کد خبر 675839
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶

مدیرعامل هما با بیان اینکه در کنار فاینانس کمپانی‌‌های سازنده برای خرید ایرباس‌ و بوئینگ‌، فعلاً دو فاینانسر از حوزه خلیج فارس و کشور چین جذب کرده‌‌ایم، گفت: برای تأمین بخشی از سهم نقدی خود در داخل که ۵۰۰ میلیون دلار است، اوراق صکوک دریافت می‌کنیم.

به گزارش مشرق، فرهاد پرورش مدیرعامل هما، درباره روند تأمین مالی هواپیماهای تازه خریداری شده‌ برای این شرکت هواپیمایی اظهار داشت: استقبال فاینانسرهای خارجی از فاینانس ‌هواپیماهای بوئینگ، ایرباس و حتی ATR مناسب است.

وی با اشاره به اینکه برای خرید هواپیماهای جدید ‌فعلاً دو فاینانسر جذب کرده‌ایم، ادامه داد: یکی از این فاینانسرها در حوزه خلیج‌فارس و دیگری کشور چین است.

مدیرعامل ایران‌ایر اضافه کرد: البته کمپانی‌های بوئینگ و ایرباس امکان این را دارند که خود‌ فاینانسر به همراه بیاورند و خود فروش هواپیماها را فاینانس ‌کنند، اما تعداد هواپیمایی که توسط این دو کمپانی فاینانس می‌شود، محدود است ضمن آنکه مدت زمان فاینانس آنها 10 ساله و ممکن است نرخ آنها بیشتر از دیگر فاینانسرها باشد؛ ‌در واقع پکیجی از خدمات است که بسته به انتخاب خود‌، تصمیم می‌گیریم که کدام یک را انتخاب کنیم.

پرورش بیان کرد: انتخاب فاینانسِ کمپانی، طبق قرارداد در اختیار خودمان است اما آنها گفته‌اند که مثلاً 6 فروند از هواپیماهای خود را فاینانس می‌کنند که اصطلاحاً به «بک‌استاپ‌فاینانسینگ» معروف است که این در قرارداد آمده است که اگر خواستیم آنها این تعداد هواپیما را برای ما فاینانس می‌کنند و شرایط آن مشخص است.

مدیرعامل ایران‌ایر درباره نحوه تأمین‌ 500 میلیون دلار پیش‌پرداخت فاینانس‌ها توسط هما، گفت: این را می‌توانیم از چندین محل تأمین کنیم، یکی از این روش‌ها، از محل همین فاینانسرها است؛ در فاینانس حدود 80 درصد را فاینانسر تأمین می‌کند و اگر ما امکان تأمین آن 20 درصد نقدی را هم نداشته باشیم، فاینانسر این رقم را تأمین خواهد کرد، در واقع فاینانسر‌ پیشنهاد می‌دهد که پیش‌پرداخت را هم می‌توانند فاینانس کند، فاینانسر در قبال دریافت همان سود که حدود 6 درصد است، اعلام می‌کند که این 20 درصد باقی‌مانده را هم می‌تواند فاینانس کند اما زمان تحویل هواپیما باید آن 15 درصد نقدی به کمپانی سازنده پرداخت شود و 85 درصد باقیمانده قسط‌بندی می‌شود.

وی ادامه داد: در واقع تأمین ‌20 درصد از سوی فاینانسر در راستای جلوگیری از به تعویق افتادن تحویل هواپیما‌ها است‌‌ اما رقم 20 درصد را در زمان تحویل از ما می‌خواهند یعنی اگر برای هواپیمای 100 میلیون دلاری، آن 20 درصد هم فاینانس شد هنگام تحویل هواپیما که قرار است فاینانسر، 80 میلیون دلار را پرداخت کند و اقساط شروع شود، آن 20 میلیون دلار که برای ما فاینانس کرده است را از ما می‌گیرد.

مدیرعامل ایران‌ایر بیان کرد: چیدمان مالی هواپیماها و ورود‌ آنها بدین ترتیب تنظیم شده است و در صورت مناسب پیش رفتن امور، باید حدود 400 تا 500 میلیون دلار از داخل تأمین کنیم که بخش عمده‌ای از رقم پیش‌پرداخت را می‌پوشاند.

پرورش یکی از روش‌های تأمین پیش‌پرداخت هواپیما از داخل را اوراق صکو‌ک عنوان کرد و گفت: درباره تأمین اوراق صکوک فعالیت‌هایی توسط هما در حال انجام است، در حال تهیه مقدمات اداری انتشار صکوک هستیم، ‌یک‌سری تضامین لازم داریم که طی همکاری با بورس، بانک باید تضمین را انجام دهد و ما تضامین را پیش آن بانک قرار دهیم که این تضامین ممکن است هواپیما و یا ملک باشد که به وثیقه می‌رود و آن بانک تضمین می‌کند و بورس صکوک را به ما می‌دهد که امیدواریم مصوبه هیأت مدیره و مصوبه شورای اقتصاد آن هر چه زودتر انجام شود.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: البته نرخ سود صکوک چندان مناسب نیست‌ اما به هر حال باید زودتر به نتیجه برسد‌.

پیش از این قائم‌مقام وزیر راه در امور بین‌الملل ‌درباره تأمین سهم نقدی ایران‌ایر در قرارداد خرید بوئینگ‌ها و ایرباس‌ها گفته بود که‌ برای شروع کار مصوبه‌ای از محل صندوق توسعه ملی به مبلغ 330 میلیون دلار از قبل برای خرید 6 فروند هواپیمای هما وجود داشت که پس از بررسی گفتیم که این رقم برای خرید حدود 6 فروند هواپیمای 55 میلیون دلاری است.

بنا به گفته اصغر فخریه کاشان مصوبه صندوق توسعه را برای قرارداد خرید هواپیماهای جدید به کار، می‌بریم؛ دومین محل تأمین سهم نقدی هما نیز انتشار اوراق صکوک است که به مبلغ 120 میلیون دلار در حال انجام است.

وی گفت که همچنین مبلغ 500 میلیون دلار نیز از محل منابع خارجی به اتکای خود هما و نه تضمین دولت و بانک‌ها تأمین می‌شود.

بنا به گفته قائم‌مقام وزیر راه در امور بین‌الملل‌ جمعاً یک میلیارد دلار برای پیش‌پرداخت هما در قرارداد پرداخت بوئینگ‌ها و ایرباس‌ها در نظر گرفته شده است که برای چهار سال آینده مناسب است.

فخریه کاشان گفت که ‌در این چهار سال هواپیماهای جدید وارد می‌شود و بر اساس برنامه‌ای که هما به شورای اقتصاد داده است بازپرداخت اقساط هواپیماهای جدید تأمین شده و تأمین پیش‌پرداخت‌ هواپیماهای بعدی انجام می‌شود.

بنا به گفته قائم‌مقام وزیر راه در امور بین‌الملل ‌اگر تأمین پیش‌پرداخت هواپیماهای بعدی به مشکل برخورد کند،امکان تأمین فاینانس خارجی وجود دارد.

فخریه کاشان گفت که وامی که برای خرید ایرباس و بوئینگ در نظر گرفته شده است برای 85 درصد قیمت هواپیماها و 18 ساله است و این طولانی‌ترین تسهیلاتی است که بدون ضمانت دولت و ضمانت بانک‌ها و بدون اعتبارات اسنادی (LC) دریافت شده است.

بنا به گفته وی ‌این پرداخت‌های نقدی در 4 قسط انجام می‌شود و قسط اول آن 227 میلیون دلار خواهد بود.

اولین فروند هواپیما از‌ قرارداد خرید ایرباس‌ توسط ایران‌ایر، پیش‌ ‌از به پایان رسیدن سال 95 شمسی‌ تحویل ایران‌ایر خواهد شد.

‌اولین فروند از این هواپیماها ایرباس 321 است که تحویل ایران‌ایر می‌شود؛ ایران‌ایر کلاً در سال 2017 میلادی حدود 7 الی 8 فروند هواپیما از کمپانی ایرباس تحویل می‌گیرد.

‌پس از ایرباس 321، ایرباس 330 تحویل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.

بنا به گفته مدیرعامل ایران‌ایر تفاهمات تأمین مالی برای این چند فروند هواپیما با کمپانی ایرباس انجام شده است و  برای هواپیماهای بعدی نیز به مرور تفاهمات انجام می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس