاب دموکراتیک وارد شهرداری لندن شد؛ جایی‌که به‌نظر بسیاری از کارشناسان سیاسی و جامعه‌شناسان به نژادپرستی و اسلام‌ستیزی «نه» گفته شد. در دوران تبلیغات برای شهرداری لندن، حزب محافظه‌کار حاکم و به‌ویژه زاک گلداسمیث، نامزد این حزب برای شهرداری لندن، تبلیغات فراوانی درباره یهودی‌ستیزی حزب‌کارگر و صادق‌خان، نامزد این حزب برای تصدی شهرداری لندن به‌راه انداختند که در پاره‌ای از موارد، مواضع صادق‌خان از منظر شماری از مسلمانان، ضعیف و نادرست تلقی شد.

صادق‌خان؛ رقابت‌های انتخاباتی و برنامه‌های او برای لندن

شهردار لندن از طریق انتخابات برگزیده می‌شود و در کنار انجمن لندن و بیست عضو آن، مسئول اختیارات لندن بزرگ‌تر (GLA) است. شهردار لندن، رئیس انجمن شهری لندن است که مسئول تمام سازمان‌های شهرداری تلقی شود. در سال 2015، حزب‌کارگر بریتانیا صادق‌خان را به‌عنوان نامزد خود در انتخابات شهرداری لندن در ماه می سال 2016 معرفی کرد. صادق‌خان در انتخابات درون‌حزبی برای انتخاب نامزد تصدی پست شهرداری لندن موفق به‌کسب شصت ‌درصد آرا شد. وی در تاریخ 6 می 2016 با کسب 56٫8 درصد آرا، رقیب محافظه‌کارش را شکست داد و شهردار لندن شد.

صادق‌خان توانست 57 درصد آرا را از بین 3/1 میلیون رأی در مقابل حریف انتخاباتی خود، Zac Goldsmith کاندیدای محافظه‌کاران به‌دست آورد. وی سه‌سال به‌عنوان نماینده پارلمان بوده و در حزب‌کارگر خود را به‌عنوان وکیل حقوق‌بشر معرفی می‌کرد. او زمان زیادی را برای بهبود روابط بین اجتماع مسلمانان و پلیس در سراسر کشور انگلیس - که در حقیقت تلاشی برای انطباق مسلمانان با فرهنگ غربی است - تخصیص داد. او در سال 2005 جایزه «تازه‌وارد سال» را از مجله تماشاچیان گرفت. صادق‌خان با رهبر وقت حزب‌کارگر مخالفت‌هایی شدید داشت؛ به‌صورت عمومی موضع خود را در قبال رهبری او مطرح کرد و او را متهم ساخت که با سازمان‌های تروریستی همکاری داشته است. ضمناً چندین مورد از سیاست‌های کلیدی Corbyn مانند نرخ مالیات و ملی کردن مجدد بانک‌ها را مورد انتقاد قرار داد. او هم‌چنین درباره مسئله ناتو، Eu و Trident نیز خود را با رهبر حزب‌کارگر در تضاد می‌دانست.

 

از دیگر مواردی که می‌توان درباره مخالفت او با رهبر حزب‌کارگر اشاره کرد، سیاست‌های انگلیس در قبال خاورمیانه در طول حمله هوایی اسرائیل علیه حزب‌الله لبنان بود و در اوت 2006 به‌همراه سه تن دیگر از نماینده‌های مسلمان، نامه‌ای را به «تونی بلر» نخست‌وزیر وقت نوشتند که در آن بیان کردند سیاست‌های خارجی انگلیس، زندگی شهروندان را در داخل و خارج از این کشور به‌خطر می‌اندازد. این نکته قابل تأمل است که او در این نامه، هیچ­گونه صحبتی درباره جنگ‌­ستیزی و سیاست استعمارگونه انگلستان نمی‌کند؛ که خود نشان‌دهنده تضاد کامل نگرش صادق‌خان با مبانی اسلام در مبارزه با چپاول­‌گران است.

در سال 2008 میلادی، نشریه ساندی‌تایمز نوشت:«پلیس ضدتروریسم انگلیس به گفتگوی صادق‌خان با یک زندانی به‌نام بابر احمد که در زندان امنیتی وودهیل (Woodhill) صورت گرفته بود، گوش کرده است.» بر اساس قانون مشهور به دکترین ویلسون (Wilson Doctrine)، پلیس حق ندارد به شنود مکالمات نمایندگان مجلس دست بزند؛ مگر این‌که وزیرکشور دستور این کار را صادر کرده باشد. بررسی این موضوع نشان داد که شنود گفتگوهای صادق‌خان به‌دستور یک فرمانده ارشد پلیس صورت گرفته بود و وزیرکشور وقت دستور داد این کار تکرار نشود. در سال 2010 میلادی، صادق‌خان با مدیریت ستاد مربوط به «اِد میلی بند»، به او کمک کرد تا بتواند در مبارزه بر سر رهبری حزب‌کارگر، برادرش «دیوید میلی بند» را شکست­ دهد. با پیروزی اد میلی بند، صادق‌خان نیز پله‌های ترقی در حزب‌کارگر را به‌سرعت طی کرد؛ به‌گونه‌ای که به نوشته روزنامه دیلی‌تلگراف، در مدت یک‌سال از جایگاه هشتادودوم افراد پرنفوذ چهره‌های چپ، به رتبه شانزدهم رسید.

در انتخابات رهبری حزب‌کارگر، صادق‌خان در میان 36 نماینده حزب‌کارگر بود که جرمی کوربین را برای رهبری این حزب معرفی کرد. صادق‌خان در سال 2010 میلادی گفت برای دومین سال پیاپی، افزایش دست‌مزد نمایندگی مجلس و وزارت دولت سایه را نخواهد گرفت تا مشابه شرایط مردم عادی زندگی کند که از مشکلات اقتصادی در رنجند. وی کماکان ترجیح داده است تا از حقوق وزارت و نمایندگی مجلس استفاده نکند و به دست‌مزد معادل وکالت راضی است. او بارها در میان یک‌صد سیاست‌مدار پرنفوذ لندن قرار گرفته و در امور خیریه و فرهنگیT فعال است. صادق‌خان در سال 2015 از سوی هفته‌نامه مسلم‌نیوز، به‌عنوان سیاست‌مدار مسلمان سال در انگلیس برگزیده شد. شعار انتخاباتی صادق‌خان در طول دوران انتخابات شهرداری لندن از عبارت «من می‌خواهم به‌تمامی لندنی‌ها همان فرصتی را بدهم که شهر ما به من داد؛ یک‌خانه ارزان‌قیمت که بتوانند خریداری کنند؛ یک شغل با درآمد خوب، سیستم حمل‌ونقل مدرن و ارزان و محیط‌زیست پاک، امن و سالم» به‌عنوان شعار انتخاباتی‌اش استفاده کرد. این شعار در حالی سر داده شد، که فقدان نگرش یا برنامه‌ای برای مسلمانان و یا گسترش مبانی فکری آنان در برنامه­های صادق­خان به‌وضوح دیده می­شد.

خانه‌های ارزان‌قیمت

صادق‌خان مسئله مسکن – به‌عنوان مهم‌ترین مسئله‌ای که لندن با آن مواجه است - را در ستاد انتخاباتی خود عنوان کرد و تعهد اصلی او آن بود که نیمی از خانه‌های لندن برای افرادی با درآمد متوسط قابل‌دستیابی باشد. او راه‌حل این مشکل را آزادسازی زمین‌های عمومی ارزان به‌جای زمین‌های خصوصی - که مالکان در آن به‌دنبال سود هستند - می­دانست. اما در همین‌حال، توسعه‌دهندگان بیان کردند که رسیدن به ‌هدف مخاطره‌آمیز بسیاری از پروژه‌های لندن را به‌دلیل بالا بودن قیمت زمین، غیرعملی می‌کند. هم‌چنین استاد اقتصاد دانشگاه لندن، Tony Travers نیز اظهار کرد که اگر منافع توسعه‌دهندگان تحت فشار قرار گیرد، باعث خواهد شد که آن‌ها عقب‌نشینی کنند. در همین راستا، اندیشکده مرکز لندن اعلام کرد که گسترش خانه‌سازی در شهری مانند لندن به‌طور قابل‌توجهی یک تجارت پیچیده است و نیازمند یک همکاری منظم و آرایش میان شرکت‌های خصوصی، عمومی و افراد ثالث است که دارای مهارت‌ها و توانایی‌هایی متفاوت، از جمله طراحی، برنامه­ریزی، بودجه‌بندی و... باشند.

 

کسب ‌و کار

کسب‌وکار برای حزب کارگر پس از رسوایی شکست در انتخابات، یک مسئله بحرانی بود و در نتیجه با ارائه یک برنامه مناسب می‌توانستند اعتماد رأی‌دهندگان را دوباره به‌دست آورند؛ هم‌چنین با ذکر این نکته که او «تجارت‌دوست‌ترین» شهردار در کل ادوار است، توانستند توجه مردم را به وی جلب کنند. در همین راستا، او دیدارهایی با اتحادیه کسب‌وکارهای کوچک و اتحادیه صنعت انگلیس داشت که برای یک سیاست‌مدار چپ‌گرا قابل‌توجه بود. او هم‌چنین خواستار حفظ سیاست مالیاتی رقابتی برای تشویق کسب‌وکارها در لندن بود و این‌، یکی از نقاطی بود که با رقیب خود در انتخابات در تضاد قرار داشت.

هزینه‌های حمل‌ونقل

یکی دیگر از قول‌های صادق‌خان، کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل عمومی بود که برای نیل به این هدف اعلام کرد در طول چهارسال با فشرده‌سازی هزینه‌های حمل‌ونقل، باعث کاهش آن می‌شود.

محیط‌ زیست

صادق‌خان تعدادی سیاست ابداعی را مطرح کرد؛ به‌عنوان‌مثال، کاشت بیش از دومیلیون درخت و احداث پیاده‌رو در خیابان آکسفورد؛ کاهش تدریجی استفاده از وسایل هیبریدی و جایگزینی وسایل برقی؛ ممنوع کردن تردد کامیون‌های سنگین در مرکز شهر در طول ساعت‌های شلوغی و... .

 

سیاست‌ها در قبال پلیس لندن

صادق‌خان برای کاهش خشونت‌های افراطی و تنفرآمیز، هدف‌گذاری را روی سخت‌گیری قرار داد.

تأمین ‌مالی از طرف George Osborne

برخلاف شهرهای دیگر، شهردار لندن برای تأمین ‌مالی به دولت مرکزی وابسته است. ستاد انتخاباتی صادق‌خان به‌صورتی مشخص در تضاد با نخست‌وزیر، دیوید کامرون بود و کامرون بارها ادعا کرد که صادق‌خان با افراطیون اسلامی هم‌پیمان و در ارتباط است.

صادق‌خان و حمایت از هم‌جنس‌گرایان

صادق‌خان از حامیان هم­جنس‌­گرایان نیز بوده است و در پی وقوع حادثه تروریستی اورلاندو به‌دست داعش - که طی آن فردی مسلح، باشگاه هم­جنس­‌گرایان را به گلوله بست و پنجاه‌نفر کشته و بیش از 53 نفر زخمی شدند - با حضور در آن محل و ابراز همدردی، بیان کرد که «اگر شما یک شهروند هم‌جنس‌گرای لندنی هستید، باید در خانه خود احساس امنیت کنید و من می‌خواهم نه‌تنها در خانه احساس امنیت کنید، بلکه هرطوری که می‌خواهید باشید نیز امنیت داشته باشید.» او در سال 2007 به قانون برابری جنسی برای هم‌جنس‌گرایان رأی مثبت داد و در سال 2013 با ازدواج قانونی هم‌جنس‌بازان نیز موافقت کرد. در سال 2014 او به قادر ساختن دادگاه برای رسیدگی به طلاق یا ابطال ازدواج زوج‌های هم‌جنس‌باز نیز رأی مثبت دارد و در سال 2015 به قانون فراهم کردن ازدواج هم‌جنس‌بازان در نیروهای مسلح خارج از انگلیس نیز رأی داد. در طول کمپین انتخاباتی او برای شهرداری لندن، فعالان LGBTI برای حمایت از او یک ستاد جمع‌آوری کمک‌های مالی را سازمان‌دهی کردند که درRoyal Rauxhall Taren برگزار می‌شد. او هم‌چنین به‌دلیل حمایت از ازدواج هم‌جنس‌گرایان در سال 2013 توسط اسلام‌گرایان در داخل لندن تهدید به مرگ شد.

 

صادق‌خان و دوستی با اسرائیل

وقتی در سپتامبر گذشته، نامزدی صادق‌خان برای شهرداری لندن از سوی حزب‌کارگر اعلام شد، او در تبلیغات خود تأکید داشت که در صورت انتخاب، همه تمرکز خود را بر مسائل گریبان‌گیر لندن خواهد گذاشت. او به‌ویژه گفت که مسائل بین‌المللی، از جمله مناقشه فلسطین-اسرائیل را وارد کارش در شهرداری نخواهد کرد. صادق‌خان در دوران کمپین انتخاباتی خود در مصاحبه با «جوییش کرونیکل» چاپ لندن، گفت که «تعهد او به اسرائیل، قابل بحث نیست.» اما تنها یک‌هفته بعد از گزینش به‌عنوان نامزد حزب، او در مصاحبه با روزنامه «دیلی میل»، از طرح خود برای یک فستیوال «معرفی تل‌آویو» صحبت کرد. او به‌ صراحت گفت که مخالف کمپین بین‌المللی مخالفت با اشغال‌گری اسرائیل - موسوم بهBDS  (بایکوت، منع سرمایه‌گذاری و تحریم‌ها) - است. آقای خان در اظهارنظر دیگری در همان روزها گفت که تلاش‌های «جرمی کوربین»، رهبر حزب‌کارگر برای تعامل با حماس و حزب‌الله، «لندن را به‌هدف بالقوه تروریسم تبدیل خواهد کرد»! این‌جاست که باید گفت صادق‌خان در پی جلب رضایت لابی‌های قدرت‌مند صهیونیستی ا‌ست؛ که نفوذی ریشه‌دار و عمیق در ساختار سیاسی انگلستان دارند. او تصمیم گرفته است که رضایت یک لابی را به قیمت نارضایتی بخش بزرگی از کسانی که به او رأی داده‌اند، به‌دست بیاورد.

 

اولین دیدار رسمی او به‌عنوان شهردار لندن با سفیر رژیم صهیونیستی در لندن، «مارک رِگِو» بود؛ کسی که به‌دلیل نقشی که در توجیه و دفاع از عملیات کثیف و جنایت‌بار اسرائیل علیه غزه (2009-2008) در رسانه‌های بین‌المللی (در سمت سخن‌گوی دولت ایهود اولمرت) داشت، یک چهره منفور است و بسیاری از یهودیان انگلستان علاقه‌ای به ارتباط با او ندارند.

صادق‌خان در اولین دیدار رسمی خود، در 8 می میهمان مارک رِگو در استادیوم «کوپتهال» در شمال لندن بود تا در مراسم «یادبود هولوکاست» (یوم هاشووا) شرکت کند؛ درحالی‌که مدتی بعد، دعوت «کارزار همبستگی فلسطین» (پی.اس.سی) را برای حضور در مراسم این گروه به‌مناسبت «روز نکبت» (تأسیس رژیم اسرائیل) رد کرد. این اقدام، نشان می‌دهد که صادق‌خان - که به ظاهر فردی مسلمان است و با احادیث و مبانی تفکر اسلامی آشناست - آشکارا از رژیم صهیونیستی طرفداریکرده؛ که خود می­تواند نشان‌دهنده این امر باشد که دین اسلام در دیدگاه لبیرال­هایی هم‌چون صادق­خان، دینی است محصور به عباداتی مانند روزه­داری و دیگر احکام و منوط به زندگی شخصی است؛ نه نگرش سیاسی و کلان.

وقتی چند روز بعد از این رویداد، در یک برنامه رادیویی یکی از شهروندان لندن از او دلیل عدم شرکتش در مراسم مربوط به فلسطین را پرسید، او - به‌عنوان شهرداری «فراگیر» که قرار است متعلق به همه لندنی‌ها باشد - در جواب، توضیحات مطولی درباره ضرورت حضور در مراسم هولوکاست داد. درحالی‌که فشار سنگین لابی سیاسی-تبلیغاتی صهیونیست‌ها با شعار «ضد صهیونیست مساوی است با ضدیهودی»، در حال زیر و رو کردن حزب‌کارگر است، یک نکته از زمان انتخابات شهرداری آشکار شده؛ برای صهیونیست بودن نیاز نیست که یهودی باشید. حتی می‌توانید یک مسلمان باشید. شهردار صادق‌خان مصداق این واقعیت است.

پی نوشت:

http://www.mirror.co.uk/news/uk-news/sadiq-khan-profile-liverpool-fan-7914201


http://www.bbc.com/news/uk-england-london-36140479


https://www.theguardian.com/world/commentisfree/2016/jun/05/fasting-for-ramadan-wont-be-easy-its-the-coffee-ill-miss-the-most


http://www.usatoday.com/story/news/world/2016/05/06/sadiq-khan-london-mayor-muslim/84016822/


http://yournewswire.com/londons-new-muslim-mayor-sadiq-khan-has-gay-credentials/


http://tribune.com.pk/story/1098860/pakistan-celebrates-sadiq-khans-london-mayor-win/


http://www.thegayuk.com/?s=sadiq+khan


http://www.sadiq.london/


http://www.thegayuk.com/is-londons-new-mayor-sadiq-khan-gay-friendly/


http://www.ranelagh-intl.com/downloads/LondonMayorBriefSadiqKhan.pdf


https://www.ft.com/content/b6db3650-1481-11e6-b8d5-4c1fcdbe169f


http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/politics/7224800.stm


http://www.independent.co.uk/news/uk/politics/sadiq-khan-accused-of-breaking-election-promise-to-freeze-london-transport-fares-a7070496.html


https://en.wikipedia.org/wiki/Sadiq_Khan


https://www.theguardian.com/public-leaders-network/2016/aug/15/sadiq-khans-first-100-days-london-mayor-brexit


http://www.telegraph.co.uk/news/2016/05/03/who-is-sadiq-khan-what-is-his-manifesto-and-should-i-vote-for-hi/


http://www.newstatesman.com/politics/2015/05/whos-who-team-sadiq


https://www.theyworkforyou.com/mp/11878/sadiq_khan/tooting/votes


http://tribune.com.pk/story/1169803/london-mayor-criticises-burkini-ban-paris-visit/


http://www.haaretz.com/misc/search-results?sort_method=relevance&page=1&q=sadiq+khan&submitBtn=textSearch&view=results&search_type=site


http://www.thegayuk.com/theres-a-sadiq-khan-lgbt-fundraiser-for-his-mayoral-campaign/


https://www.theguardian.com/uk-news/davehillblog/2016/sep/15/sadiq-khans-planning-incentives-for-more-london-affordable-homes


http://www.homesandproperty.co.uk/property-news/mayor-sadiq-khan-why-solving-londons-housing-crisis-wont-be-easy-a101851.html


http://www.pinknews.co.uk/2016/08/20/london-mayor-sadiq-khan-says-trump-is-playing-into-the-hands-of-isis-with-anti-muslim-comments/


http://www.pinknews.co.uk/2016/06/27/in-photos-london-mayor-sadiq-khan-leads-citys-pride-parade/


http://www.dailymail.co.uk/news/article-3758149/London-mayor-Sadiq-Khan-condemns-French-burkini-ban-says-Don-t-tell-women-wear-Paris-trip.html


https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D9%82_%D8%AE%D8%A7%D9%86


www.tasnimnews.com/fa/news/1395/02/18/1068271/%DB%8C%DA%A9-%D8%AE%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D9%87%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D9%84%D9%86%D8%AF%D9%86-%D8%B4%D8%AF-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1


www.tasnimnews.com/fa/news/1395/02/23/1072709/%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85-%D8%B8%D9%87%D9%88%D8%B1-%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D9%82-%D8%AE%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D9%87%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D9%84%D9%86%D8%AF%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%BE%D8%A7


www.irinn.ir/news/159349/%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D9%82-%D8%AE%D8%A7%D9%86-%DA%A9%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%9F


fa.abna24.com/service/europe/archive/2016/05/07/702800/story.html


http://alef.ir/vdcbw5bfarhbs5p.uiur.html?352284


https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AA%D9%88%D8%AA%DB%8C%D9%86%DA%AF


http://kahlek.ir/index.php/news1288268


http://newsfile.ir/show/%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D9%82%20%D8%AE%D8%A7%D9%86%D8%9B%20%D8%B4%D9%87%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C%20%D8%A8%D9%87%20%D9%86%D8%A7%D9%85%20%D9%85%D8%B3%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%A7%D9%86%D8%8C%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D9%85%20%D8%A7%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D8%A6%DB%8C%D9%84


http://ns-studies.com/2861/%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D9%82-%D8%AE%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D9%87%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D9%85%D8%B3%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%84%D9%86%D8%AF%D9%86-%D8%B5%D9%87%DB%8C%D9%88%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA.html

 
منبع: پایگاه هادی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس